REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Max Trela
Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł? fot. Newspress
Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej zamiast samych opon kierowcy decydują się na komplet sezonowych kół, a wtedy rodzi się kolejny dylemat. Jakie felgi wybrać: klasyczne stalowe czy jednak lekkie i ładne aluminiowe i w końcu... Czy felgi aluminiowe nadają się do jazdy w zimie?

Wielu kierowców nadal trzyma się powstałego w latach 90-tych stereotypu, że felgi aluminiowe nie nadają się do jazdy zimą... To prawda, w trudnych warunkach drogowych łatwiej uszkodzić felgę – ale każdą felgę (nie tylko aluminiową - choć tą trudniej jest naprawić). A wyjątkowo szkodliwe działanie wszechobecnej na naszych drogach soli na alufelgi to już kompletna bzdura – jeden z motoryzacyjnych mitów.

REKLAMA

REKLAMA

Od kilkunastu lat lakiery na felgach aluminiowych są tak wytrzymałe, że wytrzymują praktycznie kilka razy dłużej niż felgi stalowe, które przeważnie po jednej zimie są zardzewiałe. Trzy warstwy koloru, ochronny lakier bezbarwny to teraz absolutny standard wykończenia i ochrona, która wystarcza na mniej więcej 10 lat.

Zobacz też: Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Można zatem z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że felgi aluminiowe znoszą zimy wręcz lepiej niż stalowe – pod jednym jednak warunkiem. O felgi aluminiowe, jeśli chcemy, żeby były cały czas ładne i błyszczące, trzeba odpowiednio dbać.

REKLAMA

Systematyczne mycie – recepta na sukces

W czasie zimy felgi aluminiowe należy regularnie myć, najlepiej samą wodą, a w przypadku bardzo mocnych zabrudzeń - wodą z dodatkiem neutralnego szamponu do mycia karoserii samochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raczej należy unikać "specjalnych" środków do mycia felg, ponieważ bardzo często mają one zbyt duże chemiczne stężenie i mogą narobić więcej szkód niż sól na drogach - chyba, że jest to środek sprawdzony!

Zobacz też: Jak wybrać felgi z najwyższej półki?

Przy „higienie” unikać należy też szczotek z ostrym włosiem i ścierek ze sztucznego materiału. Po każdym takim myciu felgi należy ją też obficie spłukać wodą. Resztki szampony mogą bowiem sprzyjać przyklejaniu się brudu.

Alufelgi letnie i zimowe? Sztuczny podział

Warto dodać również, że w teorii nie istnieje podział na felgi aluminiowe letnie i zimowe. Nie znaczy to jednak, że doświadczeni sprzedawcy nie będą nam sugerować, że konkretny model może gorzej znosić warunki zimowe.

Dla porządku dodajmy, że jazdę po zasolonym błocie pośniegowym nie poleca się właścicielom felg o bardzo skomplikowanym kształcie ramion i ze specjalnym pokryciem. Ze względu na specyfikę lakierów chromowych, lustrzanych lub takich z domieszkami płatków metali szlachetnych, stosuje się znacznie słabszy lakier bezbarwny i cieńszą warstwę ochronną.

Zobacz też: Czym charakteryzują się felgi skręcane?

Mniej wskazane na sezon zimowy są również felgi polerowane (ramiona czy ranty), a to ze względu nie tylko na słabszy lakier bezbarwny, ale przede wszystkim na to, że pod nim znajduje się "żywe" aluminium, czyli praktycznie po  lekkim uszkodzeniu felga zacznie się utleniać.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA