REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Max Trela
Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł? fot. Newspress
Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej zamiast samych opon kierowcy decydują się na komplet sezonowych kół, a wtedy rodzi się kolejny dylemat. Jakie felgi wybrać: klasyczne stalowe czy jednak lekkie i ładne aluminiowe i w końcu... Czy felgi aluminiowe nadają się do jazdy w zimie?

Wielu kierowców nadal trzyma się powstałego w latach 90-tych stereotypu, że felgi aluminiowe nie nadają się do jazdy zimą... To prawda, w trudnych warunkach drogowych łatwiej uszkodzić felgę – ale każdą felgę (nie tylko aluminiową - choć tą trudniej jest naprawić). A wyjątkowo szkodliwe działanie wszechobecnej na naszych drogach soli na alufelgi to już kompletna bzdura – jeden z motoryzacyjnych mitów.

REKLAMA

Od kilkunastu lat lakiery na felgach aluminiowych są tak wytrzymałe, że wytrzymują praktycznie kilka razy dłużej niż felgi stalowe, które przeważnie po jednej zimie są zardzewiałe. Trzy warstwy koloru, ochronny lakier bezbarwny to teraz absolutny standard wykończenia i ochrona, która wystarcza na mniej więcej 10 lat.

Zobacz też: Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Można zatem z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że felgi aluminiowe znoszą zimy wręcz lepiej niż stalowe – pod jednym jednak warunkiem. O felgi aluminiowe, jeśli chcemy, żeby były cały czas ładne i błyszczące, trzeba odpowiednio dbać.

Systematyczne mycie – recepta na sukces

W czasie zimy felgi aluminiowe należy regularnie myć, najlepiej samą wodą, a w przypadku bardzo mocnych zabrudzeń - wodą z dodatkiem neutralnego szamponu do mycia karoserii samochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raczej należy unikać "specjalnych" środków do mycia felg, ponieważ bardzo często mają one zbyt duże chemiczne stężenie i mogą narobić więcej szkód niż sól na drogach - chyba, że jest to środek sprawdzony!

Zobacz też: Jak wybrać felgi z najwyższej półki?

Przy „higienie” unikać należy też szczotek z ostrym włosiem i ścierek ze sztucznego materiału. Po każdym takim myciu felgi należy ją też obficie spłukać wodą. Resztki szampony mogą bowiem sprzyjać przyklejaniu się brudu.

Alufelgi letnie i zimowe? Sztuczny podział

Warto dodać również, że w teorii nie istnieje podział na felgi aluminiowe letnie i zimowe. Nie znaczy to jednak, że doświadczeni sprzedawcy nie będą nam sugerować, że konkretny model może gorzej znosić warunki zimowe.

Dla porządku dodajmy, że jazdę po zasolonym błocie pośniegowym nie poleca się właścicielom felg o bardzo skomplikowanym kształcie ramion i ze specjalnym pokryciem. Ze względu na specyfikę lakierów chromowych, lustrzanych lub takich z domieszkami płatków metali szlachetnych, stosuje się znacznie słabszy lakier bezbarwny i cieńszą warstwę ochronną.

Zobacz też: Czym charakteryzują się felgi skręcane?

Mniej wskazane na sezon zimowy są również felgi polerowane (ramiona czy ranty), a to ze względu nie tylko na słabszy lakier bezbarwny, ale przede wszystkim na to, że pod nim znajduje się "żywe" aluminium, czyli praktycznie po  lekkim uszkodzeniu felga zacznie się utleniać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA