REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrać felgi i koła o innym rozmiarze?

Konrad Bagiński
Przy zmianie opon i kół trzeba pamiętać o jednym – szersza guma lepiej trzyma w zakrętach, ale daje większy opór toczenia. fot. Newspress
Przy zmianie opon i kół trzeba pamiętać o jednym – szersza guma lepiej trzyma w zakrętach, ale daje większy opór toczenia. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo często można zauważyć różne samochody osadzone na ekstremalnie niskich i szerokich oponach założonych na wielkie felgi lub auta z komicznie małymi obręczami. Jak z doborem felg nie przesadzić?

Przy zmianie opon i kół trzeba pamiętać o jednym – szersza guma lepiej trzyma w zakrętach, ale daje większy opór toczenia. W mocnym aucie nie zrobi to większej różnicy, ale w przeciętnym odczujesz różnicę. Szersze opony potrafią nieco zwiększyć zużycie paliwa i utrudnić manewrowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Walory użytkowe opon o normalnym profilu są nie do przecenienia. Trudno obetrzeć felgę o krawężnik, nie są też tak czułe na nierówności i dziury. Jazda na oponach o niskim profilu potrafi być niebiańsko przyjemna na nowej autostradzie ale i piekielnie bolesna przy pokonywaniu wszelkich dziurawych drogach, z przejazdami kolejowymi i tramwajowymi. Których dróg jest u nas więcej? Odpowiedź jest chyba jednoznaczna.

Zobacz również: Jak odnowić felgi samochodowe?

Szersze wcale nie lepsze

Jeśli zmieniasz opony, pamiętaj, że latem lepiej sprawdzają się o rozmiar szersze, a zimą o rozmiar węższe. Węższa opona lepiej „wgryza” się w śnieg i lód, co skutkuje lepszym przyspieszeniem, skuteczniejszym hamowaniem i lepszą kontrolą w zakrętach. To trochę tak, jak ze ślizganiem się na butach i na łyżwach – na pierwszych nie masz praktycznie kontroli nad tym, gdzie pojedziesz, na drugich możesz robić piruety i zasuwać szybko i precyzyjnie jak po sznurku.

REKLAMA

Zacznijmy od podstaw. Jeśli swoje auto znasz od nowości i wiesz, że rozmiar opon nie był zmieniany, jest ok. Jeśli nie jesteś tego pewien sprawdź, czy oznaczenia na oponach zgadzają się z tym, co jest w książce serwisowej. Jeśli ta gdzieś przepadła, przy bocznym słupku, w progu albo pod klapką wlewu paliwa, znajduje się tabliczka z opisem opon, jakie pasują do Twojego auta. To jest rozmiar, jaki zaleca producent Twojego samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytać oznaczenia na oponach?

Załóżmy, że mamy oponę 180/65 R15 82T. 180 to szerokość opony w mm, 75 to wskaźnik profilu opony - procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości, w tym przypadku wysokość opony to 75% jej szerokości. R oznacza, że opona jest radialna, to taki typ konstrukcji. 15 to średnica felgi (w calach), na jakiej opona może być montowana. 82 to indeks nośności. Określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Nie powinno się stosować gum z niższym indeksem, niż zalecany przez producenta. Żeby go wyliczyć, nie wystarczy podzielić masy auta przez 4 – dotyczy sił, jakie działają na opony podczas jazdy. T to indeks prędkości – pokazuje jak szybko możesz na tej oponie pojechać. Tabele obu indeksów są na końcu tekstu.

Na ogół nie warto drastycznie zmieniać rozmiaru kół. Producent samochodu postarał się o to, by było optymalnie. Do tego rozmiaru wyskalowany jest prędkościomierz i licznik przebiegu. Ale na tą samą szerokość felgi można zazwyczaj założyć kilka opon o różnych szerokościach. Jak to sprawdzić? Pomocne są internetowe kalkulatory, my służymy tradycyjną tabelą (poniżej).

W sieci znajdziesz też wiele tabel, czy automatycznych przeliczników, które określą, jakie opony i felgi ogóle możesz założyć do swojego samochodu. Jeśli już zdecydujesz się na sporą zmianę rozmiaru opon – skorzystaj z nich, ale upewnij się, że Twoje nowe szerokie gumy w ogóle wejdą w nadkole, sprawdź czy podczas skrętu nie będą ocierały o zawieszenie. Pamiętaj, że opony o większej szerokości powodują spadek dynamiki oraz prędkości i wzrost zużycia paliwa.

Zobacz również: Na co zwracać uwagę przy zakupie felg tunerskich?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA