REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

BMW X6
BMW X6

REKLAMA

REKLAMA

Jako główne powody, dla których Polacy nie zmieniają opon na zimowe, są podawane argumenty, że zimowki nie zwiększają bezpieczeństwa, są drogie i niepotrzebne...

O oponach zimowych przypominamy sobie już po pierwszych przymrozkach i opadach śniegu. A kiedy złota polska jesień trwa szczególnie długo - bywa, że o zimówkach nie przypomnimy sobie przez cały sezon. Dlaczego niektórzy polscy kierowcy nie chcą zmieniać opon?

REKLAMA

REKLAMA

Bo w warsztatach są kolejki

Odkładanie terminu wymiany opon może się zemścić. Telefoniczne umawianie się na wizytę w serwisie oponiarskim może być dość czasochłonne. Znalezienie dogodnego dla nas terminu oznacza konieczność obdzwonienia kilkunastu okolicznych warsztatów. Tracimy na tym nerwy i czas. W skrajnych przypadkach kierowcy oszczędzają sobie tych wrażeń i rezygnują z wymiany.

Zobacz też: Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie?

REKLAMA

- Aby usprawnić proces umawiania się na sezonową wymianę opon stworzyliśmy serwis internetowy, który automatycznie wyszukuje warsztaty, w których wymiana opon będzie możliwa w dogodnym dla kierowcy terminie. W chwili obecnej w naszej sieci jest ponad 300 warsztatów w całej Polsce – mówi Andrzej Skowron, prezes firmy PSO, właściciela serwisu Wymianaopon.pl, który jako pierwszy w Polsce umożliwia zapisanie się na wymianę opon online.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bo w Polsce jest mało śniegu

To popularny argument, który w praktyce nic nie znaczy. - Opony letnie przestają działać efektywnie, kiedy średnie dobowe temperatury spadają poniżej 7 st. C. Niezależnie od tego, czy droga jest sucha, mokra, świeci słońce czy pada deszcz, zimówki zapewniają po prostu większe bezpieczeństwo przy niższych temperaturach - przekonuje ekspert serwisu Wymianaopon.pl.

W teście magazynu Autoexpress, przy awaryjnym hamowaniu z prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni, auto jadące na zimówkach zatrzymało się po 35 metrach. Po zmianie opon na letnie, droga hamowania wydłużyła się do 42 metrów. Co więcej, auto jadące na oponach letnich jechało z prędkością 30 km/h w punkcie, w którym samochód na zimówkach stał już w miejscu.

Bo jeżdżę tylko po mieście

Pomijając kwestię niskich temperatur, nie wszystkie drogi w miastach są regularnie odśnieżane. Drogi lokalne i osiedlowe parkingi bywają „białe” nawet przez kilka tygodni.

Opony zimowe zapewniają lepszą trakcję w warunkach zimowych. Na ciasnych miejskich drogach precyzyjne opanowanie auta może nas uchronić przed drobnymi uszkodzeniami. Oraz pieszych przed tymi poważniejszymi. To prawda, że wielu kierowcom udaje się „przejeździć” cały sezon zimowy na oponach letnich. Ale nie wynika to z faktu, że o ich bezpieczeństwo tak dobrze zadbały służby miejskie. Mieli po prostu dużo szczęścia.

Zobacz też: Jakie opony kupują polscy kierowcy?

Bo nie stać mnie na dwa komplety

Opony letnie są wykonane z zupełnie innej mieszanki i zużywają się znacznie szybciej poza swoim nominalnym sezonem. To jeden z niewielu punktów, w którym „cywilne” auta są podobne do tych rodem z Formuły 1. - Niekorzystne warunki zewnętrzne zniszczą bieżnik i skrócą życie opony.  Poza tym opona pracująca przez cały rok będzie miała znacznie wyższe przebiegi. W konsekwencji będzie ją trzeba szybciej wymienić na nową. Z perspektywy kosztów jazda tylko na jednym komplecie opon to kiepskie rozwiązanie - mówi Andrzej Skowron.

Można zaopatrzyć się w opony wielosezonowe, ale z perspektywy bezpieczeństwa również nie jest to najlepsze rozwiązanie. W teście przeprowadzonym przez organizację Tire Rack, opony całosezonowe wypadły niewiele lepiej niż letnie - zarówno w przypadku hamowania, jak i przy pokonywaniu zakrętów na śniegu.

Zobacz też: Czy przez Internet można wymienić opony?

Bo mam auto naszpikowane elektroniką

4x4, AWD, xDrive, ESP, ABS... Elektronika jest bardzo przydatna - optymalizuje działanie zawieszenia, układu kierowniczego i hamowania. Te systemy nie zadziałają jednak w sytuacji bardzo niskiej przyczepności mechanicznej. Co więcej, mogą zachowywać się nieprzewidywalnie. Jadąc po śniegu na oponach letnich z włączoną elektroniką możemy mieć problemy z podstawowymi manewrami i zapanowaniem nad autem.

Elektronika wyprowadzi samochód z poślizgu, skróci drogę hamowania i ułatwi prowadzenie, ale tylko w sytuacji, kiedy opony będą pracowały prawidłowo.

Źródło: wymianaopon.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA