REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Subskrybuj nas na Youtube
BMW X6
BMW X6

REKLAMA

REKLAMA

Jako główne powody, dla których Polacy nie zmieniają opon na zimowe, są podawane argumenty, że zimowki nie zwiększają bezpieczeństwa, są drogie i niepotrzebne...

O oponach zimowych przypominamy sobie już po pierwszych przymrozkach i opadach śniegu. A kiedy złota polska jesień trwa szczególnie długo - bywa, że o zimówkach nie przypomnimy sobie przez cały sezon. Dlaczego niektórzy polscy kierowcy nie chcą zmieniać opon?

REKLAMA

Bo w warsztatach są kolejki

Odkładanie terminu wymiany opon może się zemścić. Telefoniczne umawianie się na wizytę w serwisie oponiarskim może być dość czasochłonne. Znalezienie dogodnego dla nas terminu oznacza konieczność obdzwonienia kilkunastu okolicznych warsztatów. Tracimy na tym nerwy i czas. W skrajnych przypadkach kierowcy oszczędzają sobie tych wrażeń i rezygnują z wymiany.

Zobacz też: Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie?

- Aby usprawnić proces umawiania się na sezonową wymianę opon stworzyliśmy serwis internetowy, który automatycznie wyszukuje warsztaty, w których wymiana opon będzie możliwa w dogodnym dla kierowcy terminie. W chwili obecnej w naszej sieci jest ponad 300 warsztatów w całej Polsce – mówi Andrzej Skowron, prezes firmy PSO, właściciela serwisu Wymianaopon.pl, który jako pierwszy w Polsce umożliwia zapisanie się na wymianę opon online.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bo w Polsce jest mało śniegu

REKLAMA

To popularny argument, który w praktyce nic nie znaczy. - Opony letnie przestają działać efektywnie, kiedy średnie dobowe temperatury spadają poniżej 7 st. C. Niezależnie od tego, czy droga jest sucha, mokra, świeci słońce czy pada deszcz, zimówki zapewniają po prostu większe bezpieczeństwo przy niższych temperaturach - przekonuje ekspert serwisu Wymianaopon.pl.

W teście magazynu Autoexpress, przy awaryjnym hamowaniu z prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni, auto jadące na zimówkach zatrzymało się po 35 metrach. Po zmianie opon na letnie, droga hamowania wydłużyła się do 42 metrów. Co więcej, auto jadące na oponach letnich jechało z prędkością 30 km/h w punkcie, w którym samochód na zimówkach stał już w miejscu.

Bo jeżdżę tylko po mieście

Pomijając kwestię niskich temperatur, nie wszystkie drogi w miastach są regularnie odśnieżane. Drogi lokalne i osiedlowe parkingi bywają „białe” nawet przez kilka tygodni.

Opony zimowe zapewniają lepszą trakcję w warunkach zimowych. Na ciasnych miejskich drogach precyzyjne opanowanie auta może nas uchronić przed drobnymi uszkodzeniami. Oraz pieszych przed tymi poważniejszymi. To prawda, że wielu kierowcom udaje się „przejeździć” cały sezon zimowy na oponach letnich. Ale nie wynika to z faktu, że o ich bezpieczeństwo tak dobrze zadbały służby miejskie. Mieli po prostu dużo szczęścia.

Zobacz też: Jakie opony kupują polscy kierowcy?

Bo nie stać mnie na dwa komplety

REKLAMA

Opony letnie są wykonane z zupełnie innej mieszanki i zużywają się znacznie szybciej poza swoim nominalnym sezonem. To jeden z niewielu punktów, w którym „cywilne” auta są podobne do tych rodem z Formuły 1. - Niekorzystne warunki zewnętrzne zniszczą bieżnik i skrócą życie opony.  Poza tym opona pracująca przez cały rok będzie miała znacznie wyższe przebiegi. W konsekwencji będzie ją trzeba szybciej wymienić na nową. Z perspektywy kosztów jazda tylko na jednym komplecie opon to kiepskie rozwiązanie - mówi Andrzej Skowron.

Można zaopatrzyć się w opony wielosezonowe, ale z perspektywy bezpieczeństwa również nie jest to najlepsze rozwiązanie. W teście przeprowadzonym przez organizację Tire Rack, opony całosezonowe wypadły niewiele lepiej niż letnie - zarówno w przypadku hamowania, jak i przy pokonywaniu zakrętów na śniegu.

Zobacz też: Czy przez Internet można wymienić opony?

Bo mam auto naszpikowane elektroniką

4x4, AWD, xDrive, ESP, ABS... Elektronika jest bardzo przydatna - optymalizuje działanie zawieszenia, układu kierowniczego i hamowania. Te systemy nie zadziałają jednak w sytuacji bardzo niskiej przyczepności mechanicznej. Co więcej, mogą zachowywać się nieprzewidywalnie. Jadąc po śniegu na oponach letnich z włączoną elektroniką możemy mieć problemy z podstawowymi manewrami i zapanowaniem nad autem.

Elektronika wyprowadzi samochód z poślizgu, skróci drogę hamowania i ułatwi prowadzenie, ale tylko w sytuacji, kiedy opony będą pracowały prawidłowo.

Źródło: wymianaopon.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA