REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie?

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie? Fot. Fotolia
Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach akcji edukacyjnej „Ciśnienie pod Kontrolą” przeprowadzono badania, z których wynika, że ponad 30 proc. polskich kierowców nie wie, jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Dodatkowo większość z nich kontroluje stopień napompowania opon zdecydowanie za rzadko.

Badanie zrealizowane przez TNS Polska[1] towarzyszyło ogólnopolskiej akcji Michelin „Ciśnienie pod Kontrolą”, która odbyła się pod koniec października. Celem organizowanej w Polsce od 8 lat inicjatywy jest zwrócenie uwagi na problem nieprawidłowego ciśnienia w oponach pojazdów oraz edukacja kierowców w tym temacie. O konieczności prowadzenia tego typu działań świadczą wyniki wspomnianego badania – 31 proc. respondentów nie potrafiło powiedzieć, jaki jest rekomendowany poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Jednocześnie 44 proc. kierowców posiada taką wiedzę, co stanowi poprawę o 4 proc. w stosunku do wyników uzyskanych w ubiegłym roku. Natomiast ¼ badanych pamięta w przybliżeniu prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich pojazdów.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie opony kupują polscy kierowcy?

REKLAMA

Kierowcy zostali również zapytani o to, jak często sprawdzają stan napompowania swoich opon. Największa grupa respondentów (24 proc.) kontroluje ciśnienie raz na pół roku, natomiast 15 proc. robi to zgodnie z zaleceniami specjalistów, a więc raz w miesiącu. Pozostałe odpowiedzi kształtowały się następująco – częściej niż raz w miesiącu (7 proc.), raz na 2 miesiące (9 proc.), raz na 3 miesiące (14 proc.), raz na 4 miesiące (5 proc.), raz na 5 miesięcy (2 proc.), raz na rok (7 proc.), rzadziej niż raz na rok (2 proc.), brak kontroli ciśnienia (7 proc.).

- Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą – wyjaśnia Tomasz Młodawski ekspert Michelin Polska. – Kontrolę należy przeprowadzać na „zimnych” oponach – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Poziom ciśnienia powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu – dodaje Tomasz Młodawski z Michelin Polska.

Zobacz też: Czy przez Internet można wymienić opony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z elementów towarzyszących tegorocznej edycji programu „Ciśnienie pod Kontrolą” była ankieta wśród kierowców uczestniczących w akcji. Zostali oni poproszeni o ocenę przydatności prowadzenia tego typu działań uświadamiających. 95,6 proc. z nich odpowiedziało, że dzięki akcji Michelin poszerzyło swoją wiedzę na temat znaczenia prawidłowego ciśnienia w oponach, zaś 99 proc. zaznaczyło, że wykorzysta zdobyte informacje w praktyce. Dodatkowo ponad 99 proc. kierowców zadeklarowało chęć udziału w przyszłorocznej edycji akcji „Ciśnienie pod Kontrolą”.

Badania Michelin pokazują, że utrzymywanie właściwego ciśnienia wpływa na:

- bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność i krótszą drogę hamowania;

- trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon;

- ekonomię i ekologię jazdy – prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km.

[1]  Badania zostały przeprowadzone we wrześniu 2012 roku za pomocą techniki wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo. Celem badania były identyfikacja czynników wpływających zdaniem kierowców na bezpieczeństwo i ekonomikę jazdy, ustalenie miejsca, jakie wśród tych czynników zajmuje kwestia ciśnienia w oponach oraz opis podstawowych zachowań kierowców związanych z pomiarem ciśnienia: kto, jak często, dlaczego i w jakich okolicznościach mierzy ciśnienie, czy robi to samodzielnie, czy też korzysta z pomocy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA