REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie?

Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie? Fot. Fotolia
Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach akcji edukacyjnej „Ciśnienie pod Kontrolą” przeprowadzono badania, z których wynika, że ponad 30 proc. polskich kierowców nie wie, jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Dodatkowo większość z nich kontroluje stopień napompowania opon zdecydowanie za rzadko.

Badanie zrealizowane przez TNS Polska[1] towarzyszyło ogólnopolskiej akcji Michelin „Ciśnienie pod Kontrolą”, która odbyła się pod koniec października. Celem organizowanej w Polsce od 8 lat inicjatywy jest zwrócenie uwagi na problem nieprawidłowego ciśnienia w oponach pojazdów oraz edukacja kierowców w tym temacie. O konieczności prowadzenia tego typu działań świadczą wyniki wspomnianego badania – 31 proc. respondentów nie potrafiło powiedzieć, jaki jest rekomendowany poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Jednocześnie 44 proc. kierowców posiada taką wiedzę, co stanowi poprawę o 4 proc. w stosunku do wyników uzyskanych w ubiegłym roku. Natomiast ¼ badanych pamięta w przybliżeniu prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich pojazdów.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie opony kupują polscy kierowcy?

REKLAMA

Kierowcy zostali również zapytani o to, jak często sprawdzają stan napompowania swoich opon. Największa grupa respondentów (24 proc.) kontroluje ciśnienie raz na pół roku, natomiast 15 proc. robi to zgodnie z zaleceniami specjalistów, a więc raz w miesiącu. Pozostałe odpowiedzi kształtowały się następująco – częściej niż raz w miesiącu (7 proc.), raz na 2 miesiące (9 proc.), raz na 3 miesiące (14 proc.), raz na 4 miesiące (5 proc.), raz na 5 miesięcy (2 proc.), raz na rok (7 proc.), rzadziej niż raz na rok (2 proc.), brak kontroli ciśnienia (7 proc.).

- Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą – wyjaśnia Tomasz Młodawski ekspert Michelin Polska. – Kontrolę należy przeprowadzać na „zimnych” oponach – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Poziom ciśnienia powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu – dodaje Tomasz Młodawski z Michelin Polska.

Zobacz też: Czy przez Internet można wymienić opony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z elementów towarzyszących tegorocznej edycji programu „Ciśnienie pod Kontrolą” była ankieta wśród kierowców uczestniczących w akcji. Zostali oni poproszeni o ocenę przydatności prowadzenia tego typu działań uświadamiających. 95,6 proc. z nich odpowiedziało, że dzięki akcji Michelin poszerzyło swoją wiedzę na temat znaczenia prawidłowego ciśnienia w oponach, zaś 99 proc. zaznaczyło, że wykorzysta zdobyte informacje w praktyce. Dodatkowo ponad 99 proc. kierowców zadeklarowało chęć udziału w przyszłorocznej edycji akcji „Ciśnienie pod Kontrolą”.

Badania Michelin pokazują, że utrzymywanie właściwego ciśnienia wpływa na:

- bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność i krótszą drogę hamowania;

- trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon;

- ekonomię i ekologię jazdy – prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km.

[1]  Badania zostały przeprowadzone we wrześniu 2012 roku za pomocą techniki wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo. Celem badania były identyfikacja czynników wpływających zdaniem kierowców na bezpieczeństwo i ekonomikę jazdy, ustalenie miejsca, jakie wśród tych czynników zajmuje kwestia ciśnienia w oponach oraz opis podstawowych zachowań kierowców związanych z pomiarem ciśnienia: kto, jak często, dlaczego i w jakich okolicznościach mierzy ciśnienie, czy robi to samodzielnie, czy też korzysta z pomocy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA