REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt?

Max Trela
Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt? Fot. Fotolia
Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy najczęściej złamiemy gumę? Oczywiście podczas wyjazdów – czyli wtedy kiedy o problemach wolelibyśmy nie myśleć. Dlatego warto sprawdzić jak wygląda nasz komplet podstawowych narzędzi. Chodzi o prawdziwe minimum: lewarek, klucz do kół i uniwersalny śrubokręt.

Nowe narzędzia nie znaczy dobre narzędzia...

Właściciele nowych aut zazwyczaj nie zaglądają pod podłogę bagażnika. Tego, że znajdą tak podnośnik, odpowiedni klucz do kół są pewni podobnie jak tego, że auto będzie bezawaryjne – w końcu to nówka! Otóż takie myślenie może zakończyć się sporymi nerwami w momencie gdy złapiemy gumę...

REKLAMA

Zobacz też: Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

REKLAMA

Niespodzianka numer jeden jaka może nas spotkać to zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego. Krótka lektura instrukcji powinna wyjaśnić jak to działa i jak postępować. Na szczęście producenci doszli już do wprawy z konstruowaniu takiej „pierwszej pomocy” i zazwyczaj nie sprawia ona nadzwyczajnych problemów. Dla świętego spokoju lepiej jednak zapoznać się ze składem zestawu i jego stosowaniem wcześniej – teoria to nie wszystko, ale w krytycznym momencie to zawsze coś.

Inne niespodzianki? Ot chociażby inne niż standardowe umiejscowienie podnośnika i klucza do kół. Zazwyczaj jest on chowany w kole zapasowym, ale niektórzy producenci dla lepszego rozkładu masy chowają te narzędzia w kabinie pasażerskiej – chociażby w specjalnej skrytce pod fotelem pasażera.

Nowe auto wcale nie musi być wyposażone w fabryczne felgi i śruby. Polscy dealerzy często dodają jako gratis aluminiowe felgi i stosują śrubę zabezpieczająca. W takim przypadku może się okazać, że standardowy klucz nie wchodzi np. w otwory w feldze, albo nasadka do odkręcania zabezpieczenia pasuje jedynie pod duży klucz numer 19, a producent w zestawie dodał „seryjną” 17-nastkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o podnośnik to spotyka się głównie te trapezowe i nożycowe – skręcane śrubą. Są one na tyle uniwersalne, że zazwyczaj nie ma z nimi problemu. Jeśli jednak nasze auto zostało poddane tuningowi, warto podstawić lewarek na sucho. Może się bowiem okazać, ze samochód za bardzo leży na ziemi i nie ma miejsca dla trapezu, albo (w przypadku terenówek) trapez nawet skręcony do oporu nie unosi koła nad ziemię.

Zobacz też: Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz?

W każdym zestawie jest też śrubokręt lub inne urządzenia do zdejmowania ozdobnych dekielków i kołpaków. Zanim zaczniemy się z nimi szarpać ręcznie dobrze sprawdzić czy producent nie zastosował „prostego patentu” rozbrajanego za pomocą specjalnego dołączonego narzędzia.

Podsumowując: W nowym aucie fabryczny zestaw zazwyczaj wystarczy do obsługi w drodze. Przed wyjazdem trzeba zawsze jednak sprawdzić czy jest kompletny i czy klucz pasuje do śrub!

Stare auto wymaga większej troski

Więcej uwagi przy sprawdzaniu zestawu narzędzi powinni poświęcić właściciele leciwych aut. Tu problemem jest głównie mocno wypracowany klucz, który może się obracać niszcząc łeb śruby oraz podnośnik.

REKLAMA

W starszych autach stosowano często lewary z „zaczepem” wsuwanym w specjalny otwór w progu. Rozwiązanie spotykane chociażby w Mercedesach W124 albo w Renault 19. Problem pojawia się w momencie gdy ten otwór jest już bardzo zardzewiały, lub został przypadkiem zagnieciony. W takich przypadkach auto może nie dać się unieść, albo co gorsza może spaść z podnośnika.

Dlatego – jeśli nie jesteśmy pewni stanu blacharki na progach - lepiej wyposażyć się w prosty niefabryczny lewarek trapezowy. Taki podnośnik można w razie potrzeby podłożyć pod dolne punkty mocowania przedniego lub tylnego zawieszenia co umożliwi nam sprawną wymianę koła.

I ostatnia ważna sprawa: przy kupnie podnośnika pamiętajmy, że musi być on dostosowany do wagi aut! Podnośniki nożycowe mają zazwyczaj udźwig do 1500 kg, trapezowe do około 2 ton. Powyżej tej wagi stosuje się specjalne windy i podnośniki hydrauliczne. W przypadku aut terenowych na wysokich kołach powinniśmy wyposażyć się w specjalne podnośniki, tak zwane "hi-lifty". Mogą one służyć też jako proste wyciągarki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA