REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt? Fot. Fotolia
Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy najczęściej złamiemy gumę? Oczywiście podczas wyjazdów – czyli wtedy kiedy o problemach wolelibyśmy nie myśleć. Dlatego warto sprawdzić jak wygląda nasz komplet podstawowych narzędzi. Chodzi o prawdziwe minimum: lewarek, klucz do kół i uniwersalny śrubokręt.

Nowe narzędzia nie znaczy dobre narzędzia...

Właściciele nowych aut zazwyczaj nie zaglądają pod podłogę bagażnika. Tego, że znajdą tak podnośnik, odpowiedni klucz do kół są pewni podobnie jak tego, że auto będzie bezawaryjne – w końcu to nówka! Otóż takie myślenie może zakończyć się sporymi nerwami w momencie gdy złapiemy gumę...

REKLAMA

Zobacz też: Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

REKLAMA

Niespodzianka numer jeden jaka może nas spotkać to zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego. Krótka lektura instrukcji powinna wyjaśnić jak to działa i jak postępować. Na szczęście producenci doszli już do wprawy z konstruowaniu takiej „pierwszej pomocy” i zazwyczaj nie sprawia ona nadzwyczajnych problemów. Dla świętego spokoju lepiej jednak zapoznać się ze składem zestawu i jego stosowaniem wcześniej – teoria to nie wszystko, ale w krytycznym momencie to zawsze coś.

Inne niespodzianki? Ot chociażby inne niż standardowe umiejscowienie podnośnika i klucza do kół. Zazwyczaj jest on chowany w kole zapasowym, ale niektórzy producenci dla lepszego rozkładu masy chowają te narzędzia w kabinie pasażerskiej – chociażby w specjalnej skrytce pod fotelem pasażera.

Nowe auto wcale nie musi być wyposażone w fabryczne felgi i śruby. Polscy dealerzy często dodają jako gratis aluminiowe felgi i stosują śrubę zabezpieczająca. W takim przypadku może się okazać, że standardowy klucz nie wchodzi np. w otwory w feldze, albo nasadka do odkręcania zabezpieczenia pasuje jedynie pod duży klucz numer 19, a producent w zestawie dodał „seryjną” 17-nastkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o podnośnik to spotyka się głównie te trapezowe i nożycowe – skręcane śrubą. Są one na tyle uniwersalne, że zazwyczaj nie ma z nimi problemu. Jeśli jednak nasze auto zostało poddane tuningowi, warto podstawić lewarek na sucho. Może się bowiem okazać, ze samochód za bardzo leży na ziemi i nie ma miejsca dla trapezu, albo (w przypadku terenówek) trapez nawet skręcony do oporu nie unosi koła nad ziemię.

Zobacz też: Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz?

W każdym zestawie jest też śrubokręt lub inne urządzenia do zdejmowania ozdobnych dekielków i kołpaków. Zanim zaczniemy się z nimi szarpać ręcznie dobrze sprawdzić czy producent nie zastosował „prostego patentu” rozbrajanego za pomocą specjalnego dołączonego narzędzia.

Podsumowując: W nowym aucie fabryczny zestaw zazwyczaj wystarczy do obsługi w drodze. Przed wyjazdem trzeba zawsze jednak sprawdzić czy jest kompletny i czy klucz pasuje do śrub!

Stare auto wymaga większej troski

Więcej uwagi przy sprawdzaniu zestawu narzędzi powinni poświęcić właściciele leciwych aut. Tu problemem jest głównie mocno wypracowany klucz, który może się obracać niszcząc łeb śruby oraz podnośnik.

REKLAMA

W starszych autach stosowano często lewary z „zaczepem” wsuwanym w specjalny otwór w progu. Rozwiązanie spotykane chociażby w Mercedesach W124 albo w Renault 19. Problem pojawia się w momencie gdy ten otwór jest już bardzo zardzewiały, lub został przypadkiem zagnieciony. W takich przypadkach auto może nie dać się unieść, albo co gorsza może spaść z podnośnika.

Dlatego – jeśli nie jesteśmy pewni stanu blacharki na progach - lepiej wyposażyć się w prosty niefabryczny lewarek trapezowy. Taki podnośnik można w razie potrzeby podłożyć pod dolne punkty mocowania przedniego lub tylnego zawieszenia co umożliwi nam sprawną wymianę koła.

I ostatnia ważna sprawa: przy kupnie podnośnika pamiętajmy, że musi być on dostosowany do wagi aut! Podnośniki nożycowe mają zazwyczaj udźwig do 1500 kg, trapezowe do około 2 ton. Powyżej tej wagi stosuje się specjalne windy i podnośniki hydrauliczne. W przypadku aut terenowych na wysokich kołach powinniśmy wyposażyć się w specjalne podnośniki, tak zwane "hi-lifty". Mogą one służyć też jako proste wyciągarki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA