REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ciśnienie w oponach - porady

Przynajmniej raz na 1000 przejechanych kilometrów powinniśmy skontrolować stan ciśnienia w oponach. Fot. Newspress
Przynajmniej raz na 1000 przejechanych kilometrów powinniśmy skontrolować stan ciśnienia w oponach. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niewłaściwe ciśnienie w oponach może nie tylko spowodować szybsze ich zużycie, ale również obniża nasze bezpieczeństwo. Oto kilka porad na temat prawidłowego pomiaru i regulacji ciśnienia w oponach.

Przynajmniej raz na 1000 przejechanych kilometrów powinniśmy skontrolować stan ciśnienia w oponach. W tym celu można udać się na stację benzynową i skorzystać z kompresora, lub zakupić w sklepie motoryzacyjnym czujnik do pomiaru ciśnienia. Posiadanie własnego czujnika jest praktycznym rozwiązaniem, jeżeli chcemy dokonywać częstych pomiarów i sprawdzić zależność ciśnienia w oponach ze zużyciem paliwa. Koszt takiego czujnika to około 50 złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Czy warto pompować koła azotem?

Jakie ciśnienie w oponach?

Przed dokonaniem pomiaru ciśnienia trzeba dowiedzieć się, jaka jest jego odpowiednia wartość dla naszego samochodu. Taką informację można zazwyczaj znaleźć na żółtej nalepce, którą producenci pojazdów naklejają w okolicy drzwi kierowcy. Jeśli jednak naklejka wytarła się lub producent naszego auta umieścił ją w nieznanym nam miejscu, możemy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu. Instrukcja powinna być dołączona do dokumentów pojazdu, jeśli jednak jej nie posiadamy, można skorzystać z internetu i ściągnąć ją choćby ze strony producenta, aby w spokoju odszukać interesujący nas temat. Może okazać się, że ciśnienie w przednich oponach powinno być inne niż w tylnych, ze względu na nierównomierny rozkład masy.

Pomiaru ciśnienia w oponach dokonujemy, gdy opony są zimne. Pamiętajmy o tym, że rozgrzewają się one w trakcie jazdy. 

REKLAMA

Jeśli mamy własny czujnik, możemy sprawdzać ciśnienie np. rano, zanim odjedziemy spod domu. Końcówki przewodów czujników lub kompresorów wyposażone są w zacisk, który trzeba nacisnąć przed zamontowaniem, a następnie zwolnić na wentylu. Podłączeniu opony do urządzenia pomiarowego może towarzyszyć krótki syk powietrza. Jeżeli słyszymy, że powietrze ciągle przedostaje się przez wentyl to znaczy, że źle zamontowaliśmy końcówkę urządzenia i należy zrobić to jeszcze raz. W przeciwnym wypadku pomiar będzie niedokładny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przechowywać opony?

Jeśli opony są ciepłe...

Ciśnienie odczytamy ze wskaźnika czujnika lub kompresora i możemy je wtedy porównać z ciśnieniem zalecanym przez producenta. Gdy dokonujemy pomiaru na stacji benzynowej, mamy od razu możliwość uregulowania ciśnienia. Pamiętajmy jednak, że jeśli opony są rozgrzane, powinniśmy napompować je o około 0,2 bara ponad zalecaną przez producenta wartość.

Ciśnienie w oponach wpływa na nasze bezpieczeństwo a także koszty użytkowania samochodu. Zbyt niskie powoduje większe zużycie paliwa i samych opon. Zbyt wysokie również ma negatywny wpływ na prowadzenie i znacznie obniża bezpieczeństwo jazdy. W ekstremalnym przypadku, jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, skończy się to spadnięciem opony z felgi i ich zniszczeniem. Jeśli wyrobimy w sobie nawyk dokonywania pomiaru raz w miesiącu, pozostanie nam cieszyć się zmniejszonym zużyciem paliwa, opon i podniesionym poziomem bezpieczeństwa podczas jazdy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA