REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 3,2 DI-D Mitsubishi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
3,2 DI-D Mitsubishi
3,2 DI-D Mitsubishi

REKLAMA

REKLAMA

Dziejowe wpadki z silnikami zdarzyły się chyba każdemu producentowi działającemu na rynku pojazdów popularnych. Tym samym nie ominęły również Mitsubishi. Japoński gigant szczególnie „poślizgnął” się na motorze wysokoprężnym o oznaczeniu 3,2 DI-D. Diesel choć miał dużą pojemność, oferował tylko 4 cylindry i całą masę kosztownych problemów z pompą wtryskową.

W połowie lat dziewięćdziesiątych Mitsubishi zaczęło uważnie obserwować dwa trendy rynkowe. Pierwszy dotyczył rosnącego zainteresowania wśród kierowców nowoczesnymi dieslami. Drugi coraz wyższych wyników sprzedaży aut czteronapędowych ze zwiększonym prześwitem. Baczne spojrzenie było o tyle konieczne, że Japończycy właśnie szykowali się do premiery kolejnej generacji modelu Pajero. Samochód zaprezentowany w roku 1999 wystartował do sprzedaży z całkowicie nowym silnikiem wysokoprężnym z rodziny 4M4. A ten jest pełen dosyć nietypowych rozwiązań technicznych.

REKLAMA

3,2 DI-D Mitsubishi

3,2-litrowa jednostka ma zaledwie cztery cylindry. Normalnie silniki o tej pojemności dysponują blokiem z miejscem na sześć cylindrów. Poza tym motor otrzymał prostą turbosprężarkę i intercooler, łańcuchowy napęd rozrządu, 16-zaworową głowicę oraz pompę wtryskową. Tak skomponowany diesel dostarczał Mitsubishi Pajero trzeciej generacji 165 koni mechanicznych. Moment obrotowy miał dużo bardziej imponującą wartość 373 Nm. Terenówka rozpędzała się do pierwszej setki w 11,5 sekundy. Maksymalnie mogła osiągnąć nawet 170 km/h, podczas gdy spalanie w trasie oscylowało w granicy 8 litrów oleju napędowego. Mniej zadowalający apetyt silnik miał w mieście - zużywa ponad 12 litrów paliwa.

3,2 DI-D Mitsubishi - modernizacje w drodze do… trwałości!

REKLAMA

Motory z rodziny 4M4 były regularnie modernizowane. 3,2-litrowy diesel w roku 2003 otrzymał technologię wtryskową common rail, a od roku 2006 był wyposażany w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. Kolejne zmiany techniczne miały nie tylko za zadanie unowocześnić topowego diesla Mitsubishi. Ich celem było również zwiększenie trwałości silnika. A pole do popisu było naprawdę wielkie. W końcu pierwsze wyprodukowane egzemplarze czterocylindrowej jednostki 3,2 DI-D pozostawiały bardzo wiele do życzenia w kwestii trwałości.

Głównym problemem japońskiego diesla jest pompa wtryskowa. A podstawowe objawy jej uszkodzenia są dosyć charakterystyczne. Motor ma problem z rozruchem i może gasnąć podczas jazdy po puszczeniu pedału gazu. Do tego z rury wydechowej mogą wydobywać się kłęby czarnego dymu, autu powinno brakować mocy oraz czasami na tablicy zegarów pojawia się kontrolka check engine. Pompa wtryskowa w silniku 3,2 DI-D najczęściej zapada na jedną z trzech chorób. Po pierwsze dosyć szybko uszkadzają się czujniki konieczne do prawidłowej pracy mechanizmu.

Po drugie usterkowy jest nastawnik odpowiadający za właściwe dawkowanie paliwa. Jego naprawa nie jest skomplikowana z uwagi na powinowactwo z mechanizmem stosowanym w silnikach TDI Grupy Volkswagena. Po trzecie pompa ZEXEL okazuje się ekstremalnie wrażliwa na jakość paliwa. Dla przykładu już niewielka ilość wody w oleju napędowym potrafi zniszczyć membranę zamontowaną wewnątrz urządzenia. Z czujnikami i nastawnikiem niestety nie da się nic zrobić. Części trzeba wymienić lub naprawić. Jednak w kwestii paliwa, jest kilka zabiegów które mogą wydłużyć żywotność pompy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3,2 DI-D Mitsubishi - filtr paliwa to świętość

REKLAMA

Podstawową procedurą eksploatacyjną, o jakiej kierowca powinien pamiętać, jest regularna wymiana filtra paliwa. Osadnik trzeba jednak zamieniać na nowy nawet co 5 tysięcy kilometrów. Dodatkowo aby mieć pewność, że do pompy wtryskowej dociera tylko olej napędowy o prawidłowych parametrach, właściciel Mitsubishi może zamontować dodatkowy filtr. Fani modelu na forach opisują najczęściej montaż dużego filtra zaadoptowanego z samochodu ciężarowego.

Podczas eksploatacji Pajero trzeciej generacji wyposażonego w silnik 3,2 DI-D nie można zapominać też o zbiorniku paliwa. Jazda na ciągłej rezerwie sprawia, że w baku skrapla się woda. Poza tym z czasem metalowy pojemnik zaczyna korodować, a w efekcie do układu wtryskowego przedostają się fragmenty złuszczonej blachy. Brud i woda potrafią dostawać się do silnika także za sprawą metalowej rury, którą tankowane paliwo dostaje się do baku. Element poprowadzony zaraz za nadkolem koroduje i z czasem staje się dziurawy jak sito!

Zobacz również: Elektronika/elektryka

Walka o maksymalną trwałość pompy wtryskowej w silniku 3,2 DI-D z całą pewnością jest warta świeczki. Decydują o tym potężne koszty naprawy. Szybko zidentyfikowana usterka ogranicza koszt naprawy do 2 tysięcy złotych. Jednak regeneracja mocno zaniedbanego mechanizmu potrafi kosztować od 5 do nawet 12 tysięcy złotych. Pod dużym znakiem zapytania warto postawić też opcję zakładającą zakup używanej pompy. Ta potrafi kosztować 7,5 tysiąca złotych. Nie dość, że kwota jest wysoka, to jeszcze do czasu montażu w silniku, kierowca nie będzie miał pewności czy urządzenie jest sprawne.

3,2 DI-D Mitsubishi - cena napraw przyprawia o zawrót głowy

Abstrakcyjna cena naprawy pompy wtryskowej ZEXEL wynika z działania kilku czynników. Do mechanizmu niezwykle trudno się dostać - jest skutecznie ukryty w głębi silnika. Poza tym regeneracja z uwagi na skomplikowanie budowy wymaga i specjalistycznej wiedzy, i specjalnych narzędzi. A te dostępne są tylko w renomowanych warsztatach. Kluczowym czynnikiem windującym cenę napraw jest również fakt, że nowe pompy wtryskowe do silnika 3,2 DI-D mają cenę wyciągniętą dosłownie z kosmosu. W jednym z serwisów z częściami nowe urządzenie Boscha zostało wycenione na - uwaga, to nie żart! - prawie 63 tysiące złotych. W drugim kwota jest „rozsądniejsza” i wynosi prawie 22 tysiące złotych.

Elementem awaryjnym w silniku 3,2 DI-D spotykanym w Mitsubishi Pajero jest także łańcuch rozrządu. Najszybciej w napędzie zużywa się napinacz, ewentualnie prowadnice. Objawem usterki jest charakterystyczny, metalowy dźwięk pojawiający się zaraz po rozruchu silnika. Gdy kierowca usłyszy niepokojący hałas, konieczna jest szyba reakcja. W przeciwnym razie może dojść do przeskoczenia łańcucha. Zdaje się, że o ułomności napędu rozrządu Japończycy wiedzieli dosyć dobrze. Nie bez przyczyny bowiem zalecają kontrolę mechanizmu po każdych 60 tysiącach kilometrów oraz jego wymianę po przebiegu dwukrotnie wyższym. Ceny zestawów łańcucha rozrządu zaczynają się od niespełna 540 złotych. Podobną kwotę prawdopodobnie trzeba będzie zapłacić za samą wymianę.

3,2 DI-D Mitsubishi - podsumowanie

Japoński diesel choć dosyć nietypowy, nie byłby złą konstrukcją. Oczywiście gdyby nie został wyposażony w nadmiernie delikatną pompę wtryskową. Mechanizm ZEXEL popsuł wszystko i sprawił, że kierowca zamiast czerpać przyjemność z jazdy autem 4x4 posiadającym mocnego diesla, drży podczas każdej wizyty w serwisie. I ciężko się dziwić. W końcu widmo naprawy wycenionej na nawet 12 tysięcy złotych nie stanowi przyjemnej perspektywy dla żadnego kierowcy kilkunastoletniego auta.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 39 zł;
  • filtr powietrza - od 34 zł;
  • filtr paliwa - od 37 zł;
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 538 zł;
  • zestaw paska wielorowkowego - od 47 zł;
  • sprzęgło komplet - od 890 zł;
  • koło zamachowe - od 4489 zł;
  • zawór EGR - od 1649 zł;
  • świeca żarowa - od 61 zł;
  • turbosprężarka - od 2964 zł.

3,2 DI-D Mitsubishi
3,2 DI-D Mitsubishi
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA