REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Ma 90 koni mocy, napędzał takie hity sprzedaży jak Corsa i Astra, a do tego… No właśnie, czy jest lubiany przez kierowców? Oto wszystko co musisz wiedzieć o silniku 1.4 TwinPort Opla o oznaczeniu Z14XEP.

W listopadzie roku 2002 światło dzienne ujrzała nowa paleta silników benzynowych Opla. Family 0 zyskało w ten sposób drugą generację, której niezwykle ważnym graczem stał się motor 1.4 TwinPort EcoTec (90 KM, 125 Nm). Na czym polegała nowość? Na zastosowaniu technologii TwinPort. Co to takiego? Jako że motor ma 4 cylindry i 16 zaworów, przy każdym cylindrze dwa zawory odpowiadają za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Niemcy w każdej z takich par zastosowali system zmiennej długości kanałów dolotowych. A ten przyjął postać niewielkiej przepustnicy wprowadzonej do kanału prowadzącego do jednego z zaworów.

REKLAMA

REKLAMA

Twinport

Opel TwinPort

Materiały prasowe Opel

Jak działa system TwinPort? Przy dużym obciążeniu - tj. powyżej 4000 obr./min. - obydwa zawory dolotowe w każdym z cylindrów są w pełni otwarte. Gdy obciążenie spada, w jednym z kanałów przymyka się przepustnica. Zredukowanie średnicy kanału przelotowego sprawia, że tworzone są wiry powietrzne. Te odpowiadają za niższa spalanie przy jednoczesnym maksymalizowaniu mocy silnika. Pomijając zmienną długość kanałów dolotowych i zastosowanie łańcucha rozrządu, silnik 1.4 TwinPort w zasadzie niczym nie różni się od jednostek typu EcoTec świetnie znanych z gamy Opla w latach dziewięćdziesiątych.

Zobacz również: Ford Fiesta czy Opel Corsa?

Silnik 1.4 TwinPort Opel - nadaje się do LPG?

Silnik 1.4 TwinPort Opla ma oznaczenie Z14XEP. To stosunkowo prosta konstrukcja, która niestety ma pewne przywary charakterystyczne dla wolnossących benzyniaków. Przykład? Żeby zmusić motor zamontowany pod maską Astra II do dynamicznego przyspieszania, trzeba trzymać go na obrotach. To z kolei oznacza wysokie spalanie. W mieście zapotrzebowanie na paliwo może przekroczyć nawet 10 litrów! Całe szczęście motor o pojemności 1364 cm3 ma dla kierowcy dość dobrą informację. Regulacja luzu zaworowego jest hydrauliczna i automatyczna. A to otwiera drogę do montaż instalacji LPG.

REKLAMA

Nie brakuje głosów mówiących o tym, że silnik 1.4 TwinPort Opla nie nadaje się do zasilania gazem. Nie brakuje jednak też zadowolonych kierowców, którzy z powodzeniem eksploatują instalację w swoich Astrach i Corsach. Co jest zatem potrzebne do sukcesu? Po pierwsze sprawny silnik. Po drugie dobrze dobrana instalacja LPG. Po trzecie gazownik, który ma duże pojęcie o swojej pracy. I po czwarte regularny serwis! Tak, układ zasilający dedykowany silnikowi Opla potrafi kosztować 2,5 tysiąca złotych. Z uwagi na dużą dysproporcję w cenach paliw, wydatek ten może się jednak zwrócić dość szybko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.4 TwinPort Opel - modele samochodów:

  • Opel Astra II
  • Opel Astra III
  • Opel Corsa C
  • Opel Corsa D
  • Opel Combo C
  • Opel Meriva A

Zobacz również: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Silnik 1.4 TwinPort Opel - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Opel Corsa C 90 KM 125 Nm 11,5 s. 179 km/h 5,9
Opel Astra II 90 KM 125 Nm 13,6 s. 182 km/h 6,0

Silnik 1.4 TwinPort Z14XEP idealnie wpisuje się w oplowski kanon. Co to oznacza? Że niestety bardzo lubi popijać w czasie eksploatacji olej! Początkowo zużycie smarowidła może się okazać marginalne. Z czasem apetyt benzyniaka będzie rósł i stanie się spory. Po pokonaniu każdego 1000 kilometrów z silnika potrafi ubywać nawet litr oleju. Żeby wysłać silnik Opla na olejową dietę konieczny jest remont. Ten w najlepszej opcji zostanie wyceniony przez mechanika na jakieś 2 tysiące złotych. Wysoka kwota w połączeniu z dużym wiekiem samochodów sprawia, że wielu kierowców woli zatem dolewki smarowidła w czasie eksploatacji.

Zobacz również: Używany Opel Corsa D - dobra passa trwa dalej

Silnik 1.4 TwinPort Opel - łańcuch rozrządu wieczny?

Kolejny problem dotyczy łańcucha rozrządu. Producent twierdzi, że element jest bezobsługowy - to oznacza, że nie trzeba kontrolować jego stanu i powinien wystarczyć na całe życie silnika. W praktyce potrafi się rozciągnąć jeszcze przed przekroczeniem przebiegu na poziomie 150 - 160 tysięcy kilometrów. W takim przypadku hałasuje i powoduje wyraźny spadek mocy. Skąd tak niska trwałość łańcucha? Winny może być nie sam napęd, a raczej problem z „pożeraniem” oleju. Jeżeli kierowca nie będzie dbał o regularne dolewki, niski poziom smarowidła zatrze napinacz i doprowadzi do rozciągnięcia łańcucha.

W silniku 1.4 TwinPort Opla znane są też przypadki falowania obrotów. Te na ogół wynikają jednak z przytkania zaworów EGR. Niemiecki benzyniak pomijając słabość do zużywania oleju, wydaje się naprawdę trafioną konstrukcją. Jednostka bez poważniejszych napraw jest w stanie pokonać nawet 400 tysięcy kilometrów. A to nie koniec, bo dobrą informację dla właścicieli aut z tym motorem mają też sklepy motoryzacyjne. Ceny są naprawdę niskie! Przykład? Zestaw cewek dla czterech cylindrów kosztuje nieco ponad 200 złotych, komplet sprzęgła stanowi wydatek na poziomie 230 złotych, podczas gdy EGR zostanie wyceniony na 250 złotych.

Silnik 1.4 TwinPort Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 196 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 204 zł
  • sprzęgło komplet - od 235 zł
  • zawór EGR - od 252 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 208 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA