REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Ma 90 koni mocy, napędzał takie hity sprzedaży jak Corsa i Astra, a do tego… No właśnie, czy jest lubiany przez kierowców? Oto wszystko co musisz wiedzieć o silniku 1.4 TwinPort Opla o oznaczeniu Z14XEP.

W listopadzie roku 2002 światło dzienne ujrzała nowa paleta silników benzynowych Opla. Family 0 zyskało w ten sposób drugą generację, której niezwykle ważnym graczem stał się motor 1.4 TwinPort EcoTec (90 KM, 125 Nm). Na czym polegała nowość? Na zastosowaniu technologii TwinPort. Co to takiego? Jako że motor ma 4 cylindry i 16 zaworów, przy każdym cylindrze dwa zawory odpowiadają za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Niemcy w każdej z takich par zastosowali system zmiennej długości kanałów dolotowych. A ten przyjął postać niewielkiej przepustnicy wprowadzonej do kanału prowadzącego do jednego z zaworów.

REKLAMA

Twinport

Twinport

Opel TwinPort

Materiały prasowe Opel

Jak działa system TwinPort? Przy dużym obciążeniu - tj. powyżej 4000 obr./min. - obydwa zawory dolotowe w każdym z cylindrów są w pełni otwarte. Gdy obciążenie spada, w jednym z kanałów przymyka się przepustnica. Zredukowanie średnicy kanału przelotowego sprawia, że tworzone są wiry powietrzne. Te odpowiadają za niższa spalanie przy jednoczesnym maksymalizowaniu mocy silnika. Pomijając zmienną długość kanałów dolotowych i zastosowanie łańcucha rozrządu, silnik 1.4 TwinPort w zasadzie niczym nie różni się od jednostek typu EcoTec świetnie znanych z gamy Opla w latach dziewięćdziesiątych.

Zobacz również: Ford Fiesta czy Opel Corsa?

Silnik 1.4 TwinPort Opel - nadaje się do LPG?

REKLAMA

Silnik 1.4 TwinPort Opla ma oznaczenie Z14XEP. To stosunkowo prosta konstrukcja, która niestety ma pewne przywary charakterystyczne dla wolnossących benzyniaków. Przykład? Żeby zmusić motor zamontowany pod maską Astra II do dynamicznego przyspieszania, trzeba trzymać go na obrotach. To z kolei oznacza wysokie spalanie. W mieście zapotrzebowanie na paliwo może przekroczyć nawet 10 litrów! Całe szczęście motor o pojemności 1364 cm3 ma dla kierowcy dość dobrą informację. Regulacja luzu zaworowego jest hydrauliczna i automatyczna. A to otwiera drogę do montaż instalacji LPG.

Nie brakuje głosów mówiących o tym, że silnik 1.4 TwinPort Opla nie nadaje się do zasilania gazem. Nie brakuje jednak też zadowolonych kierowców, którzy z powodzeniem eksploatują instalację w swoich Astrach i Corsach. Co jest zatem potrzebne do sukcesu? Po pierwsze sprawny silnik. Po drugie dobrze dobrana instalacja LPG. Po trzecie gazownik, który ma duże pojęcie o swojej pracy. I po czwarte regularny serwis! Tak, układ zasilający dedykowany silnikowi Opla potrafi kosztować 2,5 tysiąca złotych. Z uwagi na dużą dysproporcję w cenach paliw, wydatek ten może się jednak zwrócić dość szybko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.4 TwinPort Opel - modele samochodów:

  • Opel Astra II
  • Opel Astra III
  • Opel Corsa C
  • Opel Corsa D
  • Opel Combo C
  • Opel Meriva A

Zobacz również: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Silnik 1.4 TwinPort Opel - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Opel Corsa C 90 KM 125 Nm 11,5 s. 179 km/h 5,9
Opel Astra II 90 KM 125 Nm 13,6 s. 182 km/h 6,0

Silnik 1.4 TwinPort Z14XEP idealnie wpisuje się w oplowski kanon. Co to oznacza? Że niestety bardzo lubi popijać w czasie eksploatacji olej! Początkowo zużycie smarowidła może się okazać marginalne. Z czasem apetyt benzyniaka będzie rósł i stanie się spory. Po pokonaniu każdego 1000 kilometrów z silnika potrafi ubywać nawet litr oleju. Żeby wysłać silnik Opla na olejową dietę konieczny jest remont. Ten w najlepszej opcji zostanie wyceniony przez mechanika na jakieś 2 tysiące złotych. Wysoka kwota w połączeniu z dużym wiekiem samochodów sprawia, że wielu kierowców woli zatem dolewki smarowidła w czasie eksploatacji.

Zobacz również: Używany Opel Corsa D - dobra passa trwa dalej

Silnik 1.4 TwinPort Opel - łańcuch rozrządu wieczny?

REKLAMA

Kolejny problem dotyczy łańcucha rozrządu. Producent twierdzi, że element jest bezobsługowy - to oznacza, że nie trzeba kontrolować jego stanu i powinien wystarczyć na całe życie silnika. W praktyce potrafi się rozciągnąć jeszcze przed przekroczeniem przebiegu na poziomie 150 - 160 tysięcy kilometrów. W takim przypadku hałasuje i powoduje wyraźny spadek mocy. Skąd tak niska trwałość łańcucha? Winny może być nie sam napęd, a raczej problem z „pożeraniem” oleju. Jeżeli kierowca nie będzie dbał o regularne dolewki, niski poziom smarowidła zatrze napinacz i doprowadzi do rozciągnięcia łańcucha.

W silniku 1.4 TwinPort Opla znane są też przypadki falowania obrotów. Te na ogół wynikają jednak z przytkania zaworów EGR. Niemiecki benzyniak pomijając słabość do zużywania oleju, wydaje się naprawdę trafioną konstrukcją. Jednostka bez poważniejszych napraw jest w stanie pokonać nawet 400 tysięcy kilometrów. A to nie koniec, bo dobrą informację dla właścicieli aut z tym motorem mają też sklepy motoryzacyjne. Ceny są naprawdę niskie! Przykład? Zestaw cewek dla czterech cylindrów kosztuje nieco ponad 200 złotych, komplet sprzęgła stanowi wydatek na poziomie 230 złotych, podczas gdy EGR zostanie wyceniony na 250 złotych.

Silnik 1.4 TwinPort Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 196 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 204 zł
  • sprzęgło komplet - od 235 zł
  • zawór EGR - od 252 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 208 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA