REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Jest małolitrażowy, całkiem dynamiczny, a do tego oszczędny. Tylko czy montaż 3-cylindrowego silnika 1.0 TSI w takich modelach jak Fabia, Golf i Q2 to dobry pomysł? Oto raport dotyczący topowej jednostki niemieckiej grupy.

W drugiej dekadzie XXI wieku jasne stało się to, że do osiągnięcia restrykcyjnych norm emisji spalin silników nie wystarczy samo ograniczanie pojemności. Konieczne jest też… ucinanie kolejnych cylindrów. I tak na tapetę powróciły jednostki dysponujące zaledwie trzema cylindrami. W ramach serii EA211 swój pomysł na tego typu motor jeszcze w roku 2015 zaprezentowała Grupa Volkswagena. Silnik 1.0 TSI charakteryzował się ograniczoną siłą tarcia, redukcją masy, dobrymi osiągami, ale też i niskim spalaniem. Niedługo po prezentacji zapadła decyzja o produkcji jednostki w czeskim zakładzie w Mlada Boleslav.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli chodzi o szczegóły techniczne, silnik 1.0 TSI ma 999 cm2 pojemności, 3 cylindry i 12 zaworów. Dodatkowo korzysta z elektronicznie sterownej turbosprężarki generującej ciśnienie dochodzące do 1,6 bara oraz wtryskiwaczy bezpośrednich dostarczających paliwo do cylindrów pod ciśnieniem sięgającym nawet 350 barów. A na tym innowacje nie kończą się. Bo litrowy benzyniak może zostać wyposażony w filtr cząstek stałych i ma pasek rozrządu o trwałości określonej nawet na 210 tysięcy kilometrów. Jak to możliwe? Decyduje o tym fakt, że napęd pracuje w tzw. kąpieli olejowej.

Zobacz również: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?

Silnik 1.0 TSI VAG - lekki i… innowacyjny!

Blok i głowica nowego 3-cylindrowca Grupy Volkswagena zostały wykonane z aluminium. Ta i kolejne innowacje sprawiły, że masę wersji 95-konnej udało się utrzymać inżynierom na poziomie zaledwie 93 kilogramów. Kolejne ciekawostki? Wodna chłodnica powietrza została np. zintegrowana z kolektorem dolotowym. Dzięki temu twórcy mogli zredukować masę jednostki, a przy okazji skrócili czas potrzebny na osiągnięcie przez nią temperatury roboczej. Skutek? Silnik 1.0 TSI szybciej zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem w kabinie zimą oraz szybciej… staje się oszczędny podczas jazdy zimą w mieście.

REKLAMA

Silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena występuje w sumie w pięciu wariantach mocy. Na ich potrzeby inżynierowie przygotowali aż trzy przekładnie. Modele o mocy poniżej 95 koni mechanicznych są standardowo parowane ze skrzyniami dysponującymi pięcioma przełożeniami. Mocniejsze warianty otrzymują mechanizmy 6-biegowe. Opcjonalnie klienci Volkswagena, Seata, Skody i Audi mogą zdecydować się na przekładnię automatyczną. Mowa oczywiście o charakterystycznej dla niemieckiej grupy 7-biegowej dwusprzęgłówce typu DSG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 TSI VAG - oznaczenia:

  • 86 KM - CHZK
  • 90 KM - CHZA, DKLC
  • 95 KM - CHZB, DKLD, CHZL
  • 110 KM - CHZC, DKRC
  • 115 KM - CHZJ, CHZD, DKJA, DKRF, DKRA

Zobacz również: Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Czy 3 cylindry oznaczają niską kulturę pracy? Nie w przypadku silnika 1.0 TSI Grupy Volkswagena. Jeździłem wieloma autami wyposażonymi w ten motor i w żadnym nie pojawiało się np. charakterystyczne szarpanie na wolnych obrotach.  O to zadbali jednak inżynierowie już podczas projektowania jednostki. A wszystko za sprawą obniżenia masy wału korbowego oraz zastosowania tłumika drgań skrętnych. W ten sposób wyeliminowane zostały dodające masę, obniżające sprawność i często przedwcześnie zużywające się wałki wyrównoważające.

Silnik 1.0 TSI VAG - a wszystko zaczęło się od Golfa i Octavii

Tak przygotowany motor praktycznie z miejsca trafił do topowych modeli segmentu C - mowa o Octavii III i Golfie VII. Niedługo później zapanował nad całą gamą modelową Grupy Volkswagena w takich segmentach jak A, B, C i crossover. Co można powiedzieć o jeździe nim? Jest idealny przede wszystkim w samochodach segmentu B, ewentualnie crossoverach pokroju Kamiqa i T-Crossa. Oferuje wtedy najlepsze osiągi. W modelach takich jak Golf czy Scala sprawdza się w mieście, a w trasie dostaje zadyszki. Zapotrzebowanie na paliwo? Podczas jednej z jazd testowych Polo 1.0 TSI 115 KM osiągnąłem spalanie w trasie wynoszące poniżej 5 litrów benzyny. W cyklu mieszanym było to mniej więcej 6,5 - 6,7 litra.

Silnik 1.0 TSI VAG - modele samochodów:

  • Volkswagen: Up!, Polo, Golf, T-Cross, T-Roc
  • Skoda: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq
  • Seat: Ibiza, Leon, Arona, Ateca
  • Audi: A1, A3, Q2

Silnik 1.0 TSI VAG - dane techniczne producentów:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
VW Golf VII 86 KM 160 Nm 11,9 s. 179 km/h 4,9
VW Up! 90 KM 160 Nm 9,9 s. 185 km/h 4,4
Seat Ibiza 95 KM 175 Nm 10,5 s. 182 km/h 4,7
Skoda Fabia III 110 KM 200 Nm 9,5 s. 196 km/h 4,4
Seat Arona 115 KM 200 Nm 9,8 s. 182 km/h 5,0

Zobacz również: Używane: Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii (2011 - 2020) - opinie i typowe usterki

Grupa Volkswagena określiła czas życia silnika 1.0 TSI na mniej więcej 200 tysięcy kilometrów. I choć jednostka nie jest jeszcze mocno popularna na rynku wtórnym, a większość egzemplarzy nie pokonała potężnych przebiegów, spokojnie można założyć że benzyniak powinien bezawaryjnie pokonać dużo większy dystans. Po pierwsze wolnossąca wersja motoru bez bezpośredniego wtrysku, która również była wyliczana przez inżynierów na 200 tysięcy kilometrów, bez większych problemów pokonuje w rękach przedstawicieli handlowych nawet 360 - 400 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.0 TSI VAG - awarie? Jakie awarie?

Po drugie - i dużo ważniejsze - benzyniak w zasadzie nie ma żadnych chorób wieku dziecięcego. Przygotowując się do napisania tego materiału przejrzałem fora, na których dyskutowane były aspekty eksploatacyjne silnika 1.0 TSI - wypowiadali się na nich w większości użytkownicy aut z tym motorem. Tak naprawdę wyłącznie w jednym miejscu znalazłem informację o tym, że czasami w 3-cylindrowym benzyniaku Grupy Volkswagena luzuje się cybant przy intercoolerze. Skutek? Auto nie staje na poboczu, a traci moc. Co więcej, usterka jest prosta w namierzeniu i jeszcze łatwiejsza w usunięciu.

Niemcy mieli w ostatnich dwóch dekadach kilka dość głośnych wpadek na czele z takimi hitami sprzedaży jak 2.0 TDI i 1.4 TSI. Na szczęście silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena nie wpisuje się do tej kategorii. To nowoczesna, ale też i dopracowana jednostka, która jak na razie nie budzi większych wątpliwości serwisowych. Jaka jest recepta na trwałość tego benzyniaka? Te są tak naprawdę dwie. Pierwszą jest dbałość konstrukcyjna niemieckich inżynierów. Drugą dbałość serwisowa podejmowana przez kierowców. Zachowanie interwałów podstawowych serwisów sprawi, że motor raczej nie powinien powodować większych problemów w czasie eksploatacji.

Silnik 1.0 TSI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 33 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 265 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 185 zł
  • sprzęgło komplet - od 870 zł
  • koło zamachowe - od 1496 zł
  • świeca zapłonowa - od 61 zł
  • cewka zapłonowa - od 121 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 289 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA