REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Jest małolitrażowy, całkiem dynamiczny, a do tego oszczędny. Tylko czy montaż 3-cylindrowego silnika 1.0 TSI w takich modelach jak Fabia, Golf i Q2 to dobry pomysł? Oto raport dotyczący topowej jednostki niemieckiej grupy.

REKLAMA

W drugiej dekadzie XXI wieku jasne stało się to, że do osiągnięcia restrykcyjnych norm emisji spalin silników nie wystarczy samo ograniczanie pojemności. Konieczne jest też… ucinanie kolejnych cylindrów. I tak na tapetę powróciły jednostki dysponujące zaledwie trzema cylindrami. W ramach serii EA211 swój pomysł na tego typu motor jeszcze w roku 2015 zaprezentowała Grupa Volkswagena. Silnik 1.0 TSI charakteryzował się ograniczoną siłą tarcia, redukcją masy, dobrymi osiągami, ale też i niskim spalaniem. Niedługo po prezentacji zapadła decyzja o produkcji jednostki w czeskim zakładzie w Mlada Boleslav.

REKLAMA

Jeżeli chodzi o szczegóły techniczne, silnik 1.0 TSI ma 999 cm2 pojemności, 3 cylindry i 12 zaworów. Dodatkowo korzysta z elektronicznie sterownej turbosprężarki generującej ciśnienie dochodzące do 1,6 bara oraz wtryskiwaczy bezpośrednich dostarczających paliwo do cylindrów pod ciśnieniem sięgającym nawet 350 barów. A na tym innowacje nie kończą się. Bo litrowy benzyniak może zostać wyposażony w filtr cząstek stałych i ma pasek rozrządu o trwałości określonej nawet na 210 tysięcy kilometrów. Jak to możliwe? Decyduje o tym fakt, że napęd pracuje w tzw. kąpieli olejowej.

Zobacz również: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?

Silnik 1.0 TSI VAG - lekki i… innowacyjny!

REKLAMA

Blok i głowica nowego 3-cylindrowca Grupy Volkswagena zostały wykonane z aluminium. Ta i kolejne innowacje sprawiły, że masę wersji 95-konnej udało się utrzymać inżynierom na poziomie zaledwie 93 kilogramów. Kolejne ciekawostki? Wodna chłodnica powietrza została np. zintegrowana z kolektorem dolotowym. Dzięki temu twórcy mogli zredukować masę jednostki, a przy okazji skrócili czas potrzebny na osiągnięcie przez nią temperatury roboczej. Skutek? Silnik 1.0 TSI szybciej zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem w kabinie zimą oraz szybciej… staje się oszczędny podczas jazdy zimą w mieście.

Silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena występuje w sumie w pięciu wariantach mocy. Na ich potrzeby inżynierowie przygotowali aż trzy przekładnie. Modele o mocy poniżej 95 koni mechanicznych są standardowo parowane ze skrzyniami dysponującymi pięcioma przełożeniami. Mocniejsze warianty otrzymują mechanizmy 6-biegowe. Opcjonalnie klienci Volkswagena, Seata, Skody i Audi mogą zdecydować się na przekładnię automatyczną. Mowa oczywiście o charakterystycznej dla niemieckiej grupy 7-biegowej dwusprzęgłówce typu DSG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 TSI VAG - oznaczenia:

  • 86 KM - CHZK
  • 90 KM - CHZA, DKLC
  • 95 KM - CHZB, DKLD, CHZL
  • 110 KM - CHZC, DKRC
  • 115 KM - CHZJ, CHZD, DKJA, DKRF, DKRA

Zobacz również: Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Czy 3 cylindry oznaczają niską kulturę pracy? Nie w przypadku silnika 1.0 TSI Grupy Volkswagena. Jeździłem wieloma autami wyposażonymi w ten motor i w żadnym nie pojawiało się np. charakterystyczne szarpanie na wolnych obrotach.  O to zadbali jednak inżynierowie już podczas projektowania jednostki. A wszystko za sprawą obniżenia masy wału korbowego oraz zastosowania tłumika drgań skrętnych. W ten sposób wyeliminowane zostały dodające masę, obniżające sprawność i często przedwcześnie zużywające się wałki wyrównoważające.

Silnik 1.0 TSI VAG - a wszystko zaczęło się od Golfa i Octavii

Tak przygotowany motor praktycznie z miejsca trafił do topowych modeli segmentu C - mowa o Octavii III i Golfie VII. Niedługo później zapanował nad całą gamą modelową Grupy Volkswagena w takich segmentach jak A, B, C i crossover. Co można powiedzieć o jeździe nim? Jest idealny przede wszystkim w samochodach segmentu B, ewentualnie crossoverach pokroju Kamiqa i T-Crossa. Oferuje wtedy najlepsze osiągi. W modelach takich jak Golf czy Scala sprawdza się w mieście, a w trasie dostaje zadyszki. Zapotrzebowanie na paliwo? Podczas jednej z jazd testowych Polo 1.0 TSI 115 KM osiągnąłem spalanie w trasie wynoszące poniżej 5 litrów benzyny. W cyklu mieszanym było to mniej więcej 6,5 - 6,7 litra.

Silnik 1.0 TSI VAG - modele samochodów:

  • Volkswagen: Up!, Polo, Golf, T-Cross, T-Roc
  • Skoda: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq
  • Seat: Ibiza, Leon, Arona, Ateca
  • Audi: A1, A3, Q2

Silnik 1.0 TSI VAG - dane techniczne producentów:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
VW Golf VII 86 KM 160 Nm 11,9 s. 179 km/h 4,9
VW Up! 90 KM 160 Nm 9,9 s. 185 km/h 4,4
Seat Ibiza 95 KM 175 Nm 10,5 s. 182 km/h 4,7
Skoda Fabia III 110 KM 200 Nm 9,5 s. 196 km/h 4,4
Seat Arona 115 KM 200 Nm 9,8 s. 182 km/h 5,0

Zobacz również: Używane: Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii (2011 - 2020) - opinie i typowe usterki

Grupa Volkswagena określiła czas życia silnika 1.0 TSI na mniej więcej 200 tysięcy kilometrów. I choć jednostka nie jest jeszcze mocno popularna na rynku wtórnym, a większość egzemplarzy nie pokonała potężnych przebiegów, spokojnie można założyć że benzyniak powinien bezawaryjnie pokonać dużo większy dystans. Po pierwsze wolnossąca wersja motoru bez bezpośredniego wtrysku, która również była wyliczana przez inżynierów na 200 tysięcy kilometrów, bez większych problemów pokonuje w rękach przedstawicieli handlowych nawet 360 - 400 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.0 TSI VAG - awarie? Jakie awarie?

Po drugie - i dużo ważniejsze - benzyniak w zasadzie nie ma żadnych chorób wieku dziecięcego. Przygotowując się do napisania tego materiału przejrzałem fora, na których dyskutowane były aspekty eksploatacyjne silnika 1.0 TSI - wypowiadali się na nich w większości użytkownicy aut z tym motorem. Tak naprawdę wyłącznie w jednym miejscu znalazłem informację o tym, że czasami w 3-cylindrowym benzyniaku Grupy Volkswagena luzuje się cybant przy intercoolerze. Skutek? Auto nie staje na poboczu, a traci moc. Co więcej, usterka jest prosta w namierzeniu i jeszcze łatwiejsza w usunięciu.

Niemcy mieli w ostatnich dwóch dekadach kilka dość głośnych wpadek na czele z takimi hitami sprzedaży jak 2.0 TDI i 1.4 TSI. Na szczęście silnik 1.0 TSI Grupy Volkswagena nie wpisuje się do tej kategorii. To nowoczesna, ale też i dopracowana jednostka, która jak na razie nie budzi większych wątpliwości serwisowych. Jaka jest recepta na trwałość tego benzyniaka? Te są tak naprawdę dwie. Pierwszą jest dbałość konstrukcyjna niemieckich inżynierów. Drugą dbałość serwisowa podejmowana przez kierowców. Zachowanie interwałów podstawowych serwisów sprawi, że motor raczej nie powinien powodować większych problemów w czasie eksploatacji.

Silnik 1.0 TSI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 33 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 265 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 185 zł
  • sprzęgło komplet - od 870 zł
  • koło zamachowe - od 1496 zł
  • świeca zapłonowa - od 61 zł
  • cewka zapłonowa - od 121 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 289 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA