Silnik 1.2 DIG-T Nissan - awarie, problemy, opinie

REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.2 DIG-T Nissana to dość imponująco brzmiąca technologia. Na 1197 cm3 pojemności inżynierowie zmieścili 4 cylindry i 16 zaworów. Konstrukcja jest w całości wykonana z aluminium i korzysta z takich zdobyczy techniki jak bezpośredni wtrysk paliwa, system zmiennych faz rozrządu, układ Start/Stop oraz system odzyskiwana energii hamowania. Co ważne, rozrząd w silniku jest realizowany za pomocą łańcucha. I łańcuch ten jest naprawdę trwały. Czas jego życia mogą skrócić głównie zaniedbania kierowcy związane z wymianą oleju silnikowego. Motor występował w czterech wariantach mocy. Znane są wersje 115, 120, 125 i 130 koni mechanicznych.
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - następca wolnossącego 1.6 16v
Silnik 1.2 DIG-T o oznaczeniu HR12DDT nie jest samodzielną pracą inżynierów Nissana. Japończycy podczas prac konstrukcyjnych uzyskali wsparcie ze strony twórców bratniego Renault. Jaki był cel tych prac? Po pierwsze chodziło o stworzenie jednostki, która będzie w stanie zastąpić w ofercie wolnossącego benzyniaka 1.6 16v. Motor o większej pojemności miał coraz większe problemy ze spełnieniem restrykcyjnych norm emisji spalin. Po drugie chodziło o zbudowanie konstrukcji, która wpisze się w ideę wolumenowej produkcji na potrzeby całej serii modeli pochodzących z segmentu B, C i crossover.
Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 TCe H5FT czy też 1.2 DIG-T HR12DDT bardzo szybko stał się hitem. Bardzo chętnie wybierali go chociażby nabywcy decydujący się na Nissana Qashqaia. W jakich jeszcze modelach był montowany? Tych było tak naprawdę całe spektrum. Jednostka od debiutu w roku 2012 pojawiała się pod maską modeli z logo Nissana, Renault, Dacii, a nawet Mercedesa! Jakie są zalecenia serwisowe? Te dotyczą m.in. oleju silnikowego, który należy wymieniać raz w roku, ewentualnie co 20 tysięcy kilometrów. Poza tym motor raczej nie nadaje się do zasilania LPG. Przeszkodę stanowi wtrysk bezpośredni, który za sprawą dotrysku benzyny ogranicza opłacalność inwestycji.
REKLAMA
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - modele samochodów:
- Renault: Megane III, Captur, Clio IV, Kadjar, Scenic III
- Nissan: Pulsar, Juke I, Qashqai II
- Dacia: Duster I, Dokker, Lodgy
- Mercedes Citan
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - dane techniczne producentów:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
Clio IV EDC | 120 KM | 190 Nm | 9,4 s. | 199 km/h | 5,2 |
Megane IV | 130 KM | 205 Nm | 10,6 s. | 198 km/h | 5,3 |
Qashqai II | 115 KM | 190 Nm | 10,9 s. | 185 km/h | 5,6 |
Duster I | 125 KM | 205 Nm | 10,4 s. | 175 km/h | 6,2 |
Zobacz również: Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - opinie i typowe usterki
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - benzyniak ma problem z poborem oleju!
Silnik 1.2 DIG-T Nissan ma tak naprawdę jeden problem. A ten dotyczy… znikania oleju silnikowego. Pobór smarowidła może być naprawdę wysoki - między wymianami kierowcy czasami muszą dolewać nawet 3 litry! Jak usterkę tłumaczy Nissan? Zdaniem przedstawicieli japońskiej marki powodem są błędy w oprogramowaniu. Sterownik zbyt późno otwiera zawory ssące. Przez to w układzie tworzy się podciśnienie, które wyciąga olej z silnika. W sytuacji, w której kierowcy stwierdzają wysoki pobór smarowidła, serwisy w pierwszej kolejności aktualizują oprogramowanie. Naprawa czasami jest skuteczna, a czasami nie.
Z czasem zdarzało się, że autoryzowane stacje zaczęły przyjmować inne metody naprawcze. Znane są przypadki silników 1.2 DIG-T Nissana, w których w ramach roszczenia gwarancyjnego wymieniane były pierścienie tłokowe lub nawet cały silnik. Co mogą zrobić kierowcy eksploatujący silnik 1.2 DIG-T Nissana? Powinni przede wszystkim regularnie kontrolować poziom oleju i w sytuacji, w której samochód jest jeszcze na gwarancji, zgłaszać ewentualne ubytki w ASO. Kontrola jest o tyle ważna, że regularne dolewki ochronią elementy silnika (tłoki, pierścienie, rozrząd) przed przedwczesnym zużyciem, a kierowcę przed remontem i wydatkiem sięgającym 10 tysięcy złotych.
Zobacz również: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - podsumowanie:
Silnik 1.2 DIG-T Nissana ma serię zalet. Jest zdecydowanie bardziej dynamiczny od wolnossącego poprzednika, a do tego charakteryzuje się niższym zapotrzebowaniem na paliwo. I Japończycy razem z Francuzami naprawdę mogliby ogłosić wyjątkowy sukces, gdyby nie… sprawa z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. To poważny problem. Bo gdy kierowca nie będzie pilnował dolewek smarowidła, dość szybko dojdzie do zniszczenia silnika i konieczności jego gruntownego remontu.
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 18 zł
- filtr powietrza - od 25 zł
- filtr paliwa - od 18 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 352 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 326 zł
- sprzęgło komplet - od 311 zł
- świeca zapłonowa - od 37 zł
- cewka zapłonowa - od 154 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 174 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA