Silnik 1.2 DIG-T Nissan - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.2 DIG-T Nissana to dość imponująco brzmiąca technologia. Na 1197 cm3 pojemności inżynierowie zmieścili 4 cylindry i 16 zaworów. Konstrukcja jest w całości wykonana z aluminium i korzysta z takich zdobyczy techniki jak bezpośredni wtrysk paliwa, system zmiennych faz rozrządu, układ Start/Stop oraz system odzyskiwana energii hamowania. Co ważne, rozrząd w silniku jest realizowany za pomocą łańcucha. I łańcuch ten jest naprawdę trwały. Czas jego życia mogą skrócić głównie zaniedbania kierowcy związane z wymianą oleju silnikowego. Motor występował w czterech wariantach mocy. Znane są wersje 115, 120, 125 i 130 koni mechanicznych.
REKLAMA
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - następca wolnossącego 1.6 16v
Silnik 1.2 DIG-T o oznaczeniu HR12DDT nie jest samodzielną pracą inżynierów Nissana. Japończycy podczas prac konstrukcyjnych uzyskali wsparcie ze strony twórców bratniego Renault. Jaki był cel tych prac? Po pierwsze chodziło o stworzenie jednostki, która będzie w stanie zastąpić w ofercie wolnossącego benzyniaka 1.6 16v. Motor o większej pojemności miał coraz większe problemy ze spełnieniem restrykcyjnych norm emisji spalin. Po drugie chodziło o zbudowanie konstrukcji, która wpisze się w ideę wolumenowej produkcji na potrzeby całej serii modeli pochodzących z segmentu B, C i crossover.
Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 TCe H5FT czy też 1.2 DIG-T HR12DDT bardzo szybko stał się hitem. Bardzo chętnie wybierali go chociażby nabywcy decydujący się na Nissana Qashqaia. W jakich jeszcze modelach był montowany? Tych było tak naprawdę całe spektrum. Jednostka od debiutu w roku 2012 pojawiała się pod maską modeli z logo Nissana, Renault, Dacii, a nawet Mercedesa! Jakie są zalecenia serwisowe? Te dotyczą m.in. oleju silnikowego, który należy wymieniać raz w roku, ewentualnie co 20 tysięcy kilometrów. Poza tym motor raczej nie nadaje się do zasilania LPG. Przeszkodę stanowi wtrysk bezpośredni, który za sprawą dotrysku benzyny ogranicza opłacalność inwestycji.
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - modele samochodów:
- Renault: Megane III, Captur, Clio IV, Kadjar, Scenic III
- Nissan: Pulsar, Juke I, Qashqai II
- Dacia: Duster I, Dokker, Lodgy
- Mercedes Citan
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - dane techniczne producentów:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
Clio IV EDC | 120 KM | 190 Nm | 9,4 s. | 199 km/h | 5,2 |
Megane IV | 130 KM | 205 Nm | 10,6 s. | 198 km/h | 5,3 |
Qashqai II | 115 KM | 190 Nm | 10,9 s. | 185 km/h | 5,6 |
Duster I | 125 KM | 205 Nm | 10,4 s. | 175 km/h | 6,2 |
Zobacz również: Używane: Renault Scenic III (2009 - 2016) - opinie i typowe usterki
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - benzyniak ma problem z poborem oleju!
REKLAMA
Silnik 1.2 DIG-T Nissan ma tak naprawdę jeden problem. A ten dotyczy… znikania oleju silnikowego. Pobór smarowidła może być naprawdę wysoki - między wymianami kierowcy czasami muszą dolewać nawet 3 litry! Jak usterkę tłumaczy Nissan? Zdaniem przedstawicieli japońskiej marki powodem są błędy w oprogramowaniu. Sterownik zbyt późno otwiera zawory ssące. Przez to w układzie tworzy się podciśnienie, które wyciąga olej z silnika. W sytuacji, w której kierowcy stwierdzają wysoki pobór smarowidła, serwisy w pierwszej kolejności aktualizują oprogramowanie. Naprawa czasami jest skuteczna, a czasami nie.
Z czasem zdarzało się, że autoryzowane stacje zaczęły przyjmować inne metody naprawcze. Znane są przypadki silników 1.2 DIG-T Nissana, w których w ramach roszczenia gwarancyjnego wymieniane były pierścienie tłokowe lub nawet cały silnik. Co mogą zrobić kierowcy eksploatujący silnik 1.2 DIG-T Nissana? Powinni przede wszystkim regularnie kontrolować poziom oleju i w sytuacji, w której samochód jest jeszcze na gwarancji, zgłaszać ewentualne ubytki w ASO. Kontrola jest o tyle ważna, że regularne dolewki ochronią elementy silnika (tłoki, pierścienie, rozrząd) przed przedwczesnym zużyciem, a kierowcę przed remontem i wydatkiem sięgającym 10 tysięcy złotych.
Zobacz również: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - podsumowanie:
Silnik 1.2 DIG-T Nissana ma serię zalet. Jest zdecydowanie bardziej dynamiczny od wolnossącego poprzednika, a do tego charakteryzuje się niższym zapotrzebowaniem na paliwo. I Japończycy razem z Francuzami naprawdę mogliby ogłosić wyjątkowy sukces, gdyby nie… sprawa z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. To poważny problem. Bo gdy kierowca nie będzie pilnował dolewek smarowidła, dość szybko dojdzie do zniszczenia silnika i konieczności jego gruntownego remontu.
Silnik 1.2 DIG-T Nissan - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 18 zł
- filtr powietrza - od 25 zł
- filtr paliwa - od 18 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 352 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 326 zł
- sprzęgło komplet - od 311 zł
- świeca zapłonowa - od 37 zł
- cewka zapłonowa - od 154 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 174 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.