Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.2 16v D4F Renault został zaprezentowany w grudniu roku 2000. W stosunku do poprzednika, nie wykonał zasadniczego skoku naprzód. Inżynierowie skupili się bowiem przede wszystkim na przeprojektowaniu głowicy. Teraz otrzymała ona 16 zamiast 8 zaworów. Poza tym benzyniak nadal miał 4 cylindry, i nadal jego blok był żeliwny, a głowica aluminiowa. Skutek prac był jeden i dotyczył wzrostu mocy. Od tego momentu jednostka oferowała 75 koni mechanicznych. I choć nadal nie kipiała siłą, cel dla Francuzów był inni. Potrzebowali całkiem dynamicznego, ale mimo wszystko oszczędnego silnika służącego do napędu hatchbacków segmentu A i B.
REKLAMA
Tak opracowana konstrukcja weszła do oferty Renault Clio drugiej generacji i praktycznie z miejsca stała się hitem sprzedaży. Temu ciężko się jednak dziwić. W końcu silnik 1.2 16v D4F sprawia, że miejski hatchback osiąga pierwszą setkę już w 13 sekund, a do tego spala w cyklu miejskim często mniej niż 8 litrów benzyny. Kolejne stadium rozwojowe dla benzyniaka pojawiło się na horyzoncie w roku 2004. To wtedy motor przeszedł kolejną modernizację. Tym razem inżynierowie przekonstruowali dolot i zastosowali większy filtr powietrza. W ten sposób silnik zaczął wyżej rozwijać moment obrotowy - zamiast przy 3500 to przy 4250 obr./min.
Silnik 1.2 16v D4F Renault - trzy modernizacje i turbo
W roku 2005 silnik 1.2 16v D4F Renault otrzymał kolejne zmiany. Tym razem dotyczyły one wałka rozrządu. W roku 2007 z kolei pojawiła się na rynku wersja dysponująca doładowaniem. Dodanie turbosprężarki nie wyczerpywało jednak prac inżynieryjnych. Bo żeby motor mógł poradzić sobie z większym obciążeniem, Francuzi wzmocnili też m.in. elementy jego głowicy. Benzyniak 1,2 TCe otrzymał oznaczenie D4FT i zaoferował kierowcom 101 koni mechanicznych i 145 Nm momentu obrotowego. W tej wersji konstrukcja jest chwalona za dobre osiągi, wysoką elastyczność oraz oszczędność.
Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie
To jednak nie koniec zalet. Identycznie jak wolnossący wariant, silnik 1.2 TCe D4FT z uwagi na zastosowanie wtrysku wielopunktowego świetnie współpracuje z popularnymi w Polsce instalacjami LPG. Problemy z zasilaniem gazem zaczęły się dopiero w roku 2012. To wtedy na rynku zadebiutował nowy motor nowej generacji 1.2 TCe. Jednostka o oznaczeniu H5Ft powstawała przy współpracy z inżynierami Nissana. Na drodze prac konstrukcyjnych została wyposażona m.in. w bezpośredni wtrysk paliwa oraz łańcuch rozrządu.
Silnik 1.2 16v D4F Renault - modele samochodów:
- Renault Twingo I i II
- Renault Clio II, III, IV
- Renault Modus
- Dacia Logan
- Dacia Sandero
Silnik 1.2 16v D4F Renault - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
Clio II | 75 KM | 105 Nm | 13,0 s. | 170 km/h | 7,8/5,9/4,9 |
Logan I | 75 KM | 105 Nm | 13,6 s. | 161 km/h | 7,6/5,9/4,9 |
Twingo II | 101 KM | 155 Nm | 9,8 s. | 189 km/h | 7,3/5,7/4,7 |
W silniku 1.2 16v D4F Renault mieści się 4 lub 4,6 litra oleju. Większą pojemność ma miska zamontowana w wersji doładowanej D4FT. Producent zaleca aby wymieniać smarowidło co 30 tysięcy kilometrów lub 2 lata. Interwał zdecydowanie lepiej jednak skrócić. Optymalnie żeby silnik otrzymywał nowy olej maksymalnie raz w roku. Wtedy zdecydowanie poprawi się jakość smarowania, która nabiera szczególnego znaczenia w wersji posiadającej turbosprężarkę. W silniku 1.2 16v D4F Renault pasek rozrządu trzeba wymieniać co 120 tysięcy kilometrów. Interwał wymiany świec zapłonowych to 60 tysięcy kilometrów.
Zobacz również: Silnik 0.9 TCe Renault - awarie, problemy, opinie
Francuski benzyniak nie ma zbyt wielu słabych punktów. To typowa i bardzo prosta jednostka, w której np. jeżeli kierowca nie wymieni świec zapłonowych, mogą się pojawić problemy z rozruchem. Poza tym z czasem - tj. zazwyczaj powyżej przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów - zdarzają się awarie sond lambda, cewek zapłonowych czy przypadki zabrudzenia przepustnicy. Przepustnica wymaga czyszczenia. Gdy kierowca nie wykona procedury, silnik zacznie pracować nierównomiernie.
Silnik 1.2 16v D4F Renault - podsumowanie:
Silnik 1.2 16v D4F Renault być może nie stanowił popisu technologicznych umiejętności inżynierów francuskiej marki, jednak może być naprawdę godny uwagi podczas zakupu samochodu używanego. Czemu? Jest trwały i nawet jeżeli miewa jakieś awarie, te na ogół są tanie w usunięciu. Poza tym benzyniak nawet w wersji doładowanej idealnie sprawdza się na zasilaniu gazem, jest popularny na rynku wtórnym oraz może pokonać nawet 400 tysięcy kilometrów bez remontu.
Silnik 1.2 16v D4F Renault - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 20 zł
- filtr paliwa - od 15 zł
- zestaw paska rozrządu - od 166 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 146 zł
- sprzęgło komplet - od 197 zł
- świeca zapłonowa - od 16 zł
- cewka zapłonowa - od 104 zł
- sonda lambda - od 140 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA