Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Do końca lat dziewięćdziesiątych Renault słynęło przede wszystkim z produkcji silników benzynowych. A kolejnym stadium rozwojowym stała się rodzina K4 wprowadzana na rynek od połowy lat dziewięćdziesiątych. W jej ramach Francuzi opracowali motory o pojemności 1.4 i 1.6 litra. Obydwie pojemności powstawały w dwóch wersja - 8- i 16-zaworowej. Pod oznaczeniem K4M ukrywa się większy benzyniak z większą ilością zaworów. Motor trafił na rynek w roku 1998 i zadebiutował pod maską modelu Laguna.
REKLAMA
Oczywiście Renault nie ograniczyło sprzedaży silnika 1.6 16v K4M do liftbacka segmentu D. Jednostka napędowa bardzo szybko rozeszła się praktycznie po całej gamie modelowej i pojawiła się w segmentach C, B, a nawet A - jako model sportowy! Rozwój benzyniaka dotyczył nie tylko rozszerzania produkcji, ale też prezentacji kolejnych wersji różniących się między sobą m.in. pod względem mocy. W sumie do kierowców trafiały odmiany oferujące 95, 97, 105, 109, 110, 113, 117, 122 lub 133 konie mechaniczne.
Zobacz również: Używane Renault Laguna III (2007 - ) - solidny "Francuz"
Silnik 1.6 16v K4M - modele samochodów:
- Renault: Megane, Scenic, Clio, Kangoo, Laguna, Fluence, Twingo, Wind
- Dacia: Logan, Sandero, Dokker, Lodgy, Duster
Z konstrukcyjnego punktu widzenia silnik 1.6 16v K4M Renault nie jest mocno skomplikowany. Ma 4 cylindry, 16 zaworów, wolnossącą konstrukcję i dysponuje wtryskiem pośrednim typu MPI. Blok został wykonany z żeliwa, a głowica z aluminium. Najbardziej zaawansowanym elementem we francuskim benzyniaku są zmienne fazy rozrządu - te nie były jednak standardem w każdej wersji. Pojemność miski olejowej? Do silnika można wlać 4,5 litra smarowidła. Rozrząd jest napędzany za pomocą paska. Jego wymiana jest konieczna co 5 lat lub 120 tysięcy kilometrów.
Silnik 1.6 16v K4M - dane techniczne:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
Laguna III | 110 KM | 151 Nm | 11,7 s. | 192 km/h | 10,4/7,6/6,3 |
Megane II | 113 KM | 152 Nm | 10,9 s. | 192 km/h | 8,8/6,8/5,7 |
Twingo II | 133 KM | 160 Nm | 8,7 s. | 201 km/h | 8,7/6,5/5,4 |
Zobacz również: Renault Megane II
Najczęściej występująca usterka w silniku 1.6 16v K4M Renault dotyczy cewek zapłonowych. Ich uszkodzenie oznacza utratę mocy i nierównomierną pracę. Najszybciej zużywają się cewki produkowane przez firmę Sagem. Tylko czy to duży problem? Na szczęście nie. Dziś ceny części zamiennych brzmią naprawdę rozsądnie. Za nową cewkę w sklepie motoryzacyjnym trzeba zapłacić minimum 73 złote. Poza tym znane są też awarie czujnika położenia wału korbowego. W tym przypadku objawem może się stać np. utrudniony rozruch na ciepłym silniku, a koszty ewentualnej naprawy też są niskie. Ceny nowych czujników zaczynają się już od 28 złotych.
Silnik 1.6 16v K4M - usterki zmiennych faz rozrządu
W silnikach 1.6 16v K4M Renault wyposażonych w system zmiennych faz rozrządu może dojść do uszkodzenia koła. Objawy? Głównym jest hałas występujący w chwilę po odpaleniu jednostki - przez mechaników jest nazywany dieslowskim rozruchem. Obecnie ceny nowych kół zmiennych faz rozrządu zaczynają się od 250 złotych. To niewygórowana suma. Na tym jednak koszt kierowcy nie kończy się. Razem z elementem wymienić należy też rozrząd i zalecany jest montaż nowego paska zewnętrznego. A jeżeli do sumy doliczymy jeszcze koszt robocizny, kwota z pewnością zacznie oscylować powyżej 1000 złotych.
Zobacz również: Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem
Pomijając kilka typowych awarii i fakt, że silnik 1.6 16v K4M staje się hałaśliwy na wysokich obrotach, to naprawdę dobra jednostka napędowa. Przy zachowaniu obostrzeń wynikających z regularnej wymiany filtrów czy płynów eksploatacyjnych motor pozwala na pokonanie 400 czy nawet 500 tysięcy kilometrów bez remontu! To dopracowana jednostka, na której kierowca może polegać, a na tym zalety jeszcze nie kończą się. Bo francuski benzyniak wyjątkowo dobrze współpracuje z instalacją LPG - a dobrze zamontowany układ nie utrudnia eksploatacji i zdecydowanie obniża jej koszt.
Silnik 1.6 16v K4M - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 9 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 15 zł
- zestaw paska rozrządu - od 263 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 222 zł
- sprzęgło komplet - od 224 zł
- świeca zapłonowa - od 7 zł
- cewka zapłonowa - od 73 zł
- sonda lambda - od 140 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.