Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

REKLAMA
REKLAMA
Do końca lat dziewięćdziesiątych Renault słynęło przede wszystkim z produkcji silników benzynowych. A kolejnym stadium rozwojowym stała się rodzina K4 wprowadzana na rynek od połowy lat dziewięćdziesiątych. W jej ramach Francuzi opracowali motory o pojemności 1.4 i 1.6 litra. Obydwie pojemności powstawały w dwóch wersja - 8- i 16-zaworowej. Pod oznaczeniem K4M ukrywa się większy benzyniak z większą ilością zaworów. Motor trafił na rynek w roku 1998 i zadebiutował pod maską modelu Laguna.
REKLAMA
REKLAMA
Oczywiście Renault nie ograniczyło sprzedaży silnika 1.6 16v K4M do liftbacka segmentu D. Jednostka napędowa bardzo szybko rozeszła się praktycznie po całej gamie modelowej i pojawiła się w segmentach C, B, a nawet A - jako model sportowy! Rozwój benzyniaka dotyczył nie tylko rozszerzania produkcji, ale też prezentacji kolejnych wersji różniących się między sobą m.in. pod względem mocy. W sumie do kierowców trafiały odmiany oferujące 95, 97, 105, 109, 110, 113, 117, 122 lub 133 konie mechaniczne.
Zobacz również: Używane Renault Laguna III (2007 - ) - solidny "Francuz"
Silnik 1.6 16v K4M - modele samochodów:
- Renault: Megane, Scenic, Clio, Kangoo, Laguna, Fluence, Twingo, Wind
- Dacia: Logan, Sandero, Dokker, Lodgy, Duster
Z konstrukcyjnego punktu widzenia silnik 1.6 16v K4M Renault nie jest mocno skomplikowany. Ma 4 cylindry, 16 zaworów, wolnossącą konstrukcję i dysponuje wtryskiem pośrednim typu MPI. Blok został wykonany z żeliwa, a głowica z aluminium. Najbardziej zaawansowanym elementem we francuskim benzyniaku są zmienne fazy rozrządu - te nie były jednak standardem w każdej wersji. Pojemność miski olejowej? Do silnika można wlać 4,5 litra smarowidła. Rozrząd jest napędzany za pomocą paska. Jego wymiana jest konieczna co 5 lat lub 120 tysięcy kilometrów.
REKLAMA
Silnik 1.6 16v K4M - dane techniczne:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
Laguna III | 110 KM | 151 Nm | 11,7 s. | 192 km/h | 10,4/7,6/6,3 |
Megane II | 113 KM | 152 Nm | 10,9 s. | 192 km/h | 8,8/6,8/5,7 |
Twingo II | 133 KM | 160 Nm | 8,7 s. | 201 km/h | 8,7/6,5/5,4 |
Zobacz również: Renault Megane II
Najczęściej występująca usterka w silniku 1.6 16v K4M Renault dotyczy cewek zapłonowych. Ich uszkodzenie oznacza utratę mocy i nierównomierną pracę. Najszybciej zużywają się cewki produkowane przez firmę Sagem. Tylko czy to duży problem? Na szczęście nie. Dziś ceny części zamiennych brzmią naprawdę rozsądnie. Za nową cewkę w sklepie motoryzacyjnym trzeba zapłacić minimum 73 złote. Poza tym znane są też awarie czujnika położenia wału korbowego. W tym przypadku objawem może się stać np. utrudniony rozruch na ciepłym silniku, a koszty ewentualnej naprawy też są niskie. Ceny nowych czujników zaczynają się już od 28 złotych.
Silnik 1.6 16v K4M - usterki zmiennych faz rozrządu
W silnikach 1.6 16v K4M Renault wyposażonych w system zmiennych faz rozrządu może dojść do uszkodzenia koła. Objawy? Głównym jest hałas występujący w chwilę po odpaleniu jednostki - przez mechaników jest nazywany dieslowskim rozruchem. Obecnie ceny nowych kół zmiennych faz rozrządu zaczynają się od 250 złotych. To niewygórowana suma. Na tym jednak koszt kierowcy nie kończy się. Razem z elementem wymienić należy też rozrząd i zalecany jest montaż nowego paska zewnętrznego. A jeżeli do sumy doliczymy jeszcze koszt robocizny, kwota z pewnością zacznie oscylować powyżej 1000 złotych.
Zobacz również: Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem
Pomijając kilka typowych awarii i fakt, że silnik 1.6 16v K4M staje się hałaśliwy na wysokich obrotach, to naprawdę dobra jednostka napędowa. Przy zachowaniu obostrzeń wynikających z regularnej wymiany filtrów czy płynów eksploatacyjnych motor pozwala na pokonanie 400 czy nawet 500 tysięcy kilometrów bez remontu! To dopracowana jednostka, na której kierowca może polegać, a na tym zalety jeszcze nie kończą się. Bo francuski benzyniak wyjątkowo dobrze współpracuje z instalacją LPG - a dobrze zamontowany układ nie utrudnia eksploatacji i zdecydowanie obniża jej koszt.
Silnik 1.6 16v K4M - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 9 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 15 zł
- zestaw paska rozrządu - od 263 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 222 zł
- sprzęgło komplet - od 224 zł
- świeca zapłonowa - od 7 zł
- cewka zapłonowa - od 73 zł
- sonda lambda - od 140 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA