Silnik 1.3 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Toyota zintensyfikowała prace nad nowych hatchbackiem segmentu B. I choć jasne było to, że hitem sprzedaży pod maską auta stanie się litrowy benzyniak, Japończycy chcieli zaproponować kierowcom również mocniejszą wersję. I tak do palety Toyoty Yaris I trafił motor 1.3 VVT-i o oznaczeniu 2NZ-FE. Opis? Pojemność to dokładnie 1299 cm3. Na tą składają się 4 cylindry i 16 zaworów. Poza tym standardem jest bardzo charakterystyczny dla japońskich benzyniaków w latach 90. układ zmiennych faz rozrządu, a sam rozrząd został oparty o bezobsługowy łańcuch.
REKLAMA
Warto w tym punkcie odróżnić motor 1.3 VVT-i od 1.33 dual VVT-i. To dwie różne konstrukcje. Auto z drugą jednostką było oferowane dopiero od roku 2008.
Silnik 1.3 VVT-i Toyota - czy nadaje się do LPG?
Motor 2NZ-FE był w swoim czasie dość mocno zaawansowany technologicznie. A jako że wyważał to wszystko z dobrymi osiągami i rozsądnie wykalkulowanym spalaniem, w roku 2000 otrzymał tytuł Międzynarodowego Silnika Roku w kategorii o pojemności od 1.0 do 1.4 litra. Procedury serwisowe? Silnik 1.33 VVT-i Toyoty nie jest mocno wymagający. I tak naprawdę poza wymianą oleju i filtrów raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów kierowca powinien pamiętać też o regularnej kontroli luzu zaworowego. Jej interwał najlepiej ustawić na 100 tysięcy kilometrów. Luz jest regulowany mechanicznie, co oznacza że w razie wykrycia odchyleń, mechanik powinien wymienić sztywne, stalowe szklanki.
Zobacz również: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto
REKLAMA
Kierowcy dysponujący lekką nogą mogli liczyć na wybitną wręcz oszczędność silnika 1.3 VVT-i Toyoty. Ci, którzy stawiali na bardziej dynamiczny styl, powinni spodziewać się spalania w mieście oscylującego w granicy 8,5 litra. Oszczędności? Montaż LPG to w przypadku jednostki 2NZ-FE szerszy temat. Bo choć Japończycy zastosowali w motorze wtrysk wielopunktowy pozwalający na tanie założenie instalacji gazowej, znane są przypadki szybkiego wypalenia gniazd zaworowych podczas jazdy na LPG. Jak ochronić silnik 1.3 VVT-i? Należy przede wszystkim skrócić interwał kontroli luzu zaworowego nawet o połowę.
Warto powiedzieć to głośno. Toyota Yaris 1.3 benzyna może pracować na gazie. Mimo wszystko wymaga wzmożonej uwagi. A samochody eksploatowane w Polsce często nie są zadbane w takim stopniu jak powinny. Skutek? Gdy gaz już był przed zakupem zamontowany np. w Yarisie II, to może zwiastować kosztowne usterki. Co ważne, Yaris oferowany z fabrycznym gazem nigdy nie był.
Silnik 1.3 VVT-i Toyota - modele samochodów:
- Toyota Yaris I
- Toyota Yaris II
- Toyota Yaris Verso
Silnik 1.3 VVT-i Toyota - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
Yaris I | 86 KM | 124 Nm | 10,7 s. | 175 km/h | 6,0 |
Yaris Verso | 86 KM | 124 Nm | 11,9 s. | 165 km/h | 6,5 |
Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki
Silnik 2NZ-FE jest chwalony za naprawdę dobre osiągi, a do tego wyjątkową trwałość. Mimo wszystko jednostka ma dwie wady. Pierwsza? Ta dotyczy kultury pracy. O ile na wolnych obrotach kierowca może odnieść wrażenie, że silnik nie pracuje w ogóle, o tyle na wysokich hałas bywa nieznośny! Najgłośniej benzyniak zachowuje się np. podczas jazdy po trasach szybkiego ruchu. Po drugie mimo iż silnik 1.3 VVT-i ma japoński rodowód, trapi go pewna powtarzalna usterka. Dotyczy ona wycieków oleju spod dekla pod zaworami, czyli jest drobiazgiem. Naprawa? Nowa uszczelka kosztuje jakieś 40 złotych, robocizna maksymalnie 100 złotych. I to chyba najsłabszy punkt, jaki ma Toyota Yaris 1 3 benzyna.
Silnik 1.3 VVT-i Toyota - podsumowanie:
Małolitrażowy benzyniak to przykład japońskiego silnika w starym stylu. Oferuje dość dobre osiągi, a do tego jest w stanie pokonać setki tysięcy kilometrów bez zasadniczych usterek. A to najlepsza laurka, na jaką mógł liczyć silnik Toyota Yaris 1.3 VVT-i. Opinie nie są bezpodstawne, choć motor ma też pewne wady. Okazuje się hałaśliwy na wysokich obrotach i wymaga mechanicznej regulacji luzu zaworowego. To jednak nie zmienia faktu, że zadbany egzemplarz Toyoty Yaris napędzany silnikiem 1.3 VVT-i 2NZ-FE nie będzie długo czekał na nowego właściciela! A żeby się przekonać ile prawdy jest w naszym podsumowaniu, wystarczy zrobić prostą rzecz. Należy wpisać w wyszukiwarkę hasło: Toyota Yaris 1.3 opinie forum. Wyniki będą zaskakująco pozytywne.
Zobacz również: Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.3 VVT-i Toyota - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 8 zł
- filtr paliwa - od 24 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 246 zł
- pasek wielorowkowy - od 12 zł
- sprzęgło komplet - od 210 zł
- świeca zapłonowa - od 7 zł
- cewka zapłonowa - od 85 zł
- sonda lambda - od 129 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA