REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Miliony wyprodukowanych sztuk i potężna popularność w gamie koncernu PSA. Być może silnik 1.4 8v TU3 nie jest nowoczesny, mimo wszystko kierowcy go pokochali. Czemu? Sprawdźmy.

Jednostka 1.4 8v TU3 Peugeota i Citroena nie jest mocno zaawansowana technologicznie. Dowód? Została opracowana przez inżynierów PSA jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych i początkowo korzystała z gaźnika. Wtrysk wielopunktowy typu MPI pojawił się w niej dopiero w roku 1990 i to początkowo też wyłącznie do zastosowań… w motosporcie! Małolitrażowy benzyniak zdobył potężną popularność. Był stosowany w segmentach A, B i C. Szczególnym hitem dla silnika 1.4 8v stał się Peugeot 206. Hatchback był sprzedany w około 6 milionach egzemplarzy - większość z nich była napędzana tym właśnie motorem.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej spotykanie warianty silnika mają oznaczenia JP i M/Z. Pod tym oznaczeniem ukrywa się wersja MPI dysponująca stadem 75 koni mechanicznych. Co jeszcze można powiedzieć o benzyniaku? Silnik 1.4 8v TU3 ma cztery cylindry ustawione w rzędzie i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 111 Nm. Benzyniak o pojemności 1360 cm3 ma jeszcze jedną zaletę. Być może nie jest mocno oszczędny. W zamian koszty eksploatacji można w nim obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej. Francuska konstrukcja dobrze reaguje na LPG, a do tego montaż układu zasilającego powinien kosztować około 2 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Silnik 1.4 8v TU3 - modele:

  • Citroen: AX, ZX, Xsara, Berlingo, C3
  • Peugeot: 106, 205, 206, 207, 306, 307, 405, Partner

Silnik 1.4 8v TU3 - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
Peugeot 206 75 KM 111 Nm 13,2 s. 170 km/h 6,3
Citroen Berlingo 75 KM 111 Nm 17,5 s. 150 km/h 7,5

Podczas serwisowania silnika 1.4 8v TU3 kluczowe są tak naprawdę dwa interwały. Pierwszy mija co 15 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku i dotyczy wymiany oleju oraz filtrów. Drugi jest nieco dłuższy i został wyznaczony przez Francuzów na 80 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu kierowca powinien wymienić pasek rozrządu. Co z wadami? Konstrukcja jest niezwykle prosta i trwała. To jednak nie oznacza, że puszcza płazem wszystkie zaniedbania serwisowe. O interwały podstawowych przeglądów warto szczególnie restrykcyjnie dbać podczas jazdy na LPG. W przeciwnym razie może dojść np. do wypalenia uszczelki pod głowicą.

REKLAMA

Silnik 1.4 8v TU3 PSA - usterki dotyczą drobiazgów!

Choć wizja remontu silnika 1.4 8v TU3 nie jest optymistyczna, to tak naprawdę najczarniejszy z możliwych scenariuszy. Reszta uszkodzeń ma bowiem charakter drobiazgów. W zadbanych wersjach francuskiej jednostki lista problemów jest krótka. Z opinii użytkowników wynika, że psują sondy lambda, może się pojawić usterka cewek zapłonowych czy silniczka krokowego biegu jałowego, ewentualnie uszkadza się przepustnica lub dochodzi do drobnych wycieków oleju. Każdą z tych niesprawności można usunąć już za kilkadziesiąt złotych. Co więcej, prostą konstrukcję motoru powinien znać każdy mechanik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Citroen C3: miejska awangarda

Eksploatacja francuskiego silnika 1.4 8v TU3 ma jeszcze jedną dobrą informację dla kierowcy. Są nią rozsądnie wyglądające - żeby nie powiedzieć śmieszne - ceny części zamiennych. Tak naprawdę podstawowe elementy można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym już za kilkadziesiąt złotych. Przykład? Zestaw paska rozrządu może kosztować mniej niż 100 złotych, a komplet sprzęgła w niektórych wersjach zostanie wyceniony na zaledwie 167 złotych.

Silnik 1.4 8v TU3 - podsumowanie:

W latach dziewięćdziesiątych zasady panujące na rynku motoryzacyjnym były proste. Samochody miejskie były wyposażane w mało skomplikowaną technologię. Ta być może nie gwarantowała osiągów czy wybitnej oszczędności. W zamian nie psuła się latami i sprawiała, że koszty eksploatacji stawały się naprawdę niskie. Silnik 1.4 8v TU3 jest przykładem dokładnie takiego podejścia. Nie ma się zatem co dziwić, że przypadł do gustu kierowcom. Był chętnie wybieranych w salonach PSA, a teraz stanowi łakomy kąsek na rynku wtórnym.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

Silnik 1.4 8v TU3 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 15 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 96 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
  • sprzęgło komplet - od 167 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 95 zł
  • sonda lambda - od 117 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA