REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Miliony wyprodukowanych sztuk i potężna popularność w gamie koncernu PSA. Być może silnik 1.4 8v TU3 nie jest nowoczesny, mimo wszystko kierowcy go pokochali. Czemu? Sprawdźmy.

Jednostka 1.4 8v TU3 Peugeota i Citroena nie jest mocno zaawansowana technologicznie. Dowód? Została opracowana przez inżynierów PSA jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych i początkowo korzystała z gaźnika. Wtrysk wielopunktowy typu MPI pojawił się w niej dopiero w roku 1990 i to początkowo też wyłącznie do zastosowań… w motosporcie! Małolitrażowy benzyniak zdobył potężną popularność. Był stosowany w segmentach A, B i C. Szczególnym hitem dla silnika 1.4 8v stał się Peugeot 206. Hatchback był sprzedany w około 6 milionach egzemplarzy - większość z nich była napędzana tym właśnie motorem.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej spotykanie warianty silnika mają oznaczenia JP i M/Z. Pod tym oznaczeniem ukrywa się wersja MPI dysponująca stadem 75 koni mechanicznych. Co jeszcze można powiedzieć o benzyniaku? Silnik 1.4 8v TU3 ma cztery cylindry ustawione w rzędzie i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 111 Nm. Benzyniak o pojemności 1360 cm3 ma jeszcze jedną zaletę. Być może nie jest mocno oszczędny. W zamian koszty eksploatacji można w nim obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej. Francuska konstrukcja dobrze reaguje na LPG, a do tego montaż układu zasilającego powinien kosztować około 2 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Silnik 1.4 8v TU3 - modele:

  • Citroen: AX, ZX, Xsara, Berlingo, C3
  • Peugeot: 106, 205, 206, 207, 306, 307, 405, Partner

Silnik 1.4 8v TU3 - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
Peugeot 206 75 KM 111 Nm 13,2 s. 170 km/h 6,3
Citroen Berlingo 75 KM 111 Nm 17,5 s. 150 km/h 7,5

Podczas serwisowania silnika 1.4 8v TU3 kluczowe są tak naprawdę dwa interwały. Pierwszy mija co 15 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku i dotyczy wymiany oleju oraz filtrów. Drugi jest nieco dłuższy i został wyznaczony przez Francuzów na 80 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu kierowca powinien wymienić pasek rozrządu. Co z wadami? Konstrukcja jest niezwykle prosta i trwała. To jednak nie oznacza, że puszcza płazem wszystkie zaniedbania serwisowe. O interwały podstawowych przeglądów warto szczególnie restrykcyjnie dbać podczas jazdy na LPG. W przeciwnym razie może dojść np. do wypalenia uszczelki pod głowicą.

REKLAMA

Silnik 1.4 8v TU3 PSA - usterki dotyczą drobiazgów!

Choć wizja remontu silnika 1.4 8v TU3 nie jest optymistyczna, to tak naprawdę najczarniejszy z możliwych scenariuszy. Reszta uszkodzeń ma bowiem charakter drobiazgów. W zadbanych wersjach francuskiej jednostki lista problemów jest krótka. Z opinii użytkowników wynika, że psują sondy lambda, może się pojawić usterka cewek zapłonowych czy silniczka krokowego biegu jałowego, ewentualnie uszkadza się przepustnica lub dochodzi do drobnych wycieków oleju. Każdą z tych niesprawności można usunąć już za kilkadziesiąt złotych. Co więcej, prostą konstrukcję motoru powinien znać każdy mechanik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Citroen C3: miejska awangarda

Eksploatacja francuskiego silnika 1.4 8v TU3 ma jeszcze jedną dobrą informację dla kierowcy. Są nią rozsądnie wyglądające - żeby nie powiedzieć śmieszne - ceny części zamiennych. Tak naprawdę podstawowe elementy można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym już za kilkadziesiąt złotych. Przykład? Zestaw paska rozrządu może kosztować mniej niż 100 złotych, a komplet sprzęgła w niektórych wersjach zostanie wyceniony na zaledwie 167 złotych.

Silnik 1.4 8v TU3 - podsumowanie:

W latach dziewięćdziesiątych zasady panujące na rynku motoryzacyjnym były proste. Samochody miejskie były wyposażane w mało skomplikowaną technologię. Ta być może nie gwarantowała osiągów czy wybitnej oszczędności. W zamian nie psuła się latami i sprawiała, że koszty eksploatacji stawały się naprawdę niskie. Silnik 1.4 8v TU3 jest przykładem dokładnie takiego podejścia. Nie ma się zatem co dziwić, że przypadł do gustu kierowcom. Był chętnie wybieranych w salonach PSA, a teraz stanowi łakomy kąsek na rynku wtórnym.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

Silnik 1.4 8v TU3 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 15 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 96 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
  • sprzęgło komplet - od 167 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 95 zł
  • sonda lambda - od 117 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA