REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Miliony wyprodukowanych sztuk i potężna popularność w gamie koncernu PSA. Być może silnik 1.4 8v TU3 nie jest nowoczesny, mimo wszystko kierowcy go pokochali. Czemu? Sprawdźmy.

REKLAMA

Jednostka 1.4 8v TU3 Peugeota i Citroena nie jest mocno zaawansowana technologicznie. Dowód? Została opracowana przez inżynierów PSA jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych i początkowo korzystała z gaźnika. Wtrysk wielopunktowy typu MPI pojawił się w niej dopiero w roku 1990 i to początkowo też wyłącznie do zastosowań… w motosporcie! Małolitrażowy benzyniak zdobył potężną popularność. Był stosowany w segmentach A, B i C. Szczególnym hitem dla silnika 1.4 8v stał się Peugeot 206. Hatchback był sprzedany w około 6 milionach egzemplarzy - większość z nich była napędzana tym właśnie motorem.

REKLAMA

Najczęściej spotykanie warianty silnika mają oznaczenia JP i M/Z. Pod tym oznaczeniem ukrywa się wersja MPI dysponująca stadem 75 koni mechanicznych. Co jeszcze można powiedzieć o benzyniaku? Silnik 1.4 8v TU3 ma cztery cylindry ustawione w rzędzie i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 111 Nm. Benzyniak o pojemności 1360 cm3 ma jeszcze jedną zaletę. Być może nie jest mocno oszczędny. W zamian koszty eksploatacji można w nim obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej. Francuska konstrukcja dobrze reaguje na LPG, a do tego montaż układu zasilającego powinien kosztować około 2 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Silnik 1.4 8v TU3 - modele:

  • Citroen: AX, ZX, Xsara, Berlingo, C3
  • Peugeot: 106, 205, 206, 207, 306, 307, 405, Partner

Silnik 1.4 8v TU3 - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
Peugeot 206 75 KM 111 Nm 13,2 s. 170 km/h 6,3
Citroen Berlingo 75 KM 111 Nm 17,5 s. 150 km/h 7,5

Podczas serwisowania silnika 1.4 8v TU3 kluczowe są tak naprawdę dwa interwały. Pierwszy mija co 15 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku i dotyczy wymiany oleju oraz filtrów. Drugi jest nieco dłuższy i został wyznaczony przez Francuzów na 80 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu kierowca powinien wymienić pasek rozrządu. Co z wadami? Konstrukcja jest niezwykle prosta i trwała. To jednak nie oznacza, że puszcza płazem wszystkie zaniedbania serwisowe. O interwały podstawowych przeglądów warto szczególnie restrykcyjnie dbać podczas jazdy na LPG. W przeciwnym razie może dojść np. do wypalenia uszczelki pod głowicą.

Silnik 1.4 8v TU3 PSA - usterki dotyczą drobiazgów!

Choć wizja remontu silnika 1.4 8v TU3 nie jest optymistyczna, to tak naprawdę najczarniejszy z możliwych scenariuszy. Reszta uszkodzeń ma bowiem charakter drobiazgów. W zadbanych wersjach francuskiej jednostki lista problemów jest krótka. Z opinii użytkowników wynika, że psują sondy lambda, może się pojawić usterka cewek zapłonowych czy silniczka krokowego biegu jałowego, ewentualnie uszkadza się przepustnica lub dochodzi do drobnych wycieków oleju. Każdą z tych niesprawności można usunąć już za kilkadziesiąt złotych. Co więcej, prostą konstrukcję motoru powinien znać każdy mechanik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Citroen C3: miejska awangarda

Eksploatacja francuskiego silnika 1.4 8v TU3 ma jeszcze jedną dobrą informację dla kierowcy. Są nią rozsądnie wyglądające - żeby nie powiedzieć śmieszne - ceny części zamiennych. Tak naprawdę podstawowe elementy można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym już za kilkadziesiąt złotych. Przykład? Zestaw paska rozrządu może kosztować mniej niż 100 złotych, a komplet sprzęgła w niektórych wersjach zostanie wyceniony na zaledwie 167 złotych.

Silnik 1.4 8v TU3 - podsumowanie:

W latach dziewięćdziesiątych zasady panujące na rynku motoryzacyjnym były proste. Samochody miejskie były wyposażane w mało skomplikowaną technologię. Ta być może nie gwarantowała osiągów czy wybitnej oszczędności. W zamian nie psuła się latami i sprawiała, że koszty eksploatacji stawały się naprawdę niskie. Silnik 1.4 8v TU3 jest przykładem dokładnie takiego podejścia. Nie ma się zatem co dziwić, że przypadł do gustu kierowcom. Był chętnie wybieranych w salonach PSA, a teraz stanowi łakomy kąsek na rynku wtórnym.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

Silnik 1.4 8v TU3 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 15 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 96 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
  • sprzęgło komplet - od 167 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 95 zł
  • sonda lambda - od 117 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA