REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik N54 BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik N54 BMW - awarie, problemy, opinie
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

6-cylindrowe, rzędowe benzyniaki są głęboko wpisane w DNA bawarskiej marki. I dziś taką właśnie jednostką się zajmiemy. Oto silnik N54 BMW. Jak spisuje się w toku eksploatacji? Można go kupować w ciemno czy raczej należy go unikać na rynku wtórnym?

REKLAMA

Rok 2000 był dość ważny dla gamy bawarskiej marki. To wtedy w czasie zbiegło się kilka wydarzeń. Pierwszym był lifting modeli serii 5 generacji E39. Drugim prezentacja nowej palety 6-cylindrowych benzyniaków. Silnik N54 BMW otrzymał od inżynierów trzy pojemności. Może mieć 2.2, 2.5 lub 3 litry. To oczywiście konstrukcja wolnossąca, która ma i blok, i głowicę wykonaną z aluminium. Zmienne fazy rozrządu? Tak, stały się standardem zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Poza tym motor był wyposażony w elektronicznie sterowaną przepustnicę, łańcuch rozrządu i wtrysk typu pośredniego wielopunktowego.

REKLAMA

Wersje o oznaczeniach B22, B25 i B30 elektronicznie odcinały dopływ paliwa przy 6500 obr./min. Nieco inaczej sytuacja wyglądała w przypadku modelu S54, który był wykorzystywany do napędzania m.in. modelu M3 i M3 CSL. Tutaj inżynierowie poszerzyli zakres pracy benzyniaka. 6-cylindrowiec był w stanie pracować aż do 8000 obr./min. Silnik N54 BMW to konstrukcja niezwykle udana. Właśnie dlatego dwa lata z rzędu (w roku 2002 i 2003) zgarnął tytuł najlepszej jednostki napędowej roku! Benzyniak był montowany w samochodach bawarskiej marki do roku 2006.

Silnik N54 BMW - wersje:

  • M54B22 - 2171 cm3, 170 KM, 210 Nm
  • M54B25 - 2494 cm3, 192 KM, 245 Nm
  • M54B30 - 2979 cm3, 231 KM, 300 Nm
  • S54B32 - 3246 cm3, 343 KM, 365 Nm
  • S54B32HP - 3246 cm3, 360 KM, 370 Nm

Silnik N54 BMW ma serię zalet. W swoim czasie był chwalony za wysoką moc, dobre osiągi i oczywiście charakterystyczny dźwięk. Bawarski klasyk w dzisiejszych czasach odstaje jednak nieco od wymogów kierowców, a wszystko za sprawą dość wysokiego zużycia paliwa. Model o pojemności 2.5 litra potrafi spalić w mieście jakieś 12 - 13 litrów benzyny. A to sporo zważywszy na fakt, że w najlepszej opcji auto ma blisko półtorej dekady. Na szczęście koszty eksploatacji BMW da się obniżyć. Producent zastosował wtrysk wielopunktowy, a ten daje spore pole do popisu w kwestii montażu instalacji LPG. Ceny układu wynoszą od 3,5 do 5 tysięcy złotych.

Silnik N54 BMW - modele samochodów:

  • seria 3 E46
  • seria 5 E39
  • seria 5 E60
  • seria 7 E65
  • Z3 E36
  • Z4 E85
  • X3 E83
  • X5 E53

Silnik N54 BMW - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
BMW 320i E46 170 KM 210 Nm 8,0 s. 226 km/h 8,9
BMW X3 E83 192 KM 245 Nm 8,9 s. 208 km/h 11,2
BMW 525i E60 231 KM 300 Nm 6,9 s. 250 km/h 8,7
BMW M3 E46 343 KM 365 Nm 5,2 s. 250 km/h 11,9

Bawarski silnik N54 ma tak naprawdę jeden słaby punkt. A ten dotyczy uszczelniaczy. Pierścienie tłokowe w miarę pracy silnika ścierają się. A jako że są mniejsze od tych zastosowanych w poprzedniku - motorze N52 BMW - mają tendencję do szybkiego przepuszczania oleju do komory spalania. Z czasem apetyt bawarskiej szóstki może się stać dość duży. Kierowcy na forach mówią o zużyciu smarowidła na poziomie od 0,2 do ponad litra na każde 1000 kilometrów! Z drugiej strony tendencję do powstawania tego uszkodzenia mają głównie silniki N54 z pierwszych dwóch, trzech lat produkcji.

Silnik N54 BMW - ile kosztuje doszczelnienie?

REKLAMA

Doszczelnienie pierścieni niestety może nie być tanie. W końcu do wykonania procedury należy rozebrać jednostkę napędową. Ile to może kosztować? Na ogół rachunek wystawiony przez mechanika nie przekracza kwoty na poziomie 2 tysięcy złotych. Co z cenami serwisu podstawowego? Tutaj kierowca już nie musi się obawiać. Filtr oleju do silnika N54 BMW kosztuje co najmniej 12 złotych, a filtr paliwa zostanie wyceniony na minimum 43 złote. Jeżeli chodzi o wymianę oleju, w jednostce mieści się 6,5 litra smarowidła. Wartość usługi zależy zatem w dużej mierze od rodzaju oleju wybranego przez właściciela BMW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku 6-cylindrowego benzyniaka N54 BMW kluczem do sukcesu jest to, że pomijając apetyt na olej, motor nie ma praktycznie żadnych słabych punktów. A to oznacza, że przy zachowaniu interwału regularnej wymiany oleju i filtrów można nim z powodzeniem pokonać nawet pół miliona kilometrów. I na tym dystansie kierowca połączy przyjemne z pożytecznym. Bo trwałość dość szybko uzupełni satysfakcja płynąca z jazdy mocnym, 6-cylindrowym silnikiem benzynowy zamontowanym pod obszerną maską z logo biało-niebieskiej szachownicy.

Silnik N54 BMW - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 43 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 247 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 255 zł
  • sprzęgło komplet - od 521 zł
  • koło zamachowe - od 1228 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 84 zł
  • sonda lambda - od 120 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(4)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Dzizas
    2021-10-17 17:59:25
    Doucz się. W tytule jak i w sumie artykule napisałeś N54, a wszystkie jednostki, które wymieniłeś, lata oraz modele BMW miały silniki M! M jak Motyla noga co ja czytam. N54 było w e60 polift i E90!
    0
  • adam
    2022-11-25 14:01:57
    poziom dzisiejszego dziennikarstwa to dno.... cały artykuł o M54, a nie o N...
    0
  • xD
    2023-07-10 12:03:15
    Ale kretyn to pisał
    0
  • GośćBmw
    2024-01-05 17:22:22
    W tym artykule są poważne błędy rzeczowe. Silnik N54 nie występował w E39. W 2000r były dopiero silniki M54, dopiero po nich N52, a po nim N54. Autor całkowicie pomieszał chronologię, pojemności silników, a smaczku dodaje fakt, że N54 jest silnikiem doładowanym, a nie wolnossącym. Proszę usunąć artykuł, bo sieje czystą dezinformację.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

REKLAMA

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

REKLAMA