REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik N54 BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik N54 BMW - awarie, problemy, opinie
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

6-cylindrowe, rzędowe benzyniaki są głęboko wpisane w DNA bawarskiej marki. I dziś taką właśnie jednostką się zajmiemy. Oto silnik N54 BMW. Jak spisuje się w toku eksploatacji? Można go kupować w ciemno czy raczej należy go unikać na rynku wtórnym?

Rok 2000 był dość ważny dla gamy bawarskiej marki. To wtedy w czasie zbiegło się kilka wydarzeń. Pierwszym był lifting modeli serii 5 generacji E39. Drugim prezentacja nowej palety 6-cylindrowych benzyniaków. Silnik N54 BMW otrzymał od inżynierów trzy pojemności. Może mieć 2.2, 2.5 lub 3 litry. To oczywiście konstrukcja wolnossąca, która ma i blok, i głowicę wykonaną z aluminium. Zmienne fazy rozrządu? Tak, stały się standardem zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Poza tym motor był wyposażony w elektronicznie sterowaną przepustnicę, łańcuch rozrządu i wtrysk typu pośredniego wielopunktowego.

REKLAMA

REKLAMA

Wersje o oznaczeniach B22, B25 i B30 elektronicznie odcinały dopływ paliwa przy 6500 obr./min. Nieco inaczej sytuacja wyglądała w przypadku modelu S54, który był wykorzystywany do napędzania m.in. modelu M3 i M3 CSL. Tutaj inżynierowie poszerzyli zakres pracy benzyniaka. 6-cylindrowiec był w stanie pracować aż do 8000 obr./min. Silnik N54 BMW to konstrukcja niezwykle udana. Właśnie dlatego dwa lata z rzędu (w roku 2002 i 2003) zgarnął tytuł najlepszej jednostki napędowej roku! Benzyniak był montowany w samochodach bawarskiej marki do roku 2006.

Silnik N54 BMW - wersje:

  • M54B22 - 2171 cm3, 170 KM, 210 Nm
  • M54B25 - 2494 cm3, 192 KM, 245 Nm
  • M54B30 - 2979 cm3, 231 KM, 300 Nm
  • S54B32 - 3246 cm3, 343 KM, 365 Nm
  • S54B32HP - 3246 cm3, 360 KM, 370 Nm

Silnik N54 BMW ma serię zalet. W swoim czasie był chwalony za wysoką moc, dobre osiągi i oczywiście charakterystyczny dźwięk. Bawarski klasyk w dzisiejszych czasach odstaje jednak nieco od wymogów kierowców, a wszystko za sprawą dość wysokiego zużycia paliwa. Model o pojemności 2.5 litra potrafi spalić w mieście jakieś 12 - 13 litrów benzyny. A to sporo zważywszy na fakt, że w najlepszej opcji auto ma blisko półtorej dekady. Na szczęście koszty eksploatacji BMW da się obniżyć. Producent zastosował wtrysk wielopunktowy, a ten daje spore pole do popisu w kwestii montażu instalacji LPG. Ceny układu wynoszą od 3,5 do 5 tysięcy złotych.

Silnik N54 BMW - modele samochodów:

  • seria 3 E46
  • seria 5 E39
  • seria 5 E60
  • seria 7 E65
  • Z3 E36
  • Z4 E85
  • X3 E83
  • X5 E53

Silnik N54 BMW - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
BMW 320i E46 170 KM 210 Nm 8,0 s. 226 km/h 8,9
BMW X3 E83 192 KM 245 Nm 8,9 s. 208 km/h 11,2
BMW 525i E60 231 KM 300 Nm 6,9 s. 250 km/h 8,7
BMW M3 E46 343 KM 365 Nm 5,2 s. 250 km/h 11,9

Bawarski silnik N54 ma tak naprawdę jeden słaby punkt. A ten dotyczy uszczelniaczy. Pierścienie tłokowe w miarę pracy silnika ścierają się. A jako że są mniejsze od tych zastosowanych w poprzedniku - motorze N52 BMW - mają tendencję do szybkiego przepuszczania oleju do komory spalania. Z czasem apetyt bawarskiej szóstki może się stać dość duży. Kierowcy na forach mówią o zużyciu smarowidła na poziomie od 0,2 do ponad litra na każde 1000 kilometrów! Z drugiej strony tendencję do powstawania tego uszkodzenia mają głównie silniki N54 z pierwszych dwóch, trzech lat produkcji.

REKLAMA

Silnik N54 BMW - ile kosztuje doszczelnienie?

Doszczelnienie pierścieni niestety może nie być tanie. W końcu do wykonania procedury należy rozebrać jednostkę napędową. Ile to może kosztować? Na ogół rachunek wystawiony przez mechanika nie przekracza kwoty na poziomie 2 tysięcy złotych. Co z cenami serwisu podstawowego? Tutaj kierowca już nie musi się obawiać. Filtr oleju do silnika N54 BMW kosztuje co najmniej 12 złotych, a filtr paliwa zostanie wyceniony na minimum 43 złote. Jeżeli chodzi o wymianę oleju, w jednostce mieści się 6,5 litra smarowidła. Wartość usługi zależy zatem w dużej mierze od rodzaju oleju wybranego przez właściciela BMW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku 6-cylindrowego benzyniaka N54 BMW kluczem do sukcesu jest to, że pomijając apetyt na olej, motor nie ma praktycznie żadnych słabych punktów. A to oznacza, że przy zachowaniu interwału regularnej wymiany oleju i filtrów można nim z powodzeniem pokonać nawet pół miliona kilometrów. I na tym dystansie kierowca połączy przyjemne z pożytecznym. Bo trwałość dość szybko uzupełni satysfakcja płynąca z jazdy mocnym, 6-cylindrowym silnikiem benzynowy zamontowanym pod obszerną maską z logo biało-niebieskiej szachownicy.

Silnik N54 BMW - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 43 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 247 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 255 zł
  • sprzęgło komplet - od 521 zł
  • koło zamachowe - od 1228 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 84 zł
  • sonda lambda - od 120 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA