Silnik N54 BMW - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Rok 2000 był dość ważny dla gamy bawarskiej marki. To wtedy w czasie zbiegło się kilka wydarzeń. Pierwszym był lifting modeli serii 5 generacji E39. Drugim prezentacja nowej palety 6-cylindrowych benzyniaków. Silnik N54 BMW otrzymał od inżynierów trzy pojemności. Może mieć 2.2, 2.5 lub 3 litry. To oczywiście konstrukcja wolnossąca, która ma i blok, i głowicę wykonaną z aluminium. Zmienne fazy rozrządu? Tak, stały się standardem zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Poza tym motor był wyposażony w elektronicznie sterowaną przepustnicę, łańcuch rozrządu i wtrysk typu pośredniego wielopunktowego.
REKLAMA
Wersje o oznaczeniach B22, B25 i B30 elektronicznie odcinały dopływ paliwa przy 6500 obr./min. Nieco inaczej sytuacja wyglądała w przypadku modelu S54, który był wykorzystywany do napędzania m.in. modelu M3 i M3 CSL. Tutaj inżynierowie poszerzyli zakres pracy benzyniaka. 6-cylindrowiec był w stanie pracować aż do 8000 obr./min. Silnik N54 BMW to konstrukcja niezwykle udana. Właśnie dlatego dwa lata z rzędu (w roku 2002 i 2003) zgarnął tytuł najlepszej jednostki napędowej roku! Benzyniak był montowany w samochodach bawarskiej marki do roku 2006.
Silnik N54 BMW - wersje:
- M54B22 - 2171 cm3, 170 KM, 210 Nm
- M54B25 - 2494 cm3, 192 KM, 245 Nm
- M54B30 - 2979 cm3, 231 KM, 300 Nm
- S54B32 - 3246 cm3, 343 KM, 365 Nm
- S54B32HP - 3246 cm3, 360 KM, 370 Nm
Silnik N54 BMW ma serię zalet. W swoim czasie był chwalony za wysoką moc, dobre osiągi i oczywiście charakterystyczny dźwięk. Bawarski klasyk w dzisiejszych czasach odstaje jednak nieco od wymogów kierowców, a wszystko za sprawą dość wysokiego zużycia paliwa. Model o pojemności 2.5 litra potrafi spalić w mieście jakieś 12 - 13 litrów benzyny. A to sporo zważywszy na fakt, że w najlepszej opcji auto ma blisko półtorej dekady. Na szczęście koszty eksploatacji BMW da się obniżyć. Producent zastosował wtrysk wielopunktowy, a ten daje spore pole do popisu w kwestii montażu instalacji LPG. Ceny układu wynoszą od 3,5 do 5 tysięcy złotych.
Silnik N54 BMW - modele samochodów:
- seria 3 E46
- seria 5 E39
- seria 5 E60
- seria 7 E65
- Z3 E36
- Z4 E85
- X3 E83
- X5 E53
Silnik N54 BMW - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
BMW 320i E46 | 170 KM | 210 Nm | 8,0 s. | 226 km/h | 8,9 |
BMW X3 E83 | 192 KM | 245 Nm | 8,9 s. | 208 km/h | 11,2 |
BMW 525i E60 | 231 KM | 300 Nm | 6,9 s. | 250 km/h | 8,7 |
BMW M3 E46 | 343 KM | 365 Nm | 5,2 s. | 250 km/h | 11,9 |
Bawarski silnik N54 ma tak naprawdę jeden słaby punkt. A ten dotyczy uszczelniaczy. Pierścienie tłokowe w miarę pracy silnika ścierają się. A jako że są mniejsze od tych zastosowanych w poprzedniku - motorze N52 BMW - mają tendencję do szybkiego przepuszczania oleju do komory spalania. Z czasem apetyt bawarskiej szóstki może się stać dość duży. Kierowcy na forach mówią o zużyciu smarowidła na poziomie od 0,2 do ponad litra na każde 1000 kilometrów! Z drugiej strony tendencję do powstawania tego uszkodzenia mają głównie silniki N54 z pierwszych dwóch, trzech lat produkcji.
Silnik N54 BMW - ile kosztuje doszczelnienie?
REKLAMA
Doszczelnienie pierścieni niestety może nie być tanie. W końcu do wykonania procedury należy rozebrać jednostkę napędową. Ile to może kosztować? Na ogół rachunek wystawiony przez mechanika nie przekracza kwoty na poziomie 2 tysięcy złotych. Co z cenami serwisu podstawowego? Tutaj kierowca już nie musi się obawiać. Filtr oleju do silnika N54 BMW kosztuje co najmniej 12 złotych, a filtr paliwa zostanie wyceniony na minimum 43 złote. Jeżeli chodzi o wymianę oleju, w jednostce mieści się 6,5 litra smarowidła. Wartość usługi zależy zatem w dużej mierze od rodzaju oleju wybranego przez właściciela BMW.
W przypadku 6-cylindrowego benzyniaka N54 BMW kluczem do sukcesu jest to, że pomijając apetyt na olej, motor nie ma praktycznie żadnych słabych punktów. A to oznacza, że przy zachowaniu interwału regularnej wymiany oleju i filtrów można nim z powodzeniem pokonać nawet pół miliona kilometrów. I na tym dystansie kierowca połączy przyjemne z pożytecznym. Bo trwałość dość szybko uzupełni satysfakcja płynąca z jazdy mocnym, 6-cylindrowym silnikiem benzynowy zamontowanym pod obszerną maską z logo biało-niebieskiej szachownicy.
Silnik N54 BMW - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 12 zł
- filtr powietrza - od 16 zł
- filtr paliwa - od 43 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 247 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 255 zł
- sprzęgło komplet - od 521 zł
- koło zamachowe - od 1228 zł
- świeca zapłonowa - od 9 zł
- cewka zapłonowa - od 84 zł
- sonda lambda - od 120 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.