REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie
BMW

REKLAMA

REKLAMA

To pierwszy doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie BMW od lat siedemdziesiątych! A to sprawiło, że oczekiwania kierowców w stosunku do tej konstrukcji były spore. Czy bawarski silnik N13 sprostał wymaganiom? Przekonajmy się.

Silnik 1.6 Turbo BMW wywodzi się z rodziny Prince. A to grupa 4-cylindrowych jednostek doładowanych zbudowanych przez inżynierów bawarskiej marki i... koncernu PSA. Współpraca na linii Niemcy-Francja została ogłoszona w połowie roku 2002. Na jej efekty trzeba było jednak trochę poczekać. Motor THP ujrzał bowiem światło dzienne dopiero w roku 2006 i początkowo był montowany głównie w Peugeotach i Citroenach. Silnik w wersji N13 został zaprezentowany jeszcze później, bo dopiero w roku 2011. To wtedy też zaczął być importowany do gamy BMW.

REKLAMA

REKLAMA

Motor N13B16 BMW - pierwszy doładowany silnik od lat!

Ciekawostki dotyczące silnika 1.6 Turbo BMW? To pierwszy 4-cylindrowy, doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie bawarskiej marki od roku 1974, czyli prezentacji modelu 2002 Turbo. Po drugie motor był produkowany stosunkowo krótko, bo do roku 2016. Po liftingu serii 1 generacji F20 przetrwała wyłącznie najmocniejsza, 177-konna odmiana. Poza nią w gamie spotykane były też warianty o mocy 102, 136 i 170 koni mechanicznych. Silnik N13 BMW ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok został odlany z aluminium, a układ wtryskowy w każdej z wersji jest bezpośredni.

Konstrukcja była niezwykle nowoczesna. A wyznacznikiem tego stał się nie tylko sposób dostarczania paliwa do cylindrów. Benzyniak korzysta bowiem też z podwójnych zmiennych faz rozrządu typu VANOS oraz zmiennego wzniosu zaworowego Valvetronic trzeciej generacji. Poza tym inżynierowie zastosowali turbosprężarkę typu Twin-Scroll Garrett MGT1549ZDL. Ta choć posiada jedną sprężarkę, jest wyposażona w oddzielne kanały doprowadzające spaliny z cylindrów zewnętrznych i wewnętrznych. Skutek? Redukcja efektu turbodziury oraz poprawa osiągów i obniżenie spalania. Silnik N13 BMW posiada łańcuch rozrządu.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

REKLAMA

Silnik N13B16 BMW - modele samochodów:

  • seria 1 F20: 114i, 116i, 118i, 120i
  • seria 3 F30: 316i, 320i

Silnik N13B16 BMW - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie benzyny w litrach na 100 km
114i 102 KM 180 Nm 11,2 s. 195 km/h 5,7
316i 136 KM 220 Nm 8,9 s. 210 km/h 5,8
320i 170 KM 250 Nm 7,6 s. 230 km/h 5,3
120i 177 KM 250 Nm 7,4 s. 225 km/h 6,0

Pierwszy z problemów silnika BMW N13B16 dotyczy trwałości łańcucha rozrządu. Identycznie jak w przypadku jednostki THP montowanej w autach koncernu PSA wadliwy napinacz prowadzi do wyciągnięcia napędu. W tym przypadku należy się jednak pewne zastrzeżenie. Bo usterka ta dużo rzadziej przytrafia się autom z Bawarii niż francuskim. Na forach BMW nietrudno znaleźć informacje o modelach serii 1 F20, które z benzyniakiem 1.6 turbo pod maską pokonały grubo ponad 100 tysięcy czy nawet 200 tysięcy kilometrów i problemu z rozrządem nie mają. Czemu zatem wymiany łańcucha mimo wszystko zdarzają się? Kierowcy nastraszeni doniesieniami o usterkach wymieniają element profilaktycznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Oznaczenia silników BMW - kodowe oznaczenia silników benzynowych

Silnik N13 BMW - ma problemy z łańcuchem? Nie do końca!

Usterkę rozrządu nawet w samochodach z motorami THP można odwlec w czasie. Mechanicy zalecają w tym celu skrócenie interwału wymiany oleju. Gdy smarowidło jest zmieniane raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów, napinacz dłużej pracuje bezawaryjnie i nie wpływa na przyspieszone zużycie łańcucha. Koszty ewentualnej wymiany? Gdy kierowca zdecyduje się na części oryginalne, cena wykonania procedury sięgnie 4 tysięcy złotych. W przypadku, w którym rozrząd zostanie wymieniony w oparciu o zamienniki, koszt naprawy można obniżyć do 2,5 - 2,6 tysiąca złotych.

Silnik N13B16 BMW boryka się również z nagarem zbierającym się na elementach głowicy. To jednak wynika z charakterystyki bezpośredniego wtrysku paliwa, w którym paliwo płynące dolotem nie czyści dolotu i zaworów. Co ważne, problemy z nagarem nie pojawiają się wcześniej niż po pokonaniu jakiś 100 tysięcy kilometrów. I sadza może też zabrudzić np. wtryskiwacze paliwa. W takim przypadku silnik może wibrować podczas jazdy. Czyszczenie doładowanego benzyniaka BMW w profesjonalnym warsztacie potrafi kosztować nawet 1000 złotych.

Silnik 1.6 Turbo BMW - zdarzają się wycieki płynu chłodzącego

Na forach użytkowników BMW serii 1 generacji F20 można znaleźć również informacje mówiące o wyciekach płynu chłodzącego w tylnej części głowicy. Najczęściej winne jest połączenie układu z czujnikiem temperatury. Raz że problem jest marginalny, a dwa że na ogół pojawia się jeszcze w okresie gwarancji. A to oznacza darmowe usunięcie usterki w ASO w ramach gwarancji. Poza tym na forach pojawiają się informacje dotyczące uszkodzeń wentylatorów dmuchawy. Elementy w większości przypadków są wymieniane na nowe również w ramach ochrony producenckiej.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 M47 BMW

Silnik N13 BMW ma kilka zalety. Po pierwsze oferuje dobre osiągi, po drugie jest przyzwoicie oszczędny i po trzecie ma zminimalizowany efekt turbodziury. I choć konstrukcja z całą pewnością nie jest idealna, nie jest też na tyle problematyczna, aby kierowca musiał omijać ją na rynku wtórnym szerokim łukiem. Szczególnie dobrym świadectwem dla bawarskiej jednostki są opinie kierowców na forach. Ci nie wskazywali na większe problemy benzyniaka i w zasadzie chwalili trwałość tej konstrukcji.

Silnik N13B16 BMW - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 29 zł
  • filtr paliwa - od 72 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 432 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 475 zł
  • sprzęgło komplet - od 974 zł
  • koło zamachowe - od 1956 zł
  • świeca zapłonowa - od 28 zł
  • cewka zapłonowa - od 84 zł
  • sonda lambda - od 236 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA