REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie
BMW

REKLAMA

REKLAMA

To pierwszy doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie BMW od lat siedemdziesiątych! A to sprawiło, że oczekiwania kierowców w stosunku do tej konstrukcji były spore. Czy bawarski silnik N13 sprostał wymaganiom? Przekonajmy się.

Silnik 1.6 Turbo BMW wywodzi się z rodziny Prince. A to grupa 4-cylindrowych jednostek doładowanych zbudowanych przez inżynierów bawarskiej marki i... koncernu PSA. Współpraca na linii Niemcy-Francja została ogłoszona w połowie roku 2002. Na jej efekty trzeba było jednak trochę poczekać. Motor THP ujrzał bowiem światło dzienne dopiero w roku 2006 i początkowo był montowany głównie w Peugeotach i Citroenach. Silnik w wersji N13 został zaprezentowany jeszcze później, bo dopiero w roku 2011. To wtedy też zaczął być importowany do gamy BMW.

REKLAMA

Motor N13B16 BMW - pierwszy doładowany silnik od lat!

REKLAMA

Ciekawostki dotyczące silnika 1.6 Turbo BMW? To pierwszy 4-cylindrowy, doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie bawarskiej marki od roku 1974, czyli prezentacji modelu 2002 Turbo. Po drugie motor był produkowany stosunkowo krótko, bo do roku 2016. Po liftingu serii 1 generacji F20 przetrwała wyłącznie najmocniejsza, 177-konna odmiana. Poza nią w gamie spotykane były też warianty o mocy 102, 136 i 170 koni mechanicznych. Silnik N13 BMW ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok został odlany z aluminium, a układ wtryskowy w każdej z wersji jest bezpośredni.

Konstrukcja była niezwykle nowoczesna. A wyznacznikiem tego stał się nie tylko sposób dostarczania paliwa do cylindrów. Benzyniak korzysta bowiem też z podwójnych zmiennych faz rozrządu typu VANOS oraz zmiennego wzniosu zaworowego Valvetronic trzeciej generacji. Poza tym inżynierowie zastosowali turbosprężarkę typu Twin-Scroll Garrett MGT1549ZDL. Ta choć posiada jedną sprężarkę, jest wyposażona w oddzielne kanały doprowadzające spaliny z cylindrów zewnętrznych i wewnętrznych. Skutek? Redukcja efektu turbodziury oraz poprawa osiągów i obniżenie spalania. Silnik N13 BMW posiada łańcuch rozrządu.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Silnik N13B16 BMW - modele samochodów:

  • seria 1 F20: 114i, 116i, 118i, 120i
  • seria 3 F30: 316i, 320i

Silnik N13B16 BMW - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie benzyny w litrach na 100 km
114i 102 KM 180 Nm 11,2 s. 195 km/h 5,7
316i 136 KM 220 Nm 8,9 s. 210 km/h 5,8
320i 170 KM 250 Nm 7,6 s. 230 km/h 5,3
120i 177 KM 250 Nm 7,4 s. 225 km/h 6,0

Pierwszy z problemów silnika BMW N13B16 dotyczy trwałości łańcucha rozrządu. Identycznie jak w przypadku jednostki THP montowanej w autach koncernu PSA wadliwy napinacz prowadzi do wyciągnięcia napędu. W tym przypadku należy się jednak pewne zastrzeżenie. Bo usterka ta dużo rzadziej przytrafia się autom z Bawarii niż francuskim. Na forach BMW nietrudno znaleźć informacje o modelach serii 1 F20, które z benzyniakiem 1.6 turbo pod maską pokonały grubo ponad 100 tysięcy czy nawet 200 tysięcy kilometrów i problemu z rozrządem nie mają. Czemu zatem wymiany łańcucha mimo wszystko zdarzają się? Kierowcy nastraszeni doniesieniami o usterkach wymieniają element profilaktycznie.

Zobacz również: Oznaczenia silników BMW - kodowe oznaczenia silników benzynowych

Silnik N13 BMW - ma problemy z łańcuchem? Nie do końca!

REKLAMA

Usterkę rozrządu nawet w samochodach z motorami THP można odwlec w czasie. Mechanicy zalecają w tym celu skrócenie interwału wymiany oleju. Gdy smarowidło jest zmieniane raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów, napinacz dłużej pracuje bezawaryjnie i nie wpływa na przyspieszone zużycie łańcucha. Koszty ewentualnej wymiany? Gdy kierowca zdecyduje się na części oryginalne, cena wykonania procedury sięgnie 4 tysięcy złotych. W przypadku, w którym rozrząd zostanie wymieniony w oparciu o zamienniki, koszt naprawy można obniżyć do 2,5 - 2,6 tysiąca złotych.

Silnik N13B16 BMW boryka się również z nagarem zbierającym się na elementach głowicy. To jednak wynika z charakterystyki bezpośredniego wtrysku paliwa, w którym paliwo płynące dolotem nie czyści dolotu i zaworów. Co ważne, problemy z nagarem nie pojawiają się wcześniej niż po pokonaniu jakiś 100 tysięcy kilometrów. I sadza może też zabrudzić np. wtryskiwacze paliwa. W takim przypadku silnik może wibrować podczas jazdy. Czyszczenie doładowanego benzyniaka BMW w profesjonalnym warsztacie potrafi kosztować nawet 1000 złotych.

Silnik 1.6 Turbo BMW - zdarzają się wycieki płynu chłodzącego

Na forach użytkowników BMW serii 1 generacji F20 można znaleźć również informacje mówiące o wyciekach płynu chłodzącego w tylnej części głowicy. Najczęściej winne jest połączenie układu z czujnikiem temperatury. Raz że problem jest marginalny, a dwa że na ogół pojawia się jeszcze w okresie gwarancji. A to oznacza darmowe usunięcie usterki w ASO w ramach gwarancji. Poza tym na forach pojawiają się informacje dotyczące uszkodzeń wentylatorów dmuchawy. Elementy w większości przypadków są wymieniane na nowe również w ramach ochrony producenckiej.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 M47 BMW

Silnik N13 BMW ma kilka zalety. Po pierwsze oferuje dobre osiągi, po drugie jest przyzwoicie oszczędny i po trzecie ma zminimalizowany efekt turbodziury. I choć konstrukcja z całą pewnością nie jest idealna, nie jest też na tyle problematyczna, aby kierowca musiał omijać ją na rynku wtórnym szerokim łukiem. Szczególnie dobrym świadectwem dla bawarskiej jednostki są opinie kierowców na forach. Ci nie wskazywali na większe problemy benzyniaka i w zasadzie chwalili trwałość tej konstrukcji.

Silnik N13B16 BMW - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 29 zł
  • filtr paliwa - od 72 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 432 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 475 zł
  • sprzęgło komplet - od 974 zł
  • koło zamachowe - od 1956 zł
  • świeca zapłonowa - od 28 zł
  • cewka zapłonowa - od 84 zł
  • sonda lambda - od 236 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA