REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skrzynia biegów w elektryku? Tak, ma tylko 1 bieg!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skrzynia biegów w elektryku? Tak, ma tylko 1 bieg!
Skrzynia biegów w elektryku? Tak, ma tylko 1 bieg!
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Elektryfikacja napędów zmienia nie tylko sposób "tankowania" pojazdów. Przynosi też zasadnicze zmiany w kwestii działania napędu. Przykład? Jednym z lepszych jest fakt iż w elektryku stosowana jest przekładnia o jednym biegu.

Silnik spalinowy pracuje w sposób dość specyficzny. Aby mógł przenieść maksymalną siłę napędową na koła, musi pracować w optymalnym zakresie obrotów (np. diesle 2 - 3 tys. obr./min., benzyniaki 3 - 4 tys. obr./min.). Aby to było możliwe i aby dało się wykorzystać pełne możliwości napędu, konieczne jest zastosowanie wielostopniowych przekładni. Te za pomocą kolejnych biegów pozwalają na uzyskanie stałego przyspieszenia i na ciągły wzrost prędkości, przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnego zapotrzebowania na paliwo. Charakterystyka pracy napędu elektrycznego jest całkowicie inna.

REKLAMA

REKLAMA

1 bieg wystarczy. Czemu? Bo to wynika z…

Motor zasilany prądem uzyskuje maksymalny moment obrotowy zaraz po starcie i utrzymuje go praktycznie cały czas. Właściwy przyrost prędkości w e-aucie jest dostępny dla kierowcy w dowolnym momencie. Jego sterowanie odbywa się bowiem poprzez dozowanie napięcia - napięcia, które przekłada się na ilość obrotów silnika. Skutek? Nie ma konieczności stosowania dużej ilości przełożeń. Jednocześnie inżynierowie osiągają niezwykle wysoką sprawność. Jednostki elektryczne są bowiem w stanie zamieniać nawet 90 proc. dostarczonej energii w ruch obrotowy - w przypadku napędów spalinowych wskaźnik na ogół nie jest wyższy niż 40 proc.

Brak konieczności stosowanie dużej ilości przełożeń udowodnił m.in. Volkswagen podczas prezentacji elektrycznego hatchbacka o oznaczeniu ID.3. W modelu zastosowana jest nowoczesna, 1-biegowa skrzynia. Przekładnia współpracuje z jednostką o oznaczeniu APP310. To oznacza że przekazuje na asfalt maksymalnie 200 koni mechanicznych, moment obrotowy o wartości nawet 310 Nm oraz radzi sobie z obrotami silnika dochodzącymi do 16 000 rpm. Jeden bieg pozwala na 10-krotne przełożenie. Uzyskano to dzięki dwóm mniejszym kołom zębatym oferującym dwa stopnie pracy. Co ze wstecznym? W elektryku ten jest uzyskiwany poprzez... odwrotne przyłożenie napięcia. A więc tak właściwie go nie ma.

Skrzynia biegów w elektryku - o czym jeszcze pamiętać?

Skrzynia biegów dedykowana samochodom elektrycznym nie musi składać się z dużej ilości biegów. W autach o charakterze miejskim czy rodzinnym wystarczy jedno przełożenie. W sportowych pokroju chociażby Rimaca spotykane są maksymalnie dwa biegi. I choć na polu ilości biegów e-napęd nie ma większych wymogów, są kwestie nad którymi inżynierowie musieli mocno popracować. Najlepszy przykład dotyczy komfortu, a właściwie hałasów generowanych podczas pracy przekładni. Silnik elektryczny nie generuje praktycznie żadnych dźwięków. Ten pochodzi głównie z opon obracających się na asfalcie. Podczas konstruowania skrzyni biegów minimalizacja hałasów była zatem kluczową kwestią.

REKLAMA

Co należy zrobić, aby przekładnia pracowała cicho? Volkswagen podczas tworzenia silnika elektrycznego APP310 postawił na kwestię precyzji - zarówno projektowej, jak i montażowej w fabryce. A to jeszcze nie koniec. Bo brak biegów i wysokie obciążenia nakładają na inżynierów jeszcze jeden obowiązek. Skrzynia biegów w samochodzie elektrycznym musi być też niezwykle wytrzymała! Inaczej nie będzie w stanie latami bezawaryjnie przekazywać napędu na drogę. Co zapewnia jej wytrzymałość? W dużej mierze zastosowanie masywnych i grubych kół zębatych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA