REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skrzynia biegów w elektryku? Tak, ma tylko 1 bieg!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skrzynia biegów w elektryku? Tak, ma tylko 1 bieg!
Skrzynia biegów w elektryku? Tak, ma tylko 1 bieg!
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Elektryfikacja napędów zmienia nie tylko sposób "tankowania" pojazdów. Przynosi też zasadnicze zmiany w kwestii działania napędu. Przykład? Jednym z lepszych jest fakt iż w elektryku stosowana jest przekładnia o jednym biegu.

Silnik spalinowy pracuje w sposób dość specyficzny. Aby mógł przenieść maksymalną siłę napędową na koła, musi pracować w optymalnym zakresie obrotów (np. diesle 2 - 3 tys. obr./min., benzyniaki 3 - 4 tys. obr./min.). Aby to było możliwe i aby dało się wykorzystać pełne możliwości napędu, konieczne jest zastosowanie wielostopniowych przekładni. Te za pomocą kolejnych biegów pozwalają na uzyskanie stałego przyspieszenia i na ciągły wzrost prędkości, przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnego zapotrzebowania na paliwo. Charakterystyka pracy napędu elektrycznego jest całkowicie inna.

REKLAMA

1 bieg wystarczy. Czemu? Bo to wynika z…

REKLAMA

Motor zasilany prądem uzyskuje maksymalny moment obrotowy zaraz po starcie i utrzymuje go praktycznie cały czas. Właściwy przyrost prędkości w e-aucie jest dostępny dla kierowcy w dowolnym momencie. Jego sterowanie odbywa się bowiem poprzez dozowanie napięcia - napięcia, które przekłada się na ilość obrotów silnika. Skutek? Nie ma konieczności stosowania dużej ilości przełożeń. Jednocześnie inżynierowie osiągają niezwykle wysoką sprawność. Jednostki elektryczne są bowiem w stanie zamieniać nawet 90 proc. dostarczonej energii w ruch obrotowy - w przypadku napędów spalinowych wskaźnik na ogół nie jest wyższy niż 40 proc.

Brak konieczności stosowanie dużej ilości przełożeń udowodnił m.in. Volkswagen podczas prezentacji elektrycznego hatchbacka o oznaczeniu ID.3. W modelu zastosowana jest nowoczesna, 1-biegowa skrzynia. Przekładnia współpracuje z jednostką o oznaczeniu APP310. To oznacza że przekazuje na asfalt maksymalnie 200 koni mechanicznych, moment obrotowy o wartości nawet 310 Nm oraz radzi sobie z obrotami silnika dochodzącymi do 16 000 rpm. Jeden bieg pozwala na 10-krotne przełożenie. Uzyskano to dzięki dwóm mniejszym kołom zębatym oferującym dwa stopnie pracy. Co ze wstecznym? W elektryku ten jest uzyskiwany poprzez... odwrotne przyłożenie napięcia. A więc tak właściwie go nie ma.

Skrzynia biegów w elektryku - o czym jeszcze pamiętać?

REKLAMA

Skrzynia biegów dedykowana samochodom elektrycznym nie musi składać się z dużej ilości biegów. W autach o charakterze miejskim czy rodzinnym wystarczy jedno przełożenie. W sportowych pokroju chociażby Rimaca spotykane są maksymalnie dwa biegi. I choć na polu ilości biegów e-napęd nie ma większych wymogów, są kwestie nad którymi inżynierowie musieli mocno popracować. Najlepszy przykład dotyczy komfortu, a właściwie hałasów generowanych podczas pracy przekładni. Silnik elektryczny nie generuje praktycznie żadnych dźwięków. Ten pochodzi głównie z opon obracających się na asfalcie. Podczas konstruowania skrzyni biegów minimalizacja hałasów była zatem kluczową kwestią.

Co należy zrobić, aby przekładnia pracowała cicho? Volkswagen podczas tworzenia silnika elektrycznego APP310 postawił na kwestię precyzji - zarówno projektowej, jak i montażowej w fabryce. A to jeszcze nie koniec. Bo brak biegów i wysokie obciążenia nakładają na inżynierów jeszcze jeden obowiązek. Skrzynia biegów w samochodzie elektrycznym musi być też niezwykle wytrzymała! Inaczej nie będzie w stanie latami bezawaryjnie przekazywać napędu na drogę. Co zapewnia jej wytrzymałość? W dużej mierze zastosowanie masywnych i grubych kół zębatych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA