REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 MultiJet to następca legendarnego 1.9 MultiJet. Dość szybko przejął prym nie tylko w gamie Fiata, ale i General Motors. Czy jednak popularny znaczy godny uwagi?

Choć silnik 1.9 MultiJet był na początku nowego millenium hitem sprzedaży w gamie Fiata i Opla, coraz bardziej jasne było to, że wymaga dalszych modyfikacji. Włoscy inżynierowie wzięli się zatem do galopu i latem roku 2008 zaprezentowali nowy silnik wysokoprężny. Jednostka 2.0 MultiJet jako pierwsza trafiła pod maskę Lancii Delty. Później pojawiła się w gamie Alfy Romeo, Fiata oraz - na mocy umowy licencyjnej - General Motors. Co można powiedzieć o tym silniku? Diesel tak naprawdę bazuje na poprzedniku. Ma 1956 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Sucha masa motoru waha się w przedziale od 174 do 182 kilogramów.

REKLAMA

REKLAMA

Inżynierowie pracujący nad silnikiem 2.0 MultiJet Fiata walczyli o spełnienie wymogów normy emisji spalin Euro 5. Stąd elementem wyposażenia standardowego stał się m.in. filtr cząstek stałych. Diesel był niezwykle popularny nie tylko w gamie grupy Fiata, ale też General Motors. Stąd tworzone były kolejne wersje mocy. Na rynku znane są modele dysponujące stadem 110, 120, 130, 135, 136, 140, 150, 160, 165, 170, 190, a nawet 195 koni mechanicznych. Dwa ostatnie warianty to autorskie dzieło inżynierów GM. Zastosowali oni w jednostce nie jedną, a dwie turbosprężarki.

Zobacz również: Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 159, Giulietta, Brera
  • Fiat: Bravo, Doblo, Sedici, Freemont
  • Lancia: Delta
  • Opel: Astra, Insignia
  • Saab: 9-5
  • Suzuki: SX4
  • Jeep: Renegade, Compass, Cherokee
  • Chevrolet: Cruze, Captiva,

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Fiat Doblo II 135 KM 320 Nm 11,3 s. 179 km/h 5,7
Lancia Delta 165 KM 360 Nm 8,5 s. 214 km/h 5,3
Opel Insignia I 195 KM 400 Nm 8,7 s. 230 km/h 4,9

Jeżeli chodzi o podstawowe procedury serwisowe, to silnik 2.0 MultiJet ma przede wszystkim dwa wymagania. Po pierwsze konieczna jest okresowa wymiana paska rozrządu. W przypadku grupy Fiata napęd należy zamieniać na nowy średnio co 140 tysięcy kilometrów. Opel zaleca interwał o 10 tysięcy kilometrów dłuższy. Raczej nie są znane przypadki przedwczesnego zerwania paska. Po drugie konieczna jest regularna wymiana oleju. Producent zaleca zalewanie nowego smarowidła do 35 tysięcy kilometrów lub 2 lata. Tak ustalony interwał jest jednak zdecydowanie zbyt długi. Lepiej skrócić okresy między przeglądami do roku lub 15 tysięcy kilometrów.

REKLAMA

Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - DPF szczególnie problematyczny w Oplach!

Wady silnika 2.0 MultiJet? Identycznie jak poprzednik - 1.9 MultiJet ma on pewne braki na polu kultury pracy. Poza tym nie jest aż tak oszczędny, jak mogliby się spodziewać kierowcy. Usterki silnika 2.0 MultiJet Fiata? Podstawowa dotyczy filtra cząstek stałych i jest znana z samochodów Opla - konkretnie głównie Insignii. Kierowcy skarżyli się, że podczas postoju w aucie zaczynają falować obroty, a komputer wywala komunikat mówiący o awarii filtra cząstek stałych. Podczas akcji serwisowej ogłoszonej przez Niemców w autach aktualizowany był sterownik silnika oraz filtra cząstek stałych.

Oczywiście zdarza się, że problemy z DPF-em nie są wynikiem wadliwego programu, a zapchania osadnika. W takim przypadku konieczna jest oczywiście wymiana. Jeżeli chodzi o objawy, diesel dymi wtedy na biało oraz rośnie poziom oleju i spalanie. Problematycznym elementem we Fiatach z silnikiem 2.0 MultiJet jest elektronicznie sterowany zawór EGR. Zbiera się w nim sadza, jednak z uwagi na fakt że inżynierowie stworzyli z niego zespół części, ciężko go rozebrać i czyścić. Nowy mechanizm kosztuje minimum 640 złotych, a usterka starego powoduje mocny wzrost spalania i problemy z rozruchem motoru.

Zobacz również: Używany Opel Insignia - czy warto?

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - co z układem chłodzenia?

W samochodach marki Fiat, Lancia i Alfa Romeo wyposażonych w diesla 2.0 MultiJet popularna usterka dotyczy też układu chłodzenia. Problemy dotyczą przede wszystkim pomp wody i chłodnic. Objawy awarii? Wskazówka temperatury silnika podczas jazdy zmienia swoje położenie co chwile, a w zbiorniczku wyrównawczym jest za mało płynu chłodniczego. Problemy zazwyczaj są trzy. Po pierwsze winne mogą być wadliwie wykonane żeberka chłodnicy. Po drugie zdarzają się wycieki na uszczelniaczu pompy wody. Po trzecie znane są przypadki uszkodzenia łopatek pompy wody.

Co niezwykle ważne, główne elementy osprzętu w postaci wtryskiwaczy, turbosprężarki czy sprzęgła są stosunkowo trwałe. Bez większych problemów powinny pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów. Ich trwałość skrócić mogą przede wszystkim zaniedbania, ewentualnie nawyki eksploatacyjne kierowcy. Przykład? Wtryskiwacze nie lubią paliwa złej jakości. Już jedno tankowanie może doprowadzić do ich zapchania. Sprzęgło - a w szczególności koło dwumasowe - nie cierpli z kolei jazdy na zasadzie pełen gaz ze startu, a później ostre hamowanie. W ten sposób jest bardzo mocno przeciążane.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - podsumowanie:

Silnik 2.0 MultiJet Fiata jest nowoczesny, oferuje dobrą dynamikę jazdy, a do tego z pewnością może być uznany za oszczędny. A jako że w tym samym czasie nie ma przytłaczającej listy charakterystycznych usterek, jednostkę spokojnie można uznać za wybór godny polecenia. Oczywiście pod jednym warunkiem! Pod warunkiem, że kupujący przed dokonaniem transakcji dokładnie sprawdzi auto. Tylko wtedy przekona się czy silnik nie był zaniedbany i czy poprzedni właściciel nie stał się powodem pojawienia się usterek eksploatacyjnych.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 26 zł
  • filtr paliwa - od 51 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 240 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 231 zł
  • sprzęgło komplet - od 762 zł
  • koło dwumasowe - od 1302 zł
  • zawór EGR - od 640 zł
  • świeca żarowa - od 27 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2536 zł
  • sonda lambda - od 300 zł
  • turbosprężarka - od 3645 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA