REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 MultiJet to następca legendarnego 1.9 MultiJet. Dość szybko przejął prym nie tylko w gamie Fiata, ale i General Motors. Czy jednak popularny znaczy godny uwagi?

REKLAMA

Choć silnik 1.9 MultiJet był na początku nowego millenium hitem sprzedaży w gamie Fiata i Opla, coraz bardziej jasne było to, że wymaga dalszych modyfikacji. Włoscy inżynierowie wzięli się zatem do galopu i latem roku 2008 zaprezentowali nowy silnik wysokoprężny. Jednostka 2.0 MultiJet jako pierwsza trafiła pod maskę Lancii Delty. Później pojawiła się w gamie Alfy Romeo, Fiata oraz - na mocy umowy licencyjnej - General Motors. Co można powiedzieć o tym silniku? Diesel tak naprawdę bazuje na poprzedniku. Ma 1956 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Sucha masa motoru waha się w przedziale od 174 do 182 kilogramów.

REKLAMA

Inżynierowie pracujący nad silnikiem 2.0 MultiJet Fiata walczyli o spełnienie wymogów normy emisji spalin Euro 5. Stąd elementem wyposażenia standardowego stał się m.in. filtr cząstek stałych. Diesel był niezwykle popularny nie tylko w gamie grupy Fiata, ale też General Motors. Stąd tworzone były kolejne wersje mocy. Na rynku znane są modele dysponujące stadem 110, 120, 130, 135, 136, 140, 150, 160, 165, 170, 190, a nawet 195 koni mechanicznych. Dwa ostatnie warianty to autorskie dzieło inżynierów GM. Zastosowali oni w jednostce nie jedną, a dwie turbosprężarki.

Zobacz również: Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 159, Giulietta, Brera
  • Fiat: Bravo, Doblo, Sedici, Freemont
  • Lancia: Delta
  • Opel: Astra, Insignia
  • Saab: 9-5
  • Suzuki: SX4
  • Jeep: Renegade, Compass, Cherokee
  • Chevrolet: Cruze, Captiva,

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Fiat Doblo II 135 KM 320 Nm 11,3 s. 179 km/h 5,7
Lancia Delta 165 KM 360 Nm 8,5 s. 214 km/h 5,3
Opel Insignia I 195 KM 400 Nm 8,7 s. 230 km/h 4,9

Jeżeli chodzi o podstawowe procedury serwisowe, to silnik 2.0 MultiJet ma przede wszystkim dwa wymagania. Po pierwsze konieczna jest okresowa wymiana paska rozrządu. W przypadku grupy Fiata napęd należy zamieniać na nowy średnio co 140 tysięcy kilometrów. Opel zaleca interwał o 10 tysięcy kilometrów dłuższy. Raczej nie są znane przypadki przedwczesnego zerwania paska. Po drugie konieczna jest regularna wymiana oleju. Producent zaleca zalewanie nowego smarowidła do 35 tysięcy kilometrów lub 2 lata. Tak ustalony interwał jest jednak zdecydowanie zbyt długi. Lepiej skrócić okresy między przeglądami do roku lub 15 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - DPF szczególnie problematyczny w Oplach!

REKLAMA

Wady silnika 2.0 MultiJet? Identycznie jak poprzednik - 1.9 MultiJet ma on pewne braki na polu kultury pracy. Poza tym nie jest aż tak oszczędny, jak mogliby się spodziewać kierowcy. Usterki silnika 2.0 MultiJet Fiata? Podstawowa dotyczy filtra cząstek stałych i jest znana z samochodów Opla - konkretnie głównie Insignii. Kierowcy skarżyli się, że podczas postoju w aucie zaczynają falować obroty, a komputer wywala komunikat mówiący o awarii filtra cząstek stałych. Podczas akcji serwisowej ogłoszonej przez Niemców w autach aktualizowany był sterownik silnika oraz filtra cząstek stałych.

Oczywiście zdarza się, że problemy z DPF-em nie są wynikiem wadliwego programu, a zapchania osadnika. W takim przypadku konieczna jest oczywiście wymiana. Jeżeli chodzi o objawy, diesel dymi wtedy na biało oraz rośnie poziom oleju i spalanie. Problematycznym elementem we Fiatach z silnikiem 2.0 MultiJet jest elektronicznie sterowany zawór EGR. Zbiera się w nim sadza, jednak z uwagi na fakt że inżynierowie stworzyli z niego zespół części, ciężko go rozebrać i czyścić. Nowy mechanizm kosztuje minimum 640 złotych, a usterka starego powoduje mocny wzrost spalania i problemy z rozruchem motoru.

Zobacz również: Używany Opel Insignia - czy warto?

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - co z układem chłodzenia?

W samochodach marki Fiat, Lancia i Alfa Romeo wyposażonych w diesla 2.0 MultiJet popularna usterka dotyczy też układu chłodzenia. Problemy dotyczą przede wszystkim pomp wody i chłodnic. Objawy awarii? Wskazówka temperatury silnika podczas jazdy zmienia swoje położenie co chwile, a w zbiorniczku wyrównawczym jest za mało płynu chłodniczego. Problemy zazwyczaj są trzy. Po pierwsze winne mogą być wadliwie wykonane żeberka chłodnicy. Po drugie zdarzają się wycieki na uszczelniaczu pompy wody. Po trzecie znane są przypadki uszkodzenia łopatek pompy wody.

Co niezwykle ważne, główne elementy osprzętu w postaci wtryskiwaczy, turbosprężarki czy sprzęgła są stosunkowo trwałe. Bez większych problemów powinny pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów. Ich trwałość skrócić mogą przede wszystkim zaniedbania, ewentualnie nawyki eksploatacyjne kierowcy. Przykład? Wtryskiwacze nie lubią paliwa złej jakości. Już jedno tankowanie może doprowadzić do ich zapchania. Sprzęgło - a w szczególności koło dwumasowe - nie cierpli z kolei jazdy na zasadzie pełen gaz ze startu, a później ostre hamowanie. W ten sposób jest bardzo mocno przeciążane.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - podsumowanie:

Silnik 2.0 MultiJet Fiata jest nowoczesny, oferuje dobrą dynamikę jazdy, a do tego z pewnością może być uznany za oszczędny. A jako że w tym samym czasie nie ma przytłaczającej listy charakterystycznych usterek, jednostkę spokojnie można uznać za wybór godny polecenia. Oczywiście pod jednym warunkiem! Pod warunkiem, że kupujący przed dokonaniem transakcji dokładnie sprawdzi auto. Tylko wtedy przekona się czy silnik nie był zaniedbany i czy poprzedni właściciel nie stał się powodem pojawienia się usterek eksploatacyjnych.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 26 zł
  • filtr paliwa - od 51 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 240 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 231 zł
  • sprzęgło komplet - od 762 zł
  • koło dwumasowe - od 1302 zł
  • zawór EGR - od 640 zł
  • świeca żarowa - od 27 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2536 zł
  • sonda lambda - od 300 zł
  • turbosprężarka - od 3645 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA