REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 MultiJet to następca legendarnego 1.9 MultiJet. Dość szybko przejął prym nie tylko w gamie Fiata, ale i General Motors. Czy jednak popularny znaczy godny uwagi?

Choć silnik 1.9 MultiJet był na początku nowego millenium hitem sprzedaży w gamie Fiata i Opla, coraz bardziej jasne było to, że wymaga dalszych modyfikacji. Włoscy inżynierowie wzięli się zatem do galopu i latem roku 2008 zaprezentowali nowy silnik wysokoprężny. Jednostka 2.0 MultiJet jako pierwsza trafiła pod maskę Lancii Delty. Później pojawiła się w gamie Alfy Romeo, Fiata oraz - na mocy umowy licencyjnej - General Motors. Co można powiedzieć o tym silniku? Diesel tak naprawdę bazuje na poprzedniku. Ma 1956 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Sucha masa motoru waha się w przedziale od 174 do 182 kilogramów.

REKLAMA

REKLAMA

Inżynierowie pracujący nad silnikiem 2.0 MultiJet Fiata walczyli o spełnienie wymogów normy emisji spalin Euro 5. Stąd elementem wyposażenia standardowego stał się m.in. filtr cząstek stałych. Diesel był niezwykle popularny nie tylko w gamie grupy Fiata, ale też General Motors. Stąd tworzone były kolejne wersje mocy. Na rynku znane są modele dysponujące stadem 110, 120, 130, 135, 136, 140, 150, 160, 165, 170, 190, a nawet 195 koni mechanicznych. Dwa ostatnie warianty to autorskie dzieło inżynierów GM. Zastosowali oni w jednostce nie jedną, a dwie turbosprężarki.

Zobacz również: Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 159, Giulietta, Brera
  • Fiat: Bravo, Doblo, Sedici, Freemont
  • Lancia: Delta
  • Opel: Astra, Insignia
  • Saab: 9-5
  • Suzuki: SX4
  • Jeep: Renegade, Compass, Cherokee
  • Chevrolet: Cruze, Captiva,

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Fiat Doblo II 135 KM 320 Nm 11,3 s. 179 km/h 5,7
Lancia Delta 165 KM 360 Nm 8,5 s. 214 km/h 5,3
Opel Insignia I 195 KM 400 Nm 8,7 s. 230 km/h 4,9

Jeżeli chodzi o podstawowe procedury serwisowe, to silnik 2.0 MultiJet ma przede wszystkim dwa wymagania. Po pierwsze konieczna jest okresowa wymiana paska rozrządu. W przypadku grupy Fiata napęd należy zamieniać na nowy średnio co 140 tysięcy kilometrów. Opel zaleca interwał o 10 tysięcy kilometrów dłuższy. Raczej nie są znane przypadki przedwczesnego zerwania paska. Po drugie konieczna jest regularna wymiana oleju. Producent zaleca zalewanie nowego smarowidła do 35 tysięcy kilometrów lub 2 lata. Tak ustalony interwał jest jednak zdecydowanie zbyt długi. Lepiej skrócić okresy między przeglądami do roku lub 15 tysięcy kilometrów.

REKLAMA

Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - DPF szczególnie problematyczny w Oplach!

Wady silnika 2.0 MultiJet? Identycznie jak poprzednik - 1.9 MultiJet ma on pewne braki na polu kultury pracy. Poza tym nie jest aż tak oszczędny, jak mogliby się spodziewać kierowcy. Usterki silnika 2.0 MultiJet Fiata? Podstawowa dotyczy filtra cząstek stałych i jest znana z samochodów Opla - konkretnie głównie Insignii. Kierowcy skarżyli się, że podczas postoju w aucie zaczynają falować obroty, a komputer wywala komunikat mówiący o awarii filtra cząstek stałych. Podczas akcji serwisowej ogłoszonej przez Niemców w autach aktualizowany był sterownik silnika oraz filtra cząstek stałych.

Oczywiście zdarza się, że problemy z DPF-em nie są wynikiem wadliwego programu, a zapchania osadnika. W takim przypadku konieczna jest oczywiście wymiana. Jeżeli chodzi o objawy, diesel dymi wtedy na biało oraz rośnie poziom oleju i spalanie. Problematycznym elementem we Fiatach z silnikiem 2.0 MultiJet jest elektronicznie sterowany zawór EGR. Zbiera się w nim sadza, jednak z uwagi na fakt że inżynierowie stworzyli z niego zespół części, ciężko go rozebrać i czyścić. Nowy mechanizm kosztuje minimum 640 złotych, a usterka starego powoduje mocny wzrost spalania i problemy z rozruchem motoru.

Zobacz również: Używany Opel Insignia - czy warto?

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - co z układem chłodzenia?

W samochodach marki Fiat, Lancia i Alfa Romeo wyposażonych w diesla 2.0 MultiJet popularna usterka dotyczy też układu chłodzenia. Problemy dotyczą przede wszystkim pomp wody i chłodnic. Objawy awarii? Wskazówka temperatury silnika podczas jazdy zmienia swoje położenie co chwile, a w zbiorniczku wyrównawczym jest za mało płynu chłodniczego. Problemy zazwyczaj są trzy. Po pierwsze winne mogą być wadliwie wykonane żeberka chłodnicy. Po drugie zdarzają się wycieki na uszczelniaczu pompy wody. Po trzecie znane są przypadki uszkodzenia łopatek pompy wody.

Co niezwykle ważne, główne elementy osprzętu w postaci wtryskiwaczy, turbosprężarki czy sprzęgła są stosunkowo trwałe. Bez większych problemów powinny pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów. Ich trwałość skrócić mogą przede wszystkim zaniedbania, ewentualnie nawyki eksploatacyjne kierowcy. Przykład? Wtryskiwacze nie lubią paliwa złej jakości. Już jedno tankowanie może doprowadzić do ich zapchania. Sprzęgło - a w szczególności koło dwumasowe - nie cierpli z kolei jazdy na zasadzie pełen gaz ze startu, a później ostre hamowanie. W ten sposób jest bardzo mocno przeciążane.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - podsumowanie:

Silnik 2.0 MultiJet Fiata jest nowoczesny, oferuje dobrą dynamikę jazdy, a do tego z pewnością może być uznany za oszczędny. A jako że w tym samym czasie nie ma przytłaczającej listy charakterystycznych usterek, jednostkę spokojnie można uznać za wybór godny polecenia. Oczywiście pod jednym warunkiem! Pod warunkiem, że kupujący przed dokonaniem transakcji dokładnie sprawdzi auto. Tylko wtedy przekona się czy silnik nie był zaniedbany i czy poprzedni właściciel nie stał się powodem pojawienia się usterek eksploatacyjnych.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 26 zł
  • filtr paliwa - od 51 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 240 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 231 zł
  • sprzęgło komplet - od 762 zł
  • koło dwumasowe - od 1302 zł
  • zawór EGR - od 640 zł
  • świeca żarowa - od 27 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2536 zł
  • sonda lambda - od 300 zł
  • turbosprężarka - od 3645 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA