REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 MultiJet Fiat - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 MultiJet to następca legendarnego 1.9 MultiJet. Dość szybko przejął prym nie tylko w gamie Fiata, ale i General Motors. Czy jednak popularny znaczy godny uwagi?

REKLAMA

Choć silnik 1.9 MultiJet był na początku nowego millenium hitem sprzedaży w gamie Fiata i Opla, coraz bardziej jasne było to, że wymaga dalszych modyfikacji. Włoscy inżynierowie wzięli się zatem do galopu i latem roku 2008 zaprezentowali nowy silnik wysokoprężny. Jednostka 2.0 MultiJet jako pierwsza trafiła pod maskę Lancii Delty. Później pojawiła się w gamie Alfy Romeo, Fiata oraz - na mocy umowy licencyjnej - General Motors. Co można powiedzieć o tym silniku? Diesel tak naprawdę bazuje na poprzedniku. Ma 1956 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Sucha masa motoru waha się w przedziale od 174 do 182 kilogramów.

REKLAMA

Inżynierowie pracujący nad silnikiem 2.0 MultiJet Fiata walczyli o spełnienie wymogów normy emisji spalin Euro 5. Stąd elementem wyposażenia standardowego stał się m.in. filtr cząstek stałych. Diesel był niezwykle popularny nie tylko w gamie grupy Fiata, ale też General Motors. Stąd tworzone były kolejne wersje mocy. Na rynku znane są modele dysponujące stadem 110, 120, 130, 135, 136, 140, 150, 160, 165, 170, 190, a nawet 195 koni mechanicznych. Dwa ostatnie warianty to autorskie dzieło inżynierów GM. Zastosowali oni w jednostce nie jedną, a dwie turbosprężarki.

Zobacz również: Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 159, Giulietta, Brera
  • Fiat: Bravo, Doblo, Sedici, Freemont
  • Lancia: Delta
  • Opel: Astra, Insignia
  • Saab: 9-5
  • Suzuki: SX4
  • Jeep: Renegade, Compass, Cherokee
  • Chevrolet: Cruze, Captiva,

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Fiat Doblo II 135 KM 320 Nm 11,3 s. 179 km/h 5,7
Lancia Delta 165 KM 360 Nm 8,5 s. 214 km/h 5,3
Opel Insignia I 195 KM 400 Nm 8,7 s. 230 km/h 4,9

Jeżeli chodzi o podstawowe procedury serwisowe, to silnik 2.0 MultiJet ma przede wszystkim dwa wymagania. Po pierwsze konieczna jest okresowa wymiana paska rozrządu. W przypadku grupy Fiata napęd należy zamieniać na nowy średnio co 140 tysięcy kilometrów. Opel zaleca interwał o 10 tysięcy kilometrów dłuższy. Raczej nie są znane przypadki przedwczesnego zerwania paska. Po drugie konieczna jest regularna wymiana oleju. Producent zaleca zalewanie nowego smarowidła do 35 tysięcy kilometrów lub 2 lata. Tak ustalony interwał jest jednak zdecydowanie zbyt długi. Lepiej skrócić okresy między przeglądami do roku lub 15 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - DPF szczególnie problematyczny w Oplach!

REKLAMA

Wady silnika 2.0 MultiJet? Identycznie jak poprzednik - 1.9 MultiJet ma on pewne braki na polu kultury pracy. Poza tym nie jest aż tak oszczędny, jak mogliby się spodziewać kierowcy. Usterki silnika 2.0 MultiJet Fiata? Podstawowa dotyczy filtra cząstek stałych i jest znana z samochodów Opla - konkretnie głównie Insignii. Kierowcy skarżyli się, że podczas postoju w aucie zaczynają falować obroty, a komputer wywala komunikat mówiący o awarii filtra cząstek stałych. Podczas akcji serwisowej ogłoszonej przez Niemców w autach aktualizowany był sterownik silnika oraz filtra cząstek stałych.

Oczywiście zdarza się, że problemy z DPF-em nie są wynikiem wadliwego programu, a zapchania osadnika. W takim przypadku konieczna jest oczywiście wymiana. Jeżeli chodzi o objawy, diesel dymi wtedy na biało oraz rośnie poziom oleju i spalanie. Problematycznym elementem we Fiatach z silnikiem 2.0 MultiJet jest elektronicznie sterowany zawór EGR. Zbiera się w nim sadza, jednak z uwagi na fakt że inżynierowie stworzyli z niego zespół części, ciężko go rozebrać i czyścić. Nowy mechanizm kosztuje minimum 640 złotych, a usterka starego powoduje mocny wzrost spalania i problemy z rozruchem motoru.

Zobacz również: Używany Opel Insignia - czy warto?

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - co z układem chłodzenia?

W samochodach marki Fiat, Lancia i Alfa Romeo wyposażonych w diesla 2.0 MultiJet popularna usterka dotyczy też układu chłodzenia. Problemy dotyczą przede wszystkim pomp wody i chłodnic. Objawy awarii? Wskazówka temperatury silnika podczas jazdy zmienia swoje położenie co chwile, a w zbiorniczku wyrównawczym jest za mało płynu chłodniczego. Problemy zazwyczaj są trzy. Po pierwsze winne mogą być wadliwie wykonane żeberka chłodnicy. Po drugie zdarzają się wycieki na uszczelniaczu pompy wody. Po trzecie znane są przypadki uszkodzenia łopatek pompy wody.

Co niezwykle ważne, główne elementy osprzętu w postaci wtryskiwaczy, turbosprężarki czy sprzęgła są stosunkowo trwałe. Bez większych problemów powinny pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów. Ich trwałość skrócić mogą przede wszystkim zaniedbania, ewentualnie nawyki eksploatacyjne kierowcy. Przykład? Wtryskiwacze nie lubią paliwa złej jakości. Już jedno tankowanie może doprowadzić do ich zapchania. Sprzęgło - a w szczególności koło dwumasowe - nie cierpli z kolei jazdy na zasadzie pełen gaz ze startu, a później ostre hamowanie. W ten sposób jest bardzo mocno przeciążane.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - podsumowanie:

Silnik 2.0 MultiJet Fiata jest nowoczesny, oferuje dobrą dynamikę jazdy, a do tego z pewnością może być uznany za oszczędny. A jako że w tym samym czasie nie ma przytłaczającej listy charakterystycznych usterek, jednostkę spokojnie można uznać za wybór godny polecenia. Oczywiście pod jednym warunkiem! Pod warunkiem, że kupujący przed dokonaniem transakcji dokładnie sprawdzi auto. Tylko wtedy przekona się czy silnik nie był zaniedbany i czy poprzedni właściciel nie stał się powodem pojawienia się usterek eksploatacyjnych.

Silnik 2.0 MultiJet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 26 zł
  • filtr paliwa - od 51 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 240 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 231 zł
  • sprzęgło komplet - od 762 zł
  • koło dwumasowe - od 1302 zł
  • zawór EGR - od 640 zł
  • świeca żarowa - od 27 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2536 zł
  • sonda lambda - od 300 zł
  • turbosprężarka - od 3645 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • olo
    2024-02-24 12:32:50
    Witam. Mam ten silnik w Fiacie Brawo. Bardzo dobra jednostka. Jedyne problemy to pękająca chłodnica EGR co prowadzi do wycieku płynu chłodniczego i uszczelka smoka, którą należy wymienić raz na 100 tys. km aby nie zatrzeć silnika. Te same problemy są w silniku 1.6 multijet. Poza tym nic. Lać paliwo i wymieniać olej oraz filtry częściej niż zaleca producent tj.co 15 tys. km
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

REKLAMA

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

REKLAMA

Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

REKLAMA