REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?
S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

S-AWC oznacza napęd 4x4 stosowany przez Mitsubishi. Nazwa zadebiutowała w konstrukcji lancera evolution, a dziś jest spotykana np. w modelu eclipse cross.

Mitsubishi jest jedną z tych marek, w której tradycje dotyczące napędu na cztery koła, są naprawdę głęboko zakorzenione w historii. Pierwsze rozwiązanie typu 4x4 zadebiutowało w aucie z trzema diamentami na masce w roku 1936. I w czasie przeszło ośmiu dekad systemy wszystkich kół pędnych stały się częścią takich legend jak pajero, outlander czy lancer evolution. System Super-All Wheel Control stanowi o tyle dużą ciekawostkę, że zadebiutował właśnie nie w samochodzie terenowym, a sportowym sedanie. A to daje dość ważną informację dotyczącą jego przeznaczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Super-All Wheel Control Mitsubishi - ważna jest… elektronika!

S-AWC Mitsubishi to nie układ 4x4, który jest dedykowany bezkompromisowym wypadom w teren. To rozwiązanie mechaniczno-elektroniczne mające dość proste zadanie - ma poprawiać stabilność toru jazdy i trakcję podczas codziennej eksploatacji. Chodzi o to, aby samochód mógł płynnie przyspieszać i hamować, a do tego bezpiecznie pokonywał zakręty. Układ współpracuje z elektronicznym sterownikiem, który bada sytuację drogową za pomocą serii czujników. A to oznacza nie tylko kooperację z układem ABS, ale także obecność np. systemu AYC - Active Yaw Control.

Zobacz również: Test: Mitsubishi Eclipse Cross Instyle 1.5T MIVEC 163 KM CVT AWD

AYC sprawia, że pojazd ma unikać poślizgu. Rozwiązanie korzysta z odczytów z czujników skrętu kół oraz czujnika żyroskopowego. Jego działanie odbywa się poprzez dohamowanie jednego z kół. Elementem całości S-AWC jest też aktywny przedni dyferencjał. Co działanie systemu Super-All Wheel Control Mitsubishi oznacza w praktyce? Super-All Wheel Control to układ, w którym moc trafia na cztery koła za pośrednictwem elektromagnetycznego sprzęgła wielopłytkowego. Jako że w trybie auto i przy dobrych warunkach drogowych przednia oś przejmuje 80 proc. siły napędowej, napędzanie czterech kół jest permanentne.

REKLAMA

S-AWC Mitsubishi - tryby pracy:

  • Auto - napęd przekazywany na przód i na tył zmienia się w zakresie od 80:20 do 55:45,
  • Snow - napęd przekazywany na przód i na tył zmienia się w zakresie od 80:20 do 45:55, przeznaczony do jazdy na śliskiej nawierzchni,
  • Gravel - napęd przekazywany na przód i na tył zmienia się w zakresie od 70:30 do 40:60, przeznaczony do jazdy poza asfaltem np. na szutrze czy piasku.

Zobacz również: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

S-AWC Mitsubishi wcale nie powoduje, że outlander czy eclipse cross stają się bezkompromisowymi terenówkami. Tylko że w codziennym życiu to właściwie żadna wada. Szczególnie że układ już podczas projektowania otrzymał całkowicie inne zadanie. System ma kontrolować warunki trakcyjne i sprawiać, że za sprawą połączenia potencjału mechaniki i elektroniki napęd dostosuje się do wymogów drogowych. W ten sposób poprawi się bezpieczeństwo jazdy samochodem rodzinnym. I trzeba przyznać, że to akurat Japończykom wyszło dość dobrze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA