REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?
S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

S-AWC oznacza napęd 4x4 stosowany przez Mitsubishi. Nazwa zadebiutowała w konstrukcji lancera evolution, a dziś jest spotykana np. w modelu eclipse cross.

Mitsubishi jest jedną z tych marek, w której tradycje dotyczące napędu na cztery koła, są naprawdę głęboko zakorzenione w historii. Pierwsze rozwiązanie typu 4x4 zadebiutowało w aucie z trzema diamentami na masce w roku 1936. I w czasie przeszło ośmiu dekad systemy wszystkich kół pędnych stały się częścią takich legend jak pajero, outlander czy lancer evolution. System Super-All Wheel Control stanowi o tyle dużą ciekawostkę, że zadebiutował właśnie nie w samochodzie terenowym, a sportowym sedanie. A to daje dość ważną informację dotyczącą jego przeznaczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Super-All Wheel Control Mitsubishi - ważna jest… elektronika!

S-AWC Mitsubishi to nie układ 4x4, który jest dedykowany bezkompromisowym wypadom w teren. To rozwiązanie mechaniczno-elektroniczne mające dość proste zadanie - ma poprawiać stabilność toru jazdy i trakcję podczas codziennej eksploatacji. Chodzi o to, aby samochód mógł płynnie przyspieszać i hamować, a do tego bezpiecznie pokonywał zakręty. Układ współpracuje z elektronicznym sterownikiem, który bada sytuację drogową za pomocą serii czujników. A to oznacza nie tylko kooperację z układem ABS, ale także obecność np. systemu AYC - Active Yaw Control.

Zobacz również: Test: Mitsubishi Eclipse Cross Instyle 1.5T MIVEC 163 KM CVT AWD

AYC sprawia, że pojazd ma unikać poślizgu. Rozwiązanie korzysta z odczytów z czujników skrętu kół oraz czujnika żyroskopowego. Jego działanie odbywa się poprzez dohamowanie jednego z kół. Elementem całości S-AWC jest też aktywny przedni dyferencjał. Co działanie systemu Super-All Wheel Control Mitsubishi oznacza w praktyce? Super-All Wheel Control to układ, w którym moc trafia na cztery koła za pośrednictwem elektromagnetycznego sprzęgła wielopłytkowego. Jako że w trybie auto i przy dobrych warunkach drogowych przednia oś przejmuje 80 proc. siły napędowej, napędzanie czterech kół jest permanentne.

REKLAMA

S-AWC Mitsubishi - tryby pracy:

  • Auto - napęd przekazywany na przód i na tył zmienia się w zakresie od 80:20 do 55:45,
  • Snow - napęd przekazywany na przód i na tył zmienia się w zakresie od 80:20 do 45:55, przeznaczony do jazdy na śliskiej nawierzchni,
  • Gravel - napęd przekazywany na przód i na tył zmienia się w zakresie od 70:30 do 40:60, przeznaczony do jazdy poza asfaltem np. na szutrze czy piasku.

Zobacz również: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

S-AWC Mitsubishi wcale nie powoduje, że outlander czy eclipse cross stają się bezkompromisowymi terenówkami. Tylko że w codziennym życiu to właściwie żadna wada. Szczególnie że układ już podczas projektowania otrzymał całkowicie inne zadanie. System ma kontrolować warunki trakcyjne i sprawiać, że za sprawą połączenia potencjału mechaniki i elektroniki napęd dostosuje się do wymogów drogowych. W ten sposób poprawi się bezpieczeństwo jazdy samochodem rodzinnym. I trzeba przyznać, że to akurat Japończykom wyszło dość dobrze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA