Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – legenda Dakaru
REKLAMA
REKLAMA
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) - wnętrze
Wnętrze nie jest zbyt oryginalne i wyszukane, nie zaskakuje też nadzwyczajną jakością użytych do wykończenia materiałów. Uproszczoną do granic możliwości deskę rozdzielczą wieńczy pokaźne koło kierownicy. Pochwalić należy natomiast, nienagannie grający, fabryczny zestaw audio. Więc, jeżeli szukamy bezpiecznego, funkcjonalnego i łatwego w obsłudze auta Pajero III będzie strzałem w dziesiątkę
REKLAMA
Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – terenówka z charakterem
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – wyposażenie
Pajero III już w podstawowej wersji zostało wyposażone praktycznie we wszystko co niezbędne do w miarę komfortowej podróży. Skórzane, olbrzymie przednie fotele zostały fantastycznie wyprofilowane oraz posiadają opcję elektrycznej regulacji. Poza tym na duży plus policzyć trzeba trzeci rząd siedzeń dzięki czemu auto może zabrać na pokład aż 7 osób. Faktem jest, że osoby podróżujące na trzecim rzędzie siedzeń nie będą mogły poczuć się jak w klasie Premium, ale rozwiązanie samo w sobie jest bardzo praktyczne. Ponadto do dyspozycji mamy pakowny bagażnik o pojemności 600-litrów. A gdy zajdzie taka potrzeba Pajero III jest w stanie uciągnąć przyczepę o masie ponad 3 ton.
Zobacz też: Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – silniki benzynowe
Benzynowy silnik 3.5 GDI nie sprawia większych problemów z eksploatacją. Sporadycznie może dojść do zabrudzenia zespołu przepustnicy. Ze względu na zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa montaż instalacji LPG nie będzie zbytnio opłacalny, a zużycie paliwa wynosi powyżej 18 l/100 km. Wobec tego najkorzystniejszą propozycją wydaje się być występujący tylko w USA silnik 3.8 V6, który doskonale współpracuje z instalacją LPG. Niestety Pajero sprowadzone zza Oceanu pojawiają się na naszym rynku raczej nieczęsto. Wszystkie egzemplarze z silnikiem benzynowym zostały wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, która w dieslu była montowana tylko na zamówienie. Stosowano czterobiegową skrzynie INVECS bądź pięciobiegową INVECS II z możliwością ręcznej zmiany biegu. Sporadycznie zdarzają się uszkodzenia tarczek i elektrozaworów, jednak częściej przyczyną awarii jest po prostu zbyt rzadkie wymienianie oleju przez użytkowników.
Oznaczenie | Moc [KM] | Przyspieszenie do 100 km/h [s] | Prędkość maksymalna [km/h] | Średnie spalanie [l/100km] |
3.0 V6 | 177 | 11,6 | 175 | 12,3 |
3.5 V6 GDI | 202 | 10 | 190 | 12,8 |
3.8 V6 | 215 | 11 | 190 | 12,4 |
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – silniki Diesla
Najsłabszy silnik wysokoprężny TD o pojemności 2.5 litra występuje sporadycznie. Przeważnie w Pajero III spotyka się 16-zaworowy, 4-cylindrowy silnik Diesla 3.2 DID, w którym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa realizowany za pomocą pompy. W konstrukcji tej jednostki zastosowano dwa wałki rozrządu napędzane łańcuchem, jednakże prowadnice łańcucha niejednokrotnie ulegają zużyciu. W nadzwyczajnych sytuacjach łańcuch może nawet przeskoczyć na kołach rozrządu. Awarii może ulec również sterowana całkowicie elektronicznie pompa wtryskowa posiadająca wiele czujników, które potencjalnie mogą ulec zepsuciu. W wielu przypadkach może dojść również do nazbierania się opiłków w nastawniku, co w konsekwencji skutkuje tym, że silnik ma wahania obrotów bądź nie chce odpalić. Sam nastawnik jest analogiczny w budowie do tego, który występuje w silnikach TDI konstrukcji Volkswagena, dzięki czemu jego ewentualna naprawa nie będzie należała do najtrudniejszych. Jednakże trzeba mieć na uwadze, że dostęp do pompy jest utrudniony ze względu na budowę silnika, więc jej samodzielne wymontowanie jest praktycznie niewykonalne. Samą pompę można oddać do regeneracji, aczkolwiek będzie ona bardzo kosztowna. Wobec tego najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie warsztatu, który ma doświadczenie w tego typu naprawach i dokona reperacji o wiele taniej.
Oznaczenie | Moc [KM] | Przyspieszenie do 100 km/h [s] | Prędkość maksymalna [km/h] | Średnie spalanie [l/100km] |
2.5 TD | 136 | 18 | 145 | 11 |
2.5 TD | 115 | 17 | 145 | 10,6 |
3.2 DI-D | 165 | 11,5 | 170 | 9,5 |
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – napęd 4WD
Wszystkie wersje Pajero III zostały wyposażone w zaawansowany napęd 4WD II Super Selekt z całkowicie elektronicznym sterowaniem i centralnym mechanizmem różnicowym, co umożliwia zmianę działania napędów podczas jazdy. Z reguły moc jest rozdzielana w stosunku 33:67, niemniej istnieje możliwość zablokowania centralnego mechanizmu różnicowego i uzyskania w ten sposób równego podziału mocy. Do dyspozycji jest również reduktor a w skrajnych przypadkach można nawet zablokować tylni most. Wspomniany wyżej napęd 4WD można z pewnością zaliczyć do mocnych stron Pajero III, gdyż nie przysparza on problemów i jest względnie bezusterkowy. W konstrukcji auta zrezygnowano z ramy na rzecz wzmocnionego nadwozia samonośnego. Zabieg ten co prawda nie uniemożliwia jazdy w cięższym terenie jednak, szczególnie intensywna eksploatacja poza utwardzonymi drogami może źle wpłynąć na stan blach, które pod wpływem naprężeń zaczną usilnie poddawać się korozji. Osoby planujące aktywny off-road powinny wziąć pod rozwagę zakup pojazdu w wersji trzydrzwiowej, która znacznie lepiej pokonuje muldy i jest w dużej mierze lżejsza.
Zobacz też: Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – czy warto kupić?
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – awaryjność
W swoim czasie bogato wyposażona wersja Pajero III w salonie kosztowała nawet, ponad 200 tys złotych, więc nie należała do najtańszych w swojej klasie. Mimo to auto nie było całkowicie pozbawione wad. Zdecydowana większość egzemplarzy sprzed modernizacji w 2003 roku miewa ogromne problemy z korozją. Co więcej rdzewieją nie tylko elementy karoserii, lecz także felgi, a nawet przewody ogrzewania i klimatyzacji. Inną usterką która może trapić posiadaczy Pajero III są wyjątkowo nietrwałe piasty osi przedniej. Jeżeli w trakcie jazdy słyszalny jest niepokojący szum z okolic kół przedniej osi, oznacza to, że niezwłocznie należy dokonać wymiany uszkodzonego podzespołu. Jeżeli będziemy zwlekać z wymianą, awarii może ulec również czujnik ABS-u, co znacznie zwiększy koszty naprawy.
Zobacz też: Toyota RAV 4 (2005 - 2012) - miejska bulwarówka
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – orientacyjne ceny części zamiennych dla wersji silnikowej 3.2 DI-D
Części | Ceny [PLN] |
Filtr powietrza | 59 |
Filtr kabinowy | 79 |
Filtr paliwa | 49 |
Zestaw rozrząd + olej + 4 filtry | 1519 |
Drążek kierowniczy | 159 |
Końcówka drążka kierowniczego | 179 |
Amortyzator przedni | 249 |
Amortyzator tylny | 299 |
Klocki hamulcowe – przód | 229 |
Tarcza hamulcowa – przód | 289 |
Czujnik ABS | 290 |
Linka hamulca ręcznego | 129 |
Używane Mitsubishi Pajero III (1999-2006) – podsumowanie
Używane Pajero III można z czystym sumieniem uznać za auto godne polecenia, ze względu na relatywnie niską awaryjność i stosunkowo wszechstronną użytkowość. Jednakowoż trzeba mieć na uwadze fakt iż ceny aut używanych, jak również ceny części zamiennych, przeglądy i usługi związane z eksploatacją pojazdu nie należą do najniższych. Jeśli już zdecydujemy się na zakup auta, to przy wyborze nie powinniśmy celować w najtańszy pułap cenowy, warto poświęcić więcej czasu na wyszukanie naprawdę zadbanego modelu, co zaprocentuje w przyszłości.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.