Test: Mitsubishi ASX Intense Plus 2.0 MIVEC 2WD CVT - „terenowy” do miasta
REKLAMA
REKLAMA
Mitsubishi ASX po kolejnym liftingu stał się bardziej dojrzały. Kompaktowych rozmiarów nadwozie zostało przebrane srebrnymi zębami na grillu, mniejszymi i bardziej kusymi lampami oraz kwadratowym i wyrazistym zarysem tylnego zderzaka. I choć auto jest dedykowane głównie do wypraw… miejskich, teraz na poziomie designerskim ma dużo więcej wspólnego z terenowymi prekursorami produkowanymi przez japońską markę. Fajnie, że już w standardzie ASX ma LED-owe lampy z przodu. To ważna innowacja. Szkoda jednak, że elektrycznie składane lusterka tak głośno pracują podczas składania po zablokowaniu zamków.
REKLAMA
Mitsubishi ASX z dobrą jakością wykończenia kabiny
Kabina pasażerska Mitsubishi ASX-a z całą pewnością nie była projektowana przez włoskich designerów. Okazuje się nieco toporna i dużo bardziej przypomina wnętrze terenówki niż miejskiego crossovera. Jakość materiałów? Tapicerki nie są przyjemne w dotyku, a na konsoli nie brakuje twardych plastików. Z drugiej strony całość jest naprawdę dobrze złożona. W efekcie podczas jazdy testowej nie słyszałem żadnych trzasków - i to pewnie nie zmieni się przez kilka pierwszych lat eksploatacji. Całe szczęście ASX-a polega na tym, że twarde plastiki i mało porywająca stylizacja w zasadzie wyczerpują listę wad kabiny pasażerskiej…
W pierwszej kolejności kierowca i pasażerowie zwrócą uwagę na naprawdę dużą ilość przestrzeni we wnętrzu. Cztery dorosłe osoby bez żadnego problemu zajmą tu wygodną pozycję. To jednak nie koniec, bo bagażnik też jest spory. Ma przeszło 400 litrów pojemności, które może być jednak trudno wykorzystać w pełni - a wszystko za sprawą mało foremnego kształtu i np. wystających nadkoli. Konsola? Ta jest naprawdę zmyślnie zaprojektowana. Japończycy pamiętali o zasadach ergonomii - no może poza dwoma przypadkami. Pierwszy dotyczy przycisku sterowania komputera pokładowego, który został ukryty za kierownicą.
Zobacz również: Nowe Mitsubishi ASX już w Polsce! Co się zmieniło?
Mitsubishi ASX Intense Plus - ładny obraz kamery cofania
REKLAMA
Drugie z delikatnych niedopatrzeń odnosi się do łopatek pozwalających na manualną zmianę biegów. Te nie kręcą się razem z kierownicą, co w zasadniczy sposób utrudnia np. redukcję przełożenia przed wejściem w zakręt. Mitsubishi ASX Intense Plus 2.0 MIVEC 2WD CVT został wyposażony w naprawdę dobry system audio. Być może jakość dźwięku nie jest jeszcze audiofilska. Mimo wszystko w aucie tej klasy może zrobić wrażenie. Na uwagę zasługuje też kamera cofania - jakość jej obrazu jest naprawdę wysoka. Dzięki temu w dzień kierowca może się cieszyć soczystym obrazem, a w nocy widzi coś więcej niż tylko czarną plamę.
Japończycy lubią iść pod prąd. A widać to chociażby w kwestii układu napędowego. Gdy cała Europa stawia na jednostki downsizingowane i doładowane, Mitsubishi poszło drogą wolnossącego benzyniaka z rozsądną mocą. Silnik ma 2 litry pojemności i tylko 150 koni mechanicznych mocy. A to nie koniec, bo wartość ta jest osiągana dopiero przy 6 tysiącach obr./min. Skutek? Testowy ASX Intense Plus 2.0 MIVEC 2WD CVT to raczej nie auto do dynamicznej jazdy. Crossover owszem przyspiesza dość chętnie, jednak zaledwie do prędkości 50 - 60 km/h. Po opuszczeniu miasta możliwości napędu stają się raczej ograniczone.
Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC CVT - ile spala ten silnik?
W tym szaleństwie jest jednak pewna metoda. Bo Mitsubishi ASX rzeczywiście męczy się na autostradzie i raczej nie pozwala na dynamiczne wyprzedzanie. Z drugiej strony wolnossący silnik o większej pojemności i rozsądnej mocy gwarantuje inną wartość. Przy spokojnej jeździe może się odwdzięczyć w miarę niskim spalaniem. W trasie zapotrzebowanie na paliwo powinno oscylować gdzieś w granicy 6 litrów. Co z cyklem mieszanym? Podczas testu udało mi się osiągnąć wynik wynoszący 8,2 litra. A to w zasadzie niewiele więcej od deklaracji, którą do specyfikacji technicznej wpisał producent.
Zobacz również: Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!
Układ napędowy Mitsubishi ASX Intense Plus 2.0 MIVEC ma jeszcze jedną wadę. A ta dotyczy… skrzyni biegów. Bo choć CVT gwarantuje gładką zmianę przełożeń i stanowi rozwiązanie dużo bardziej trwałe np. od dwusprzęgłowych odpowiedników, dodatkowo tonuje zapędy jednostki napędowej. Co więcej, Japończycy zaplanowali zmianę przełożeń w skrzyni na planie linii łamanej - podobne rozwiązanie było stosowane np. w Mercedesie W124. Podczas ruszania rozwiązanie mocno nie przeszkadza. Okazuje się denerwujące głównie w sytuacji, w której kierowca musi np. dość szybko zawrócić.
Mitsubishi ASX - uwaga na kierownicę!
Przy pierwszym kontakcie Mitsubishi ASX Intense Plus 2.0 MIVEC 2WD CVT sprawia wrażenie sztywnego i zwartego. W ten sposób nawet podczas szybciej pokonywanych łuków zachowuje się pewnie i trzyma obranego przez kierowcę toru jazdy. Poza tym wspomaganie działa dość mocno. A to ułatwia manewrowanie w mieście i sprawia, że parkowanie staje się proste. Wady? Układ kierowniczy jest zdecydowanie zbyt bezpośrednio połączony z kołami. W efekcie gdy na parkingu napotkacie przeszkodę - np. studzienkę, przejechanie po niej poczujecie za sprawą szarpnięcia koła kierownicy. To dość denerwujące.
Mitsubishi ASX w wersji testowej choć był najlepiej wyposażonym modelem dostępnym w Polsce (brakowało mu tylko napędy 4WD), nie okazał się mocno przeładowany elektroniką. Tak, kierowcy może brakować części systemów dostępnych u niemieckiej konkurencji. Z drugiej strony stawiając na nieco technologicznego archaizmu Japończycy zadbali o inny aspekt. ASX może być naprawdę trwałym modelem! Szczególnie że ma dodatkowo 2-litrowy, niewysilony silnik oraz prostą przekładnię CVT. Urzekająca w tym aucie jest jeszcze jedna rzecz - mowa o cenie. Model kosztuje 108 812,16 złotych. Zobaczcie jak dokładnie - bo nawet z groszami - wyceniło go Mitsubishi.
Zobacz również: Mitsubishi Pajero znika z rynku! Koniec po blisko 40 latach!
Test: Mitsubishi ASX Intense Plus 2.0 MIVEC 2WD CVT - dane techniczne:
- Silnik: R4, wolnossący, benzynowy
- Pojemność silnika: 1998 cm3
- Maksymalna moc: 150 KM (przy 6000 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 195 Nm (przy 4200 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 190 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 11,7 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna CVT
- Zbiornik paliwa: 63 litry
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,2 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,9
- Długość: 4365 mm
- Szerokość: 1770 mm
- Wysokość: 1640 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
- Pojemność bagażnika: 406 litrów
- Cena: od 75 490 złotych
Test: Mitsubishi ASX Intense Plus 2.0 MIVEC 2WD CVT - cena i wyposażenie:
- Cena: 108 812,16 złotych
- Stacja multimedialna SDA z Android Auto/Apple Car Play
- 6 głośników
- Sterowanie systemem audio na kierownicy
- Zestaw głośnomówiący Bluetooth ze sterowaniem na kierownicy
- System wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA)
- Kamera cofania
- System ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM)
- Automatyczne światła drogowe (AHB)
- Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Tempomat
- System dostępu bezkluczykowego (KOS)
- Podgrzewane fotele przednie
- Felgi aluminiowe 18-cali z oponami 225/55R18
- Zestaw naprawczy opon
- Światła do jazdy dziennej w technologii LED
- Przednie reflektory w technologii Bi-LED
- Tylne lampy w technologii LED
- Czujnik zmierzchu dla świateł mijania
- Przednie reflektory przeciwmgielne w technologii LED
- Przyciemniane szyby tylne
- Fotochromatyczne lusterko wsteczne
- Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
- Skórzane obszycie kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów
- Centralny podłokietnik z tyłu z uchwytami na napoje
- Chłodzony schowek przed pasażerem
- Centralny podłokietnik z przodu
- Łopatki do zmiany przełożeń
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.