REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tłoki z Formuły 1 w silnikach Renault?

Subskrybuj nas na Youtube
Klasyczne tłoki zostały zmodyfikowane pod kątem uzyskania niższym oporów tarcia i zredukowania masy. Fot. Fotolia
Klasyczne tłoki zostały zmodyfikowane pod kątem uzyskania niższym oporów tarcia i zredukowania masy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Doświadczenie koncernu Renault zdobyte podczas wyścigów F1 zaprocentowało opracowaniem nowej generacji tłoków do silników turbo. Czym charakteryzują się one na tle klasycznych rozwiązań

Redukcja emisji CO2

Grupa Renault stała się europejskim liderem w obniżaniu emisji CO2 w zakresie samochodów osobowych, sprzedanych w pierwszej połowie 2013 r. Sukces ten był możliwy dzięki odmłodzeniu gamy modeli koncernu, a także powodzeniu, jakim cieszą się silniki spalinowe Energy oraz dzięki znacznemu wzrostowi sprzedaży modeli elektrycznych.Aby nowe silniki z turbodoładowaniem mogły być trwałe, oszczędne i mocne niezbędne było poczynienie szeregu usprawnień w ich konstrukcji.

REKLAMA

Zobacz też: Downsizing według Renault - nowe silniki z turbo

Podwójne turbo, silnik pod kątem, tłoki z F1 - plany Renault

Wśród głównych priorytetów jakie koncern Renault wymienia przy projektowaniu nowych jednostek znalazły się:

- zasada podwójnego doładowania w celu dodatkowego zwiększenia osiągów przy równoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2,

- zasada ustawienia silnika pod kątem, aby zajmował jak najmniej miejsca,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- technologia stalowych tłoków o kształcie zbliżonym do tłoków stosowanych w Formule 1 w celu zmniejszenia oporów tarcia.

Tłoki podobne do tych z Formuły 1

Ten ostatni element założeń jest szczególnie ważny pod kątem ograniczenia sił tarcia zachodzących pomiędzy tłokami, a tulejami cylindrów. Na poniższym schemacie zobrazowane zostały zmiany jakie upodobniły klasyczny tłok silnika do tego stosowanego w jednostkach bolidów z Formuły 1.

Zasada działania nowych tłoków Renault

Stal jest z definicji materiałem mniej rozszerzającym się w wysokich temperaturach niż aluminium. Tłoki stalowe będą się mniej rozszerzać od aluminiowych, zapewniając w wysokich temperaturach zachowanie należytego luzu między nimi a tulejami cylindrów w bloku silnika, co zmniejszy opory tarcia. Prowadzi to do zwiększenia sprawności spalania. Związane z tym szacunkowe zmniejszenie emisji CO2 wynosi około 3% w standardowym cyklu homologacji NEDC. Stal jest cięższa od aluminium, ale jednocześnie sztywniejsza. Dzięki tej sztywności tłok stalowy może być bardziej wydrążony w osi pionowej. 

Zobacz też: Tuleje cylindrów - rodzaje i właściwości

W konsekwencji umożliwia to skrócenie jego płaszcza w celu zachowania tej samej masy co w przypadku tłoka aluminiowego. Jest to koncepcja zbliżona do rozwiązań z silników Formuły 1. Dział badawczo-rozwojowy wykorzystuje w ten sposób doświadczenie konstruktorów silników Renault w Formule 1, nagrodzone dwunastoma tytułami Mistrza Świata Konstruktorów, w celu udoskonalania silników produkowanych seryjnie.

Źródło: materiały prasowe Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA