Tłoki z Formuły 1 w silnikach Renault?
REKLAMA
REKLAMA
Redukcja emisji CO2
Grupa Renault stała się europejskim liderem w obniżaniu emisji CO2 w zakresie samochodów osobowych, sprzedanych w pierwszej połowie 2013 r. Sukces ten był możliwy dzięki odmłodzeniu gamy modeli koncernu, a także powodzeniu, jakim cieszą się silniki spalinowe Energy oraz dzięki znacznemu wzrostowi sprzedaży modeli elektrycznych.Aby nowe silniki z turbodoładowaniem mogły być trwałe, oszczędne i mocne niezbędne było poczynienie szeregu usprawnień w ich konstrukcji.
REKLAMA
Zobacz też: Downsizing według Renault - nowe silniki z turbo
Podwójne turbo, silnik pod kątem, tłoki z F1 - plany Renault
Wśród głównych priorytetów jakie koncern Renault wymienia przy projektowaniu nowych jednostek znalazły się:
- zasada podwójnego doładowania w celu dodatkowego zwiększenia osiągów przy równoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2,
- zasada ustawienia silnika pod kątem, aby zajmował jak najmniej miejsca,
- technologia stalowych tłoków o kształcie zbliżonym do tłoków stosowanych w Formule 1 w celu zmniejszenia oporów tarcia.
Tłoki podobne do tych z Formuły 1
Ten ostatni element założeń jest szczególnie ważny pod kątem ograniczenia sił tarcia zachodzących pomiędzy tłokami, a tulejami cylindrów. Na poniższym schemacie zobrazowane zostały zmiany jakie upodobniły klasyczny tłok silnika do tego stosowanego w jednostkach bolidów z Formuły 1.
Zasada działania nowych tłoków Renault
Stal jest z definicji materiałem mniej rozszerzającym się w wysokich temperaturach niż aluminium. Tłoki stalowe będą się mniej rozszerzać od aluminiowych, zapewniając w wysokich temperaturach zachowanie należytego luzu między nimi a tulejami cylindrów w bloku silnika, co zmniejszy opory tarcia. Prowadzi to do zwiększenia sprawności spalania. Związane z tym szacunkowe zmniejszenie emisji CO2 wynosi około 3% w standardowym cyklu homologacji NEDC. Stal jest cięższa od aluminium, ale jednocześnie sztywniejsza. Dzięki tej sztywności tłok stalowy może być bardziej wydrążony w osi pionowej.
Zobacz też: Tuleje cylindrów - rodzaje i właściwości
W konsekwencji umożliwia to skrócenie jego płaszcza w celu zachowania tej samej masy co w przypadku tłoka aluminiowego. Jest to koncepcja zbliżona do rozwiązań z silników Formuły 1. Dział badawczo-rozwojowy wykorzystuje w ten sposób doświadczenie konstruktorów silników Renault w Formule 1, nagrodzone dwunastoma tytułami Mistrza Świata Konstruktorów, w celu udoskonalania silników produkowanych seryjnie.
Źródło: materiały prasowe Renault
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.