REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do czego służy czujnik spalania stukowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Do czego posłużyć może nam czujnik spalania stukowego? fot. Newspress
Do czego posłużyć może nam czujnik spalania stukowego? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Spalanie detonacyjne to bardzo niekorzystne zjawisko występujące w silniku o zapłonie iskrowym. Aby mu przeciwdziałać wykorzystuje się specjalny czujnik spalania stukowego.

Spalanie stukowe jest definiowane jako spalanie, które przebiega w sposób niekontrolowany i powoduje gwałtowny przyrost ciśnienia w komorze spalania, co z kolei przyczynia się do powstania silnej fali uderzeniowej, która przenosi się w postaci drgań na kadłub silnika. Powodem powstawania detonacyjnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej może być niewłaściwa jakość paliwa (głównie zbyt niska liczba oktanowa), nadmierne obciążenie silnika, jego przegrzanie lub awaria świecy zapłonowej. Dźwięk spalania stukowego jest wyraźnie słyszalny we wnętrzu pojazdu i bywa często nieprawidłowo nazywany „dzwonieniem zaworów”.

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać spalanie stukowe?

Czujnik spalania stukowego, przymocowany do kadłuba silnika, ma za zadanie wykrywać nieprawidłowy przebieg procesu spalania. Jest to możliwe, ponieważ zawiera on w sobie element piezoelektryczny, który na drgania reaguje wytwarzając napięcie. Im większa jest energia detonacji, tym większą amplitudę ma napięcie przezeń wytworzone. Sygnał elektryczny z czujnika jest analizowany przez sterownik silnika, który może reagować na anomalie w procesie spalania, zmieniając kąt wyprzedzenia zapłonu.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Na podstawie czasu wystąpienia spalania detonacyjnego, sterownik silnika jest w stanie stwierdzić, na którym cylindrze ono wystąpiło, nie ma potrzeby stosowania więcej niż jednego czujnika. Najkorzystniej jest, jeżeli silnik pracuje na granicy spalania stukowego, więc bardziej zaawansowane jednostki sterujące są w stanie zareagować na zmianę liczby oktanowej aktualnie zatankowanego paliwa. Aby czujnik nie reagował na każde drgania jednostki napędowej, musi być odpowiednio zestrojony. Wstępnie napięcie elementu piezoelektrycznego jest realizowanie poprzez odpowiedni dobór śruby mocującej czujnik do kadłuba oraz dokręcenie jej właściwym dla danego silnika momentem.

Zobacz również: Czy warto tankować lepsze paliwo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak każde urządzenie elektryczne, również czujnik spalania stukowego może ulec awarii. Może być ona spowodowana jego uszkodzeniem mechanicznym, na przykład z powodu niewłaściwego montażu. Czasami zawodzi połączenie czujnika z instalacją elektryczną pojazdu (skorodowane styki), a wbudowana weń płytka piezoelektryczna może pęknąć na skutek przegrzania jednostki napędowej. Awaria czujnika spalania stukowego objawia się najczęściej zapaleniem się kontrolki silnika, spadkiem osiągów oraz zwiększeniem zużycia paliwa. Sterownik silnika zapisuje błąd w pamięci oraz przechodzi w tryb awaryjny.

Zobacz też: Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA