Do czego służy czujnik spalania stukowego?
REKLAMA
REKLAMA
Spalanie stukowe jest definiowane jako spalanie, które przebiega w sposób niekontrolowany i powoduje gwałtowny przyrost ciśnienia w komorze spalania, co z kolei przyczynia się do powstania silnej fali uderzeniowej, która przenosi się w postaci drgań na kadłub silnika. Powodem powstawania detonacyjnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej może być niewłaściwa jakość paliwa (głównie zbyt niska liczba oktanowa), nadmierne obciążenie silnika, jego przegrzanie lub awaria świecy zapłonowej. Dźwięk spalania stukowego jest wyraźnie słyszalny we wnętrzu pojazdu i bywa często nieprawidłowo nazywany „dzwonieniem zaworów”.
REKLAMA
Zobacz również: Jak rozpoznać spalanie stukowe?
Czujnik spalania stukowego, przymocowany do kadłuba silnika, ma za zadanie wykrywać nieprawidłowy przebieg procesu spalania. Jest to możliwe, ponieważ zawiera on w sobie element piezoelektryczny, który na drgania reaguje wytwarzając napięcie. Im większa jest energia detonacji, tym większą amplitudę ma napięcie przezeń wytworzone. Sygnał elektryczny z czujnika jest analizowany przez sterownik silnika, który może reagować na anomalie w procesie spalania, zmieniając kąt wyprzedzenia zapłonu.
Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014
Na podstawie czasu wystąpienia spalania detonacyjnego, sterownik silnika jest w stanie stwierdzić, na którym cylindrze ono wystąpiło, nie ma potrzeby stosowania więcej niż jednego czujnika. Najkorzystniej jest, jeżeli silnik pracuje na granicy spalania stukowego, więc bardziej zaawansowane jednostki sterujące są w stanie zareagować na zmianę liczby oktanowej aktualnie zatankowanego paliwa. Aby czujnik nie reagował na każde drgania jednostki napędowej, musi być odpowiednio zestrojony. Wstępnie napięcie elementu piezoelektrycznego jest realizowanie poprzez odpowiedni dobór śruby mocującej czujnik do kadłuba oraz dokręcenie jej właściwym dla danego silnika momentem.
Zobacz również: Czy warto tankować lepsze paliwo?
Jak każde urządzenie elektryczne, również czujnik spalania stukowego może ulec awarii. Może być ona spowodowana jego uszkodzeniem mechanicznym, na przykład z powodu niewłaściwego montażu. Czasami zawodzi połączenie czujnika z instalacją elektryczną pojazdu (skorodowane styki), a wbudowana weń płytka piezoelektryczna może pęknąć na skutek przegrzania jednostki napędowej. Awaria czujnika spalania stukowego objawia się najczęściej zapaleniem się kontrolki silnika, spadkiem osiągów oraz zwiększeniem zużycia paliwa. Sterownik silnika zapisuje błąd w pamięci oraz przechodzi w tryb awaryjny.
Zobacz też: Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?
REKLAMA
REKLAMA