REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do czego służy czujnik spalania stukowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Do czego posłużyć może nam czujnik spalania stukowego? fot. Newspress
Do czego posłużyć może nam czujnik spalania stukowego? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Spalanie detonacyjne to bardzo niekorzystne zjawisko występujące w silniku o zapłonie iskrowym. Aby mu przeciwdziałać wykorzystuje się specjalny czujnik spalania stukowego.

Spalanie stukowe jest definiowane jako spalanie, które przebiega w sposób niekontrolowany i powoduje gwałtowny przyrost ciśnienia w komorze spalania, co z kolei przyczynia się do powstania silnej fali uderzeniowej, która przenosi się w postaci drgań na kadłub silnika. Powodem powstawania detonacyjnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej może być niewłaściwa jakość paliwa (głównie zbyt niska liczba oktanowa), nadmierne obciążenie silnika, jego przegrzanie lub awaria świecy zapłonowej. Dźwięk spalania stukowego jest wyraźnie słyszalny we wnętrzu pojazdu i bywa często nieprawidłowo nazywany „dzwonieniem zaworów”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać spalanie stukowe?

Czujnik spalania stukowego, przymocowany do kadłuba silnika, ma za zadanie wykrywać nieprawidłowy przebieg procesu spalania. Jest to możliwe, ponieważ zawiera on w sobie element piezoelektryczny, który na drgania reaguje wytwarzając napięcie. Im większa jest energia detonacji, tym większą amplitudę ma napięcie przezeń wytworzone. Sygnał elektryczny z czujnika jest analizowany przez sterownik silnika, który może reagować na anomalie w procesie spalania, zmieniając kąt wyprzedzenia zapłonu.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Na podstawie czasu wystąpienia spalania detonacyjnego, sterownik silnika jest w stanie stwierdzić, na którym cylindrze ono wystąpiło, nie ma potrzeby stosowania więcej niż jednego czujnika. Najkorzystniej jest, jeżeli silnik pracuje na granicy spalania stukowego, więc bardziej zaawansowane jednostki sterujące są w stanie zareagować na zmianę liczby oktanowej aktualnie zatankowanego paliwa. Aby czujnik nie reagował na każde drgania jednostki napędowej, musi być odpowiednio zestrojony. Wstępnie napięcie elementu piezoelektrycznego jest realizowanie poprzez odpowiedni dobór śruby mocującej czujnik do kadłuba oraz dokręcenie jej właściwym dla danego silnika momentem.

REKLAMA

Zobacz również: Czy warto tankować lepsze paliwo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak każde urządzenie elektryczne, również czujnik spalania stukowego może ulec awarii. Może być ona spowodowana jego uszkodzeniem mechanicznym, na przykład z powodu niewłaściwego montażu. Czasami zawodzi połączenie czujnika z instalacją elektryczną pojazdu (skorodowane styki), a wbudowana weń płytka piezoelektryczna może pęknąć na skutek przegrzania jednostki napędowej. Awaria czujnika spalania stukowego objawia się najczęściej zapaleniem się kontrolki silnika, spadkiem osiągów oraz zwiększeniem zużycia paliwa. Sterownik silnika zapisuje błąd w pamięci oraz przechodzi w tryb awaryjny.

Zobacz też: Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA