REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?
LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

LPG – Liquefied Petroleum Gas (Płynne Paliwo Gazowe) jest mieszaniną węglowodorów, głównie propanu C3H8 i butanu C4H10. Otrzymuje się ją bezpośrednio przy wydobyciu gazu ziemnego lub jako produkt uboczny przeróbki ropy naftowej w rafinerii. Gaz samochodowy wytwarzany jest najczęściej w procesach krakingu katalitycznego oraz pirolizy olefinowej.

Stosunek propanu do butanu w LPG nie jest stały i zależy od pory roku, ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej prężności par. Norma Europejska przewiduje cztery rodzaje mieszaniny – A, B, C, D – wybór odpowiedniej uwarunkowany jest wyłącznie strefą klimatyczną i przepisami krajowymi. W Polsce, zgodnie z tą normą:

REKLAMA

REKLAMA

  • na okres zimowy (od 1 listopada do 31 marca) przewidziano mieszankę A – o wyższej prężności, czyli wyższej zawartości propanu;
  • na pozostały okres (od 1 kwietnia do 31 października) przewidziana jest mieszanka B – o niższej prężności.

Właściwości LPG

Mieszanina propanu i butanu ma bardzo dobre parametry i może być stosowana do zasilania silników niskoprężnych (benzynowe), jako mono (jednopaliwowe) i Bi-fuel (dwa paliwa do wyboru na zmianę) oraz wysokoprężnych (diesel), jako dual-fuel (jednocześnie podanie dwóch paliw).

Czysty chemicznie propan C3H8 oraz butan C4H10 są gazami bezwonnymi. Nawanianie specjalnymi środkami ma na celu wykrycie ewentualnych nieszczelności lub pojawienie się gazu poza zbiornikiem LPG. Stąd bierze się ich przenikliwy zapach. Propan i butan zmieszane z powietrzem w określonych proporcjach tworzą mieszaninę wybuchową.

Propan-butan pod ciśnieniem par własnych znajduje się w stanie ciekłym (zamknięty w zbiorniku jest cieczą). Jego ciśnienie zależy od temperatury (rośnie wraz z temperaturą). Po odparowaniu jest cięższy od powietrza (zalega w dolnych warstwach i obniżeniach terenu).

REKLAMA

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice w nazewnictwie - LPG, GPL lub Autogas

Autogaz, a więc propan – butan, dostępny jest na stacjach dystrybucji pod różnymi nazwami. W zależności od kraju, może być nazywany LPG, GPL lub też Autogas. Nazewnictwo to nie jedyne różnice. Różne są też końcówki w dystrybutorach wykorzystywanych do tankowania LPG. Końcówka wlewu jest przystosowana do pistoletu, którym napełniany jest zbiornik gazu w samochodzie. O ile w Polsce końcówki są zunifikowane, to za granicą mogą się różnić. Aktualnie istnieją cztery podstawowe typy końcówek:

  • Dutch bayonet (tzw. holenderska lub z bolcami) – rozpowszechniona w Holandii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii oraz częściowo w Niemczech;
  • Italian dish  (tzw. włoska)  - najczęściej spotykana w Europie i na świecie, w tym w Polsce;
  • ACME thread (tzw. belgijska lub z dużym gwintem) – popularna w Belgii;
  • rosyjska – używana w starszych systemach instalacji LPG, występuje przede wszystkim we wschodniej Europie (Ukraina, Białoruś, Rosja).

Przy zaworze typu włoskiego występują dwa rozmiary gwintu, w który wkręca się przejściówkę. Obecnie montowany i zarazem najczęściej spotykany ma gwint M10, ale w starszych samochodach można spotkać większy - M14.
Na pierwszy rzut oka mnogość końcówek może być przeszkodą w planowaniu dalekiej podróży. Na szczęście, tylko pozornie. Ogólnodostępne są zarówno uniwersalne adaptery (redukcje) pozwalające dostosować się do systemu tankowania (wygodniejsze), jak i przeznaczone do konkretnych  rozwiązań. Pomocą służy także obsługa stacji, a jeśli jest bezobsługowa, można liczyć na uprzejmość lokalnych kierowców. W planach jest zastąpienie w Europie różnych końcówek jednym, uniwersalnym złączem, tzw. euro connectorem. Na pełną unifikację trzeba będzie jednak trochę poczekać. Na razie euro connector wprowadzany jest „pilotażowo” w Portugalii oraz na kilku stacjach w wybranych państwach Starego Kontynentu.

Zobacz też: Zakup używanego samochodu z LPG

Historia LPG

Historia LPG sięga początku XX wieku. Wówczas przy produkcji benzyny pojawiał się problem zbyt szybkiego jej odparowywania podczas składowania. W 1911 r. amerykański chemik, dr Walter Snelling, odkrył, że za ten proces odpowiedzialny jest propan i butan. Dość szybko opracował praktyczne metody usuwania tych gazów z benzyny. W latach 1920 i 1930 gwałtownie wzrosła liczba użytkowników korzystających z gazu płynnego do gotowania i jako paliwo samochodowe.

Autorem tekstu jest Sylwester Bieńkowski, Kierownik Działu Technicznego ELPIGAZ Sp. z o.o.

Ekspert branży LPG. Prowadzi szkolenia z zakresu montażu instalacji gazowych do silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Odpowiedzialny za projektowanie oraz wdrażanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych, prowadzenie badań mających na celu rozwój instalacji gazowych oraz przeprowadzanie procesów homologacyjnych nowych podzespołów gazowych układów zasilania.   

Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej, specjalność Silniki i Siłownie okrętowe, Sprężarki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA