REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej - zalety, wady i cena

Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
vialle.com

REKLAMA

REKLAMA

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej do silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny uważana jest za najrozsądniejszy sposób ograniczenia wydatków związanych z paliwem. Czym różni się od pozostałych systemów zasilania silników gazem LPG?

Ponad dwukrotna różnica w cenie pomiędzy jednym litrem 95-oktanowej benzyny a gazu LPG jest na tyle kusząca, że coraz częściej właściciele nawet luksusowych aut decydują się na montaż instalacji gazu LPG. Największy problem w ostatnich latach mieli użytkownicy pojazdów, wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dlaczego?

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk benzyny a LPG

W klasyczny silniku z pośrednim wtryskiem benzyny do kolektora dolotowego warunki pracy wtryskiwacza benzynowego można określić mianem korzystnych. Paliwo miesza się z powietrzem po czym wpuszczane jest zaworami do komory spalania.

Zobacz też: Typowe usterki związane z instalacją LPG

W przypadku bezpośredniego wtrysku benzyny sytuacja jest diametralnie odmienna. Wtryskiwacz paliwa podaje paliwo bezpośrednio do komory spalania, tuż przy zaworach dolotowych. W związku z tym, że umiejscowiony jest komorze cylindra to poddawany jest ogromnym przeciążeniom termicznym. Aby nie doszło do jego awarii, w sposób cykliczny podaje on benzynę do cylindra, dzięki czemu ulega schodzeniu.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Piąta generacja

Pierwsze instalacje gazu LPG dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI, FSI, JTS) określane mianem V-generacji, musiały uwzględnić pewien kompromis. Gaz podawany był do kolektora dolotowego w fazie ciekłej ( a nie lotnej), a w celu zachowania sprawności wtryskiwacza benzynowego, cyklicznie podawał ona także benzynę do komory spalania. W rezultacie jednostka napędowa zużywała zarówno gaz jak i benzynę.

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Szósta generacja

Od 2010 roku firma Vialle jako jedyna, oferuje VI-generację instalacji gazu LPG, stanowiącą rozwinięcie poprzedniego rozwiązania. Fundamentalna różnica pomiędzy nimi stanowi sposób zasilania silnika gazem LPG. W VI-generacji gaz podawany jest fazie ciekłej, ale poprzez wtryskiwacze benzynowe. Zasila je specjalna wysokociśnieniowa pompa gazu. Dzięki wykorzystaniu benzynowych wtryskiwaczy nie ma potrzeby nawiercania kolektora dolotowe i instalacji ich gazowych odpowiedników, a cała instalacja jest praktycznie niewidoczna pod maską samochodu. Poza tym, gaz pełni rolę czynnika chłodzącego wtryskiwacze.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Zalety instalacji gazu LPG VI-generacji

Sterowaniem silnikiem zajmuje się fabryczny, benzynowy komputer auta, a brak np. parownika (stosowanego nawet w IV-generacji instalacji LPG) powoduje, że silnik może pracować na gazie od samego początku. Poza tym, ciśnienie gazu jest zawsze takie samo, niezależnie od temperatury zewnętrznej. Nie ma potrzeby cyklicznego strojenia komputera (jak w innych instalacjach) bowiem komputer gazowy wykorzystuje dane komputera benzynowego. Pełne rozprężenie gazu następuje dopiero w cylindrze co owocuje pełniejszym wypełnieniem gazem cylindra i lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Zobacz też: Silniki MutiAir a LPG

Wady instalacji gazu LPG VI-generacji

Zasadniczy problem z instalacją VI-generacja gazu LPG dotyczy ograniczonej jej dostępności. Obecnie oferta dotyczy właściwie tylko silników należących do grupy Volkswagena, których pojemność nie przekracza dwóch litrów.

Poza tym, istotną wadą instalacji LPG w fazie ciekłej jest jej koszt. W przypadku silnika czterocylindrowego należy się liczyć z wydatkiem minimum 5 000 zł. Cena może być wyższa, w zależności od konkretnego modelu silnika.

Podsumowanie

Wszystko wskazuje na to, że coraz powszechniej stosowane silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny w końcu doczekały się alternatywnego systemu zasilania. Szkoda tylko, że oferta firmy Vialle nie obejmuje większej grupy silników. Poza tym koszt instalacji powoduje, że dedykowana jest ona osobom, które pokonuje w ciągu roku naprawdę duże dystanse, powyżej 25 tys. km. W innym wypadku koszt jej montażu będzie się zwracał przez wiele lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA