REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej - zalety, wady i cena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
vialle.com

REKLAMA

REKLAMA

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej do silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny uważana jest za najrozsądniejszy sposób ograniczenia wydatków związanych z paliwem. Czym różni się od pozostałych systemów zasilania silników gazem LPG?

Ponad dwukrotna różnica w cenie pomiędzy jednym litrem 95-oktanowej benzyny a gazu LPG jest na tyle kusząca, że coraz częściej właściciele nawet luksusowych aut decydują się na montaż instalacji gazu LPG. Największy problem w ostatnich latach mieli użytkownicy pojazdów, wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dlaczego?

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk benzyny a LPG

W klasyczny silniku z pośrednim wtryskiem benzyny do kolektora dolotowego warunki pracy wtryskiwacza benzynowego można określić mianem korzystnych. Paliwo miesza się z powietrzem po czym wpuszczane jest zaworami do komory spalania.

Zobacz też: Typowe usterki związane z instalacją LPG

W przypadku bezpośredniego wtrysku benzyny sytuacja jest diametralnie odmienna. Wtryskiwacz paliwa podaje paliwo bezpośrednio do komory spalania, tuż przy zaworach dolotowych. W związku z tym, że umiejscowiony jest komorze cylindra to poddawany jest ogromnym przeciążeniom termicznym. Aby nie doszło do jego awarii, w sposób cykliczny podaje on benzynę do cylindra, dzięki czemu ulega schodzeniu.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Piąta generacja

Pierwsze instalacje gazu LPG dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI, FSI, JTS) określane mianem V-generacji, musiały uwzględnić pewien kompromis. Gaz podawany był do kolektora dolotowego w fazie ciekłej ( a nie lotnej), a w celu zachowania sprawności wtryskiwacza benzynowego, cyklicznie podawał ona także benzynę do komory spalania. W rezultacie jednostka napędowa zużywała zarówno gaz jak i benzynę.

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Szósta generacja

Od 2010 roku firma Vialle jako jedyna, oferuje VI-generację instalacji gazu LPG, stanowiącą rozwinięcie poprzedniego rozwiązania. Fundamentalna różnica pomiędzy nimi stanowi sposób zasilania silnika gazem LPG. W VI-generacji gaz podawany jest fazie ciekłej, ale poprzez wtryskiwacze benzynowe. Zasila je specjalna wysokociśnieniowa pompa gazu. Dzięki wykorzystaniu benzynowych wtryskiwaczy nie ma potrzeby nawiercania kolektora dolotowe i instalacji ich gazowych odpowiedników, a cała instalacja jest praktycznie niewidoczna pod maską samochodu. Poza tym, gaz pełni rolę czynnika chłodzącego wtryskiwacze.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Zalety instalacji gazu LPG VI-generacji

Sterowaniem silnikiem zajmuje się fabryczny, benzynowy komputer auta, a brak np. parownika (stosowanego nawet w IV-generacji instalacji LPG) powoduje, że silnik może pracować na gazie od samego początku. Poza tym, ciśnienie gazu jest zawsze takie samo, niezależnie od temperatury zewnętrznej. Nie ma potrzeby cyklicznego strojenia komputera (jak w innych instalacjach) bowiem komputer gazowy wykorzystuje dane komputera benzynowego. Pełne rozprężenie gazu następuje dopiero w cylindrze co owocuje pełniejszym wypełnieniem gazem cylindra i lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Zobacz też: Silniki MutiAir a LPG

Wady instalacji gazu LPG VI-generacji

Zasadniczy problem z instalacją VI-generacja gazu LPG dotyczy ograniczonej jej dostępności. Obecnie oferta dotyczy właściwie tylko silników należących do grupy Volkswagena, których pojemność nie przekracza dwóch litrów.

Poza tym, istotną wadą instalacji LPG w fazie ciekłej jest jej koszt. W przypadku silnika czterocylindrowego należy się liczyć z wydatkiem minimum 5 000 zł. Cena może być wyższa, w zależności od konkretnego modelu silnika.

Podsumowanie

Wszystko wskazuje na to, że coraz powszechniej stosowane silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny w końcu doczekały się alternatywnego systemu zasilania. Szkoda tylko, że oferta firmy Vialle nie obejmuje większej grupy silników. Poza tym koszt instalacji powoduje, że dedykowana jest ona osobom, które pokonuje w ciągu roku naprawdę duże dystanse, powyżej 25 tys. km. W innym wypadku koszt jej montażu będzie się zwracał przez wiele lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA