REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej - zalety, wady i cena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
vialle.com

REKLAMA

REKLAMA

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej do silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny uważana jest za najrozsądniejszy sposób ograniczenia wydatków związanych z paliwem. Czym różni się od pozostałych systemów zasilania silników gazem LPG?

Ponad dwukrotna różnica w cenie pomiędzy jednym litrem 95-oktanowej benzyny a gazu LPG jest na tyle kusząca, że coraz częściej właściciele nawet luksusowych aut decydują się na montaż instalacji gazu LPG. Największy problem w ostatnich latach mieli użytkownicy pojazdów, wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk benzyny a LPG

W klasyczny silniku z pośrednim wtryskiem benzyny do kolektora dolotowego warunki pracy wtryskiwacza benzynowego można określić mianem korzystnych. Paliwo miesza się z powietrzem po czym wpuszczane jest zaworami do komory spalania.

Zobacz też: Typowe usterki związane z instalacją LPG

W przypadku bezpośredniego wtrysku benzyny sytuacja jest diametralnie odmienna. Wtryskiwacz paliwa podaje paliwo bezpośrednio do komory spalania, tuż przy zaworach dolotowych. W związku z tym, że umiejscowiony jest komorze cylindra to poddawany jest ogromnym przeciążeniom termicznym. Aby nie doszło do jego awarii, w sposób cykliczny podaje on benzynę do cylindra, dzięki czemu ulega schodzeniu.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Piąta generacja

Pierwsze instalacje gazu LPG dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI, FSI, JTS) określane mianem V-generacji, musiały uwzględnić pewien kompromis. Gaz podawany był do kolektora dolotowego w fazie ciekłej ( a nie lotnej), a w celu zachowania sprawności wtryskiwacza benzynowego, cyklicznie podawał ona także benzynę do komory spalania. W rezultacie jednostka napędowa zużywała zarówno gaz jak i benzynę.

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Szósta generacja

Od 2010 roku firma Vialle jako jedyna, oferuje VI-generację instalacji gazu LPG, stanowiącą rozwinięcie poprzedniego rozwiązania. Fundamentalna różnica pomiędzy nimi stanowi sposób zasilania silnika gazem LPG. W VI-generacji gaz podawany jest fazie ciekłej, ale poprzez wtryskiwacze benzynowe. Zasila je specjalna wysokociśnieniowa pompa gazu. Dzięki wykorzystaniu benzynowych wtryskiwaczy nie ma potrzeby nawiercania kolektora dolotowe i instalacji ich gazowych odpowiedników, a cała instalacja jest praktycznie niewidoczna pod maską samochodu. Poza tym, gaz pełni rolę czynnika chłodzącego wtryskiwacze.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Zalety instalacji gazu LPG VI-generacji

Sterowaniem silnikiem zajmuje się fabryczny, benzynowy komputer auta, a brak np. parownika (stosowanego nawet w IV-generacji instalacji LPG) powoduje, że silnik może pracować na gazie od samego początku. Poza tym, ciśnienie gazu jest zawsze takie samo, niezależnie od temperatury zewnętrznej. Nie ma potrzeby cyklicznego strojenia komputera (jak w innych instalacjach) bowiem komputer gazowy wykorzystuje dane komputera benzynowego. Pełne rozprężenie gazu następuje dopiero w cylindrze co owocuje pełniejszym wypełnieniem gazem cylindra i lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Zobacz też: Silniki MutiAir a LPG

Wady instalacji gazu LPG VI-generacji

Zasadniczy problem z instalacją VI-generacja gazu LPG dotyczy ograniczonej jej dostępności. Obecnie oferta dotyczy właściwie tylko silników należących do grupy Volkswagena, których pojemność nie przekracza dwóch litrów.

Poza tym, istotną wadą instalacji LPG w fazie ciekłej jest jej koszt. W przypadku silnika czterocylindrowego należy się liczyć z wydatkiem minimum 5 000 zł. Cena może być wyższa, w zależności od konkretnego modelu silnika.

Podsumowanie

Wszystko wskazuje na to, że coraz powszechniej stosowane silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny w końcu doczekały się alternatywnego systemu zasilania. Szkoda tylko, że oferta firmy Vialle nie obejmuje większej grupy silników. Poza tym koszt instalacji powoduje, że dedykowana jest ona osobom, które pokonuje w ciągu roku naprawdę duże dystanse, powyżej 25 tys. km. W innym wypadku koszt jej montażu będzie się zwracał przez wiele lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA