REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej - zalety, wady i cena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
Tak wygląda cały system instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej VI-generacji. Póki co tylko firma Vialle produkuje tego typu rozwiązanie do wybranych silników z bezpośrednim wtryskiem gazu.
vialle.com

REKLAMA

REKLAMA

Instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej do silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny uważana jest za najrozsądniejszy sposób ograniczenia wydatków związanych z paliwem. Czym różni się od pozostałych systemów zasilania silników gazem LPG?

Ponad dwukrotna różnica w cenie pomiędzy jednym litrem 95-oktanowej benzyny a gazu LPG jest na tyle kusząca, że coraz częściej właściciele nawet luksusowych aut decydują się na montaż instalacji gazu LPG. Największy problem w ostatnich latach mieli użytkownicy pojazdów, wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk benzyny a LPG

W klasyczny silniku z pośrednim wtryskiem benzyny do kolektora dolotowego warunki pracy wtryskiwacza benzynowego można określić mianem korzystnych. Paliwo miesza się z powietrzem po czym wpuszczane jest zaworami do komory spalania.

Zobacz też: Typowe usterki związane z instalacją LPG

W przypadku bezpośredniego wtrysku benzyny sytuacja jest diametralnie odmienna. Wtryskiwacz paliwa podaje paliwo bezpośrednio do komory spalania, tuż przy zaworach dolotowych. W związku z tym, że umiejscowiony jest komorze cylindra to poddawany jest ogromnym przeciążeniom termicznym. Aby nie doszło do jego awarii, w sposób cykliczny podaje on benzynę do cylindra, dzięki czemu ulega schodzeniu.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Piąta generacja

Pierwsze instalacje gazu LPG dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI, FSI, JTS) określane mianem V-generacji, musiały uwzględnić pewien kompromis. Gaz podawany był do kolektora dolotowego w fazie ciekłej ( a nie lotnej), a w celu zachowania sprawności wtryskiwacza benzynowego, cyklicznie podawał ona także benzynę do komory spalania. W rezultacie jednostka napędowa zużywała zarówno gaz jak i benzynę.

Instalacja wtrysku gazu LPG w fazie ciekłej: Szósta generacja

Od 2010 roku firma Vialle jako jedyna, oferuje VI-generację instalacji gazu LPG, stanowiącą rozwinięcie poprzedniego rozwiązania. Fundamentalna różnica pomiędzy nimi stanowi sposób zasilania silnika gazem LPG. W VI-generacji gaz podawany jest fazie ciekłej, ale poprzez wtryskiwacze benzynowe. Zasila je specjalna wysokociśnieniowa pompa gazu. Dzięki wykorzystaniu benzynowych wtryskiwaczy nie ma potrzeby nawiercania kolektora dolotowe i instalacji ich gazowych odpowiedników, a cała instalacja jest praktycznie niewidoczna pod maską samochodu. Poza tym, gaz pełni rolę czynnika chłodzącego wtryskiwacze.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Zalety instalacji gazu LPG VI-generacji

Sterowaniem silnikiem zajmuje się fabryczny, benzynowy komputer auta, a brak np. parownika (stosowanego nawet w IV-generacji instalacji LPG) powoduje, że silnik może pracować na gazie od samego początku. Poza tym, ciśnienie gazu jest zawsze takie samo, niezależnie od temperatury zewnętrznej. Nie ma potrzeby cyklicznego strojenia komputera (jak w innych instalacjach) bowiem komputer gazowy wykorzystuje dane komputera benzynowego. Pełne rozprężenie gazu następuje dopiero w cylindrze co owocuje pełniejszym wypełnieniem gazem cylindra i lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Zobacz też: Silniki MutiAir a LPG

Wady instalacji gazu LPG VI-generacji

Zasadniczy problem z instalacją VI-generacja gazu LPG dotyczy ograniczonej jej dostępności. Obecnie oferta dotyczy właściwie tylko silników należących do grupy Volkswagena, których pojemność nie przekracza dwóch litrów.

Poza tym, istotną wadą instalacji LPG w fazie ciekłej jest jej koszt. W przypadku silnika czterocylindrowego należy się liczyć z wydatkiem minimum 5 000 zł. Cena może być wyższa, w zależności od konkretnego modelu silnika.

Podsumowanie

Wszystko wskazuje na to, że coraz powszechniej stosowane silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny w końcu doczekały się alternatywnego systemu zasilania. Szkoda tylko, że oferta firmy Vialle nie obejmuje większej grupy silników. Poza tym koszt instalacji powoduje, że dedykowana jest ona osobom, które pokonuje w ciągu roku naprawdę duże dystanse, powyżej 25 tys. km. W innym wypadku koszt jej montażu będzie się zwracał przez wiele lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA