Audi A6 C5 z LPG
REKLAMA
REKLAMA
Audi A6 to reprezentant samochodów klasy wyższej. Ze względu na sporą utratę wartości, obecnie nie ma problemu z nabyciem takiego auta za połowę ceny nowego Fiata Panda. Należy jednak pamiętać, że większość egzemplarzy jest już w zaawansowanym wieku, a wysoki stopień skomplikowania konstrukcji przyczynia się do wysokich kosztów eksploatacji model A6.
REKLAMA
Silniki V6 Audi
Najlepsze opinie co do dobrej współpracy z instalacją LPG zbierają silniki 2.4 V6 165KM (ALF, AML, APS, ARJ), 2.4 V6 170KM (BDV), 2.8 V6 193KM (AMX, APR, AQD, AGE) oraz 3.0 V6 220KM (ASN, BBJ). Każdy z nich występował w kilku różnych wersjach, ale pod względem współpracy z LPG przedstawiają identyczny poziom. Nie ma w nich problemu z wypalaniem gniazd zaworowych, choć źle ustawiona instalacja potrafi nawet i je zniszczyć.
Zobacz też: Metody zabezpieczania gniazd zaworowych
Silniki V6 wyposażone są w dwie głowice z 30 gniazdami zaworów, więc kupno modelu z wyeksploatowaną jednostką napędową może skutkować koniecznością jej remontu – koszt ok. 4 000 zł. Warto więc albo kupić model bez instalacji LPG i potem zamontować ją we własnym zakresie, albo odnaleźć model z udokumentowaną przeszłością serwisową i poddać go dokładnej kontroli technicznej. Koszt założenia instalacji LPG w tych silnikach to 3800-4500 zł (IV-generacja).
1.8 Turbo 20V
Oprócz jednostek sześciocylindrowych, bardzo popularnym silnikiem w Audi A6 C5 był motor 1.8T 180KM (AJL), który zapewnia osiągi zbliżone do jednostki 2.8 V6 193KM. Jego słabsza odmiana o mocy 150KM (ANB, APU, rzadko ARK) to alternatywa dla jednostki 2.4 V6 165KM. W obu przypadkach należy pamiętać o serwisowaniu turbosprężarki, bowiem jej niesprawność zamyka nam drogę do deklarowanych parametrów silnika. Mniejsza liczba cylindrów i tylko jedna głowica oraz niższy stopień skomplikowania to niższy koszt ewentualnej naprawy silnika 1.8T.
Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG
Silniki V8 Audi
REKLAMA
W silnikach V8 montaż instalacji LPG także nie ma przeciwwskazań choć ich eksploatacja jest znacznie droższa. Nawet za używaną, kilkunastoletnią głowicę zapłacimy co najmniej 500 zł, do tego dochodzi większa pojemność układu olejowego silnika, większa liczba świec, drogie cewki zapłonowe itp.
Jeśli zależy nam na tym właśnie modelu, to pamiętajmy, że jego obsługa nie będzie ograniczać się tylko do uzupełniania jego baku paliwa. Jeśli jesteśmy gotowi to zaakceptować i mimo to chcemy zamontować instalację LPG to wybierzmy egzemplarz z silnikiem V6, najlepiej 2.8 V6 lub 3.0 V6.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.