REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instalacja LPG: fakty i mity

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Tankowanie LPG fot. Newspress
Tankowanie LPG fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Instalacje LPG cieszą się niesłabnącą popularnością w Polsce od początku lat 90. Przez te ponad dwie dekady, na temat instalacji LPG powstało wiele przekonań. Tłumaczymy, które z nich są prawdą, a które to zwykłe przesądy.

Silnik pracujący na gazie jest mniej sprawny od silnika pracującego na benzynie. Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bowiem wszystko zależy od tego, z jakim silnikiem i typem instalacji mamy do czynienia. W starszych modelach, z instalacją I, II lub III generacji, rzeczywiście sprawność silnika, który był zasilany gazem mógł znacznie odbiegać od motoru pracującego na benzynie. W przypadku nowoczesnych instalacji sekwencyjnych, różnica ta może być niemalże niezauważalna. Warunkiem jest oczywiście odpowiedni montaż oraz regulacja instalacji.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie silniki dobrze znoszą gaz?

REKLAMA

Instalację LPG najlepiej montować do starych aut. Jest to nieprawda. Obecnie dostępna jest już sekwencyjna instalacja LPG IV generacji, która dostosowana jest do zasilania najnowocześniejszych silników benzynowych. Oczywiście czym bardziej zaawansowany technologicznie silnik, tym instalacja jest droższa. Nie oznacza to jednak, że montowanie gazu do nowych aut, nie jest opłacalne. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że wielu producentów oferuje do swoich modeli fabryczne instalacje LPG. Takie rozwiązanie możemy znaleźć chociażby w Kii Picanto, Skodzie Fabii czy Mitsubishi Colcie.

Gaz psuje silnik i przyczynia się do jego nadmiernego zużycia. Tutaj bardzo dużo zależy od tego ile staranności przyłożył mechanik do montażu naszej instalacji, a także czy dostatecznie dbamy o jej odpowiednie serwisowanie. Propan-butan ma inne właściwości niż benzyna. Różnice polegają przede wszystkim na: trudniejszym zapłonie, braku ołowiu w składzie oraz wyższej temperaturze spalania. Z racji tego, montaż LPG w niektórych silnikach jest niewskazany. Są to chociażby silniki FSI, produkcji Volkswagen Audi czy GDI, montowane w autach Mitsubishi.

Zobacz też: Czy LPG nadaje się do silników TSI?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W aucie z zamontowaną instalacją LPG musi śmierdzieć. W żadnym wypadku. Kiedy instalacja jest sprawna, prawidłowo wyregulowana, szczelna, to w kabinie zapach gazu nie powinien być odczuwalny. Jeśli rzeczywiście w środku czujemy zapach gazu, może to oznaczać, że układ jest niesprawny, a paliwo jest podawane do silnika nieprecyzyjnie.

Gaz wybucha. W samym stwierdzeniu nie ma żadnej nieprawdy – w odpowiednich proporcjach (stężenie 1,5 % - 3,0 % gazu w powietrzu) propan-butan ma właściwości wybuchowe. Sęk w tym, że taka sytuacja jest niemalże niemożliwa. Gaz musiałby wydostać się do wnętrza auta, w odpowiednich proporcjach zmieszać z powietrzem (większe stężenie niż podane 3 % powoduje, że gaz traci właściwości wybuchowe), a na dodatek musiałaby powstać iskra lub inne źródło ognia.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Samochód z instalacją LPG „strzela”. Owszem, to się zdarza, ale dzieje się tak zazwyczaj z winy właściciela. Powodem takich problemów jest bowiem źle dobrana, nieodpowiednio zamontowana lub niewyregulowana instalacja. Silnik zasilany gazem potrzebuje większej dbałości niż motor spalający benzynę. Szczególnie ważny jest stan układu zapłonowego, elementów układu ssącego a także głowicy i zaworów. Cykliczne serwisowanie i wymiana części eksploatacyjnych jest gwarantem odpowiedniego działania instalacji.

Autem z instalacją LPG nie wolno parkować na parkingach podziemnych. Rzeczywiście w niektórych parkingach nie wolno parkować aut przerobionych na gaz, zaś wiąże się to z odpowiednim systemem wentylacji. Zakazy na terenie polski pojawiają się jednak sporadycznie. Na większą ilość przeszkód możemy natknąć się na zachodzie Europy.

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Instalacja LPG zajmuje dużo miejsca. Owszem, butle z gazem musimy gdzieś zmieścić, jednak (prawie) zawsze mamy tu jakieś pole manewru. Istnieje np. możliwość montażu butli z gazem w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Gdy zastosujemy takie rozwiązanie, w razie czego będziemy musieli się zdać na zestaw naprawczy. Wybierać możemy także w kwestii wielkości butli.

LPG tylko do silnika benzynowego? Już nie. Wprawdzie montowanie instalacji gazowych do silników wysokoprężnych to „historia najnowsza”, a technologia z tym związana jest w powijakach, to niektórzy decydują się na takie rozwiązanie. Niestety, opłaca się to raczej tylko przy dużym zużyciu paliwa i dużych przebiegach – czytaj: w samochodach ciężarowych. Powodem jest to, że w przypadku takich instalacji propan-butan stanowi jedynie 20% spalanego paliwa. Pozostałe 80 % to oczywiście nadal olej napędowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA