REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Tankowanie LPG fot. Newspress
Tankowanie LPG fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Instalacje LPG cieszą się niesłabnącą popularnością w Polsce od początku lat 90. Przez te ponad dwie dekady, na temat instalacji LPG powstało wiele przekonań. Tłumaczymy, które z nich są prawdą, a które to zwykłe przesądy.

Silnik pracujący na gazie jest mniej sprawny od silnika pracującego na benzynie. Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bowiem wszystko zależy od tego, z jakim silnikiem i typem instalacji mamy do czynienia. W starszych modelach, z instalacją I, II lub III generacji, rzeczywiście sprawność silnika, który był zasilany gazem mógł znacznie odbiegać od motoru pracującego na benzynie. W przypadku nowoczesnych instalacji sekwencyjnych, różnica ta może być niemalże niezauważalna. Warunkiem jest oczywiście odpowiedni montaż oraz regulacja instalacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie silniki dobrze znoszą gaz?

Instalację LPG najlepiej montować do starych aut. Jest to nieprawda. Obecnie dostępna jest już sekwencyjna instalacja LPG IV generacji, która dostosowana jest do zasilania najnowocześniejszych silników benzynowych. Oczywiście czym bardziej zaawansowany technologicznie silnik, tym instalacja jest droższa. Nie oznacza to jednak, że montowanie gazu do nowych aut, nie jest opłacalne. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że wielu producentów oferuje do swoich modeli fabryczne instalacje LPG. Takie rozwiązanie możemy znaleźć chociażby w Kii Picanto, Skodzie Fabii czy Mitsubishi Colcie.

Gaz psuje silnik i przyczynia się do jego nadmiernego zużycia. Tutaj bardzo dużo zależy od tego ile staranności przyłożył mechanik do montażu naszej instalacji, a także czy dostatecznie dbamy o jej odpowiednie serwisowanie. Propan-butan ma inne właściwości niż benzyna. Różnice polegają przede wszystkim na: trudniejszym zapłonie, braku ołowiu w składzie oraz wyższej temperaturze spalania. Z racji tego, montaż LPG w niektórych silnikach jest niewskazany. Są to chociażby silniki FSI, produkcji Volkswagen Audi czy GDI, montowane w autach Mitsubishi.

REKLAMA

Zobacz też: Czy LPG nadaje się do silników TSI?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W aucie z zamontowaną instalacją LPG musi śmierdzieć. W żadnym wypadku. Kiedy instalacja jest sprawna, prawidłowo wyregulowana, szczelna, to w kabinie zapach gazu nie powinien być odczuwalny. Jeśli rzeczywiście w środku czujemy zapach gazu, może to oznaczać, że układ jest niesprawny, a paliwo jest podawane do silnika nieprecyzyjnie.

Gaz wybucha. W samym stwierdzeniu nie ma żadnej nieprawdy – w odpowiednich proporcjach (stężenie 1,5 % - 3,0 % gazu w powietrzu) propan-butan ma właściwości wybuchowe. Sęk w tym, że taka sytuacja jest niemalże niemożliwa. Gaz musiałby wydostać się do wnętrza auta, w odpowiednich proporcjach zmieszać z powietrzem (większe stężenie niż podane 3 % powoduje, że gaz traci właściwości wybuchowe), a na dodatek musiałaby powstać iskra lub inne źródło ognia.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

Samochód z instalacją LPG „strzela”. Owszem, to się zdarza, ale dzieje się tak zazwyczaj z winy właściciela. Powodem takich problemów jest bowiem źle dobrana, nieodpowiednio zamontowana lub niewyregulowana instalacja. Silnik zasilany gazem potrzebuje większej dbałości niż motor spalający benzynę. Szczególnie ważny jest stan układu zapłonowego, elementów układu ssącego a także głowicy i zaworów. Cykliczne serwisowanie i wymiana części eksploatacyjnych jest gwarantem odpowiedniego działania instalacji.

Autem z instalacją LPG nie wolno parkować na parkingach podziemnych. Rzeczywiście w niektórych parkingach nie wolno parkować aut przerobionych na gaz, zaś wiąże się to z odpowiednim systemem wentylacji. Zakazy na terenie polski pojawiają się jednak sporadycznie. Na większą ilość przeszkód możemy natknąć się na zachodzie Europy.

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Instalacja LPG zajmuje dużo miejsca. Owszem, butle z gazem musimy gdzieś zmieścić, jednak (prawie) zawsze mamy tu jakieś pole manewru. Istnieje np. możliwość montażu butli z gazem w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Gdy zastosujemy takie rozwiązanie, w razie czego będziemy musieli się zdać na zestaw naprawczy. Wybierać możemy także w kwestii wielkości butli.

LPG tylko do silnika benzynowego? Już nie. Wprawdzie montowanie instalacji gazowych do silników wysokoprężnych to „historia najnowsza”, a technologia z tym związana jest w powijakach, to niektórzy decydują się na takie rozwiązanie. Niestety, opłaca się to raczej tylko przy dużym zużyciu paliwa i dużych przebiegach – czytaj: w samochodach ciężarowych. Powodem jest to, że w przypadku takich instalacji propan-butan stanowi jedynie 20% spalanego paliwa. Pozostałe 80 % to oczywiście nadal olej napędowy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA