Metody zabezpieczania gniazd zaworowych
REKLAMA
REKLAMA
Pewne jednostki napędowe obarczone są wysokim prawdopodobieństwem wypalenia się ich gniazd zaworowych w trakcie eksploatacji na gazie LPG. Do grupy wysokie ryzyka zalicza się przede wszystkim silniki z mechaniczną regulacją luzu zaworowego (np. niektóre jednostki Hondy). Poza tym nawet jeśli jednostka napędowa posiada hydrauliczną jego kompensację, nie gwarantuje to bezusterkowej jej eksploatacji (np. silniki Hyundaia i Kii 1.4 16V 109KM czy 1.6 16V 122KM).
REKLAMA
Opinie co do skuteczności a przede wszystkim opłacalności stosowania specjalnych środków zabezpieczających gniazda zaworowe są podzielone, ale w wielu przypadkach wydłużają znacząco żywotność silnika. Oto najbardziej popularne metody zabezpieczania gniazd zaworowych:
Lubryfikacja
Polega ona na aplikowaniu do kolektora ssącego specjalnego środka chemicznego (lubryfikatora), który ma na celu wydłuży żywotność zarówno zaworów jak i gniazd zaworowych. W tym celu wykonywany jest specjalny otwór w kolektorze, który zostaje połączony za pomocą rurki ze zbiorniczkiem z płynem konserwującym gniazda zaworowe. W zależności od możliwości finansowych klienta można zastosować prosty układ podciśnieniowy wraz z zaworem na zbiorniczku, bądź doposażyć silnik w elektronicznie sterowane dodatkowy wtryskiwacz. Płyn kosztuje przeciętnie ok. 100zł a jego zużycie kształtuje się na poziomie ok. 1l na 10 tys.km. Koszt instalacji wynosi od ok. 300zł za prosty układ podciśnieniowy do 650zł za bardziej zaawansowane rozwiązanie.
Zobacz też: LPG w Kia Cee’d i Hyundaiu i30
Dodatki do paliwa i gazu
Na rynku dostępne są także środki chemiczne, które można dodawać bezpośrednio do zbiornika z gazem LPG jak i do benzyny. Jest to niewątpliwie najmniej kłopotliwa forma zabezpieczania gniazd zaworowych, która nie wymaga instalowania w aucie żadnych dodatkowych urządzeń. Co więcej, taką operację możemy wykonać samemu w dowolnym momencie.
Utwardzanie gniazd zaworowych
Mocno kontrowersyjną metodą zabezpieczania gniazd zaworowych w głowicy jest utwardzanie. Koszt takiej usługi kształtuje się na poziomie ok. 1400zł, czyli tyle ile często trzeba zapłacić za używaną głowicę z wymianą. Są jednak przypadki, gdy koszt ewentualnej głowicy jest bardzo wysoki i w takim przypadki może się okazać, że dodatkowe utwardzanie jest opłacalne.
Zobacz też: Czy LPG nadaje się do silników TSI?
To czy stosować którąkolwiek z ww. metod jest sprawą dyskusyjną. Istnieje bowiem spora szansa, że zapewnią mu większą żywotność w trakcie eksploatacji na gazie LPG. Z drugiej strony ewentualna regeneracja głowicy może okazać się tańsza niż jej zabezpieczanie. Nie da się jednak ukryć, że jeśli dany silnik znany jest z kiepskiej współpracy z instalacją LPG, a zależy nam na długotrwałej jego eksploatacji na alternatywnym paliwie, to lepiej pomyśleć nad wyborem innej jednostki napędowej.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA