VW Golf VI z LPG
REKLAMA
REKLAMA
Zakup danego modelu samochodu podyktowany jest albo chwilowym zauroczeniem, albo przemyślaną decyzją. W tym drugim przypadku wiele osób rozważa ograniczenie wydatków na eksploatację auta m.in. poprzez montaż instalacji LPG.
REKLAMA
W przypadku Golfa VI generacji właściwie każdy silnik można zmodyfikować tak, aby pracował na LPG. Różnica między nimi dotyczy przede wszystkim rodzaju instalacji LPG a tym samym i kosztów.
Zobacz też: Ile samochodów z LPG jeździ po Polskich drogach?
Paleta jednostek benzynowych stosowanych w VW Golfie VI, obejmuje 10 silników:
wersja | oznaczenie | moc | turbo/kompresor | 0-100km/h [s] | V-max [km/h] | spalanie śr. [l] |
1.4 | CGGA | 80 | nie | 13,9 | 172 | 6,4 |
1.6 | BSE/BSF/CCSA | 102 | nie | 11,3 | 188 | 7,1 |
1.6 BiFuel | CHGA | 102 | nie | 12,1(LPG)/11,9 | 149/169 | 9,2(LPG) |
1.2 TSI | CBZB | 105 | tak/nie | 10,6 | 190 | 5,7 |
1.4 TSI | CAXA | 122 | tak/tak | 9,5 | 200 | 6,2 |
1.4 TSI | CAVD | 160 | tak/tak | 8 | 220 | 6,3 |
1.8 TSI | CDAA | 160 | tak/nie | 8 | 220 | 6,8 |
2.0 TSI GTI | CCZA | 210 | tak/nie | 6,9 | 240 | 7,3 |
2.0 TSI GTI 35 | CDL | 235 | tak/nie | 6,6 | 247 | 8,1 |
2.0 TSI R | CDLF (EA113) | 270 | tak/nie | 5,7 | 250 | 8,5 |
Prosty silnik to i prosta eksploatacja
Poszukując Golfa VI z myślą o przystosowaniu go do zasilania gazem LPG najlepiej wybrać wersję z silnikiem 1.6 BiFuel z fabrycznie montowaną instalacją LPG. Jeśli w danej chwili podaż aut w tej odmianie jest niska, warto poszukać Golfa z silnikiem 1.6 8V 102KM, który jest praktycznie identyczny jak w wersji BiFuel i bardzo dobrze pracuje na gazie. Nie ma też większych problemów z silnikiem 1.4 16V 80KM (CGGA) choć przy przebiegach powyżej 150 tys. km mogą być problemy z gniazdami zaworów w głowicy. Nie ma jednak problemu z zakupem nowej bądź używanej.
Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG
LPG a silniki TSI
Zupełnie inaczej wygląda sprawa montażu instalacji LPG w silnikach TSI. Wyposażone są one w bezpośredni wtrysk benzyny a to oznacza, że w grę wchodzi tylko instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej. Rozwiązanie to oferuje właściwie tylko jedna firma w Europie a koszt jej montażu wynosi 2000 Euro. Cena jest identyczna w przypadku wszystkich silników TSI stosowanych w Golfie. O tym jak te jednostki sprawują się na alternatywnym paliwie ciężko coś więcej powiedzieć, z uwagi na bardzo małe zainteresowanie ze strony klientów tym rozwiązaniem. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie dwóch właścicieli dużych zakładów instalujących tego typu rozwiązanie w silnikach TSI. Stwierdzili oni jednoznacznie, że liczbę klientów, którzy zdecydowali się na montaż instalacji gazu w fazie ciekłej do aut z silnikiem TSI, mogą policzyć na palcach obu rąk. Przyczyna tkwi zarówno w wysokiej cenie, jak i krótkim, bo jednorocznym, okresie od kiedy jest ona dostępna na rynku.
Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?
Podsumowując, jeśli zależy nam na posiadaniu Golfa VI z instalacją LPG najlepiej poszukać egzemplarza z silnikiem 1.6 BiFuel lub 1.6 8V 102KM. W przypadku jednostek TSI droga instalacja może mieć uzasadnieni ekonomiczne jeśli pokonujemy spore dystanse w ciągu roku. Przy obecnej cenie gazu LPG instalacja LPG zwróci się w przypadku silnika 1.4 TSI po prawie 50 tys. km przy założeniu, że z silnikiem jest wszystko w porządku i nie ulegnie awarii.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA