Co to jest i kiedy zostanie wprowadzony system eCall?
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest eCall?
REKLAMA
eCall to usługa telematyczna, wykorzystująca moduł GPS i dane z czujników zamontowanych w samochodzie. W razie kolizji/wypadku system wysyła do służb ratunkowych informację o dokładnej lokalizacji pojazdu uczestniczącego w zdarzeniu i automatycznie łączy się z numerem alarmowym 112. eCall może być też uruchomiony ręcznie przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku, m.in. by umożliwić powiadomienie o sytuacji, której kierowca jest tylko świadkiem.
REKLAMA
W ramach ochrony danych osobowych pojazdy wyposażone w eCall nie będą nieustannie śledzone. W momencie, w którym wypadek spowoduje automatyczne włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa zostanie ograniczona do: typu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów. Ponadto dane przekazane przez eCall do centrum ratownictwa lub jego partnerów, nie zostaną udostępniane osobom trzecim bez wyraźnej zgody zainteresowanych, a producenci będą musieli zapewnić, że konstrukcja systemu umożliwi całkowite i nieodwracalne usunięcie zebranych informacji.
Zobacz też: Co ile kierowca powinien badać wzrok?
Posłowie wprowadzili także do przepisów obowiązkową ocenę, przeprowadzoną przez Komisję Europejską po trzech latach, dotyczącą umieszczania systemów e-call także w innych pojazdach, takich jak autobusy, czy ciężarówki.
Dzięki powszechnemu wdrożeniu eCall, jednostki ratunkowe mają docierać na miejsce wypadku w ciągu tzw. „złotej godziny”, co powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych o ok. 2500 rocznie oraz przypadków poważnych obrażeń o 10 do 15 proc.
Zobacz też: Karta ratownicza w kodzie QR
Kiedy zostanie wprowadzony system eCall?
REKLAMA
W teorii – pięknie. Tyle że wprowadzenie eCall przypomina szopkę. Pomysł na stworzenie systemu pojawił się pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia. W 2001 r. został oficjalnie zaprezentowany, po czym w 2007 zawieszony. Następnie Grupa Sterująca programem ustaliła rok 2009 jako docelową datę pełnego uruchomienia systemu, ale… przesunięto ten termin na 2011 r. Później stwierdzono, że 2015 będzie datą sensowną dla zaistnienia eCall w praktyce, by wycofać się z tego pomysłu, wskazując rok 2018. Dziś datę 31 marca 2018 r. zatwierdził Parlament Europejski.
Głosowanie kończy procedurę legislacyjną UE, a rozporządzenie wejdzie w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jak potwierdziła nam Dorota Kolińska z biura prasowego Parlamentu Europejskiego, nie będzie już żadnych zmian w przypadku wprowadzania eCall.
Autorem tekstu jest Maciej Pobocha Connected Life Communication Group
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.