REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta? Alkohol, telefon i pasy. Oto święta trójca

oprac. Kuba Brzeziński
Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta?
Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta?
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

W okresie świąt Bożego Narodzenia wyjeżdżającym należy życzyć takiej samej ilości wyjazdów spod domu, jak i powrotów na parking. Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta? W tym materiale mamy zestaw wskazówek.
rozwiń >

Świąteczne dni są trzy. W tym roku jednak wyjazdy mogą się przedłużyć nawet na pięć dni. W tym czasie na drogach będzie panować duży ruch. A duży ruch może oznaczać większą ilość sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa.

REKLAMA

Ponad 30 wypadków dziennie. Okres świąt daje tragiczne statystyki

Statystyki nie pozostawiają żadnych złudzeń. W ciągu 3 dni świątecznych w roku 2020 i 2022 ilość wypadków utrzymywała się na podobnym poziomie. Było ich odpowiednio 94 i 96. W roku 2021 ilość zdarzeń okazała się sporo wyższa. Wtedy miało miejsce 112 wypadków. Skutki były opłakane. Tylko w zeszłym roku w okresie świąt Bożego Narodzenia zginęło 8 osób. 114 zostało rannych. W tej perspektywie ze zdwojoną siłą wybrzmiewa pytanie: "Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta?"

statystyki wypadków w święta Bożego Narodzenia w Polsce 2020, 2021, 2022

statystyki wypadków w święta Bożego Narodzenia w Polsce 2020, 2021, 2022

statystyki wypadków w święta Bożego Narodzenia w Polsce 2020, 2021, 2022

Auxilia S.A.

Piłeś? Nie jedź! Podwójny gaz to śmiertelne zagrożenie

REKLAMA

Patrząc na powyższy wykres, zwróćcie uwagę na największy słupek. Ten przedstawia ilość nietrzeźwych kierujących zatrzymanych wyłącznie w ciągu trzech dni. W roku 2022 osób takich było aż 580! To daje prawie 200 osób dziennie. To więcej niż 8 osób na godzinę. I co gorsze, w ostatnich latach widać wahania i brak jest wyraźnej tendencji spadowej.

Skąd tak duże liczby? To często wynik błędu myślenia. Bo kierowcy wsiadają za kółko nie tylko bezpośrednio po wypiciu alkoholu. Decydują się na prowadzenie auta również zaledwie kilka godzin po kilku głębszych. Są błędnie przekonani, że alkoholu w ich organizmie już nie ma. A metabolizmu ciężkich trunków nie przyspiesza ani spożywanie obfitych i tłustych posiłków, ani wypicie dużej ilości wody...

W święta powróci zima. Uważaj na warunki drogowe

REKLAMA

Chwilowo mamy w Polsce obfite opady deszczu. Sporo wskazuje jednak na to, że na święta może powrócić zima. To będzie z kolei oznaczać dramatyczne pogorszenie warunków drogowych. Podczas podróży zachowajmy szczególną ostrożność, biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne. Dostosujmy prędkość do panujących warunków i pamiętajmy o bezpiecznej odległości między pojazdami. Szczególnie jeżeli pojawią się nagłe opady śniegu, nagłe ochłodzenie, a do tego zapadnie zmrok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowanie się do zasad ruchu drogowego nie zawsze gwarantuje pełne bezpieczeństwo, ponieważ nasze powroty do domu zależą również od zachowania innych uczestników ruchu. Dlatego podróżując, należy także myśleć za nich i analizować ich potencjalne zachowania.

Telefon za kierownicą. Błąd numer dwa

Kierowca powinien skupić wzrok na drodze i jej otoczeniu. Nie powinien spoglądać w ekran smartfona. Kierowca używający telefonu stanowi na drodze równie duże zagrożenie, co kierowca będący pod wpływem alkoholu. Przy prędkości 50 km/h odwrócenie wzroku od drogi na sekundę sprawia, że kierujący nie będzie wiedział, co się dzieje przed maską jego auta na dystansie blisko 14 metrów.

Szybkie spojrzenie na ekran telefonu trwa około 2 sekundy, w trakcie których samochód poruszający się z prędkością 50 km/h pokonuje odległość około 28 metrów. A przecież 28 metrów to odległość hamowania pojazdu od 50 km/h do zera uwzględniająca również czas reakcji psychofizycznej kierowcy. To oznacza, że kierowca, który zdecyduje się spojrzeć na swój telefon podczas zbliżania się do przejścia dla pieszych, ryzykuje utratę możliwości zatrzymania pojazdu przed pasami, gdy pieszy już wejdzie na przejście – ostrzega przed używaniem telefonu komórkowego podczas jazdy Kamila Barszczewska, Prezes Zarządu firmy AUXILIA S.A.

Zapnij pasy bezpieczeństwa. Zasada bezpieczeństwa numer 3

Nie ulega wątpliwości, że pasy bezpieczeństwa znacznie redukują ryzyko odniesienia poważnych obrażeń ciała w wyniku wypadku drogowego. Trzymając ciało kierowcy i pasażerów w optymalnej pozycji w momencie zderzenia, zapobiegają przemieszczaniu się w kabinie pojazdu. Gdy pasy nie są zapięte, zagrożenie stanowią nie tylko twarde elementy we wnętrzu, ale nawet poduszka powietrzna. A to nie koniec konsekwencji.

W przypadku poszkodowanych, którzy nie mieli zapiętych pasów bezpieczeństwa podczas wypadku drogowego, zakłady ubezpieczeń mogą obniżyć wszystkie świadczenia odszkodowawcze średnio od 50 do 70 proc. To oznacza, że poszkodowany, któremu przysługuje np. 100 tys. zł zadośćuczynienia, otrzyma od ubezpieczyciela tylko 30 tys. zł – dodaje Kamila Barszczewska.

Pieszy musi być widoczny. Odblaski to must have

Nieoświetlonego pieszego można dostrzec w blasku świateł mijania dopiero z odległości kilkunastu metrów. To oznacza, że kierowca nie będzie miał nawet czasu na przeanalizowanie sytuacji i podjęcie reakcji. Sytuacja tworzy zatem ekstremalnie duże zagrożenie wypadkiem. I to wypadkiem, który pewnie okaże się tragiczny w skutkach.

Dlatego pieszy powinien nosić odblaski. Te sprawią, że stanie się widoczny dla kierowcy z odległości nawet dziesięciokrotnie większej. I co ważne, odblaski warto mieć nie tylko na obszarze niezabudowanym. Choć przepisy tego nie wymagają, o ich obecność warto zadbać także w mieście. Zwłaszcza że odzież wierzchnia noszona w porze jesiennej i zimowej, z uwagi na kolor czarny lub szary, może sprawiać, że pieszy nadal nie będzie widoczny. I to pomimo świateł latarni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA