REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta? Alkohol, telefon i pasy. Oto święta trójca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta?
Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta?
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

W okresie świąt Bożego Narodzenia wyjeżdżającym należy życzyć takiej samej ilości wyjazdów spod domu, jak i powrotów na parking. Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta? W tym materiale mamy zestaw wskazówek.

rozwiń >

Świąteczne dni są trzy. W tym roku jednak wyjazdy mogą się przedłużyć nawet na pięć dni. W tym czasie na drogach będzie panować duży ruch. A duży ruch może oznaczać większą ilość sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 30 wypadków dziennie. Okres świąt daje tragiczne statystyki

Statystyki nie pozostawiają żadnych złudzeń. W ciągu 3 dni świątecznych w roku 2020 i 2022 ilość wypadków utrzymywała się na podobnym poziomie. Było ich odpowiednio 94 i 96. W roku 2021 ilość zdarzeń okazała się sporo wyższa. Wtedy miało miejsce 112 wypadków. Skutki były opłakane. Tylko w zeszłym roku w okresie świąt Bożego Narodzenia zginęło 8 osób. 114 zostało rannych. W tej perspektywie ze zdwojoną siłą wybrzmiewa pytanie: "Jak bezpiecznie dojechać do celu w święta?"

statystyki wypadków w święta Bożego Narodzenia w Polsce 2020, 2021, 2022

statystyki wypadków w święta Bożego Narodzenia w Polsce 2020, 2021, 2022

Auxilia S.A.

Piłeś? Nie jedź! Podwójny gaz to śmiertelne zagrożenie

Patrząc na powyższy wykres, zwróćcie uwagę na największy słupek. Ten przedstawia ilość nietrzeźwych kierujących zatrzymanych wyłącznie w ciągu trzech dni. W roku 2022 osób takich było aż 580! To daje prawie 200 osób dziennie. To więcej niż 8 osób na godzinę. I co gorsze, w ostatnich latach widać wahania i brak jest wyraźnej tendencji spadowej.

Skąd tak duże liczby? To często wynik błędu myślenia. Bo kierowcy wsiadają za kółko nie tylko bezpośrednio po wypiciu alkoholu. Decydują się na prowadzenie auta również zaledwie kilka godzin po kilku głębszych. Są błędnie przekonani, że alkoholu w ich organizmie już nie ma. A metabolizmu ciężkich trunków nie przyspiesza ani spożywanie obfitych i tłustych posiłków, ani wypicie dużej ilości wody...

REKLAMA

W święta powróci zima. Uważaj na warunki drogowe

Chwilowo mamy w Polsce obfite opady deszczu. Sporo wskazuje jednak na to, że na święta może powrócić zima. To będzie z kolei oznaczać dramatyczne pogorszenie warunków drogowych. Podczas podróży zachowajmy szczególną ostrożność, biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne. Dostosujmy prędkość do panujących warunków i pamiętajmy o bezpiecznej odległości między pojazdami. Szczególnie jeżeli pojawią się nagłe opady śniegu, nagłe ochłodzenie, a do tego zapadnie zmrok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowanie się do zasad ruchu drogowego nie zawsze gwarantuje pełne bezpieczeństwo, ponieważ nasze powroty do domu zależą również od zachowania innych uczestników ruchu. Dlatego podróżując, należy także myśleć za nich i analizować ich potencjalne zachowania.

Telefon za kierownicą. Błąd numer dwa

Kierowca powinien skupić wzrok na drodze i jej otoczeniu. Nie powinien spoglądać w ekran smartfona. Kierowca używający telefonu stanowi na drodze równie duże zagrożenie, co kierowca będący pod wpływem alkoholu. Przy prędkości 50 km/h odwrócenie wzroku od drogi na sekundę sprawia, że kierujący nie będzie wiedział, co się dzieje przed maską jego auta na dystansie blisko 14 metrów.

Szybkie spojrzenie na ekran telefonu trwa około 2 sekundy, w trakcie których samochód poruszający się z prędkością 50 km/h pokonuje odległość około 28 metrów. A przecież 28 metrów to odległość hamowania pojazdu od 50 km/h do zera uwzględniająca również czas reakcji psychofizycznej kierowcy. To oznacza, że kierowca, który zdecyduje się spojrzeć na swój telefon podczas zbliżania się do przejścia dla pieszych, ryzykuje utratę możliwości zatrzymania pojazdu przed pasami, gdy pieszy już wejdzie na przejście – ostrzega przed używaniem telefonu komórkowego podczas jazdy Kamila Barszczewska, Prezes Zarządu firmy AUXILIA S.A.

Zapnij pasy bezpieczeństwa. Zasada bezpieczeństwa numer 3

Nie ulega wątpliwości, że pasy bezpieczeństwa znacznie redukują ryzyko odniesienia poważnych obrażeń ciała w wyniku wypadku drogowego. Trzymając ciało kierowcy i pasażerów w optymalnej pozycji w momencie zderzenia, zapobiegają przemieszczaniu się w kabinie pojazdu. Gdy pasy nie są zapięte, zagrożenie stanowią nie tylko twarde elementy we wnętrzu, ale nawet poduszka powietrzna. A to nie koniec konsekwencji.

W przypadku poszkodowanych, którzy nie mieli zapiętych pasów bezpieczeństwa podczas wypadku drogowego, zakłady ubezpieczeń mogą obniżyć wszystkie świadczenia odszkodowawcze średnio od 50 do 70 proc. To oznacza, że poszkodowany, któremu przysługuje np. 100 tys. zł zadośćuczynienia, otrzyma od ubezpieczyciela tylko 30 tys. zł – dodaje Kamila Barszczewska.

Pieszy musi być widoczny. Odblaski to must have

Nieoświetlonego pieszego można dostrzec w blasku świateł mijania dopiero z odległości kilkunastu metrów. To oznacza, że kierowca nie będzie miał nawet czasu na przeanalizowanie sytuacji i podjęcie reakcji. Sytuacja tworzy zatem ekstremalnie duże zagrożenie wypadkiem. I to wypadkiem, który pewnie okaże się tragiczny w skutkach.

Dlatego pieszy powinien nosić odblaski. Te sprawią, że stanie się widoczny dla kierowcy z odległości nawet dziesięciokrotnie większej. I co ważne, odblaski warto mieć nie tylko na obszarze niezabudowanym. Choć przepisy tego nie wymagają, o ich obecność warto zadbać także w mieście. Zwłaszcza że odzież wierzchnia noszona w porze jesiennej i zimowej, z uwagi na kolor czarny lub szary, może sprawiać, że pieszy nadal nie będzie widoczny. I to pomimo świateł latarni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA