REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zakaz ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r. Zasady obowiązujące 24, 25 i 26 grudnia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakaz ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r., zakaz ruchu dla ciężarówek 24, 25 i 26 grudnia 2023 r.
Zakaz ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r. Zasady obowiązujące 24, 25 i 26 grudnia
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy określają wyraźne zasady zakazu ruchu dla ciężarówek w Boże Narodzenie 2023 r. Wskazują na typy pojazdów, a nawet precyzyjnie określają godziny ograniczeń czy mandaty. Kluczowe pytanie jednak brzmi: czy zakazem ruchu dla ciężarówek jest też objęta Wigilia?

Święta Bożego Narodzenia to czas rodzinnych spotkań i miłej atmosfery. To jednak też często okres wzmożonych wyjazdów kierowców. Czy jadąc autem osobowym do rodziny, spotkają oni na drodze ciężarówki? I tak, i nie. Szczegółowe regulacje w tym zakresie wskazuje rozporządzenie ministra transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach. Przyjrzyjmy się temu aktowi prawnemu.

REKLAMA

Dni zakazu ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r.

REKLAMA

W/w rozporządzenie w par. 2 pkt 1 wskazuje listę dni, w których obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek. Są to dni ustawowo wolne od pracy, czyli tzw. czerwone kartki w kalendarzu. Które z dni świątecznych w Boże Narodzenie się łapią? 25 grudnia, czyli pierwszy dzień świąt i 26 grudnia, czyli drugi dzień świąt. Kluczowe jest jednak to, że w tych dniach nie obowiązuje bezwzględny zakaz ruchu dla ciężarówek. Pojazdy nie mogą się pojawić na drogach publicznych jedynie w godzinach od 8:00 do 22:00.

Z punktu widzenia tego materiału niezwykle kluczowa jest definicja pojazdu objętego zakazem. Akt prawny odnosi się wyłącznie do pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, z wyłączeniem autobusów. Wyraźnie mówi o tym par. 1 w/w rozporządzenia.

Czy zakazu ruchu dla ciężarówek obowiązuje w Wigilię 2023 r.?

Wigilia nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy. W Wigilię ciężarówki mogą się zatem z powodzeniem poruszać po drogach publicznych. Nie obowiązuje ich żaden zakaz tak naprawdę ani 24 grudnia, ani 25 grudnia do godz. 8:00. Wigilia nie została objęta wyjątkiem opisanym w par. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia. Ten mówi o ograniczeniu w ruchu od godziny 18:00 do 22:00 w dzień poprzedzający dzień wolny. Rezygnacja z tego przywileju może być wyjściem w stronę kierowców. Być może chodzi o to, aby zdążyli oni zjechać z trasy na święta. Tak, aby mogli świętować w rodzinnym gronie obydwa dni Bożego Narodzenia.

Czy zakaz ruchu dla ciężarówek obejmuje również pojazdu służb?

Kwestię tą reguluje par. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia. Wyraźnie on wskazuje, że zakaz ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 12 ton nie obejmuje pojazdów eksploatowanych przez policję, ITD, straż pożarną, pogotowie, ale także Straż Graniczną, Służby Celno-Skarbowe, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa czy jednostki ratownictwa chemicznego oraz jednostki służb ochrony radiologicznej i ochrony przed skażeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakich pojazdów nie dotyczy zakaz ruchu dla ciężarówek w Boże Narodzenie 2023 r.?

Jest bardzo wiele wyłączeń spod zakazu ruchu dla ciężarówek w czasie Bożego Narodzenia w roku 2023. Wyraźnie wskazuje ją par. 3 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia. Po drogach publicznych przez całe dni świąteczne mogą się poruszać pojazdy używane:

  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • dla potrzeb skupu mleka, zbóż lub zwierząt,
  • dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne oraz wodę pitną,
  • do przewozu sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych,
  • do przewozu sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,
  • do przewozu prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • do przewozu towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych, określonych w załączniku
  • do rozporządzenia, stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
  • do przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
  • do przewozu towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji,
  • w transporcie kombinowanym,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz drewna opałowego, pelletu i brykietu.

Powyższa lista nadal nie jest pełna. Bo spod zakazu ruchu dla ciężarówek wyjęte są także pojazdy wolnobieżne używane do prac rolnych i ciągniki rolnicze, pojazdy powracające z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku oraz pojazdy, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy. O tych wyjątkach mówi par. 3 ust. 1 pkt 4, 5 i 6 w/w rozporządzenia.

Jaki jest mandat za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek?

Kierowca pojazdu ciężarowego, który złamie zakaz ruchu, może zostać zatrzymany do kontroli przez policję lub ITD. Za popełnione wykroczenie dostanie od 200 do 500 zł mandatu. Na tym jednak nie koniec. Grzywnę dostanie również przewoźnik. Kara w jego przypadku ma już wysokość 2000 zł. Również na zarządzającego transportem ITD może nałożyć mandat karny. Tu kwota sięga już 1000 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA