REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zakaz ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r. Zasady obowiązujące 24, 25 i 26 grudnia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakaz ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r., zakaz ruchu dla ciężarówek 24, 25 i 26 grudnia 2023 r.
Zakaz ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r. Zasady obowiązujące 24, 25 i 26 grudnia
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy określają wyraźne zasady zakazu ruchu dla ciężarówek w Boże Narodzenie 2023 r. Wskazują na typy pojazdów, a nawet precyzyjnie określają godziny ograniczeń czy mandaty. Kluczowe pytanie jednak brzmi: czy zakazem ruchu dla ciężarówek jest też objęta Wigilia?

Święta Bożego Narodzenia to czas rodzinnych spotkań i miłej atmosfery. To jednak też często okres wzmożonych wyjazdów kierowców. Czy jadąc autem osobowym do rodziny, spotkają oni na drodze ciężarówki? I tak, i nie. Szczegółowe regulacje w tym zakresie wskazuje rozporządzenie ministra transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach. Przyjrzyjmy się temu aktowi prawnemu.

REKLAMA

REKLAMA

Dni zakazu ruchu dla ciężarówek w święta Bożego Narodzenia 2023 r.

W/w rozporządzenie w par. 2 pkt 1 wskazuje listę dni, w których obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek. Są to dni ustawowo wolne od pracy, czyli tzw. czerwone kartki w kalendarzu. Które z dni świątecznych w Boże Narodzenie się łapią? 25 grudnia, czyli pierwszy dzień świąt i 26 grudnia, czyli drugi dzień świąt. Kluczowe jest jednak to, że w tych dniach nie obowiązuje bezwzględny zakaz ruchu dla ciężarówek. Pojazdy nie mogą się pojawić na drogach publicznych jedynie w godzinach od 8:00 do 22:00.

Z punktu widzenia tego materiału niezwykle kluczowa jest definicja pojazdu objętego zakazem. Akt prawny odnosi się wyłącznie do pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, z wyłączeniem autobusów. Wyraźnie mówi o tym par. 1 w/w rozporządzenia.

Czy zakazu ruchu dla ciężarówek obowiązuje w Wigilię 2023 r.?

Wigilia nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy. W Wigilię ciężarówki mogą się zatem z powodzeniem poruszać po drogach publicznych. Nie obowiązuje ich żaden zakaz tak naprawdę ani 24 grudnia, ani 25 grudnia do godz. 8:00. Wigilia nie została objęta wyjątkiem opisanym w par. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia. Ten mówi o ograniczeniu w ruchu od godziny 18:00 do 22:00 w dzień poprzedzający dzień wolny. Rezygnacja z tego przywileju może być wyjściem w stronę kierowców. Być może chodzi o to, aby zdążyli oni zjechać z trasy na święta. Tak, aby mogli świętować w rodzinnym gronie obydwa dni Bożego Narodzenia.

REKLAMA

Czy zakaz ruchu dla ciężarówek obejmuje również pojazdu służb?

Kwestię tą reguluje par. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia. Wyraźnie on wskazuje, że zakaz ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 12 ton nie obejmuje pojazdów eksploatowanych przez policję, ITD, straż pożarną, pogotowie, ale także Straż Graniczną, Służby Celno-Skarbowe, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa czy jednostki ratownictwa chemicznego oraz jednostki służb ochrony radiologicznej i ochrony przed skażeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakich pojazdów nie dotyczy zakaz ruchu dla ciężarówek w Boże Narodzenie 2023 r.?

Jest bardzo wiele wyłączeń spod zakazu ruchu dla ciężarówek w czasie Bożego Narodzenia w roku 2023. Wyraźnie wskazuje ją par. 3 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia. Po drogach publicznych przez całe dni świąteczne mogą się poruszać pojazdy używane:

  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • dla potrzeb skupu mleka, zbóż lub zwierząt,
  • dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne oraz wodę pitną,
  • do przewozu sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych,
  • do przewozu sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,
  • do przewozu prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • do przewozu towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych, określonych w załączniku
  • do rozporządzenia, stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
  • do przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
  • do przewozu towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji,
  • w transporcie kombinowanym,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz drewna opałowego, pelletu i brykietu.

Powyższa lista nadal nie jest pełna. Bo spod zakazu ruchu dla ciężarówek wyjęte są także pojazdy wolnobieżne używane do prac rolnych i ciągniki rolnicze, pojazdy powracające z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku oraz pojazdy, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy. O tych wyjątkach mówi par. 3 ust. 1 pkt 4, 5 i 6 w/w rozporządzenia.

Jaki jest mandat za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek?

Kierowca pojazdu ciężarowego, który złamie zakaz ruchu, może zostać zatrzymany do kontroli przez policję lub ITD. Za popełnione wykroczenie dostanie od 200 do 500 zł mandatu. Na tym jednak nie koniec. Grzywnę dostanie również przewoźnik. Kara w jego przypadku ma już wysokość 2000 zł. Również na zarządzającego transportem ITD może nałożyć mandat karny. Tu kwota sięga już 1000 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA