REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy wspomagające kierowcę to strażnicy bezpieczeństwa!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
asystent zmiany pasa ruchu motocykl
asystent zmiany pasa ruchu motocykl
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Samochody stają się coraz bardziej inteligentne. Teraz oferują nie tylko precyzyjne sterowanie pracą silnika, ale też są w stanie kontrolować poczynania kierowcy podczas jazdy. Systemy wspomagające kierowcę to kolejny krok w stronę bezpieczeństwa.

Jednym z ważniejszych punktów w historii systemów wspomagających kierowcę stał się rok 2001 i prezentacja konceptu Volvo SCC podczas targów motoryzacyjnych w Detroit. Na pierwszy rzut oka szwedzki model wygląda jak hatchback segmentu C. To jednak były wyłącznie pozory. Auto pokazało bowiem szereg inteligentnych rozwiązań, które miały sprawiać że kierowca zyska asystenta podczas jazdy. O jakich systemach mowa? SCC ostrzegało o możliwości wystąpienia kolizji z autem jadącym z przodu, miało wyświetlacz head-up, monitorowało martwe pole, ostrzegało o opuszczeniu pasa ruchu, miało aktywny tempomat czy kamery dookoła nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2001 tak skomponowana lista systemów wspomagających kierowcę budziła uśmiech politowania. Właściciele aut na całym świecie nie wierzyli w to, że układy wspierające mają jakąkolwiek szansę na wejście do seryjnej produkcji. Czas zweryfikował jednak to przekonanie, a dziś nie dość, że lista asystentów rozbudowała się, to jeszcze np. układ awaryjnie wyhamowujący pojazd stał się standardem nawet w segmencie B! Jak odnaleźć się w gąszczu rozwiązań, których zadaniem jest pomaganie kierowcy w czasie jazdy? W tym celu powstał ten poradnik.

REKLAMA

Systemy wspomagające kierowcę - co oznaczają?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Aktywny tempomat - kierowca ustala maksymalną prędkość auta i skupia się na kierowaniu. Aktualną prędkość i odstęp od pojazdu poprzedzającego wybiera komputer sterujący.
  • Asystent jazdy nocnej - system noktowizyjny, który na wyświetlaczu komputera pokładowego pokazuje ludzi i zwierzęta znajdujące się w nieoświetlonej okolicy drogi w nocy.
  • Asystent martwego pola - monitoruje martwe pole pojazdu i wskazuje, że znajduje się w nim inny użytkownik drogi.
  • System rozpoznawania znaków drogowych - za pomocą kamer odczytuje znaki ustawione przy drodze i informuje o ich obecności. Asystent na ogół odczytuje ograniczenia prędkości i znaki zakazu.
  • Asystent parkowania - system automatycznego parkowania pojazdu. Kierowca porusza autem do przodu i do tyłu, a system obsługuje skręt kół.
  • Asystent pasa ruchu - kontroluje czy auto znajduje się na swoim pasie ruchu. System ten często jest łączony z układem utrzymującym pojazd na pasie ruchu - w takim przypadku układ naprowadza samochód na właściwy tor jazdy po niezamierzonej zmianie kierunku jazdy.
  • Asystent wyjazdu tyłem z parkingu - za pomocą czujników monitoruje czy np. podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem nie nadjeżdżają inne pojazdy i nie występuje zagrożenie kolizją.
  • Automatyczne powiadamianie o wypadkach drogowych - system, który w razie wystąpienia wypadku drogowego wzywa służby ratunkowe na miejsce zdarzenia.
  • System rozpoznawania zmęczenia kierowcy - monitoruje zachowania prowadzącego i wyświetla komunikat w sytuacji, w której uważa że ten jest zmęczony i nie powinien dalej prowadzić auta.
  • Wykrywanie pieszych - system monitorujący otoczenie drogi i reagujący uruchomieniem hamulców w sytuacji, w której na jezdnię nagle wtargnie pieszy.
  • System awaryjnego hamowania - układ rozpoczynający procedurę automatycznego hamowania w sytuacji, w której wykryje zagrożenie wystąpienia kolizji z pojazdem poprzedzającym.
  • Światła adaptacyjne - auto monitoruje sytuację na drodze i poziom oświetlenia. Na tej podstawie podejmuje decyzję dotyczącą uruchomienia odpowiedniego typu świateł.
  • Kamera 360 - kamera pokazująca samochód i jego otoczenie „z lotu ptaka”.

Systemy wspomagające kierowcę - jakie nazwy można spotkać na rynku?

  • Aktywny tempomat - ACC, Speedtronic, Distronic Plus, Adaptive Cruise Control, Active Cruise Control
  • Asystent jazdy nocnej - Audi Night Vision, Night Vision Assistant
  • Asystent martwego pola - Side Assist, Rear Vehicle Monitoring, BLIS
  • System rozpoznawania znaków drogowych - Traffic Sign Recognition, Traffic Sign Assistant
  • Asystent parkowania - Remote Control Parking, Remote Parking Pilot, Park Assist, Active Park Assist, SIPA
  • Asystent pasa ruchu - AFIL, Lane Assist, Lane Departure Assist
  • Asystent wyjazdu tyłem z parkingu - Rear Cross Traffic Assist, Cross Traffic Alert, Rear Traffic Assist
  • Automatyczne powiadamianie o wypadkach drogowych - eCall, OnStar
  • System rozpoznawania zmęczenia kierowcy - Driver Alert, Attention Assist
  • System awaryjnego hamowania - City Safety, Front Assist, City Break Control, Forward Collision Mitigation, Pre-Safe Brake
  • Światła adaptacyjne - Adaptive Forward Lighting
  • Kamera 360 - Surround View, Vision 360, Around View Monitor, Bird's Eye, Area View, 360 Camera

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA