REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy wspomagające kierowcę to strażnicy bezpieczeństwa!

asystent zmiany pasa ruchu motocykl
asystent zmiany pasa ruchu motocykl
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Samochody stają się coraz bardziej inteligentne. Teraz oferują nie tylko precyzyjne sterowanie pracą silnika, ale też są w stanie kontrolować poczynania kierowcy podczas jazdy. Systemy wspomagające kierowcę to kolejny krok w stronę bezpieczeństwa.

Jednym z ważniejszych punktów w historii systemów wspomagających kierowcę stał się rok 2001 i prezentacja konceptu Volvo SCC podczas targów motoryzacyjnych w Detroit. Na pierwszy rzut oka szwedzki model wygląda jak hatchback segmentu C. To jednak były wyłącznie pozory. Auto pokazało bowiem szereg inteligentnych rozwiązań, które miały sprawiać że kierowca zyska asystenta podczas jazdy. O jakich systemach mowa? SCC ostrzegało o możliwości wystąpienia kolizji z autem jadącym z przodu, miało wyświetlacz head-up, monitorowało martwe pole, ostrzegało o opuszczeniu pasa ruchu, miało aktywny tempomat czy kamery dookoła nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2001 tak skomponowana lista systemów wspomagających kierowcę budziła uśmiech politowania. Właściciele aut na całym świecie nie wierzyli w to, że układy wspierające mają jakąkolwiek szansę na wejście do seryjnej produkcji. Czas zweryfikował jednak to przekonanie, a dziś nie dość, że lista asystentów rozbudowała się, to jeszcze np. układ awaryjnie wyhamowujący pojazd stał się standardem nawet w segmencie B! Jak odnaleźć się w gąszczu rozwiązań, których zadaniem jest pomaganie kierowcy w czasie jazdy? W tym celu powstał ten poradnik.

REKLAMA

Systemy wspomagające kierowcę - co oznaczają?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Aktywny tempomat - kierowca ustala maksymalną prędkość auta i skupia się na kierowaniu. Aktualną prędkość i odstęp od pojazdu poprzedzającego wybiera komputer sterujący.
  • Asystent jazdy nocnej - system noktowizyjny, który na wyświetlaczu komputera pokładowego pokazuje ludzi i zwierzęta znajdujące się w nieoświetlonej okolicy drogi w nocy.
  • Asystent martwego pola - monitoruje martwe pole pojazdu i wskazuje, że znajduje się w nim inny użytkownik drogi.
  • System rozpoznawania znaków drogowych - za pomocą kamer odczytuje znaki ustawione przy drodze i informuje o ich obecności. Asystent na ogół odczytuje ograniczenia prędkości i znaki zakazu.
  • Asystent parkowania - system automatycznego parkowania pojazdu. Kierowca porusza autem do przodu i do tyłu, a system obsługuje skręt kół.
  • Asystent pasa ruchu - kontroluje czy auto znajduje się na swoim pasie ruchu. System ten często jest łączony z układem utrzymującym pojazd na pasie ruchu - w takim przypadku układ naprowadza samochód na właściwy tor jazdy po niezamierzonej zmianie kierunku jazdy.
  • Asystent wyjazdu tyłem z parkingu - za pomocą czujników monitoruje czy np. podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem nie nadjeżdżają inne pojazdy i nie występuje zagrożenie kolizją.
  • Automatyczne powiadamianie o wypadkach drogowych - system, który w razie wystąpienia wypadku drogowego wzywa służby ratunkowe na miejsce zdarzenia.
  • System rozpoznawania zmęczenia kierowcy - monitoruje zachowania prowadzącego i wyświetla komunikat w sytuacji, w której uważa że ten jest zmęczony i nie powinien dalej prowadzić auta.
  • Wykrywanie pieszych - system monitorujący otoczenie drogi i reagujący uruchomieniem hamulców w sytuacji, w której na jezdnię nagle wtargnie pieszy.
  • System awaryjnego hamowania - układ rozpoczynający procedurę automatycznego hamowania w sytuacji, w której wykryje zagrożenie wystąpienia kolizji z pojazdem poprzedzającym.
  • Światła adaptacyjne - auto monitoruje sytuację na drodze i poziom oświetlenia. Na tej podstawie podejmuje decyzję dotyczącą uruchomienia odpowiedniego typu świateł.
  • Kamera 360 - kamera pokazująca samochód i jego otoczenie „z lotu ptaka”.

Systemy wspomagające kierowcę - jakie nazwy można spotkać na rynku?

  • Aktywny tempomat - ACC, Speedtronic, Distronic Plus, Adaptive Cruise Control, Active Cruise Control
  • Asystent jazdy nocnej - Audi Night Vision, Night Vision Assistant
  • Asystent martwego pola - Side Assist, Rear Vehicle Monitoring, BLIS
  • System rozpoznawania znaków drogowych - Traffic Sign Recognition, Traffic Sign Assistant
  • Asystent parkowania - Remote Control Parking, Remote Parking Pilot, Park Assist, Active Park Assist, SIPA
  • Asystent pasa ruchu - AFIL, Lane Assist, Lane Departure Assist
  • Asystent wyjazdu tyłem z parkingu - Rear Cross Traffic Assist, Cross Traffic Alert, Rear Traffic Assist
  • Automatyczne powiadamianie o wypadkach drogowych - eCall, OnStar
  • System rozpoznawania zmęczenia kierowcy - Driver Alert, Attention Assist
  • System awaryjnego hamowania - City Safety, Front Assist, City Break Control, Forward Collision Mitigation, Pre-Safe Brake
  • Światła adaptacyjne - Adaptive Forward Lighting
  • Kamera 360 - Surround View, Vision 360, Around View Monitor, Bird's Eye, Area View, 360 Camera

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA