Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?
REKLAMA
REKLAMA
Wpływ kolorów na psychikę ludzką był tematem wielu ciekawych badań. Preferencje osób w wyborze koloru pojazdu wydają się być konsekwencją podstawowych oddziaływań barw, które pobudzają lub uspokajają. Możemy mówić także o upodobaniach dotyczących kolorów samochodów zróżnicowanych ze względu na płeć. Kobiety preferują barwy jasne i raczej stonowane. Panowie zaś wybierają najczęściej samochody o ciemnych kolorach. Kolory intensywne takie jak czerwień czy żółty tradycyjnie już w motoryzacji kojarzą się z autami o sportowym charakterze.
REKLAMA
Zobacz również: Jak sprawdzić stan auta przed kupnem?
Wyraźny związek między prawdopodobieństwem udziału w wypadku a kolorem nadwozia pojazdu stwierdzili badacze z Monash University Accident Research Centre z Melbourne w Australii. Analizowali oni wypadki, wskutek których ludzie zostali ranni, zginęli lub doszło do poważnych uszkodzeń auta, jakie miały miejsce między 1987 a 2004 rokiem w australijskich stanach Victoria i Australia Zachodnia.
Białym najbezpieczniej?
REKLAMA
Z badań przeprowadzonych w Australii wynika, że najbezpieczniejsze jest jeżdżenie białymi samochodami w każdych warunkach. Bezpiecznymi kolorami okazały także barwy kremowe, beż i kolor żółty. Ryzyko wypadku w czasie podróżowania czerwonymi i niebieskimi samochodami jest za to o 7% wyższe niż w przypadku koloru białego. Najgorzej, zwłaszcza przy dobrej widoczności, wypadły samochody o barwach mało kontrastujących z otoczeniem.
Australijczycy dowiedli także, że jeżdżenie czarnymi i srebrno-szarymi pojazdami jest najbardziej ryzykowne, zwłaszcza w warunkach dobrej widoczności. W przypadku czarnych pojazdów ryzyko wypadku staje się o 12% wyższe, niż w przypadku białych czy jasnych aut. Prawie tak samo ryzykowne okazały się odcienie szarości i kolor srebrny, w przypadku których poziom zagrożenia jest o 11% wyższy niż w przypadku barwy białej.
Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?
Samochód bezpieczny to samochód dobrze widoczny, a więc prawidłowo oświetlony. To także samochód czysty, aby zdecydowanie wyróżniał się z tła i odbijał światło. W polskich warunkach klimatycznych panuje przekonanie, że na ciemnym kolorze lakieru nie widać brudu. Tymczasem jest to błędne założenie, które sprawia, że rzadziej myte samochody są pokryte szarym nalotem utrudniającym zauważenie pojazdu. Wyróżniają się w ruchu drogowym te kolory aut, których jest mniej. Na zasadzie kontrastu pośród wielu jednolitych ciemnych lakierów łatwiej dostrzeżemy intensywnie nasycony kolor.
REKLAMA
REKLAMA