Jak układać w przyczepie przewożone przedmioty?
REKLAMA
REKLAMA
Jeszcze gorsze od obciążenia haka jest jego niedociążenie – w skrajnym przypadku może nastąpić zerwanie zaczepu z haka i dojść do poważnej katastrofy. Przy pakowaniu przyczepy trzeba zawsze pamiętać, aby cały ciężar spoczywał na jej kołach, zaś siła potrzebna do uniesienia dyszla za zaczep kulowy haka nie powinna być większa niż kilkadziesiąt niutonów (kilka kilogramów). Maksymalny dopuszczalny nacisk pionowy na hak według starych podręczników nie powinien przekroczyć 500 niutonów (50 kg), zaś zaleca się, aby miał on około 200 niutonów (20 kg).
REKLAMA
Zobacz również:
Przed zapięciem zaczepu kulowego na haku należy starannie oczyścić zarówno wnętrze zaczepu jak i kulę na haku. Smar, zmieszany z piaskiem, który może się na nich znajdować, podczas jazdy będzie działał jak pasta szlifierska, dzięki czemu żywotność obu elementów będzie skrócona. Na kulę można nałożyć potem niezbyt grubą warstwę nowego, czystego smaru. Pamiętać, aby po założeniu na hak, zabezpieczyć zaczep kulowy przed samoczynnym otwarciem specjalną przetyczką, lub w jej zastępstwie śrubą o odpowiedniej średnicy lub – najlepiej – kłódką utrudniającą kradzież przyczepy.
Zobacz również:
REKLAMA
Ciężar w przyczepie powinien być rozłożony równomiernie nie tylko po obu stronach jej osi, ale także musi być zachowana równowaga w obciążeniu każdego z kół. Gdy nie jest możliwe takie umieszczenie przedmiotów, aby wypełniały całą wolną przestrzeń bez luzu, należy albo zastosować dodatkowe wypełnienie w postaci mocnych, nie podatnych na zgniatanie pudeł lub skrzynek, albo solidnie przywiązać „na sztywno” ładunek. Dotyczy to także przyczep campingowych. Należy opróżnić ich zbiorniki wody i nieczystości, albo zadbać, aby one były napełnione do pełna. Swobodna powierzchnia przewożonego w przyczepie płynu, zwłaszcza gdy tego płynu jest dużo, była przyczyną niejednej katastrofy. Trzeba zamocować wszystkie przedmioty, które przemieszczając się podczas jazdy mogą spowodować różne zniszczenia.
Przewożąc przyczepą bagażową różne przedmioty, należy zawsze najcięższe i najmocniejsze układać najbliżej jej przedniej ścianki, pamiętając jednak o prawidłowym wyważeniu całości. Ciężkie, źle zamocowane przedmioty mogą podczas gwałtownego hamowania przemieścić się ku przodowi i staranować inne, delikatniejsze.
REKLAMA
REKLAMA