REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chevrolet Suburban - czyli jak powstały SUV-y

Subskrybuj nas na Youtube
Chevrolet Suburban 2011 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban 2011 Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Suburban jest ważny dla Chevroleta z kilku powodów. Po pierwsze, jest to jeden z najdłużej produkowanych modeli w historii motoryzacji. Po drugie, zarobił dla General Motors naprawdę poważne pieniądze. Suburbanem jeździł też serialowy gangster Tony Soprano z serialu "The Sopranos".

Choć ogromne SUVy nigdy nie zadomowiły się na europejskim rynku, Suburbana zna prawdopodobnie prawie każdy fan motoryzacji. Ten pełnowymiarowy SUV to dziś już prawdziwy dinozaur: po raz pierwszy nazwa Suburban pojawiła się w 1936 roku, choć Chevrolet zbudował dla Gwardii Narodowej auto tego typu w oparciu o podwozie półtonowej ciężarówki trzy lata wcześniej.

REKLAMA

REKLAMA

Dopiero w 1936 na rynku cywilnym pojawił się samochód oparty o podwozie półtonowej ciężarówki z nadwoziem typu station wagon. Suburban nie był jeszcze wtedy oddzielnym modelem Chevroleta, a tylko wersją nadwozia zwaną "Carryall Suburban". W przeciwieństwie do większości aut z tego okresu, Carryall Suburban miał nadwozie wykonane w całości ze stali. W środku było miejsce dla ośmiu pasażerów, w trzech rzędach siedzeń, choć w pierwszych Suburbanach były... tylko dwoje drzwi (i otwierana na boki tylna klapa, jak w aucie dostawczym).

Nazwa Suburban nie należała jednak tylko do Chevroleta. Od 1918 roku Chevrolet należał do koncernu General Motors, który to znany jest z oferowania takich samych konstrukcyjnie samochodów pod różnymi nazwami i kierując go do różnych klientów. I tak w 1937 Chevrolet Carryall Suburban był sprzedawany również jako GMC Suburban. Nazwa ta w aucie ze znaczkiem GMC utrzymała się aż do 1992 roku, kiedy to zmieniono nazwę na GMC Yukon.

Wracamy jednak do tematu. Chevrolet Carryall Suburban pierwszej generacji miał pod maską niezbyt wielki silnik. 3,6 litrowa 90-konna rzędowa szóstka nie miała lekkiego życia, napędzając ośmioosobowe auto. Auto w praktycznie niezmienionej formie przetrwało aż do 1940 roku.

REKLAMA

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Colorado Rally

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lata wojny

Główną zmianą w 1941 roku był nowy 3,7 litrowy silnik o mocy 93 koni mechanicznych. Zamontowano też przednie światła o opływowym kształcie. Auto w tej formie produkowano do 1942 roku. Od 1943 do 1945 Chevrolet, tak jak i inni amerykańscy producenci aut wstrzymali cywilną produkcję i przestawili się na wytwarzanie broni na potrzeby wojska, bowiem w 1942 roku USA przystąpiły do drugiej wojny światowej.

Zaraz po wojnie, w 1946 roku, koncerny motoryzacyjne wznowiły produkcję aut cywilnych. Niestety, przez kilka lat firmy miały zupełnie inne priorytety i nie zajmowały się rozwojem samochodów dla cywili. Z tego powodu w 1946 roku Chevrolet Suburban wyglądał dokładnie tak samo jak model z 1942.

Pierwszy automat

Chevrolet poświęcił jednak 1946 rok na rozwój swojej oferty i w 1947 wypuścił na rynek poprawionego Suburbana. Auto nie różniło się tak bardzo, było jednak nieco szersze, większy był też przedni grill. Na kolejną nowinkę trzeba było czekać aż do 1953 roku, jednak warto było: w tym roku General Motors wprowadził do Suburbanów (zarówno Chevroleta jak i GMC) automatyczną skrzynię biegów Hydra-Matic, wzmocnił też do 100 koni mechanicznych silnik. Rok później pod maską auta znaleźć można było już nawet silniki o mocy 125 koni mechanicznych.

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Miray

Druga seria

W 1955 roku nastąpiła mała rewolucja, kiedy to na rynku pojawiła się tak zwana "druga seria" Suburbana. Zmiany były znaczne: zamontowano opływową przednią szybę, a pod maską po raz pierwszy pojawiły się silniki V8 (oparte o konstrukcję Pontiaca) o pojemności 4,3 litra i mocy do 180 koni mechanicznych. Rzędowe szóstki również wzmocniono, aż do 136 koni mechanicznych. Kolejne lata oznaczały mocniejsze silniki: w 1956 roku V8ka pod maską Chevroleta Suburbana osiągała nawet 205 koni mechanicznych.

Do tej pory wszystkie Suburbany miały napęd na tylne koła. W 1956 roku nadeszła mała rewolucja: General Motors wprowadził do Suburbana napęd na cztery koła. W 1956 otrzymał go tylko GMC Suburban, Chevrolet musiał zaczekać aż do 1957. Do 1959 roku wprowadzano też pewne zmiany stylistyczne, eksperymentowano z szerszym grillem i bardziej opływowym kształtem auta i, zamontowano podwójne światła.

Cywilny Suburban

W 1960 roku Suburban otrzymał nowe nadwozie i zaczął przypominać coraz bardziej auto osobowe, nie zaś mały autobus na bazie ciężarówki. Grill z podwójnymi światłami umieszczono bardzo nisko, a nad nimi umieszczono efektowne "wloty powietrza" w stylu silnika odrzutowego. Kilka lat później uznano je jednak za zbyt dziwne i w ich miejsce trafiły kierunkowskazy (co też wyglądało dziwnie).

Tego samego roku (1960) General Motors wypuścił na rynek nowego pickupa, mechanicznie tożsamego z Suburbanem. Był nim Chevrolet C/K (znany też jako GMC C/K lub GMC Sierra). Od Od tego momentu łatwo było odróżnić wersje z fabrycznie montowanym napędem na cztery koła od wersji z napędem na tylną oś: auta z oznaczeniem K miały napęd 4x4, zaś z oznaczeniem C już nie.

Zobacz też: Chevrolet Spark

C/K numer dwa i silnikowa kastracja

Pierwszą generację "Suburbana C/K" produkowano aż do 1966 roku. Rok później pojawiła się druga generacja, bardzo zresztą łatwo rozpoznawalna. Auto miało tylko jedne drzwi po stronie kierowcy, dwa zaś po stronie pasażera. W 1968 roku zaczęto montować wymagane prawem tzw. "side markery" (odblaskowe światła na boku auta, tzw. "obrysówki"), a rok później pojawiły się aż cztery nowe silniki V8, najmocniejsza z nich miała moć aż 350 koni mechanicznych. Auto produkowano w tej formie aż do 1972 roku.

Co ciekawe, od 1971 roku silniki wydają się "wykastrowane z mocy", wprowadzono bowiem regulację która nakazywała podawać moc silnika "na kołach" (czyli po odliczeniu osiągów "zabieranych" przez różne elementy i wyposażenie samochodu). Poprzednio mierzono tylko samą wyjściową moc silnika na wale korbowym, dzięki czemu osiągi jednostek napędowych wydawały się bardziej imponujące niż były w rzeczywistości.

Lata Hendrixa

W 1973 roku nadwozie nowego Suburbana bardzo uproszczone. Sylwetka auta stała się bardziej kanciasta, zgodnie z obowiązującymi wówczas kanonami projektowania aut, a Suburban zaczął coraz bardziej przypominać auto, jakie produkowane jest obecnie. W 1978 roku zaczęto oferować Suburbana z wolnossącym silnikiem V8 Diesla o pojemności 5,7 litra.

Kolejna poważniejsza zmiana nastąpiła w 1981 roku, kiedy to auto stało się o wiele bardziej opływowe w kształcie i lżejsze. Zastosowanie lekkich materiałów pozwoliło obniżyć wage o prawie 140 kilogramów. Od 1982 roku Suburbana mozna było kupić z bardzo wytrzymałym silnikiem V8 o pojemności 6,2 litra, choć nie była to największa jednostka napędowa (prym wiódł wprowadzony w 1973 roku silnik o pojemności 7,4 litra) pod maską Suburbana.

Wraz z rozwojem technologii zaczęto też zwracać większą uwagę na zabezpieczenie antykorozyjne auta: w 1983 roku zastosowano w nadwoziu auta stal nierdzewną, a rok później poddawano niektóre elementy procesowi galwanizacji.

Zobacz też: Chevrolet Orlando

Wielkie zmiany

Pod koniec lat 80-tych wielki Suburban był już przestarzałą konstrukcją i konieczne były zmiany. Pod sam koniec produkcji, aż do 1991 roku wprowadzano pewne zmiany, jednak były to głównie usprawnienia mechaniczne (np. nowe silniki, zabezpieczenie antykorozyjne, nowe układy wtryskowe, lepsze uszczelki pod głowicą etc).

W 1988 roku General Motors uaktualnił całą gamę pełnowymiarowych pickupów. Konstrukcyjnie były to zupełnie nowe samochody, jednak na nowe rozwiązania Suburban musiał zaczekać aż do 1992 roku. Na dodatek w 1988 roku zrezygnowano z używania oznaczenia C/K dla oznaczania wersji napędowych Suburbana: po to, aby klienci nie mylili go z nowym pickupem C/K.

Nowe, opływowe nadwozie, ulepszone wnętrze i sporo nowinek technicznych trafiły do Suburbana w 1991 roku. W standardzie pojawił się ABS, a auta z napędem na obie osie otrzymały nowe niezależne przednie zawieszenie i nową skrzynkę redukcyjną Insta-Trac. Powrócono też do oznaczeń C/K.

Zmiany w następnych latach upływały pod znakiem zwiększania bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. W 1994 roku Suburban otrzymał wzmocnione drzwi, trzecie światło hamowania. Rok później pojawiła się też poduszka powietrzna po stronie kierowcy (pasażer musiał zaczekać na swoją jeszcze dwa lata).

Bezpieczeństwo oznacza też zabezpieczenia antykradzieżowe. W 1998 roku General Motors zamontował w Suburbanie system "Passlock".

Zobacz też: Nowy Chevrolet Captiva

Chevrolet Suburban przygotowywał się do wkroczenia w XXI wiek. W 2000 roku wprowadzono na rynek kolejną generację Chevroleta Suburbana. Tempo zmian przyspieszało - z każdym rokiem Suburban robił się coraz nowocześniejszy, bezpieczniejszy i szybszy (w 2001 roku pod maskę trafiła gargantuiczna, 8,1 litrowa V8ka o mocy 340 KM).

Obecnie produkowana generacja Suburbana jest na rynku od 2007 roku. Samochód odbył naprawdę długą drogę: od ciężarówki z przedziałem pasażerskim i dwojgiem drzwi (pasażerowie wchodzili przez tylną klapę) aż do luksusowego drogowego kolosa z 340-konnym silnikiem, bogatym wyposażeniem i skomplikowanymi systemami bezpieczeństwa.

Chevrolet Suburban 1936 Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban 1939 Fot. Chevrolet
Linia produkcyjna Chevroleta Suburbana w roku 1949. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 1973 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban z 2009 roku. Fot. Chevrolet
Chevrolet Suburban LTZ 2011 Fot. Chevrolet
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA