REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać fotelik dla dziecka?

Subskrybuj nas na Youtube
Według danych policji, jedna na cztery ofiary wypadków, które miały miejsce na polskich drogach, to dziecko.
Według danych policji, jedna na cztery ofiary wypadków, które miały miejsce na polskich drogach, to dziecko.

REKLAMA

REKLAMA

Foteliki dla dzieci mają za zadanie zapewnić naszym pociechom wysoki poziom bezpieczeństwa. Aby fotelik spełniał swoje zadanie musi być dobrze dobrany i zamontowany we właściwy sposób.

Według danych policji, jedna na cztery ofiary wypadków, które miały miejsce na polskich drogach, to dziecko. Dlatego rodzice i opiekunowie mają obowiązek zapewnienia dzieciom jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Absolutnie nie wolno przewozić dzieci na kolanach, ponieważ w przypadku kolizji nie będziemy go w stanie utrzymać i dziecko może wówczas wypaść z pojazdu przez szybę.

REKLAMA

Zanim kupisz fotelik

REKLAMA

Podczas wyboru fotelika dla naszej pociechy najważniejszą sprawą jest sprawdzenie, czy dany fotelik ma homologację.  Przepisy w krajach Unii Europejskiej nakładają obowiązek przewożenia dzieci w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do masy oraz wieku (dzieci do lat 12, których wzrost jest mniejszy niż 150 cm). W Polsce regulacje prawne w tym zakresie wprowadzono na początku 1999 r.

Kupując fotelik należy zwrócić uwagę, aby miał on znak bezpieczeństwa (w Polsce litera B) lub homologację europejską (znak E). Symbole te gwarantują, że fotelik został przetestowany i jest bezpieczny. Przepisy homologacyjne, którym poddawane są foteliki wprowadzono, aby w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci nie było dowolności. Niektóre foteliki posiadają także atest lotniczy, co oznacza, że można ich bezpiecznie używać także w samolotach. Dobrze też, jeśli fotelik posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka.

Zobacz też: Jak myć samochód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed kupnem konkretnego fotelika dobrze jest przymierzyć go do naszego auta. Warto także sprawdzić, czy jest w nim wygodnie naszemu dziecku (sprzedawcy nie robią w tej kwestii problemów).

Poszczególne foteliki podzielone są na grupy adresowane do dzieci w określonym wieku i określonej wadze:

• 0 – dla niemowląt do 10 kg (czyli do około 6-9 miesięcy),

• 0+ – dla dzieci do 13 kg (do 12-15 miesięcy ),

• 1 – dla dzieci ważących 9-18 kg (do 4 lat),

• 2 – dla dzieci ważących 15-25 kg (4-6 lat),

• 3 – dla dzieci ważących 22-36 kg (6-12 lat).

Zobacz też: Czy opony mają okres ważności?

Zwróć uwagę na system pasów

Wygodny i bezpieczny fotelik dla małego użytkownika powinien mieć  pięciopunktowy system pasów bezpieczeństwa ze zmiękczeniami i klamrą, dobrze zmiękczone siedzisko i osłony głowy oraz stabilną twardą skorupę.

Ważne jest to czy klamra mocująca pasy ma blokadę, która uniemożliwi maluchowi ewentualne odpięcie pasów. Dziecku będzie wygodnie, jeśli fotelik ma specjalne osłonki na pasy, które sprawią, że te nie będą wrzynały się w ramionka maluszka. Istotne jest także, by wyściółka fotelika dla niemowlęcia (czy dodatkowy wkład niemowlęcy) była bawełniana i demontowalna, a pasy bezpieczeństwa podlegały dowolnej regulacji. Wygodny fotelik dla dziecka o masie powyżej 9 kg powinien mieć możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia – wówczas dziecko w trakcie podróży ma możliwość snu w pozycji półleżącej.

Montowanie fotelika

Fotelik powinien być przypięty zgodnie z instrukcją, tak aby przy gwałtownym hamowaniu pozostał na miejscu. Są dwa systemy mocowań fotelików. Tańszy - pasami bezpieczeństwa, w które fabrycznie wyposażony jest samochód i droższy – ISOFIX, czyli zatrzask przytwierdzony do konstrukcji samochodu. Zaczepy ISOFIX, oferowanie przez niektórych producentów, w tym również Chevroleta, w standardzie, znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela samochodowego. Dzięki takiemu połączeniu fotelik jest stabilniej zamontowany. Przed przypięciem fotelika powinno się sprawdzić, czy pasy nie są skręcone.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA