REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać fotelik dla dziecka?

Według danych policji, jedna na cztery ofiary wypadków, które miały miejsce na polskich drogach, to dziecko.
Według danych policji, jedna na cztery ofiary wypadków, które miały miejsce na polskich drogach, to dziecko.

REKLAMA

REKLAMA

Foteliki dla dzieci mają za zadanie zapewnić naszym pociechom wysoki poziom bezpieczeństwa. Aby fotelik spełniał swoje zadanie musi być dobrze dobrany i zamontowany we właściwy sposób.

Według danych policji, jedna na cztery ofiary wypadków, które miały miejsce na polskich drogach, to dziecko. Dlatego rodzice i opiekunowie mają obowiązek zapewnienia dzieciom jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Absolutnie nie wolno przewozić dzieci na kolanach, ponieważ w przypadku kolizji nie będziemy go w stanie utrzymać i dziecko może wówczas wypaść z pojazdu przez szybę.

REKLAMA

Zanim kupisz fotelik

REKLAMA

Podczas wyboru fotelika dla naszej pociechy najważniejszą sprawą jest sprawdzenie, czy dany fotelik ma homologację.  Przepisy w krajach Unii Europejskiej nakładają obowiązek przewożenia dzieci w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do masy oraz wieku (dzieci do lat 12, których wzrost jest mniejszy niż 150 cm). W Polsce regulacje prawne w tym zakresie wprowadzono na początku 1999 r.

Kupując fotelik należy zwrócić uwagę, aby miał on znak bezpieczeństwa (w Polsce litera B) lub homologację europejską (znak E). Symbole te gwarantują, że fotelik został przetestowany i jest bezpieczny. Przepisy homologacyjne, którym poddawane są foteliki wprowadzono, aby w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci nie było dowolności. Niektóre foteliki posiadają także atest lotniczy, co oznacza, że można ich bezpiecznie używać także w samolotach. Dobrze też, jeśli fotelik posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka.

Zobacz też: Jak myć samochód?

Przed kupnem konkretnego fotelika dobrze jest przymierzyć go do naszego auta. Warto także sprawdzić, czy jest w nim wygodnie naszemu dziecku (sprzedawcy nie robią w tej kwestii problemów).

Poszczególne foteliki podzielone są na grupy adresowane do dzieci w określonym wieku i określonej wadze:

• 0 – dla niemowląt do 10 kg (czyli do około 6-9 miesięcy),

• 0+ – dla dzieci do 13 kg (do 12-15 miesięcy ),

• 1 – dla dzieci ważących 9-18 kg (do 4 lat),

• 2 – dla dzieci ważących 15-25 kg (4-6 lat),

• 3 – dla dzieci ważących 22-36 kg (6-12 lat).

Zobacz też: Czy opony mają okres ważności?

Zwróć uwagę na system pasów

Wygodny i bezpieczny fotelik dla małego użytkownika powinien mieć  pięciopunktowy system pasów bezpieczeństwa ze zmiękczeniami i klamrą, dobrze zmiękczone siedzisko i osłony głowy oraz stabilną twardą skorupę.

Ważne jest to czy klamra mocująca pasy ma blokadę, która uniemożliwi maluchowi ewentualne odpięcie pasów. Dziecku będzie wygodnie, jeśli fotelik ma specjalne osłonki na pasy, które sprawią, że te nie będą wrzynały się w ramionka maluszka. Istotne jest także, by wyściółka fotelika dla niemowlęcia (czy dodatkowy wkład niemowlęcy) była bawełniana i demontowalna, a pasy bezpieczeństwa podlegały dowolnej regulacji. Wygodny fotelik dla dziecka o masie powyżej 9 kg powinien mieć możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia – wówczas dziecko w trakcie podróży ma możliwość snu w pozycji półleżącej.

Montowanie fotelika

Fotelik powinien być przypięty zgodnie z instrukcją, tak aby przy gwałtownym hamowaniu pozostał na miejscu. Są dwa systemy mocowań fotelików. Tańszy - pasami bezpieczeństwa, w które fabrycznie wyposażony jest samochód i droższy – ISOFIX, czyli zatrzask przytwierdzony do konstrukcji samochodu. Zaczepy ISOFIX, oferowanie przez niektórych producentów, w tym również Chevroleta, w standardzie, znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela samochodowego. Dzięki takiemu połączeniu fotelik jest stabilniej zamontowany. Przed przypięciem fotelika powinno się sprawdzić, czy pasy nie są skręcone.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    REKLAMA