REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać fotelik dla dziecka?

REKLAMA

REKLAMA

Foteliki dla dzieci mają za zadanie zapewnić naszym pociechom wysoki poziom bezpieczeństwa. Aby fotelik spełniał swoje zadanie musi być dobrze dobrany i zamontowany we właściwy sposób.

Według danych policji, jedna na cztery ofiary wypadków, które miały miejsce na polskich drogach, to dziecko. Dlatego rodzice i opiekunowie mają obowiązek zapewnienia dzieciom jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Absolutnie nie wolno przewozić dzieci na kolanach, ponieważ w przypadku kolizji nie będziemy go w stanie utrzymać i dziecko może wówczas wypaść z pojazdu przez szybę.

REKLAMA

Zanim kupisz fotelik

REKLAMA

Podczas wyboru fotelika dla naszej pociechy najważniejszą sprawą jest sprawdzenie, czy dany fotelik ma homologację.  Przepisy w krajach Unii Europejskiej nakładają obowiązek przewożenia dzieci w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do masy oraz wieku (dzieci do lat 12, których wzrost jest mniejszy niż 150 cm). W Polsce regulacje prawne w tym zakresie wprowadzono na początku 1999 r.

Kupując fotelik należy zwrócić uwagę, aby miał on znak bezpieczeństwa (w Polsce litera B) lub homologację europejską (znak E). Symbole te gwarantują, że fotelik został przetestowany i jest bezpieczny. Przepisy homologacyjne, którym poddawane są foteliki wprowadzono, aby w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci nie było dowolności. Niektóre foteliki posiadają także atest lotniczy, co oznacza, że można ich bezpiecznie używać także w samolotach. Dobrze też, jeśli fotelik posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka.

Zobacz też: Jak myć samochód?

Przed kupnem konkretnego fotelika dobrze jest przymierzyć go do naszego auta. Warto także sprawdzić, czy jest w nim wygodnie naszemu dziecku (sprzedawcy nie robią w tej kwestii problemów).

Poszczególne foteliki podzielone są na grupy adresowane do dzieci w określonym wieku i określonej wadze:

• 0 – dla niemowląt do 10 kg (czyli do około 6-9 miesięcy),

• 0+ – dla dzieci do 13 kg (do 12-15 miesięcy ),

• 1 – dla dzieci ważących 9-18 kg (do 4 lat),

• 2 – dla dzieci ważących 15-25 kg (4-6 lat),

• 3 – dla dzieci ważących 22-36 kg (6-12 lat).

Zobacz też: Czy opony mają okres ważności?

Zwróć uwagę na system pasów

Wygodny i bezpieczny fotelik dla małego użytkownika powinien mieć  pięciopunktowy system pasów bezpieczeństwa ze zmiękczeniami i klamrą, dobrze zmiękczone siedzisko i osłony głowy oraz stabilną twardą skorupę.

Ważne jest to czy klamra mocująca pasy ma blokadę, która uniemożliwi maluchowi ewentualne odpięcie pasów. Dziecku będzie wygodnie, jeśli fotelik ma specjalne osłonki na pasy, które sprawią, że te nie będą wrzynały się w ramionka maluszka. Istotne jest także, by wyściółka fotelika dla niemowlęcia (czy dodatkowy wkład niemowlęcy) była bawełniana i demontowalna, a pasy bezpieczeństwa podlegały dowolnej regulacji. Wygodny fotelik dla dziecka o masie powyżej 9 kg powinien mieć możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia – wówczas dziecko w trakcie podróży ma możliwość snu w pozycji półleżącej.

Montowanie fotelika

Fotelik powinien być przypięty zgodnie z instrukcją, tak aby przy gwałtownym hamowaniu pozostał na miejscu. Są dwa systemy mocowań fotelików. Tańszy - pasami bezpieczeństwa, w które fabrycznie wyposażony jest samochód i droższy – ISOFIX, czyli zatrzask przytwierdzony do konstrukcji samochodu. Zaczepy ISOFIX, oferowanie przez niektórych producentów, w tym również Chevroleta, w standardzie, znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela samochodowego. Dzięki takiemu połączeniu fotelik jest stabilniej zamontowany. Przed przypięciem fotelika powinno się sprawdzić, czy pasy nie są skręcone.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA