REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia / fot. Łukasz Kuźmiuk
Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowane przez Ministerstwo Finansów projekty zmian w ustawach o podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) oraz prawnych (CIT), potwierdzają ogłoszony w tym roku zamiar podniesienia obciążeń podatkowych związanych z użytkowaniem samochodów firmowych. Chociaż będą one obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku, to przedsiębiorcy już zaczęli się rozglądać za alternatywami za granicą, w tym w Estonii.

Projekt ustawy bardzo mocno uderza w samochody z segmentu premium. Dziś przedsiębiorca, który decyduje się wziąć pojazd w leasing, może zaliczyć opłaty leasingowe do kosztów bez żadnych ograniczeń. To sprawia, że leasing jest bardziej opłacalny od zakupu samochodu na własność za gotówkę. Warto dodać, że w obecnym stanie prawnym limitem amortyzacji jest kwota 20 000 EUR (ok. 86 000 zł). Od stycznia następnego roku zostanie wprowadzony limit kosztów podatkowych w leasingu operacyjnym do kwoty 150 000 złotych. W przypadku samochodów droższych niż 150 tysięcy złotych taka forma finansowania przestanie zatem być opłacalna. Kosztem podatkowym będą tylko raty leasingu w wysokości nieprzekraczającej części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego. Planowane zmiany będą niekorzystne także w zakresie odliczania kosztów bieżących związanych z samochodami. Jeśli będą one służyły nie tylko celom służbowym, ale i prywatnym, to możliwe będzie odliczenie tylko części poniesionych wydatków (50% lub 75%). Cel zaproponowanych zmian wydaje się jasny, poszukiwanie pieniędzy pod pretekstem uproszczenia systemu podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej polskich przedsiębiorców poszukuje tańszych rozwiązań za granicą. Dotyczy to szczególnie tych przedsiębiorców, którzy działają na arenie międzynarodowej. W poszukiwaniu optymalizacji podatkowej otwierają oni nowe spółki w krajach, które wyróżnia przyjazne podejście do biznesu. Wraz z rosnącą popularnością zakładania takich spółek wzrasta także zainteresowanie rejestracją floty za granicą. O ile zakładanie firmy za granicą wyłącznie w celu nabycia samochodu osobowego niekoniecznie musi być atrakcyjnym finansowo rozwiązaniem, gdyż zależy od wartości pojazdu i specyfiki biznesu, o tyle, wykorzystanie istniejącego przedsiębiorstwa jest opłacalnym rozwiązaniem. Wybór przedsiębiorców coraz częściej pada na Estonię, którą wyróżnia atrakcyjny system podatkowy i rozwinięta e-administracja. Warto podkreślić, że Estonia wraz z Polską mają podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Decydując się na zakup samochodu na terenie Polski, który jeszcze przed rejestracją opuszcza terytorium RP, istnieje możliwość odliczenia podatku akcyzowego, który znajduje się w cenie aut przeznaczonych na rynek Polski. W przypadku samochodów o pojemności poniżej 2000 cm3 nie jest to jakiś duży koszt, gdyż akcyza wynosi 3,1% wartości netto pojazdu. W sytuacji, gdy planujemy zakup samochodu, którego pojemność przekracza 2000 cm3, wówczas stawka podatku akcyzowego wzrasta do 18,6% jego wartości.

– Aby odliczyć ten podatek, dealer musi na własny koszt zorganizować i dokonać transportu samochodu do miejsca jego docelowej rejestracji. W przypadku spółek estońskich, zarejestrowanych w stolicy, jest to Tallin, oddalony od Warszawy drogą lądową o około 1000 km – mówi Artur Kuczmowski, senior partner w kancelarii Thompson&Stein. – W sytuacji, w której nasza spółka będąca nabywcą pojazdu, jest czynnym podatnikiem podatku VAT na terenie Unii Europejskiej, a jego dostawę do Estonii przeprowadza dealer, zastosowanie będzie miała procedura odwrotnego obciążenia VAT. Oznacza to, że pojazd zakupimy w cenie netto. W Estonii istnieje możliwość 100% odliczenia podatku VAT od zakupu i użytkowania samochodu, tak więc spółka dokona jego pełnego naliczenia i odliczenia – dodaje.

REKLAMA

Jakie są niedogodności związane z taką transakcją?

W przypadku Estonii (ale też i większości krajów europejskich), dla firmy bez stabilnej historii, zarządzanej przez obcokrajowca, praktycznie niemożliwym jest uzyskanie finansowania w postaci leasingu czy też kredytu. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup gotówkowy. Niezwykle istotne są także badania techniczne samochodu, które muszą odbywać się w kraju rejestracji pojazdu. Pierwsza rejestracja w Estonii jest nieco bardziej skomplikowanym procesem niż w przypadku rejestracji w Polsce, ale w praktyce nie trwa ona dłużej niż 7 dni. Pierwsze badania techniczne przeprowadza się w ciągu 3 lat od pierwszej rejestracji, a następnie w ciągu 2 lat po upływie tego okresu. Kolejne badania prowadzone są w cyklach rocznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym elementem jest ubezpieczenie samochodu. Pojazd będzie podlegał ubezpieczeniu przez estońskie towarzystwa ubezpieczeń. Wybór ubezpieczycieli na terenie Estonii, z uwagi na wielkość kraju jest zawężony, natomiast ceny polis są zbliżone do tych w Polsce. Trzeba także mieć na uwadze to, że nie wszyscy dealerzy samochodowi godzą się na niedogodności w postaci organizowania transportu pojazdu za granicę oraz występowanie o zwrot podatku akcyzowego. Należy więc wybrać takiego, który najlepiej ma doświadczenie w takich transakcjach, zna procedury i umie sprawnie przeprowadzić klienta przez cały proces.

Podsumowując, zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę jest opłacalną, choć wymagającą alternatywą. Należy mieć na uwadze, że wciąż trwają prace nad ostatecznymi zapisami w ustawie.

Źródło: Thompson&Stein / www.thompsonstein.com

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA