REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia

Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia / fot. Łukasz Kuźmiuk
Zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę w Estonii – szanse i ograniczenia / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowane przez Ministerstwo Finansów projekty zmian w ustawach o podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) oraz prawnych (CIT), potwierdzają ogłoszony w tym roku zamiar podniesienia obciążeń podatkowych związanych z użytkowaniem samochodów firmowych. Chociaż będą one obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku, to przedsiębiorcy już zaczęli się rozglądać za alternatywami za granicą, w tym w Estonii.

REKLAMA

Projekt ustawy bardzo mocno uderza w samochody z segmentu premium. Dziś przedsiębiorca, który decyduje się wziąć pojazd w leasing, może zaliczyć opłaty leasingowe do kosztów bez żadnych ograniczeń. To sprawia, że leasing jest bardziej opłacalny od zakupu samochodu na własność za gotówkę. Warto dodać, że w obecnym stanie prawnym limitem amortyzacji jest kwota 20 000 EUR (ok. 86 000 zł). Od stycznia następnego roku zostanie wprowadzony limit kosztów podatkowych w leasingu operacyjnym do kwoty 150 000 złotych. W przypadku samochodów droższych niż 150 tysięcy złotych taka forma finansowania przestanie zatem być opłacalna. Kosztem podatkowym będą tylko raty leasingu w wysokości nieprzekraczającej części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego. Planowane zmiany będą niekorzystne także w zakresie odliczania kosztów bieżących związanych z samochodami. Jeśli będą one służyły nie tylko celom służbowym, ale i prywatnym, to możliwe będzie odliczenie tylko części poniesionych wydatków (50% lub 75%). Cel zaproponowanych zmian wydaje się jasny, poszukiwanie pieniędzy pod pretekstem uproszczenia systemu podatkowego.

REKLAMA

Coraz więcej polskich przedsiębiorców poszukuje tańszych rozwiązań za granicą. Dotyczy to szczególnie tych przedsiębiorców, którzy działają na arenie międzynarodowej. W poszukiwaniu optymalizacji podatkowej otwierają oni nowe spółki w krajach, które wyróżnia przyjazne podejście do biznesu. Wraz z rosnącą popularnością zakładania takich spółek wzrasta także zainteresowanie rejestracją floty za granicą. O ile zakładanie firmy za granicą wyłącznie w celu nabycia samochodu osobowego niekoniecznie musi być atrakcyjnym finansowo rozwiązaniem, gdyż zależy od wartości pojazdu i specyfiki biznesu, o tyle, wykorzystanie istniejącego przedsiębiorstwa jest opłacalnym rozwiązaniem. Wybór przedsiębiorców coraz częściej pada na Estonię, którą wyróżnia atrakcyjny system podatkowy i rozwinięta e-administracja. Warto podkreślić, że Estonia wraz z Polską mają podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

REKLAMA

Decydując się na zakup samochodu na terenie Polski, który jeszcze przed rejestracją opuszcza terytorium RP, istnieje możliwość odliczenia podatku akcyzowego, który znajduje się w cenie aut przeznaczonych na rynek Polski. W przypadku samochodów o pojemności poniżej 2000 cm3 nie jest to jakiś duży koszt, gdyż akcyza wynosi 3,1% wartości netto pojazdu. W sytuacji, gdy planujemy zakup samochodu, którego pojemność przekracza 2000 cm3, wówczas stawka podatku akcyzowego wzrasta do 18,6% jego wartości.

– Aby odliczyć ten podatek, dealer musi na własny koszt zorganizować i dokonać transportu samochodu do miejsca jego docelowej rejestracji. W przypadku spółek estońskich, zarejestrowanych w stolicy, jest to Tallin, oddalony od Warszawy drogą lądową o około 1000 km – mówi Artur Kuczmowski, senior partner w kancelarii Thompson&Stein. – W sytuacji, w której nasza spółka będąca nabywcą pojazdu, jest czynnym podatnikiem podatku VAT na terenie Unii Europejskiej, a jego dostawę do Estonii przeprowadza dealer, zastosowanie będzie miała procedura odwrotnego obciążenia VAT. Oznacza to, że pojazd zakupimy w cenie netto. W Estonii istnieje możliwość 100% odliczenia podatku VAT od zakupu i użytkowania samochodu, tak więc spółka dokona jego pełnego naliczenia i odliczenia – dodaje.

Jakie są niedogodności związane z taką transakcją?

W przypadku Estonii (ale też i większości krajów europejskich), dla firmy bez stabilnej historii, zarządzanej przez obcokrajowca, praktycznie niemożliwym jest uzyskanie finansowania w postaci leasingu czy też kredytu. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup gotówkowy. Niezwykle istotne są także badania techniczne samochodu, które muszą odbywać się w kraju rejestracji pojazdu. Pierwsza rejestracja w Estonii jest nieco bardziej skomplikowanym procesem niż w przypadku rejestracji w Polsce, ale w praktyce nie trwa ona dłużej niż 7 dni. Pierwsze badania techniczne przeprowadza się w ciągu 3 lat od pierwszej rejestracji, a następnie w ciągu 2 lat po upływie tego okresu. Kolejne badania prowadzone są w cyklach rocznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym elementem jest ubezpieczenie samochodu. Pojazd będzie podlegał ubezpieczeniu przez estońskie towarzystwa ubezpieczeń. Wybór ubezpieczycieli na terenie Estonii, z uwagi na wielkość kraju jest zawężony, natomiast ceny polis są zbliżone do tych w Polsce. Trzeba także mieć na uwadze to, że nie wszyscy dealerzy samochodowi godzą się na niedogodności w postaci organizowania transportu pojazdu za granicę oraz występowanie o zwrot podatku akcyzowego. Należy więc wybrać takiego, który najlepiej ma doświadczenie w takich transakcjach, zna procedury i umie sprawnie przeprowadzić klienta przez cały proces.

Podsumowując, zakup samochodu klasy premium na zagraniczną spółkę jest opłacalną, choć wymagającą alternatywą. Należy mieć na uwadze, że wciąż trwają prace nad ostatecznymi zapisami w ustawie.

Źródło: Thompson&Stein / www.thompsonstein.com

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA