REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów w krajach UE

Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Fot. Fotolia
Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

UE szykuje zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Przede wszystkim ma być łatwiej przerejestrować samochód z jednego państwa UE do drugiego. Ponadto badanie techniczne wykonane w jednym kraju cżłonkowskim ma być honorowane w pozostałych.

Na początku lutego państwa członkowskie UE mają wrócić do prac nad nowymi przepisami o ponownej rejestracji samochodów w innym kraju niż kraj zakupu auta. Były wstrzymane, bowiem Komisja Europejska analizowała wpływ przepisów na sferę podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Komisja uznała, że nie ma zagrożenia, by kraje o stosunkowo wysokich stawkach podatkowych dla samochodów miały stracić dochody z tego tytułu. Ich rządy zdają się nie dowierzać, co zapowiada długie negocjacje, zanim nowe przepisy ujrzą światło dzienne.

Problemy związane z przerejestrowywaniem samochodów z jednego kraju do drugiego to jedna z największych przeszkód na wspólnym rynku unijnym zarówno dla przedsiębiorstw jak i obywateli. Dlatego w 2012 r. Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy mające uprościć formalności i warunki rejestracji, a także zminimalizować różnice między państwami członkowskimi.

Kilka krajów UE, jak np. Dania czy Finlandia, w których podatki za samochody są wyższe niż w innych, obawia się wpływu nowych przepisów upraszczających procedury na zwiększenie przerejestrowywania samochodów do innych krajów członkowskich.

REKLAMA

Najmniejszy kraj UE, czyli wyspiarska Malta, też boi się ułatwienia procedury przerejestrowania, bo boryka się z problemem największej liczby samochodów na km2, co próbuje kontrolować odpowiednio wysokim opodatkowaniem samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szykuje się nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

KE przyznaje, że różnice w podatkach od samochodów w poszczególnych państwach członkowskich są tak znaczne, że może to zachęcać już teraz do szukania przez kierowców sposobu na zmniejszenie tych stawek właśnie poprzez przerejestrowywanie samochodów. Ale według raportu nowe przepisy nie wpłyną na wzrost tej tendencji, także ze względu na skuteczne mechanizmy kontrolne w państwach członkowskich.

„Raport pokazał, że nowe prawo nie zmieni status quo i nie będzie szkodliwe, ani nie zmieni wpływów z opodatkowania samochodów” powiedziała podczas debaty w komisji ds. rynku wewnętrznego PE Dita Charanzova, czeska europosłanka-sprawozdawczyni z frakcji liberałów. Wezwała Radę UE, czyli państwa członkowskie do wznowienia prac. „Prezydencja łotewska wyraziła chęć współpracy” dodała eurodeputowana.

Przerejestrowanie samochodu z jednego kraju do drugiego przez wiele lat był źródłem skarg i spraw sądowych. To jeden z przykładów utrudnień w działalności ponadgranicznej, który ma negatywny wpływ na swobodny przepływ towarów. Ponowna rejestracja samochodu w innym państwie członkowskim „to koszmar administracyjny. Jako ktoś, kto ostatnio przez to przeszedł, wiem, o czym mówię” powiedziała sprawozdawczyni. „To sprawa bardzo ważna dla obywateli” podkreśliła.

Zobacz też: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym

Nowe przepisy - poprzez uproszczenie i usprawnienie ponownej rejestracji samochodów dla przedsiębiorstw, obywateli i organów rejestrujących mają zmniejszyć obciążenia administracyjne i przynieść oszczędności w wysokości około 1,4 miliarda euro rocznie. Przewidują skrócenie czasu procedur ponownej rejestracji i ograniczenie liczby niezbędnych dokumentów oraz ułatwienie wymiany danych pomiędzy krajami.

"Chcemy, by przerejestrowanie samochodu było łatwiejsze, ale w Radzie podejście jest sceptyczne" - powiedział austriacki chadek Othmar Karas.

Obawy wyraziła duńska socjalistka Christel Schaledemose, chwaląc jednocześnie swój rodzimy system rejestracji. ”Kupiłam samochód w Niemczech i już po kilku godzinach mogłam nim jeździć w Danii”. Jednocześnie ostrzegała, że przyjęcie przepisów w kształcie proponowanym przez KE oznacza, że "połowa Duńczyków będzie udawać się do Niemiec, a druga połowa do Szwecji, by tam zarejestrować samochód”.

Proponowane przepisy zakładają, że państwo członkowskie może wymagać rejestracji samochodu zarejestrowanego w innym państwie członkowskim tylko, gdy posiadacz (który nie musi być właścicielem pojazdu) dowodu rejestracyjnego mieszka na terenie tego państwa. I dlatego, gdy samochód zarejestrowany na przedsiębiorstwo w państwie członkowskim, w którym ma ono siedzibę, jest używany przez pracownika, którego miejsce zamieszkania znajduje się w innym państwie członkowskim, państwo to nie może wymagać dokonania rejestracji na jego terytorium.

Zobacz też: Pierwsza jazda Kia Sorento 2015 2.2 CRDi 200 KM aut.

Istotne w proponowanym prawodawstwie jest to, że uznawanie dokumentacji wydanej w innym państwie członkowskim oznacza także uznawanie wyników badań technicznych.

Nowe przepisy mają ułatwić handel wewnątrzunijny samochodami używanymi także dzięki ułatwionej rejestracji tymczasowej. Handel między krajami członkowskimi miałoby też ułatwić wzajemne uznanie „rejestracji zawodowych” przyznanych producentom, firmom montującym, dystrybutorom i sprzedawcom samochodów w całej UE.

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA