REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów w krajach UE

Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Fot. Fotolia
Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

UE szykuje zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Przede wszystkim ma być łatwiej przerejestrować samochód z jednego państwa UE do drugiego. Ponadto badanie techniczne wykonane w jednym kraju cżłonkowskim ma być honorowane w pozostałych.

Na początku lutego państwa członkowskie UE mają wrócić do prac nad nowymi przepisami o ponownej rejestracji samochodów w innym kraju niż kraj zakupu auta. Były wstrzymane, bowiem Komisja Europejska analizowała wpływ przepisów na sferę podatkową.

REKLAMA

Komisja uznała, że nie ma zagrożenia, by kraje o stosunkowo wysokich stawkach podatkowych dla samochodów miały stracić dochody z tego tytułu. Ich rządy zdają się nie dowierzać, co zapowiada długie negocjacje, zanim nowe przepisy ujrzą światło dzienne.

REKLAMA

Problemy związane z przerejestrowywaniem samochodów z jednego kraju do drugiego to jedna z największych przeszkód na wspólnym rynku unijnym zarówno dla przedsiębiorstw jak i obywateli. Dlatego w 2012 r. Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy mające uprościć formalności i warunki rejestracji, a także zminimalizować różnice między państwami członkowskimi.

Kilka krajów UE, jak np. Dania czy Finlandia, w których podatki za samochody są wyższe niż w innych, obawia się wpływu nowych przepisów upraszczających procedury na zwiększenie przerejestrowywania samochodów do innych krajów członkowskich.

Najmniejszy kraj UE, czyli wyspiarska Malta, też boi się ułatwienia procedury przerejestrowania, bo boryka się z problemem największej liczby samochodów na km2, co próbuje kontrolować odpowiednio wysokim opodatkowaniem samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szykuje się nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

REKLAMA

KE przyznaje, że różnice w podatkach od samochodów w poszczególnych państwach członkowskich są tak znaczne, że może to zachęcać już teraz do szukania przez kierowców sposobu na zmniejszenie tych stawek właśnie poprzez przerejestrowywanie samochodów. Ale według raportu nowe przepisy nie wpłyną na wzrost tej tendencji, także ze względu na skuteczne mechanizmy kontrolne w państwach członkowskich.

„Raport pokazał, że nowe prawo nie zmieni status quo i nie będzie szkodliwe, ani nie zmieni wpływów z opodatkowania samochodów” powiedziała podczas debaty w komisji ds. rynku wewnętrznego PE Dita Charanzova, czeska europosłanka-sprawozdawczyni z frakcji liberałów. Wezwała Radę UE, czyli państwa członkowskie do wznowienia prac. „Prezydencja łotewska wyraziła chęć współpracy” dodała eurodeputowana.

Przerejestrowanie samochodu z jednego kraju do drugiego przez wiele lat był źródłem skarg i spraw sądowych. To jeden z przykładów utrudnień w działalności ponadgranicznej, który ma negatywny wpływ na swobodny przepływ towarów. Ponowna rejestracja samochodu w innym państwie członkowskim „to koszmar administracyjny. Jako ktoś, kto ostatnio przez to przeszedł, wiem, o czym mówię” powiedziała sprawozdawczyni. „To sprawa bardzo ważna dla obywateli” podkreśliła.

Zobacz też: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym

Nowe przepisy - poprzez uproszczenie i usprawnienie ponownej rejestracji samochodów dla przedsiębiorstw, obywateli i organów rejestrujących mają zmniejszyć obciążenia administracyjne i przynieść oszczędności w wysokości około 1,4 miliarda euro rocznie. Przewidują skrócenie czasu procedur ponownej rejestracji i ograniczenie liczby niezbędnych dokumentów oraz ułatwienie wymiany danych pomiędzy krajami.

"Chcemy, by przerejestrowanie samochodu było łatwiejsze, ale w Radzie podejście jest sceptyczne" - powiedział austriacki chadek Othmar Karas.

Obawy wyraziła duńska socjalistka Christel Schaledemose, chwaląc jednocześnie swój rodzimy system rejestracji. ”Kupiłam samochód w Niemczech i już po kilku godzinach mogłam nim jeździć w Danii”. Jednocześnie ostrzegała, że przyjęcie przepisów w kształcie proponowanym przez KE oznacza, że "połowa Duńczyków będzie udawać się do Niemiec, a druga połowa do Szwecji, by tam zarejestrować samochód”.

Proponowane przepisy zakładają, że państwo członkowskie może wymagać rejestracji samochodu zarejestrowanego w innym państwie członkowskim tylko, gdy posiadacz (który nie musi być właścicielem pojazdu) dowodu rejestracyjnego mieszka na terenie tego państwa. I dlatego, gdy samochód zarejestrowany na przedsiębiorstwo w państwie członkowskim, w którym ma ono siedzibę, jest używany przez pracownika, którego miejsce zamieszkania znajduje się w innym państwie członkowskim, państwo to nie może wymagać dokonania rejestracji na jego terytorium.

Zobacz też: Pierwsza jazda Kia Sorento 2015 2.2 CRDi 200 KM aut.

Istotne w proponowanym prawodawstwie jest to, że uznawanie dokumentacji wydanej w innym państwie członkowskim oznacza także uznawanie wyników badań technicznych.

Nowe przepisy mają ułatwić handel wewnątrzunijny samochodami używanymi także dzięki ułatwionej rejestracji tymczasowej. Handel między krajami członkowskimi miałoby też ułatwić wzajemne uznanie „rejestracji zawodowych” przyznanych producentom, firmom montującym, dystrybutorom i sprzedawcom samochodów w całej UE.

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

REKLAMA

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy. Wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha zapewnił, że osoby łamiące sądowy zakaz będą surowo karane i najmocniej odczują proponowane przez nas zmiany. Projekt nowego prawa jest już przygotowany.

Badanie techniczne pojazdu 2025 r. Ile wynosi?

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, każdy właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru, przyczepy lub samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego. Ile wynosi badanie techniczne pojazdu w 2025 r.?

REKLAMA