REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów w krajach UE

Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Fot. Fotolia
Zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

UE szykuje zmiany w przerejestrowywaniu pojazdów. Przede wszystkim ma być łatwiej przerejestrować samochód z jednego państwa UE do drugiego. Ponadto badanie techniczne wykonane w jednym kraju cżłonkowskim ma być honorowane w pozostałych.

Na początku lutego państwa członkowskie UE mają wrócić do prac nad nowymi przepisami o ponownej rejestracji samochodów w innym kraju niż kraj zakupu auta. Były wstrzymane, bowiem Komisja Europejska analizowała wpływ przepisów na sferę podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Komisja uznała, że nie ma zagrożenia, by kraje o stosunkowo wysokich stawkach podatkowych dla samochodów miały stracić dochody z tego tytułu. Ich rządy zdają się nie dowierzać, co zapowiada długie negocjacje, zanim nowe przepisy ujrzą światło dzienne.

Problemy związane z przerejestrowywaniem samochodów z jednego kraju do drugiego to jedna z największych przeszkód na wspólnym rynku unijnym zarówno dla przedsiębiorstw jak i obywateli. Dlatego w 2012 r. Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy mające uprościć formalności i warunki rejestracji, a także zminimalizować różnice między państwami członkowskimi.

Kilka krajów UE, jak np. Dania czy Finlandia, w których podatki za samochody są wyższe niż w innych, obawia się wpływu nowych przepisów upraszczających procedury na zwiększenie przerejestrowywania samochodów do innych krajów członkowskich.

REKLAMA

Najmniejszy kraj UE, czyli wyspiarska Malta, też boi się ułatwienia procedury przerejestrowania, bo boryka się z problemem największej liczby samochodów na km2, co próbuje kontrolować odpowiednio wysokim opodatkowaniem samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szykuje się nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

KE przyznaje, że różnice w podatkach od samochodów w poszczególnych państwach członkowskich są tak znaczne, że może to zachęcać już teraz do szukania przez kierowców sposobu na zmniejszenie tych stawek właśnie poprzez przerejestrowywanie samochodów. Ale według raportu nowe przepisy nie wpłyną na wzrost tej tendencji, także ze względu na skuteczne mechanizmy kontrolne w państwach członkowskich.

„Raport pokazał, że nowe prawo nie zmieni status quo i nie będzie szkodliwe, ani nie zmieni wpływów z opodatkowania samochodów” powiedziała podczas debaty w komisji ds. rynku wewnętrznego PE Dita Charanzova, czeska europosłanka-sprawozdawczyni z frakcji liberałów. Wezwała Radę UE, czyli państwa członkowskie do wznowienia prac. „Prezydencja łotewska wyraziła chęć współpracy” dodała eurodeputowana.

Przerejestrowanie samochodu z jednego kraju do drugiego przez wiele lat był źródłem skarg i spraw sądowych. To jeden z przykładów utrudnień w działalności ponadgranicznej, który ma negatywny wpływ na swobodny przepływ towarów. Ponowna rejestracja samochodu w innym państwie członkowskim „to koszmar administracyjny. Jako ktoś, kto ostatnio przez to przeszedł, wiem, o czym mówię” powiedziała sprawozdawczyni. „To sprawa bardzo ważna dla obywateli” podkreśliła.

Zobacz też: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym

Nowe przepisy - poprzez uproszczenie i usprawnienie ponownej rejestracji samochodów dla przedsiębiorstw, obywateli i organów rejestrujących mają zmniejszyć obciążenia administracyjne i przynieść oszczędności w wysokości około 1,4 miliarda euro rocznie. Przewidują skrócenie czasu procedur ponownej rejestracji i ograniczenie liczby niezbędnych dokumentów oraz ułatwienie wymiany danych pomiędzy krajami.

"Chcemy, by przerejestrowanie samochodu było łatwiejsze, ale w Radzie podejście jest sceptyczne" - powiedział austriacki chadek Othmar Karas.

Obawy wyraziła duńska socjalistka Christel Schaledemose, chwaląc jednocześnie swój rodzimy system rejestracji. ”Kupiłam samochód w Niemczech i już po kilku godzinach mogłam nim jeździć w Danii”. Jednocześnie ostrzegała, że przyjęcie przepisów w kształcie proponowanym przez KE oznacza, że "połowa Duńczyków będzie udawać się do Niemiec, a druga połowa do Szwecji, by tam zarejestrować samochód”.

Proponowane przepisy zakładają, że państwo członkowskie może wymagać rejestracji samochodu zarejestrowanego w innym państwie członkowskim tylko, gdy posiadacz (który nie musi być właścicielem pojazdu) dowodu rejestracyjnego mieszka na terenie tego państwa. I dlatego, gdy samochód zarejestrowany na przedsiębiorstwo w państwie członkowskim, w którym ma ono siedzibę, jest używany przez pracownika, którego miejsce zamieszkania znajduje się w innym państwie członkowskim, państwo to nie może wymagać dokonania rejestracji na jego terytorium.

Zobacz też: Pierwsza jazda Kia Sorento 2015 2.2 CRDi 200 KM aut.

Istotne w proponowanym prawodawstwie jest to, że uznawanie dokumentacji wydanej w innym państwie członkowskim oznacza także uznawanie wyników badań technicznych.

Nowe przepisy mają ułatwić handel wewnątrzunijny samochodami używanymi także dzięki ułatwionej rejestracji tymczasowej. Handel między krajami członkowskimi miałoby też ułatwić wzajemne uznanie „rejestracji zawodowych” przyznanych producentom, firmom montującym, dystrybutorom i sprzedawcom samochodów w całej UE.

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA