REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak tablic rejestracyjnych, a mandat

Tomasz Korniejew
tablice rejestracyjne Fot. Fotolia
tablice rejestracyjne Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy dopuszczalna jest jazda z samodzielnie wykonanymi kartonowymi tablicami rejestracyjnymi? Czy tablice rejestracyjne muszą mieć określony kształt?

Prawo dokładnie reguluje kwestie związane z tablicami rejestracyjnymi pojazdów zarejestrowanych w Polsce. W myśl obowiązujących przepisów kierowcy nie mogą zasłaniać i muszą dbać o czytelność tablic rejestracyjnych. Przepisy regulują również rozmiar oraz liczbę (dwie) tablic rejestracyjnych, które się powinny znajdować na pojeździe. Co więcej regulują również kwestię homologacji (ważności) tablic rejestracyjnych i określają dokładnie ich wygląd.

REKLAMA

Zobacz też: Wydanie wtórnika karty pojazdu

Tablice rejestracyjne z papieru, czy można na nich jeździć

Nie można. Tablice rejestracyjne wykonane samodzielnie często stosują kierowcy, którzy zgubili, lub którym skradziono, którąś z tablic zamontowanych w samochodzie. Tymczasem, taki wykonany samodzielnie numer w świetle prawa jest bezwartościowy. Oznacza, to że kierowcy którzy stwierdzą brak przynajmniej jednej z tablic rejestracyjnych powinni pozostawić samochód w miejscu zaparkowania i udać się do wydziału komunikacji w celu wyrobienia wtórnika. Jazda z samodzielnie wykonaną tablicą rejestracyjną może okazać się zaskakująco kosztowna. W zależności od interpretacji stróży prawa kierowca może w konsekwencji zostać ukarany nawet karą grzywny w wysokości do 5 tys. zł.

Zobacz też: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym

Tablice rejestracyjne - określony kształt i sposób montażu

Swoboda importu samochodów doprowadziła do pojawienia się na polskich drogach samochodów nieprzystosowanych konstrukcyjnie do spełnienia wszystkich wymogów europejskiego prawa. Typowymi trudnościami, na które napotykają kierowcy to miejsca w nadwoziu, które producent pojazdu przewidział do zamontowania numerów rejestracyjnych. Polskie prawo jasno określa, że tablice rejestracyjne montowane z przodu powinny być jednorzędowe i powinny być zamontowane mniej więcej po środku lub po lewej stronie samochodu. tylne tablice mogą być dwurzędowe, ale pamiętajmy, że można je wyginać tylko w taki sposób, który nie zniszczy tablicy i umożliwia bezproblemowe odczytanie numerów. Tymczasem kierowcy modyfikują w różny sposób tablice rejestracyjne, by móc przymocować je do różnego rodzaju egzotycznych samochodów. Niestety, właściciele samochodów, którzy nonszalancko odnoszą się do wspomnianych przepisów odnośnie umiejscowienia tablic są narażeni na karę grzywny do 3000 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA