REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprowadzić auto z Niemiec?

Iwona Dobrosielska
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej zamiast kupować samochód w Polsce decydujemy się na jego kupno na terenie innego kraju Unii Europejskiej. Ze sprowadzeniem i rejestracją wiążą się dodatkowe koszty i formalności. Nie zawsze wiadomo od czego zacząć, gdzie się najpierw udać oraz jakie dokumenty będą nam potrzebne aby zarejestrować auto sprowadzone z Niemiec.

Procedura sprowadzenia auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach Wspólnoty. Z uwagi na to, że najczęściej sprowadzamy auta z Niemiec, prześledzimy  właśnie tę procedurę.

REKLAMA

REKLAMA

Formalności w Niemczech przy sprowadzaniu samochodu

Pierwsze formalności należy zacząć w miejscu zakupu samochodu, w tym przypadku w Niemczech. Na początek musimy skompletować wszystkie niezbędne dokumenty:

  1. Dwujęzyczną umowę kupna pojazdu - musi ona zawierać wyszczególnioną cenę w EURO oraz adresy sprzedawcy i nabywcy, przy czym adres nabywcy powinien być w Polsce
  2. Kartę pojazdu (Fahrzeugbrief) - znaną w Polsce jako brief - musi być dostarczona przez sprzedającego razem z pojazdem. Sprzedający powinien przekazać dwa dokumenty - tzw. duży brief - odpowiednik karty pojazdu i mały brief - odpowiednik dowodu rejestracyjnego.
  3. Zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu (Abmeldebescheinigung) - będzie razem z pojazdem lub do otrzymania już w urzędzie komunikacji, jeśli pojazd nie został wyrejestrowany wcześniej. Niektóre Landy zamiast wyrejestrowania dają w briefie tylko odpowiednią pieczątkę.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Kiedy już będziemy mieli wszystkie potrzebne dokumenty, należy udać się do niemieckiego Wydziału Komunikacji, gdzie powyższe dokumenty składamy i wykupujemy tablice eksportowe (z żółtym paskiem) oraz ubezpieczenie. Jeśli chodzi o koszty to 5-dniowe ubezpieczenie OC (Haftpflicht) + Tablice eksportowe (z żółtym paskiem) kosztują ok. 75 EUR, natomiast nowy brief to koszt ok. 56 EUR. Na tym kończy się pierwszy etap czynności dokonywanych poza granicą Polski. Kolejnych formalności czekają nas już w kraju.

REKLAMA

Zobacz również: Wyrejestrowanie samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formalności w Polsce po sprowadzeniu samochodu

Dokonanie formalności w kraju jest znacznie łatwiejsze ze względu na to, iż nie musimy już posługiwać się obcym językiem, ponadto w razie wątpliwości możemy skontaktować się telefonicznie z odpowiednim urzędem, aby upewnić się czy informacje które posiadamy wciąż są aktualne. Na tym etapie potrzebujemy przede wszystkim: umowę kupna samochodu (fakturę itd.), potwierdzenie zapłaty akcyzy, zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub zwolnienie z niego (VAT-25), niemieckie dokumenty, czyli Fahrzeugbrief (naszym odpowiednikiem jest książka pojazdu) i Fahrzeugschein (dowód rejestracyjny), zaświadczenie stwierdzające przeprowadzenie badania technicznego (z pozytywnym wynikiem) oraz tłumaczenie niemieckich dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego. Tłumaczenie można wykonać w cenie od ok. 25 zł za stronę i więcej, cena zależna jest od czasu oczekiwania, można je uzyskać nawet w 24h.

Kolejnym etapem jest wizyta w Urzędzie Celnym, gdzie należy złożyć wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy. Potrzebne nam będzie ksero briefu wyrejestrowania, przeglądu technicznego, 2 wypełnione formularze oraz dowód wpłaty wyliczonej przez Urząd Celny akcyzy. Akcyza - jeśli samochód ma pojemność do 2000 cm3 – wynosi 3,1% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia), zaś jeśli samochód ma pojemność ponad 2000 cm3 - 18,6% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia). Czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia w urzędach przedstawia się różnie: czasem są wydawane od ręki, czasem jednak należy poczekać kilka dni.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?

Następnie, należy się złożyć wizytę w Urzędzie Skarbowym,, aby uregulować sprawę z podatkiem VAT. Nie płacimy go, jeśli nabywamy pojazd z obszaru wewnątrzwspólnotowego, ale musimy uzyskać zaświadczenie z urzędu, że nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu. Urząd skarbowy ma 7 dni na wydanie formularza VAT-25. W US trzeba przedstawić kserokopie dokumentów, razem z ich tłumaczeniami, koniecznie opatrzonymi pieczęcią tłumacza przysięgłego.

Ostatnim etapem jest wizyta w Wydziale Komunikacji. Składamy tam następujące dokumenty:

  • wniosek ( złożony na formularzu dostępnym w każdym Wydziale Komunikacji ),
  • dowód własności pojazdu,
  • dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego UE ) lub inny dokument stwierdzający rejestrację pojazdu za granicą, wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa nie będącego państwem członkowskim ),
  • tablice rejestracyjne ( w przypadku braku stosowne oświadczenie w tej sprawie ),
  • wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli jest to pojazd nowy,
  • dowód odprawy celnej przewozowej, jeżeli pojazd sprowadzony jest z państwa nie będącego państwem członkowskim, który, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami może być zastąpiony adnotacją na dowodzie własności pojazdu , określającą datę i numer dokumentu odprawy celnej przywozowej oraz nazwę organu, który dokonał odprawy celnej,
  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy
  • dowód wpłaty na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 500zł - dotyczy samochodów osobowych do przewozu osób. wpłaty na Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej należy dokonać na rachunek BGK III Oddz. w Warszawie, nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, dowód wpłaty winien zawierać nr VIN lub nr nadwozia, podwozia, ramy)
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego jeżeli jest wymagane

Na stronach Wydziału Komunikacji w poszczególnych miastach można uzyskać szczegółowe informacje, np. jak długo potrwa załatwianie formalności czy na jakie numery kont należy dokonać wpłat lub czy dany urząd nie wymaga dodatkowych dokumentów. Z Wydziału Komunikacji dostajemy miękki dowód rejestracyjny. Musimy teraz czekać około miesiąc na wyrobienie twardego dowodu - karty pojazdu. Do odbioru twardego dowodu rejestracyjnego potrzebny będzie miękki dowód, nasz dowód osobisty, potwierdzenie opłaty OC w oryginale. Zaraz po zarejestrowaniu samochodu należy go ubezpieczyć od odpowiedzialności cywilnej OC. Zarejestrowany pojazd nie może pozostawać bez ważnej polisy OC.

Zobacz również: Anglika nie zarejestrujesz

Termin i sposób załatwienia

Zgodnie z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium RP w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej, powinna więc być załatwiona bez zbędnej zwłoki. W przypadku sprawy skomplikowanej, wymagającej postępowania wyjaśniającego sprawa powinna być załatwiona w terminie 30 dni. Od decyzji odmownej urzędu gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Podstawa prawna: Prawo o ruchu drogowym ustawa z dnia 20.06.1997 r. (Dz.U.z 2005 r. nr 10, poz.908)

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA