REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprowadzić auto z Niemiec?

Iwona Dobrosielska
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej zamiast kupować samochód w Polsce decydujemy się na jego kupno na terenie innego kraju Unii Europejskiej. Ze sprowadzeniem i rejestracją wiążą się dodatkowe koszty i formalności. Nie zawsze wiadomo od czego zacząć, gdzie się najpierw udać oraz jakie dokumenty będą nam potrzebne aby zarejestrować auto sprowadzone z Niemiec.

Procedura sprowadzenia auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach Wspólnoty. Z uwagi na to, że najczęściej sprowadzamy auta z Niemiec, prześledzimy  właśnie tę procedurę.

REKLAMA

Formalności w Niemczech przy sprowadzaniu samochodu

Pierwsze formalności należy zacząć w miejscu zakupu samochodu, w tym przypadku w Niemczech. Na początek musimy skompletować wszystkie niezbędne dokumenty:

  1. Dwujęzyczną umowę kupna pojazdu - musi ona zawierać wyszczególnioną cenę w EURO oraz adresy sprzedawcy i nabywcy, przy czym adres nabywcy powinien być w Polsce
  2. Kartę pojazdu (Fahrzeugbrief) - znaną w Polsce jako brief - musi być dostarczona przez sprzedającego razem z pojazdem. Sprzedający powinien przekazać dwa dokumenty - tzw. duży brief - odpowiednik karty pojazdu i mały brief - odpowiednik dowodu rejestracyjnego.
  3. Zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu (Abmeldebescheinigung) - będzie razem z pojazdem lub do otrzymania już w urzędzie komunikacji, jeśli pojazd nie został wyrejestrowany wcześniej. Niektóre Landy zamiast wyrejestrowania dają w briefie tylko odpowiednią pieczątkę.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Kiedy już będziemy mieli wszystkie potrzebne dokumenty, należy udać się do niemieckiego Wydziału Komunikacji, gdzie powyższe dokumenty składamy i wykupujemy tablice eksportowe (z żółtym paskiem) oraz ubezpieczenie. Jeśli chodzi o koszty to 5-dniowe ubezpieczenie OC (Haftpflicht) + Tablice eksportowe (z żółtym paskiem) kosztują ok. 75 EUR, natomiast nowy brief to koszt ok. 56 EUR. Na tym kończy się pierwszy etap czynności dokonywanych poza granicą Polski. Kolejnych formalności czekają nas już w kraju.

Zobacz również: Wyrejestrowanie samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formalności w Polsce po sprowadzeniu samochodu

REKLAMA

Dokonanie formalności w kraju jest znacznie łatwiejsze ze względu na to, iż nie musimy już posługiwać się obcym językiem, ponadto w razie wątpliwości możemy skontaktować się telefonicznie z odpowiednim urzędem, aby upewnić się czy informacje które posiadamy wciąż są aktualne. Na tym etapie potrzebujemy przede wszystkim: umowę kupna samochodu (fakturę itd.), potwierdzenie zapłaty akcyzy, zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub zwolnienie z niego (VAT-25), niemieckie dokumenty, czyli Fahrzeugbrief (naszym odpowiednikiem jest książka pojazdu) i Fahrzeugschein (dowód rejestracyjny), zaświadczenie stwierdzające przeprowadzenie badania technicznego (z pozytywnym wynikiem) oraz tłumaczenie niemieckich dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego. Tłumaczenie można wykonać w cenie od ok. 25 zł za stronę i więcej, cena zależna jest od czasu oczekiwania, można je uzyskać nawet w 24h.

Kolejnym etapem jest wizyta w Urzędzie Celnym, gdzie należy złożyć wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy. Potrzebne nam będzie ksero briefu wyrejestrowania, przeglądu technicznego, 2 wypełnione formularze oraz dowód wpłaty wyliczonej przez Urząd Celny akcyzy. Akcyza - jeśli samochód ma pojemność do 2000 cm3 – wynosi 3,1% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia), zaś jeśli samochód ma pojemność ponad 2000 cm3 - 18,6% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia). Czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia w urzędach przedstawia się różnie: czasem są wydawane od ręki, czasem jednak należy poczekać kilka dni.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?

Następnie, należy się złożyć wizytę w Urzędzie Skarbowym,, aby uregulować sprawę z podatkiem VAT. Nie płacimy go, jeśli nabywamy pojazd z obszaru wewnątrzwspólnotowego, ale musimy uzyskać zaświadczenie z urzędu, że nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu. Urząd skarbowy ma 7 dni na wydanie formularza VAT-25. W US trzeba przedstawić kserokopie dokumentów, razem z ich tłumaczeniami, koniecznie opatrzonymi pieczęcią tłumacza przysięgłego.

Ostatnim etapem jest wizyta w Wydziale Komunikacji. Składamy tam następujące dokumenty:

  • wniosek ( złożony na formularzu dostępnym w każdym Wydziale Komunikacji ),
  • dowód własności pojazdu,
  • dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego UE ) lub inny dokument stwierdzający rejestrację pojazdu za granicą, wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa nie będącego państwem członkowskim ),
  • tablice rejestracyjne ( w przypadku braku stosowne oświadczenie w tej sprawie ),
  • wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli jest to pojazd nowy,
  • dowód odprawy celnej przewozowej, jeżeli pojazd sprowadzony jest z państwa nie będącego państwem członkowskim, który, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami może być zastąpiony adnotacją na dowodzie własności pojazdu , określającą datę i numer dokumentu odprawy celnej przywozowej oraz nazwę organu, który dokonał odprawy celnej,
  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy
  • dowód wpłaty na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 500zł - dotyczy samochodów osobowych do przewozu osób. wpłaty na Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej należy dokonać na rachunek BGK III Oddz. w Warszawie, nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, dowód wpłaty winien zawierać nr VIN lub nr nadwozia, podwozia, ramy)
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego jeżeli jest wymagane

Na stronach Wydziału Komunikacji w poszczególnych miastach można uzyskać szczegółowe informacje, np. jak długo potrwa załatwianie formalności czy na jakie numery kont należy dokonać wpłat lub czy dany urząd nie wymaga dodatkowych dokumentów. Z Wydziału Komunikacji dostajemy miękki dowód rejestracyjny. Musimy teraz czekać około miesiąc na wyrobienie twardego dowodu - karty pojazdu. Do odbioru twardego dowodu rejestracyjnego potrzebny będzie miękki dowód, nasz dowód osobisty, potwierdzenie opłaty OC w oryginale. Zaraz po zarejestrowaniu samochodu należy go ubezpieczyć od odpowiedzialności cywilnej OC. Zarejestrowany pojazd nie może pozostawać bez ważnej polisy OC.

Zobacz również: Anglika nie zarejestrujesz

Termin i sposób załatwienia

Zgodnie z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium RP w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej, powinna więc być załatwiona bez zbędnej zwłoki. W przypadku sprawy skomplikowanej, wymagającej postępowania wyjaśniającego sprawa powinna być załatwiona w terminie 30 dni. Od decyzji odmownej urzędu gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Podstawa prawna: Prawo o ruchu drogowym ustawa z dnia 20.06.1997 r. (Dz.U.z 2005 r. nr 10, poz.908)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA