Jak sprowadzić auto z Niemiec?
REKLAMA
REKLAMA
Procedura sprowadzenia auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach Wspólnoty. Z uwagi na to, że najczęściej sprowadzamy auta z Niemiec, prześledzimy właśnie tę procedurę.
REKLAMA
Formalności w Niemczech przy sprowadzaniu samochodu
Pierwsze formalności należy zacząć w miejscu zakupu samochodu, w tym przypadku w Niemczech. Na początek musimy skompletować wszystkie niezbędne dokumenty:
- Dwujęzyczną umowę kupna pojazdu - musi ona zawierać wyszczególnioną cenę w EURO oraz adresy sprzedawcy i nabywcy, przy czym adres nabywcy powinien być w Polsce
- Kartę pojazdu (Fahrzeugbrief) - znaną w Polsce jako brief - musi być dostarczona przez sprzedającego razem z pojazdem. Sprzedający powinien przekazać dwa dokumenty - tzw. duży brief - odpowiednik karty pojazdu i mały brief - odpowiednik dowodu rejestracyjnego.
- Zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu (Abmeldebescheinigung) - będzie razem z pojazdem lub do otrzymania już w urzędzie komunikacji, jeśli pojazd nie został wyrejestrowany wcześniej. Niektóre Landy zamiast wyrejestrowania dają w briefie tylko odpowiednią pieczątkę.
Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)
Kiedy już będziemy mieli wszystkie potrzebne dokumenty, należy udać się do niemieckiego Wydziału Komunikacji, gdzie powyższe dokumenty składamy i wykupujemy tablice eksportowe (z żółtym paskiem) oraz ubezpieczenie. Jeśli chodzi o koszty to 5-dniowe ubezpieczenie OC (Haftpflicht) + Tablice eksportowe (z żółtym paskiem) kosztują ok. 75 EUR, natomiast nowy brief to koszt ok. 56 EUR. Na tym kończy się pierwszy etap czynności dokonywanych poza granicą Polski. Kolejnych formalności czekają nas już w kraju.
Zobacz również: Wyrejestrowanie samochodu
Formalności w Polsce po sprowadzeniu samochodu
REKLAMA
Dokonanie formalności w kraju jest znacznie łatwiejsze ze względu na to, iż nie musimy już posługiwać się obcym językiem, ponadto w razie wątpliwości możemy skontaktować się telefonicznie z odpowiednim urzędem, aby upewnić się czy informacje które posiadamy wciąż są aktualne. Na tym etapie potrzebujemy przede wszystkim: umowę kupna samochodu (fakturę itd.), potwierdzenie zapłaty akcyzy, zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub zwolnienie z niego (VAT-25), niemieckie dokumenty, czyli Fahrzeugbrief (naszym odpowiednikiem jest książka pojazdu) i Fahrzeugschein (dowód rejestracyjny), zaświadczenie stwierdzające przeprowadzenie badania technicznego (z pozytywnym wynikiem) oraz tłumaczenie niemieckich dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego. Tłumaczenie można wykonać w cenie od ok. 25 zł za stronę i więcej, cena zależna jest od czasu oczekiwania, można je uzyskać nawet w 24h.
Kolejnym etapem jest wizyta w Urzędzie Celnym, gdzie należy złożyć wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy. Potrzebne nam będzie ksero briefu wyrejestrowania, przeglądu technicznego, 2 wypełnione formularze oraz dowód wpłaty wyliczonej przez Urząd Celny akcyzy. Akcyza - jeśli samochód ma pojemność do 2000 cm3 – wynosi 3,1% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia), zaś jeśli samochód ma pojemność ponad 2000 cm3 - 18,6% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia). Czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia w urzędach przedstawia się różnie: czasem są wydawane od ręki, czasem jednak należy poczekać kilka dni.
Zobacz też: Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?
Następnie, należy się złożyć wizytę w Urzędzie Skarbowym,, aby uregulować sprawę z podatkiem VAT. Nie płacimy go, jeśli nabywamy pojazd z obszaru wewnątrzwspólnotowego, ale musimy uzyskać zaświadczenie z urzędu, że nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu. Urząd skarbowy ma 7 dni na wydanie formularza VAT-25. W US trzeba przedstawić kserokopie dokumentów, razem z ich tłumaczeniami, koniecznie opatrzonymi pieczęcią tłumacza przysięgłego.
Ostatnim etapem jest wizyta w Wydziale Komunikacji. Składamy tam następujące dokumenty:
- wniosek ( złożony na formularzu dostępnym w każdym Wydziale Komunikacji ),
- dowód własności pojazdu,
- dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego UE ) lub inny dokument stwierdzający rejestrację pojazdu za granicą, wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa nie będącego państwem członkowskim ),
- tablice rejestracyjne ( w przypadku braku stosowne oświadczenie w tej sprawie ),
- wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli jest to pojazd nowy,
- dowód odprawy celnej przewozowej, jeżeli pojazd sprowadzony jest z państwa nie będącego państwem członkowskim, który, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami może być zastąpiony adnotacją na dowodzie własności pojazdu , określającą datę i numer dokumentu odprawy celnej przywozowej oraz nazwę organu, który dokonał odprawy celnej,
- zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy
- dowód wpłaty na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 500zł - dotyczy samochodów osobowych do przewozu osób. wpłaty na Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej należy dokonać na rachunek BGK III Oddz. w Warszawie, nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, dowód wpłaty winien zawierać nr VIN lub nr nadwozia, podwozia, ramy)
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego jeżeli jest wymagane
Na stronach Wydziału Komunikacji w poszczególnych miastach można uzyskać szczegółowe informacje, np. jak długo potrwa załatwianie formalności czy na jakie numery kont należy dokonać wpłat lub czy dany urząd nie wymaga dodatkowych dokumentów. Z Wydziału Komunikacji dostajemy miękki dowód rejestracyjny. Musimy teraz czekać około miesiąc na wyrobienie twardego dowodu - karty pojazdu. Do odbioru twardego dowodu rejestracyjnego potrzebny będzie miękki dowód, nasz dowód osobisty, potwierdzenie opłaty OC w oryginale. Zaraz po zarejestrowaniu samochodu należy go ubezpieczyć od odpowiedzialności cywilnej OC. Zarejestrowany pojazd nie może pozostawać bez ważnej polisy OC.
Zobacz również: Anglika nie zarejestrujesz
Termin i sposób załatwienia
Zgodnie z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium RP w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej, powinna więc być załatwiona bez zbędnej zwłoki. W przypadku sprawy skomplikowanej, wymagającej postępowania wyjaśniającego sprawa powinna być załatwiona w terminie 30 dni. Od decyzji odmownej urzędu gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Podstawa prawna: Prawo o ruchu drogowym ustawa z dnia 20.06.1997 r. (Dz.U.z 2005 r. nr 10, poz.908)
REKLAMA
REKLAMA