REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprowadzić auto z Niemiec?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Dobrosielska
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen
Procedura restracji sprowadzonego auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach należących do UE. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej zamiast kupować samochód w Polsce decydujemy się na jego kupno na terenie innego kraju Unii Europejskiej. Ze sprowadzeniem i rejestracją wiążą się dodatkowe koszty i formalności. Nie zawsze wiadomo od czego zacząć, gdzie się najpierw udać oraz jakie dokumenty będą nam potrzebne aby zarejestrować auto sprowadzone z Niemiec.

Procedura sprowadzenia auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach Wspólnoty. Z uwagi na to, że najczęściej sprowadzamy auta z Niemiec, prześledzimy  właśnie tę procedurę.

REKLAMA

REKLAMA

Formalności w Niemczech przy sprowadzaniu samochodu

Pierwsze formalności należy zacząć w miejscu zakupu samochodu, w tym przypadku w Niemczech. Na początek musimy skompletować wszystkie niezbędne dokumenty:

  1. Dwujęzyczną umowę kupna pojazdu - musi ona zawierać wyszczególnioną cenę w EURO oraz adresy sprzedawcy i nabywcy, przy czym adres nabywcy powinien być w Polsce
  2. Kartę pojazdu (Fahrzeugbrief) - znaną w Polsce jako brief - musi być dostarczona przez sprzedającego razem z pojazdem. Sprzedający powinien przekazać dwa dokumenty - tzw. duży brief - odpowiednik karty pojazdu i mały brief - odpowiednik dowodu rejestracyjnego.
  3. Zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu (Abmeldebescheinigung) - będzie razem z pojazdem lub do otrzymania już w urzędzie komunikacji, jeśli pojazd nie został wyrejestrowany wcześniej. Niektóre Landy zamiast wyrejestrowania dają w briefie tylko odpowiednią pieczątkę.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Kiedy już będziemy mieli wszystkie potrzebne dokumenty, należy udać się do niemieckiego Wydziału Komunikacji, gdzie powyższe dokumenty składamy i wykupujemy tablice eksportowe (z żółtym paskiem) oraz ubezpieczenie. Jeśli chodzi o koszty to 5-dniowe ubezpieczenie OC (Haftpflicht) + Tablice eksportowe (z żółtym paskiem) kosztują ok. 75 EUR, natomiast nowy brief to koszt ok. 56 EUR. Na tym kończy się pierwszy etap czynności dokonywanych poza granicą Polski. Kolejnych formalności czekają nas już w kraju.

REKLAMA

Zobacz również: Wyrejestrowanie samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formalności w Polsce po sprowadzeniu samochodu

Dokonanie formalności w kraju jest znacznie łatwiejsze ze względu na to, iż nie musimy już posługiwać się obcym językiem, ponadto w razie wątpliwości możemy skontaktować się telefonicznie z odpowiednim urzędem, aby upewnić się czy informacje które posiadamy wciąż są aktualne. Na tym etapie potrzebujemy przede wszystkim: umowę kupna samochodu (fakturę itd.), potwierdzenie zapłaty akcyzy, zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub zwolnienie z niego (VAT-25), niemieckie dokumenty, czyli Fahrzeugbrief (naszym odpowiednikiem jest książka pojazdu) i Fahrzeugschein (dowód rejestracyjny), zaświadczenie stwierdzające przeprowadzenie badania technicznego (z pozytywnym wynikiem) oraz tłumaczenie niemieckich dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego. Tłumaczenie można wykonać w cenie od ok. 25 zł za stronę i więcej, cena zależna jest od czasu oczekiwania, można je uzyskać nawet w 24h.

Kolejnym etapem jest wizyta w Urzędzie Celnym, gdzie należy złożyć wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy. Potrzebne nam będzie ksero briefu wyrejestrowania, przeglądu technicznego, 2 wypełnione formularze oraz dowód wpłaty wyliczonej przez Urząd Celny akcyzy. Akcyza - jeśli samochód ma pojemność do 2000 cm3 – wynosi 3,1% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia), zaś jeśli samochód ma pojemność ponad 2000 cm3 - 18,6% ceny pojazdu (przeliczonej z EUR na PLN po kursie NBP z danego dnia). Czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia w urzędach przedstawia się różnie: czasem są wydawane od ręki, czasem jednak należy poczekać kilka dni.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?

Następnie, należy się złożyć wizytę w Urzędzie Skarbowym,, aby uregulować sprawę z podatkiem VAT. Nie płacimy go, jeśli nabywamy pojazd z obszaru wewnątrzwspólnotowego, ale musimy uzyskać zaświadczenie z urzędu, że nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu. Urząd skarbowy ma 7 dni na wydanie formularza VAT-25. W US trzeba przedstawić kserokopie dokumentów, razem z ich tłumaczeniami, koniecznie opatrzonymi pieczęcią tłumacza przysięgłego.

Ostatnim etapem jest wizyta w Wydziale Komunikacji. Składamy tam następujące dokumenty:

  • wniosek ( złożony na formularzu dostępnym w każdym Wydziale Komunikacji ),
  • dowód własności pojazdu,
  • dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego UE ) lub inny dokument stwierdzający rejestrację pojazdu za granicą, wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą, ( w przypadku pojazdu sprowadzonego z państwa nie będącego państwem członkowskim ),
  • tablice rejestracyjne ( w przypadku braku stosowne oświadczenie w tej sprawie ),
  • wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli jest to pojazd nowy,
  • dowód odprawy celnej przewozowej, jeżeli pojazd sprowadzony jest z państwa nie będącego państwem członkowskim, który, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami może być zastąpiony adnotacją na dowodzie własności pojazdu , określającą datę i numer dokumentu odprawy celnej przywozowej oraz nazwę organu, który dokonał odprawy celnej,
  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy
  • dowód wpłaty na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 500zł - dotyczy samochodów osobowych do przewozu osób. wpłaty na Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej należy dokonać na rachunek BGK III Oddz. w Warszawie, nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, dowód wpłaty winien zawierać nr VIN lub nr nadwozia, podwozia, ramy)
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego jeżeli jest wymagane

Na stronach Wydziału Komunikacji w poszczególnych miastach można uzyskać szczegółowe informacje, np. jak długo potrwa załatwianie formalności czy na jakie numery kont należy dokonać wpłat lub czy dany urząd nie wymaga dodatkowych dokumentów. Z Wydziału Komunikacji dostajemy miękki dowód rejestracyjny. Musimy teraz czekać około miesiąc na wyrobienie twardego dowodu - karty pojazdu. Do odbioru twardego dowodu rejestracyjnego potrzebny będzie miękki dowód, nasz dowód osobisty, potwierdzenie opłaty OC w oryginale. Zaraz po zarejestrowaniu samochodu należy go ubezpieczyć od odpowiedzialności cywilnej OC. Zarejestrowany pojazd nie może pozostawać bez ważnej polisy OC.

Zobacz również: Anglika nie zarejestrujesz

Termin i sposób załatwienia

Zgodnie z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium RP w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej, powinna więc być załatwiona bez zbędnej zwłoki. W przypadku sprawy skomplikowanej, wymagającej postępowania wyjaśniającego sprawa powinna być załatwiona w terminie 30 dni. Od decyzji odmownej urzędu gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Podstawa prawna: Prawo o ruchu drogowym ustawa z dnia 20.06.1997 r. (Dz.U.z 2005 r. nr 10, poz.908)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA