Podpowiadamy, jak uzyskać żółte tablice
REKLAMA
REKLAMA
Aby samochód mógł zostać uznany za zabytkowy, musi spełnić kilka warunków. Pierwszym jest wiek (40 lub 25 lat) lub unikatowość. Ten drugi warunek spełnia auto, w którym zastosowano ważne dla historii motoryzacji rozwiązania techniczne, należy do bardzo krótkiej serii, brał udział w ważnych wydarzeniach historycznych lub należał do sławnej osoby.
REKLAMA
Drugim kryterium jest oryginalność, o czym świadczy 75% części pochodzących od producenta auta. Powinny to być silnik, karoseria i zawieszenie, ale już elementy gumowe, szyby czy akumulator – niekoniecznie.
Zobacz również: Jak wyrejestrować i zezłomować samochód?
REKLAMA
Nie trzeba już czekać na 15 lat od ukończenia produkcji modelu ani posiadać dowodu rejestracyjnego pojazdu, co umożliwia restaurowanie pojazdów spoczywających na złomowiskach. Wystarczy teraz oświadczenie właściciela, że nie ma dokumentów i nie jest w stanie ich odzyskać.
Pojazd mający powyżej 40 lat staje się historyczny z mocy Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (art. 2 pkt. 11a).
W wypadku samochodów 25-letnich i starszych rejestracja zaczyna się złożeniem u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wypełnionej Karty Ewidencyjnej Zabytków Ruchomych. Najlepiej by wypełnił ją licencjonowany rzeczoznawca. Kosztuje to od 300 zł, ale pozwala uniknąć kłopotów z wypełnianiem.
Przy okazji dostajemy też opis techniczny pojazdu. Po uzyskaniu wpisu do rejestru zabytków pojazd musi przejść badana techniczne. Dowód rejestracyjny i żółte tablice odbiera się w urzędzie komunikacji. Koszt samej rejestracji wynosi około 200 zł.
Zobacz również: Czy można jeździć z uszkodzoną tablicą rejestracyjną?
REKLAMA
Posiadacz samochodu zabytkowego ma pewne przywileje: ubezpieczenie OC niezależne od pojemności silnika i jego krótki okres (minimum 30 dni; to przydaje się podczas zlotów miłośników tego typu pojazdów). Zaletą jest także brak okresowych przeglądów technicznych. Ponadto za import samochodu osobowego nie płaci się akcyzy niezależnie od kraju pochodzenia.
Są jednak i wady. Należy utrzymywać auto w jak najlepszym stanie. Niestosowanie się do tego grozi grzywną. Poza tym bez zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków nie wolno dokonywać żadnych przeróbek ani wyjeżdżać za granicę.
REKLAMA
REKLAMA