REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o samochodowym OC?

ubezpieczenie OC
ubezpieczenie OC
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla kierowców to zdecydowanie najpopularniejsza polisa w naszym kraju. Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że pod koniec września 2015 r. ochrona z tytułu tej polisy obejmowała około 20 mln pojazdów jeżdżących po polskich drogach. Mimo tej popularności ubezpieczenia OC, nie wszyscy kierowcy znają podstawowe informacje o posiadanej polisie. Dlatego porównywarka OC AC Ubea.pl zebrała najważniejsze fakty o obowiązkowym ubezpieczeniu posiadaczy pojazdów mechanicznych. Informacje zawarte w poniższych punktach mogą być cenne nie tylko dla początkujących kierowców.

1) Obowiązek ubezpieczenia obejmuje samochody ale również motorowery i przyczepy

Ubezpieczenie OC (wysokość składki sprawdzisz w kalkulatorze OC AC Ubea.pl) dla kierowców ma specyficzne zasady działania. Celem wspomnianej polisy jest ochrona kierowcy przed finansowymi skutkami spowodowanego wypadku. Mimo tego, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zostało ustawowo powiązane z pojazdem mechanicznym. Według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, obowiązek ubezpieczeniowy obejmuje nie tylko motocykle i pojazdy samochodowe (samochody osobowe, samochody ciężarowe, samochody dostawcze, autobusy, ciągniki siodłowe itd.). Obowiązkową polisę musi wykupić także właściciel motoroweru, przyczepy oraz ciągnika rolniczego. Ustawodawca przewidział również konieczność ubezpieczenia pojazdów wolnobieżnych (np. koparek), które nie należą do rolników i poruszają się do drogach (w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym).

REKLAMA

2) Zakład ubezpieczeniowy maksymalnie wypłaci nawet 5 milionów euro

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych ustala również maksymalny poziom odszkodowania wypłacanego przez ubezpieczyciela z tytułu OC. W przypadku polisy dla kierowców, aktualne limity wypłat to:

  • dla szkód osobowych (na osobie) - 5 000 000 euro w ramach jednego wypadku (niezależnie od liczby poszkodowanych)
  • dla szkód majątkowych (na mieniu) - 1 000 000 euro w ramach jednego wypadku (niezależnie od liczby poszkodowanych)

Podane limity przelicza się na złote z uwzględnieniem kursu NBP, obowiązującego w dniu wypadku.

3) Wyłączenie pojazdu z użytku nie wpływa na obowiązek ubezpieczenia

Kierowcy czasem zastanawiają się, czy można zaoszczędzić na kosztach ubezpieczenia pojazdu, który jest zarejestrowany i czasowo wyłączony z eksploatacji (np. ze względu na wyjazd właściciela). Obowiązujące przepisy wskazują jednak, że częstotliwość użytkowania nie ma wpływu na obowiązek ubezpieczeniowy. Kierowca nie będzie musiał ponosić kosztu obowiązkowej polisy, gdy pojazd zostanie wyrejestrowany lub zezłomowany. W takiej sytuacji, umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź, jakie inne sytuacje skutkują rozwiązaniem umowy OC >

4) Poprzednia polisa ulega automatycznemu przedłużeniu na kolejny rok

REKLAMA

Warto również wiedzieć, że obowiązujące przepisy przewidują automatyczne przedłużenie ubezpieczenia na kolejny rok. Takie rozwiązanie jest stosowane, gdy klient zakładu ubezpieczeniowego najpóźniej w dniu poprzedzającym koniec okresu ochrony nie doręczy pisemnego wypowiedzenia. Jeżeli wypowiedzenie jest wysyłane Pocztą Polską, to liczy się data stempla pocztowego. Wspomniana zasada obowiązuje po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z lutego 2012 roku.

Zmiana przepisów w 2012 r. wprowadziła jeszcze jedno rozwiązanie, które jest korzystne dla kierowców. Mogą oni zrezygnować z automatycznie przedłużonej polisy OC, jeżeli posiadają drugie obowiązkowe ubezpieczenie. W takiej sytuacji, klientowi firmy ubezpieczeniowej przysługuje zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony.

Dowiedz się więcej o zwrocie składki za niewykorzystany okres ochrony >

5) W pewnych sytuacjach ubezpieczyciel nie pokryje kosztów wypadku

Obowiązujące przepisy zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić szeroki zakres ochrony dla kierowcy. Trzeba jednak wiedzieć, że w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, firma sprzedająca polisę OC dla kierowców, nie odpowiada za szkody dotyczące:

  • zniszczeń, które kierujący wyrządził na mieniu posiadacza pojazdu
  • przedmiotów (bagażu, ładunków, przesyłek) przewożonych za opłatą (uwaga: jeśli za wypadek jest odpowiedzialny inny kierowca, ta zasada nie będzie obowiązywać)
  • utraty cennych przedmiotów (m.in. biżuterii, papierów wartościowych, gotówki, dokumentów oraz zbiorów filatelistycznych i numizmatycznych)
  • zanieczyszczenia lub skażenia środowiska

Nieco inne zasady obowiązują, jeżeli kierowca pojazdu:

  • umyślnie spowodował wypadek
  • zbiegł z miejsca wypadku
  • znajdował się w stanie po użyciu alkoholu, stanie nietrzeźwości albo w stanie odurzenia narkotykami lub środkami psychotropowymi
  • nielegalnie wszedł w posiadanie samochodu (np. ukradł go z parkingu)
  • nie posiadał prawa jazdy odpowiedniej kategorii (uwaga: wyjątek dotyczy sytuacji, w której chodziło o ratowanie mienia, życia ludzkiego albo pościg za przestępcą)

REKLAMA

W każdej z wymienionych sytuacji, ubezpieczyciel pokryje szkodę wyrządzoną przez kierowcę, ponieważ priorytetem jest ochrona ofiar wypadku. Przepisy przewidują jednak możliwość zwrócenia się do sprawcy wypadku z roszczeniem zwrotnym (tzw. regresem). Ubezpieczyciele korzystają z takiego sposobu odzyskania poniesionych kosztów jeśli kierowca np. spowodował wypadek po spożyciu alkoholu.

Trzeba pamiętać, że prawo do regresu przysługuje również Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Ta instytucja likwiduje szkody, jeżeli sprawca wypadku nie posiadał ważnego ubezpieczenia. W dalszej kolejności, UFG obciąża lekkomyślnego kierowcę kosztami likwidacji szkód i narosłymi odsetkami. Roszczenie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego może wynosić nawet kilkaset tysięcy złotych, jeżeli w wypadku jakaś osoba poniosła śmierć lub doznała poważnych obrażeń. 

Źródło: porównywarka OC AC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA