REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o samochodowym OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ubezpieczenie OC
ubezpieczenie OC
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla kierowców to zdecydowanie najpopularniejsza polisa w naszym kraju. Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że pod koniec września 2015 r. ochrona z tytułu tej polisy obejmowała około 20 mln pojazdów jeżdżących po polskich drogach. Mimo tej popularności ubezpieczenia OC, nie wszyscy kierowcy znają podstawowe informacje o posiadanej polisie. Dlatego porównywarka OC AC Ubea.pl zebrała najważniejsze fakty o obowiązkowym ubezpieczeniu posiadaczy pojazdów mechanicznych. Informacje zawarte w poniższych punktach mogą być cenne nie tylko dla początkujących kierowców.

1) Obowiązek ubezpieczenia obejmuje samochody ale również motorowery i przyczepy

Ubezpieczenie OC (wysokość składki sprawdzisz w kalkulatorze OC AC Ubea.pl) dla kierowców ma specyficzne zasady działania. Celem wspomnianej polisy jest ochrona kierowcy przed finansowymi skutkami spowodowanego wypadku. Mimo tego, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zostało ustawowo powiązane z pojazdem mechanicznym. Według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, obowiązek ubezpieczeniowy obejmuje nie tylko motocykle i pojazdy samochodowe (samochody osobowe, samochody ciężarowe, samochody dostawcze, autobusy, ciągniki siodłowe itd.). Obowiązkową polisę musi wykupić także właściciel motoroweru, przyczepy oraz ciągnika rolniczego. Ustawodawca przewidział również konieczność ubezpieczenia pojazdów wolnobieżnych (np. koparek), które nie należą do rolników i poruszają się do drogach (w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym).

REKLAMA

REKLAMA

2) Zakład ubezpieczeniowy maksymalnie wypłaci nawet 5 milionów euro

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych ustala również maksymalny poziom odszkodowania wypłacanego przez ubezpieczyciela z tytułu OC. W przypadku polisy dla kierowców, aktualne limity wypłat to:

  • dla szkód osobowych (na osobie) - 5 000 000 euro w ramach jednego wypadku (niezależnie od liczby poszkodowanych)
  • dla szkód majątkowych (na mieniu) - 1 000 000 euro w ramach jednego wypadku (niezależnie od liczby poszkodowanych)

Podane limity przelicza się na złote z uwzględnieniem kursu NBP, obowiązującego w dniu wypadku.

REKLAMA

3) Wyłączenie pojazdu z użytku nie wpływa na obowiązek ubezpieczenia

Kierowcy czasem zastanawiają się, czy można zaoszczędzić na kosztach ubezpieczenia pojazdu, który jest zarejestrowany i czasowo wyłączony z eksploatacji (np. ze względu na wyjazd właściciela). Obowiązujące przepisy wskazują jednak, że częstotliwość użytkowania nie ma wpływu na obowiązek ubezpieczeniowy. Kierowca nie będzie musiał ponosić kosztu obowiązkowej polisy, gdy pojazd zostanie wyrejestrowany lub zezłomowany. W takiej sytuacji, umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź, jakie inne sytuacje skutkują rozwiązaniem umowy OC >

4) Poprzednia polisa ulega automatycznemu przedłużeniu na kolejny rok

Warto również wiedzieć, że obowiązujące przepisy przewidują automatyczne przedłużenie ubezpieczenia na kolejny rok. Takie rozwiązanie jest stosowane, gdy klient zakładu ubezpieczeniowego najpóźniej w dniu poprzedzającym koniec okresu ochrony nie doręczy pisemnego wypowiedzenia. Jeżeli wypowiedzenie jest wysyłane Pocztą Polską, to liczy się data stempla pocztowego. Wspomniana zasada obowiązuje po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z lutego 2012 roku.

Zmiana przepisów w 2012 r. wprowadziła jeszcze jedno rozwiązanie, które jest korzystne dla kierowców. Mogą oni zrezygnować z automatycznie przedłużonej polisy OC, jeżeli posiadają drugie obowiązkowe ubezpieczenie. W takiej sytuacji, klientowi firmy ubezpieczeniowej przysługuje zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony.

Dowiedz się więcej o zwrocie składki za niewykorzystany okres ochrony >

5) W pewnych sytuacjach ubezpieczyciel nie pokryje kosztów wypadku

Obowiązujące przepisy zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić szeroki zakres ochrony dla kierowcy. Trzeba jednak wiedzieć, że w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, firma sprzedająca polisę OC dla kierowców, nie odpowiada za szkody dotyczące:

  • zniszczeń, które kierujący wyrządził na mieniu posiadacza pojazdu
  • przedmiotów (bagażu, ładunków, przesyłek) przewożonych za opłatą (uwaga: jeśli za wypadek jest odpowiedzialny inny kierowca, ta zasada nie będzie obowiązywać)
  • utraty cennych przedmiotów (m.in. biżuterii, papierów wartościowych, gotówki, dokumentów oraz zbiorów filatelistycznych i numizmatycznych)
  • zanieczyszczenia lub skażenia środowiska

Nieco inne zasady obowiązują, jeżeli kierowca pojazdu:

  • umyślnie spowodował wypadek
  • zbiegł z miejsca wypadku
  • znajdował się w stanie po użyciu alkoholu, stanie nietrzeźwości albo w stanie odurzenia narkotykami lub środkami psychotropowymi
  • nielegalnie wszedł w posiadanie samochodu (np. ukradł go z parkingu)
  • nie posiadał prawa jazdy odpowiedniej kategorii (uwaga: wyjątek dotyczy sytuacji, w której chodziło o ratowanie mienia, życia ludzkiego albo pościg za przestępcą)

W każdej z wymienionych sytuacji, ubezpieczyciel pokryje szkodę wyrządzoną przez kierowcę, ponieważ priorytetem jest ochrona ofiar wypadku. Przepisy przewidują jednak możliwość zwrócenia się do sprawcy wypadku z roszczeniem zwrotnym (tzw. regresem). Ubezpieczyciele korzystają z takiego sposobu odzyskania poniesionych kosztów jeśli kierowca np. spowodował wypadek po spożyciu alkoholu.

Trzeba pamiętać, że prawo do regresu przysługuje również Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Ta instytucja likwiduje szkody, jeżeli sprawca wypadku nie posiadał ważnego ubezpieczenia. W dalszej kolejności, UFG obciąża lekkomyślnego kierowcę kosztami likwidacji szkód i narosłymi odsetkami. Roszczenie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego może wynosić nawet kilkaset tysięcy złotych, jeżeli w wypadku jakaś osoba poniosła śmierć lub doznała poważnych obrażeń. 

Źródło: porównywarka OC AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA