REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Udostępnianie notatki policyjnej z wypadku komunikacyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie przez uczestników wypadków komunikacyjnych danych osobowych sprawców oraz informacji o zakładach ubezpieczeń, z którymi zawarli umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej często okazuje się trudne.

Policjanci często odmawiają wydania notatki

REKLAMA

Odmowa udzielenia poszkodowanym takich danych oraz informacji dotyczy w szczególności funkcjonariuszy policji, którzy powołując się często na ochronę danych osobowych pozostałych uczestników wypadku odmawiają poszkodowanym wydania notatki, sporządzonej na tę okoliczność. 

Innymi argumentami policji, uzasadniającymi odmowę udzielenia jednym uczestnikom wypadku komunikacyjnego informacji na temat innych jego uczestników oraz ustalenia okoliczności samego zdarzenia, jest rzekome dobro prowadzonego postępowania, a także brak ustawowych uprawnień policji dla udostępnienia tego rodzaju informacji i danych.

Zobacz również: Co grozi za brak ubezpieczenia OC?

Często nietrafnie powoływane są przy tym przepisy ustawy z dnia 22.05.2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. nr 124, poz. 1151, z późn. zm.), na mocy których policja udziela niezbędnych informacji o stanie sprawy oraz udostępnia zebrane materiały jedynie zakładom ubezpieczeń, Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, Polskiemu Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych lub Rzecznikowi Ubezpieczonych. Dopiero te instytucje – zdaniem funkcjonariuszy – na mocy dalszych przepisów wspomnianej ustawy- mogą udostępnić te informacje osobom uprawnionym, w tym również uczestnikom wypadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki odmowy

Odmowa udostępnienia uczestnikom wypadku notatki informacyjnej o zaistniałym zdarzeniu ze strony funkcjonariuszy policji, a nierzadko również straży miejskich i gminnych, wiąże się w praktyce z uniemożliwieniem ustalenia danych osobowych potencjalnych świadków zdarzenia, jak również samego sprawcy oraz jego danych i informacji o ubezpieczeniu jego odpowiedzialności cywilnej. Dlatego takie podejście i tłumaczenie ze strony wspomnianych organów pozbawione jest podstaw prawnych. Negatywnie ocenione jest też przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Odmowa jest niezgodna z prawem

REKLAMA

Zgodnie bowiem z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883, z poźn. zm.), w przypadku udostępniania danych w innym celu niż włączenie do zbioru, administrator danych udostępnia posiadane w zbiorze dane osobom lub podmiotom, uprawnionym do ich otrzymania na mocy przepisu prawa. Na tego rodzaju przepis, kształtujący uprawnienie uczestników wypadków do otrzymania wspomnianych wyżej danych i informacji od policji, która jest ich administratorem wskazuje natomiast art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., nr 108 poz. 908, z późn. zm.).

Zgodnie z jego treścią, kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym jest obowiązany podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku. 

Masz prawo do uzyskania kopii notatki

Stąd też policja, która w wyniku swoich czynności służbowych na miejscu wypadku lub w związku z nim uzyskuje wymagane prawem informacje oraz dane osobowe bezpośrednio od poszczególnych jego uczestników, a następnie przetwarza je poprzez zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, udostępnianie i usuwanie dla celów prowadzonego postępowania, jest zobowiązana udzielić tych informacji każdemu uczestnikowi zdarzenia, którego one dotyczą.

Zobacz również: Etapy likwidacji szkód ubezpieczeniowych

Warto również pamiętać, że innym przepisem kształtującym uprawnienie uczestników wypadków komunikacyjnych do uzyskania informacji o ustaleniach okoliczności ich powstania jest art. 156 § 5 Kodeksu postępowania karnego, w myśl którego w toku postępowania przygotowawczego stronom, obrońcom, pełnomocnikom i przedstawicielom ustawowym (a także innym osobom za zgodą prokuratora) udostępnia się akta, umożliwia sporządzanie odpisów i kserokopii oraz wydaje odpłatnie uwierzytelnione odpisy lub kserokopie za zgodą prowadzącego postępowanie przygotowawcze.

Mariusz Gierus

Prawnik, ekspert z zakresu prawa ubezpieczeń gospodarczych, prawa cywilnego oraz prawa nowych technologii

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA