REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Udostępnianie notatki policyjnej z wypadku komunikacyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie przez uczestników wypadków komunikacyjnych danych osobowych sprawców oraz informacji o zakładach ubezpieczeń, z którymi zawarli umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej często okazuje się trudne.

Policjanci często odmawiają wydania notatki

REKLAMA

Odmowa udzielenia poszkodowanym takich danych oraz informacji dotyczy w szczególności funkcjonariuszy policji, którzy powołując się często na ochronę danych osobowych pozostałych uczestników wypadku odmawiają poszkodowanym wydania notatki, sporządzonej na tę okoliczność. 

Innymi argumentami policji, uzasadniającymi odmowę udzielenia jednym uczestnikom wypadku komunikacyjnego informacji na temat innych jego uczestników oraz ustalenia okoliczności samego zdarzenia, jest rzekome dobro prowadzonego postępowania, a także brak ustawowych uprawnień policji dla udostępnienia tego rodzaju informacji i danych.

Zobacz również: Co grozi za brak ubezpieczenia OC?

Często nietrafnie powoływane są przy tym przepisy ustawy z dnia 22.05.2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. nr 124, poz. 1151, z późn. zm.), na mocy których policja udziela niezbędnych informacji o stanie sprawy oraz udostępnia zebrane materiały jedynie zakładom ubezpieczeń, Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, Polskiemu Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych lub Rzecznikowi Ubezpieczonych. Dopiero te instytucje – zdaniem funkcjonariuszy – na mocy dalszych przepisów wspomnianej ustawy- mogą udostępnić te informacje osobom uprawnionym, w tym również uczestnikom wypadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki odmowy

Odmowa udostępnienia uczestnikom wypadku notatki informacyjnej o zaistniałym zdarzeniu ze strony funkcjonariuszy policji, a nierzadko również straży miejskich i gminnych, wiąże się w praktyce z uniemożliwieniem ustalenia danych osobowych potencjalnych świadków zdarzenia, jak również samego sprawcy oraz jego danych i informacji o ubezpieczeniu jego odpowiedzialności cywilnej. Dlatego takie podejście i tłumaczenie ze strony wspomnianych organów pozbawione jest podstaw prawnych. Negatywnie ocenione jest też przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Odmowa jest niezgodna z prawem

REKLAMA

Zgodnie bowiem z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883, z poźn. zm.), w przypadku udostępniania danych w innym celu niż włączenie do zbioru, administrator danych udostępnia posiadane w zbiorze dane osobom lub podmiotom, uprawnionym do ich otrzymania na mocy przepisu prawa. Na tego rodzaju przepis, kształtujący uprawnienie uczestników wypadków do otrzymania wspomnianych wyżej danych i informacji od policji, która jest ich administratorem wskazuje natomiast art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., nr 108 poz. 908, z późn. zm.).

Zgodnie z jego treścią, kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym jest obowiązany podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku. 

Masz prawo do uzyskania kopii notatki

Stąd też policja, która w wyniku swoich czynności służbowych na miejscu wypadku lub w związku z nim uzyskuje wymagane prawem informacje oraz dane osobowe bezpośrednio od poszczególnych jego uczestników, a następnie przetwarza je poprzez zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, udostępnianie i usuwanie dla celów prowadzonego postępowania, jest zobowiązana udzielić tych informacji każdemu uczestnikowi zdarzenia, którego one dotyczą.

Zobacz również: Etapy likwidacji szkód ubezpieczeniowych

Warto również pamiętać, że innym przepisem kształtującym uprawnienie uczestników wypadków komunikacyjnych do uzyskania informacji o ustaleniach okoliczności ich powstania jest art. 156 § 5 Kodeksu postępowania karnego, w myśl którego w toku postępowania przygotowawczego stronom, obrońcom, pełnomocnikom i przedstawicielom ustawowym (a także innym osobom za zgodą prokuratora) udostępnia się akta, umożliwia sporządzanie odpisów i kserokopii oraz wydaje odpłatnie uwierzytelnione odpisy lub kserokopie za zgodą prowadzącego postępowanie przygotowawcze.

Mariusz Gierus

Prawnik, ekspert z zakresu prawa ubezpieczeń gospodarczych, prawa cywilnego oraz prawa nowych technologii

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA