REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz droższe samochody to niedoubezpieczenie w AC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Coraz droższe samochody to niedoubezpieczenie w AC
Coraz droższe samochody to niedoubezpieczenie w AC
LeasePlan Fleet Management

REKLAMA

REKLAMA

Coraz droższe samochody to niedoubezpieczenie w AC? Niestety tak. Całe szczęście są mechanizmy, które mogą pozwolić na ochronę kierowcy.

Co to jest niedoubezpieczenie? I kiedy występuje?

REKLAMA

Samochody drożeją i decyduje o tym szereg czynników. Wpływ ma inflacja, rosnące ceny surowców, problem z dostępem do samochodów nowych i wreszcie ograniczona oferta na rynku wtórnym. Sytuacja choć trwa już od jakiegoś czasu, zaczyna powodować jeszcze jeden problem – o którym kierowcy do tej pory nie myśleli. Wartość rynkowa pojazdu rośnie, niestety wartość na jaką pojazd został ubezpieczony w AC nie. A to może oznaczać poważny problem z naprawą pojazdu po wypadku lub wypłatą odszkodowania.

REKLAMA

Maksymalne odszkodowanie, czyli tzw. sumę ubezpieczenia, ustala się w polisach AC według wartości rynkowej pojazdu w dniu zakupu ochrony. Jeżeli później wartość auta wzrośnie, nawet najwyższa możliwa wypłata nie wystarczy do pokrycia największych szkód, np. kradzieży lub całkowitego zniszczenia samochodu. Taka sytuacja nosi nazwę niedoubezpieczenia – tłumaczy Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Skutki nadubezpieczenia powodują, że ubezpieczyciel w razie szkody...

Brutalna prawda jest taka, że suma ubezpieczenia w AC oceniana na podstawie wartości pojazdu w dniu wykupywania polisy, jest rynkowym standardem. Tak było, jest i będzie. Tylko że jeszcze kilka lat temu sytuacja taka nie generowała problemu. Szczególnie że wycena opierała się na obiektywnej, niezależnej od ubezpieczyciela ocenie przygotowywanej w takich systemach jak Info-Ekspert, EUROTAX czy DAT. Ostatnie dwa lata przynoszą jednak spore przetasowanie w tej kwestii – bo z uwagi na rynkowe realia samochody używane drożeją, a nie tanieją. Zarówno ubezpieczyciele, jak i właściciele aut muszą zmienić podejście do kupowania polisy AC.

Niska suma ubezpieczenia w AC. Co zrobić?

Co zrobić, gdy suma ubezpieczenia AC okazuje się zbyt niska? Na taką sytuację nie da się przygotować wcześniej. Podstawą wyliczenia składki jest wartość oceniana na podstawie roczników. Nie da się jej sztucznie zawyżyć. Można jednak zrobić coś innego. Aby usunąć zjawisko niedoubezpieczenia, kierowca powinien zareagować wtedy, gdy pojazd rzeczywiście stanie się droższy. W takim przypadku należy zgłosić się do ubezpieczyciela i dokonać ponownej kalkulacji. Tak, kierowca będzie musiał prawdopodobnie dopłacić do składki. Z drugiej strony będzie miał pewność, że w razie kolizji lub kradzieży polisa pokryje pełną wartość auta.

Niedoubezpieczenie: co na to stała suma ubezpieczenia i GAP?

REKLAMA

Podczas kupowania polisy AC, kierowca może wybrać opcję ze stałą sumą ubezpieczenia. To zabezpieczenie przed utratą wartości pojazdu – wartość pojazdu jest niejako zamrożona na czas obowiązywania polisy. Nadal liczy się cena w dniu podpisywania umowy, a nie cena w momencie powstania szkody. Tylko że cena obowiązująca w dniu podpisywania umowy ubezpieczenia, nadal będzie niższa od aktualnej rynkowej... Niedoubezpieczenie skutecznie likwidować może natomiast rozszerzenie polisy AC o GAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei polisa GAP powoduje, że właściciel dostaje odszkodowanie według wyceny aktualnej w dniu szkody. Oprócz tego otrzymuje wyrównanie różnicy w cenie pomiędzy kwotą, którą zapłacił za samochód a jego aktualną wartością. Objęta GAP wysokość tej różnicy zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego. W naszym przypadku jest to maksymalnie 80 000 zł dla samochodów osobowych – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA