REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Coraz droższe samochody to niedoubezpieczenie w AC
Coraz droższe samochody to niedoubezpieczenie w AC
LeasePlan Fleet Management

REKLAMA

REKLAMA

Coraz droższe samochody to niedoubezpieczenie w AC? Niestety tak. Całe szczęście są mechanizmy, które mogą pozwolić na ochronę kierowcy.

Co to jest niedoubezpieczenie? I kiedy występuje?

Samochody drożeją i decyduje o tym szereg czynników. Wpływ ma inflacja, rosnące ceny surowców, problem z dostępem do samochodów nowych i wreszcie ograniczona oferta na rynku wtórnym. Sytuacja choć trwa już od jakiegoś czasu, zaczyna powodować jeszcze jeden problem – o którym kierowcy do tej pory nie myśleli. Wartość rynkowa pojazdu rośnie, niestety wartość na jaką pojazd został ubezpieczony w AC nie. A to może oznaczać poważny problem z naprawą pojazdu po wypadku lub wypłatą odszkodowania.

REKLAMA

REKLAMA

Maksymalne odszkodowanie, czyli tzw. sumę ubezpieczenia, ustala się w polisach AC według wartości rynkowej pojazdu w dniu zakupu ochrony. Jeżeli później wartość auta wzrośnie, nawet najwyższa możliwa wypłata nie wystarczy do pokrycia największych szkód, np. kradzieży lub całkowitego zniszczenia samochodu. Taka sytuacja nosi nazwę niedoubezpieczenia – tłumaczy Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Skutki nadubezpieczenia powodują, że ubezpieczyciel w razie szkody...

Brutalna prawda jest taka, że suma ubezpieczenia w AC oceniana na podstawie wartości pojazdu w dniu wykupywania polisy, jest rynkowym standardem. Tak było, jest i będzie. Tylko że jeszcze kilka lat temu sytuacja taka nie generowała problemu. Szczególnie że wycena opierała się na obiektywnej, niezależnej od ubezpieczyciela ocenie przygotowywanej w takich systemach jak Info-Ekspert, EUROTAX czy DAT. Ostatnie dwa lata przynoszą jednak spore przetasowanie w tej kwestii – bo z uwagi na rynkowe realia samochody używane drożeją, a nie tanieją. Zarówno ubezpieczyciele, jak i właściciele aut muszą zmienić podejście do kupowania polisy AC.

Niska suma ubezpieczenia w AC. Co zrobić?

Co zrobić, gdy suma ubezpieczenia AC okazuje się zbyt niska? Na taką sytuację nie da się przygotować wcześniej. Podstawą wyliczenia składki jest wartość oceniana na podstawie roczników. Nie da się jej sztucznie zawyżyć. Można jednak zrobić coś innego. Aby usunąć zjawisko niedoubezpieczenia, kierowca powinien zareagować wtedy, gdy pojazd rzeczywiście stanie się droższy. W takim przypadku należy zgłosić się do ubezpieczyciela i dokonać ponownej kalkulacji. Tak, kierowca będzie musiał prawdopodobnie dopłacić do składki. Z drugiej strony będzie miał pewność, że w razie kolizji lub kradzieży polisa pokryje pełną wartość auta.

REKLAMA

Niedoubezpieczenie: co na to stała suma ubezpieczenia i GAP?

Podczas kupowania polisy AC, kierowca może wybrać opcję ze stałą sumą ubezpieczenia. To zabezpieczenie przed utratą wartości pojazdu – wartość pojazdu jest niejako zamrożona na czas obowiązywania polisy. Nadal liczy się cena w dniu podpisywania umowy, a nie cena w momencie powstania szkody. Tylko że cena obowiązująca w dniu podpisywania umowy ubezpieczenia, nadal będzie niższa od aktualnej rynkowej... Niedoubezpieczenie skutecznie likwidować może natomiast rozszerzenie polisy AC o GAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei polisa GAP powoduje, że właściciel dostaje odszkodowanie według wyceny aktualnej w dniu szkody. Oprócz tego otrzymuje wyrównanie różnicy w cenie pomiędzy kwotą, którą zapłacił za samochód a jego aktualną wartością. Objęta GAP wysokość tej różnicy zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego. W naszym przypadku jest to maksymalnie 80 000 zł dla samochodów osobowych – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA