REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie samochodu a wojna. Czy polisa chroni kierowcę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ubezpieczenie samochodu a wojna. Czy polisa chroni kierowcę?
Ubezpieczenie samochodu a wojna. Czy polisa chroni kierowcę?

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie samochodu a wojna, czyli dziś sprawdzimy czy polisy kupowane dla pojazdów osobowych działają także w czasie konfliktów zbrojnych.

Ubezpieczenie samochodu a wojna

Przykład Ukrainy jasno pokazał, że pokój na świecie może być niezwykle kruchy. A to zaczyna rodzić w głowach m.in. Polaków pytania. Jakie konkretnie? Dobrym przykładem jest to, jak ma się ubezpieczenie samochodu w kontekście wojny. Bo o ile w czasie pokoju ochrona jest oczywista, działania militarne mogą zmienić sytuację. Poszukajmy zatem odpowiedzi.

REKLAMA

Czy ubezpieczenie samochodu działa w czasie wojny?

Przede wszystkim warto zastanowić się nad tym, o jakim ubezpieczeniu mówimy. Mamy na myśli polisę OC czy AC. Odpowiedzialność z tytułu OC dotyczy kolizji lub wypadku i szkody spowodowanej przez kierowcę pojazdu. W takim przypadku ochrony wyłączyć się nie da. I wojna lub jakiekolwiek inne działania militarne właściwie nic tu nie zmieniają. Kwestię tą dość wyczerpująco reguluje ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych. Wyłączenia na wypadek wojny nie ma, bo też i sama ochrona zapewniana przez polisę OC wojny nie dotyczy.

Ubezpieczenie autocasco a wojna

REKLAMA

Inaczej ma się sprawa jeżeli chodzi o ubezpieczenie AC samochodu. To polisa o charakterze dobrowolnym, która ma chronić składnik majątku kierowcy. I wykluczenie z odpowiedzialności dotyczy właśnie tych dwóch kwestii – dobrowolności i ochrony przed zniszczeniem.

Ogólne przepisy kodeksu cywilnego nie zabraniają zakładom ubezpieczeń wyłączania swojej odpowiedzialności na wypadek wojny oraz podobnych sytuacji. Dlatego towarzystwa ubezpieczeniowe posiadają swobodę i chętnie z niej korzystają. Jeżeli przyjrzymy się różnym ogólnym warunkom ubezpieczeń (OWU), to można zauważyć, że klauzule dotyczące braku odpowiedzialności ubezpieczyciela w takich wypadkach – powiedział Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nie tylko wojna "wyłącza" ochronę ubezpieczeniową

REKLAMA

Wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej AC samochodu dotyczą jednak nie tylko wojny, ale i wielu innych sytuacji. W wachlarzu pojawia się m.in. stan wojenny, akt terroru, rozruchy, strajki czy zamieszki. Tylko że to dopiero połowa informacji. Bo pojęcia te mają charakter uogólniający. Trzeba zatem sprawdzić, jak ubezpieczyciel zdefiniował na przykład zamieszki. I w tym przypadku nadal może pojawić się problem. Bo ubezpieczyciele czasami albo wcale nie definiują tych pojęć, albo robią to w sposób maksymalnie nieprecyzyjny. Tak, aby dać sobie później podstawę do odrzucenia roszczenia kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarza się, że definicja pojawiająca się w OWU autocasco mówi np. o tym, że zamieszki to zakłócenie porządku publicznego spowodowane przez grupę ludzi liczącą nie mniej niż 30 osób. Taka definicja stanowi poważny problem. Bo nie zawsze da się bezspornie określić liczbę uczestników zamieszek – komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA