REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?
Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem - podstawa prawna:

Kluczowe znaczenie dla funkcjonowania ugody telefonicznej z ubezpieczycielem ma kilka zapisów prawnych:

REKLAMA

  • art. 917 kodeksu cywilnego - określa, że ugoda to rodzaj umowy cywilnoprawnej, w której dochodzi do wzajemnego ustępstwa stron. Ustępstwa te mogą polegać na modyfikacji wysokości świadczenia, ale także zmianie rodzaju świadczenia.
  • art. 60 kodeksu cywilnego - ugoda z ubezpieczycielem może być zawarta w dowolnej formie - to oznacza, że telefoniczna ugoda ma pełne umocowanie prawne.

Bardzo ważne jest to, że telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, tym samym podczas jej zawierania należy stosować reguły przewidziane dla umów zawieranych na odległość wynikające z ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r., poz. 287). To oznacza m.in. konieczność potwierdzenia warunków na piśmie. Dzieje się tak jednak głównie w przypadku, w którym ubezpieczony jest już klientem firmy - ma np. wkupioną polisę AC. Co w przypadku poszkodowanych w wypadku i wypłaty z polisy OC? W takim przypadku status konsumenta nie przysługuje - nie ma zatem pisemnego potwierdzenia.

Zawieranie telefonicznej ugody z ubezpieczycielem. O czym pamiętać?

Zasadnicze pytanie brzmi: jak skutecznie zawrzeć telefoniczną ugodę z ubezpieczycielem, gdy jest się poszkodowanym i zgłasza się roszczenie z tytułu OC? Warto pamiętać o tym, że w tym przypadku wystarczy sama rozmowa telefoniczna. Dlatego warto dobrze przygotować się do takiej rozmowy. W jaki sposób?

  • należy zastanowić się na swoim roszczeniem i nad tym, w jak dużym stopniu podlega ono negocjacji,
  • podczas rozmowy nie należy poddawać się presji ze strony ubezpieczyciela,
  • jeśli nie zdecydujemy się na ugodę telefoniczną, ubezpieczyciel musi dalej prowadzić postępowanie likwidacyjne w zwykłym trybie,
  • warto zanotować jej warunki lub poprosić o przesłanie podsumowania z rozmowy e-mailem,
  • warto pamiętać o tym, że np. kwota wypłaty roszczenia z OC to coś innego niż kwota konieczna na pokrycie np. najmu auta zastępczego,
  • warto spokojnie i świadomie podjąć decyzję,
  • można poprosić konsultanta o dodatkowy czas do namysłu.

Ugoda z ubezpieczycielem: dopiero naprawa może ujawnić skalę uszkodzeń!

REKLAMA

Przed podjęciem decyzji o zawarciu telefonicznej ugody z ubezpieczycielem warto pamiętać też o tym, że jej przedmiotem nie musi być wypłata odszkodowania, a może być kwota konieczna do naprawy pojazdu. W takim przypadku nie należy podejmować decyzji kategorycznych. Powód? Może się bowiem okazać, że np. dopiero po dokładniejszych oględzinach będzie można zidentyfikować uszkodzenia, których na pierwszy rzut oka nie widać. A to jest w stanie zdecydowanie podnieść koszt naprawy.

Podczas zawierania telefonicznej ugody z ubezpieczycielem kluczowy jest jeszcze jeden aspekt. Zawarcie ugody dotyczącej naprawy uszkodzonego pojazdu nie ma związku z ewentualnymi roszczeniami dotyczącymi tzw. szkód na osobie. To raz. Dwa należy się upewnić, że przedstawiciel ubezpieczyciela w rozmowie nie wspomina np. o zrzeczeniu się wszelkich roszczeń. Bo to może zamknąć poszkodowanemu drogę do starania się o środki za uszkodzenia ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezsporna część odszkodowania. Czyli co w razie odmowy?

Należy pamiętać o tym, że telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem zamyka lub mocno utrudnia drogę do dochodzenia dalszych roszczeń. Czy brak jej przyjęcia oznacza brak odszkodowania? Nie. Kierowcy i tak należy się tzw. bezsporna część odszkodowania. O resztę pieniędzy może się starać w ramach dalszego procesu negocjacyjnego. Dlatego podczas rozmowy telefonicznej warto pamiętać o tym, aby np. zaznaczyć że wypłatę traktujemy jako realizację bezspornej części odszkodowania - w razie np. naprawy i możliwości wystąpienia dalszych kosztów. W takim przypadku dochodzenie kolejnych sum będzie możliwe.

Oczywiście może się okazać, że poszkodowany nie ma wiedzy prawniczej czy nie jest pewny warunków zaproponowanych przez ubezpieczyciela. Zawsze w takim przypadku może poprosić o poradę ekspertów Rzecznika Finansowego - w czasie np. telefonicznego dyżuru.

Źródło: Materiały Rzecznik Finansowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

REKLAMA

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

REKLAMA

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA