REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?
Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?

Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem - podstawa prawna:

Kluczowe znaczenie dla funkcjonowania ugody telefonicznej z ubezpieczycielem ma kilka zapisów prawnych:

REKLAMA

  • art. 917 kodeksu cywilnego - określa, że ugoda to rodzaj umowy cywilnoprawnej, w której dochodzi do wzajemnego ustępstwa stron. Ustępstwa te mogą polegać na modyfikacji wysokości świadczenia, ale także zmianie rodzaju świadczenia.
  • art. 60 kodeksu cywilnego - ugoda z ubezpieczycielem może być zawarta w dowolnej formie - to oznacza, że telefoniczna ugoda ma pełne umocowanie prawne.

Bardzo ważne jest to, że telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, tym samym podczas jej zawierania należy stosować reguły przewidziane dla umów zawieranych na odległość wynikające z ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r., poz. 287). To oznacza m.in. konieczność potwierdzenia warunków na piśmie. Dzieje się tak jednak głównie w przypadku, w którym ubezpieczony jest już klientem firmy - ma np. wkupioną polisę AC. Co w przypadku poszkodowanych w wypadku i wypłaty z polisy OC? W takim przypadku status konsumenta nie przysługuje - nie ma zatem pisemnego potwierdzenia.

Zawieranie telefonicznej ugody z ubezpieczycielem. O czym pamiętać?

Zasadnicze pytanie brzmi: jak skutecznie zawrzeć telefoniczną ugodę z ubezpieczycielem, gdy jest się poszkodowanym i zgłasza się roszczenie z tytułu OC? Warto pamiętać o tym, że w tym przypadku wystarczy sama rozmowa telefoniczna. Dlatego warto dobrze przygotować się do takiej rozmowy. W jaki sposób?

  • należy zastanowić się na swoim roszczeniem i nad tym, w jak dużym stopniu podlega ono negocjacji,
  • podczas rozmowy nie należy poddawać się presji ze strony ubezpieczyciela,
  • jeśli nie zdecydujemy się na ugodę telefoniczną, ubezpieczyciel musi dalej prowadzić postępowanie likwidacyjne w zwykłym trybie,
  • warto zanotować jej warunki lub poprosić o przesłanie podsumowania z rozmowy e-mailem,
  • warto pamiętać o tym, że np. kwota wypłaty roszczenia z OC to coś innego niż kwota konieczna na pokrycie np. najmu auta zastępczego,
  • warto spokojnie i świadomie podjąć decyzję,
  • można poprosić konsultanta o dodatkowy czas do namysłu.

Ugoda z ubezpieczycielem: dopiero naprawa może ujawnić skalę uszkodzeń!

REKLAMA

Przed podjęciem decyzji o zawarciu telefonicznej ugody z ubezpieczycielem warto pamiętać też o tym, że jej przedmiotem nie musi być wypłata odszkodowania, a może być kwota konieczna do naprawy pojazdu. W takim przypadku nie należy podejmować decyzji kategorycznych. Powód? Może się bowiem okazać, że np. dopiero po dokładniejszych oględzinach będzie można zidentyfikować uszkodzenia, których na pierwszy rzut oka nie widać. A to jest w stanie zdecydowanie podnieść koszt naprawy.

Podczas zawierania telefonicznej ugody z ubezpieczycielem kluczowy jest jeszcze jeden aspekt. Zawarcie ugody dotyczącej naprawy uszkodzonego pojazdu nie ma związku z ewentualnymi roszczeniami dotyczącymi tzw. szkód na osobie. To raz. Dwa należy się upewnić, że przedstawiciel ubezpieczyciela w rozmowie nie wspomina np. o zrzeczeniu się wszelkich roszczeń. Bo to może zamknąć poszkodowanemu drogę do starania się o środki za uszkodzenia ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezsporna część odszkodowania. Czyli co w razie odmowy?

Należy pamiętać o tym, że telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem zamyka lub mocno utrudnia drogę do dochodzenia dalszych roszczeń. Czy brak jej przyjęcia oznacza brak odszkodowania? Nie. Kierowcy i tak należy się tzw. bezsporna część odszkodowania. O resztę pieniędzy może się starać w ramach dalszego procesu negocjacyjnego. Dlatego podczas rozmowy telefonicznej warto pamiętać o tym, aby np. zaznaczyć że wypłatę traktujemy jako realizację bezspornej części odszkodowania - w razie np. naprawy i możliwości wystąpienia dalszych kosztów. W takim przypadku dochodzenie kolejnych sum będzie możliwe.

Oczywiście może się okazać, że poszkodowany nie ma wiedzy prawniczej czy nie jest pewny warunków zaproponowanych przez ubezpieczyciela. Zawsze w takim przypadku może poprosić o poradę ekspertów Rzecznika Finansowego - w czasie np. telefonicznego dyżuru.

Źródło: Materiały Rzecznik Finansowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA