REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co się dzieje, gdy sprawca zdarzenia uciekł z miejsca wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ireneusz Szczęsny
Ireneusz Szczęsny, Kierownik Zespołu Wsparcia Operacyjnego w Link4
Co się dzieje, gdy sprawca zdarzenia uciekł z miejsca wypadku? Fot. Fotolia
Co się dzieje, gdy sprawca zdarzenia uciekł z miejsca wypadku? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej w razie wypadku spisujemy stosowne oświadczenie bądź wzywamy Policję. Dzięki temu w sposób prosty i szybki zostanie wypłacone odszkodowanie osobie, której się ono należy. Co jednak, gdy sprawca wypadku ucieknie, zostawiając nas z rozbitym pojazdem?

W przypadku opuszczenia miejsca wypadku przez sprawcę ważne jest, aby szybko wezwać Policję i zebrać wszystkich świadków, którzy byli obecni przy zdarzeniu. Działanie to ułatwi a na pewno znacznie zwiększy prawdopodobieństwo ustalenia sprawcy. Następnym krokiem powinno być niezwłoczne zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela.

REKLAMA

Nawet, jeśli sprawca nie zostanie zatrzymamy mamy możliwość ubiegać się o odszkodowanie. Instytucja delegowaną do tego rodzaju spraw jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Szkodę możemy również likwidować z naszego ubezpieczenia AC.

Zobacz też: Szkoda całkowita: co to jest?

Jeśli osoba, która spowodowała kolizję lub wypadek i uciekła z miejsca zdarzenia, zostanie złapana, czeka ją nie tylko mandat. Według polskiego ustawodawstwa czyn ten jest przestępstwem, za który grozić może nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

OC a odszkodowanie bez sprawcy

W przypadku, gdy sprawca nie został odnaleziony, a my posiadaliśmy tylko ubezpieczenie OC, nasza sprawa trafia do UFG. W ciągu maksymalnie 30 dni otrzymamy  informację, czy otrzymamy odszkodowanie, czy też nie. Jednak trzeba pamiętać, że w przypadku braku wykrycia sprawcy UFG wypłaca tylko i wyłącznie rekompensatę za szkody osobowe, czyli takie które wpływają na stań naszego zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za naprawę będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni.

Taka zasada wynika z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Ustawodawca chciał w ten sposób uchronić ubezpieczycieli przed nadużyciami. Łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której ktoś przypadkowo uszkodził auto i zgłasza się z roszczeniem z tytułu kolizji z nieznanym sprawcą.

Zobacz też: Suma ubezpieczenia w AC – stała czy zmienna

Odszkodowanie a AC

REKLAMA

Najwygodniejszą i najbardziej bezpieczną opcją dla naszej kieszeni jest posiadanie polisy AC. W sytuacji, gdy sprawca zbiegł z miejsca wypadku a my mamy AC, możemy być spokojni o koszty naprawy. Tego typu polisy uwzględniają takie sytuacje. Wystarczy zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela wraz z opisem zdarzenia, dokumentacją policyjną oraz zeznaniami świadków.

Ubezpieczenie AC gwarantuje nam wypłatę odszkodowania m.in. w przypadku wyrządzenia szkody przez nieznanego sprawcę, który uciekł miejsca wypadku. Także w sytuacji, gdy osoby trzecie zniszczyły nasz samochód, np. zarysowując go.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA