Szkoda całkowita: co to jest?
REKLAMA
REKLAMA
Ze szkodą całkowitą mamy do czynienia w trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy stracimy samochód. Po drugie, gdy niemożliwe jest przywrócenie samochodu do stanu sprzed szkody. Po trzecie, wartość naprawy jest nieopłacalna, czyli przekracza 60-80% rynkowej wartości samochodu w momencie zaistnienia szkody.
REKLAMA
W drugim przypadku zwróćmy uwagę na widełki procentowe. Na rynku nie ma jednej generalnej zasady, która mówi od jakiego progu mamy do czynienia ze szkodą całkowitą. Każde towarzystwo ustala ten próg samodzielnie. Informacja na ten temat jego wysokości znajdziemy się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Zobacz też: Czym jest oświadczenie powypadkowe i jakie ma znaczenie?
Warto pamiętać, że wartość procentowa uszkodzeń obliczana jest od ceny rynkowej na dzień zaistnienia szkody. Oznacza to, że nie będzie liczyła się kwota ustalona podczas zawierania umowy ubezpieczenia. Praktyka ta wynika z tzw. amortyzacji wartości samochodu (utraty ceny na skutek naturalnego zużycia) i konieczności właściwego określenia wartości pojazdu zgodnie ze stanem rzeczywistym.
W przy przypadku zaistnienia szkody całkowitej pod uwagę brana jest wartość rynkowa pojazdu na dzień kolizji.
Wyjątkiem jest zawarcie umowy AC na tzw. stałą sumę ubezpieczenia.
Wysokość odszkodowania
REKLAMA
Wysokość odszkodowania w przypadku szkody całkowitej wyniesie tyle, ile różnica pomiędzy ceną rynkową auta w dniu zdarzenia a szacowaną wartością wraku (która obliczana jest według rozmiaru i charakteru uszkodzeń). Towarzystwo swoje szacunki opiera o system Audatex, Info-Expert lub inny ogólnie przyjęty system wycen.
Szkoda całkowita dotyczy zdarzeń, które są likwidowane z polisy AC. W przypadku, gdy odszkodowanie wypłacane jest z polisy OC, każda firma ma obowiązek pokrycia szkody do 100% wartości samochodu.
Co dalej z uszkodzonym samochodem
Właściciel może go zatrzymać bądź sprzedać. Tym samym, nie jest nałożony na niego obowiązek kasacji. Możemy we własnym zakresie naprawić auto i nim dalej jeździć (po uprzednim wykonaniu badań technicznych).
Zobacz też: Co się dzieje, gdy sprawca zdarzenia uciekł z miejsca wypadku?
Jeśli nie zamierzamy dalej jeździć tym samochodem, pamiętajmy o jego wyrejestrowaniu. Podstawą do tego będzie decyzja kasacji pojazdu lub dowód sprzedaży auta. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku będziemy mieli obowiązek wykupienia OC na uszkodzone auto, którego i tak nie używamy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.