REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Szkoda całkowita: co to jest?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ireneusz Szczęsny
Ireneusz Szczęsny, Kierownik Zespołu Wsparcia Operacyjnego w Link4
Szkoda całkowita: co to jest? Fot. Fotolia
Szkoda całkowita: co to jest? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wypadki chodzą po ludziach, wiemy to wszyscy. Może się zdarzyć, że w czasie wypadku auto zostanie uszkodzone w takim stopniu, iż ubezpieczyciel orzeknie szkodę całkowitą. Co to dla nas oznacza?

Ze szkodą całkowitą mamy do czynienia w trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy stracimy samochód. Po drugie, gdy niemożliwe jest przywrócenie samochodu do stanu sprzed szkody. Po trzecie, wartość naprawy jest nieopłacalna, czyli przekracza 60-80% rynkowej wartości samochodu w momencie zaistnienia szkody.

REKLAMA

REKLAMA

W drugim przypadku zwróćmy uwagę na widełki procentowe. Na rynku nie ma jednej generalnej zasady, która mówi od jakiego progu mamy do czynienia ze szkodą całkowitą. Każde towarzystwo ustala ten próg samodzielnie. Informacja na ten temat jego wysokości znajdziemy się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.

Zobacz też: Czym jest oświadczenie powypadkowe i jakie ma znaczenie?

Warto pamiętać, że wartość procentowa uszkodzeń obliczana jest od ceny rynkowej na dzień zaistnienia szkody. Oznacza to, że nie będzie liczyła się kwota ustalona podczas zawierania umowy ubezpieczenia. Praktyka ta wynika z tzw. amortyzacji wartości samochodu (utraty ceny na skutek naturalnego zużycia) i konieczności właściwego określenia wartości pojazdu zgodnie ze stanem rzeczywistym.

REKLAMA

W przy przypadku zaistnienia szkody całkowitej pod uwagę brana jest wartość rynkowa pojazdu na dzień kolizji.
Wyjątkiem jest zawarcie umowy AC na tzw. stałą sumę ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość odszkodowania

Wysokość odszkodowania w przypadku szkody całkowitej wyniesie tyle, ile różnica pomiędzy ceną rynkową auta w dniu zdarzenia a szacowaną wartością wraku (która obliczana jest według rozmiaru i charakteru uszkodzeń). Towarzystwo swoje szacunki opiera o system Audatex, Info-Expert lub inny ogólnie przyjęty system wycen.

Szkoda całkowita dotyczy zdarzeń, które są likwidowane z polisy AC. W przypadku, gdy odszkodowanie wypłacane jest z polisy OC, każda firma ma obowiązek pokrycia szkody do 100% wartości samochodu.

Co dalej z uszkodzonym samochodem

Właściciel może go zatrzymać bądź sprzedać. Tym samym, nie jest nałożony na niego obowiązek kasacji. Możemy we własnym zakresie naprawić auto i nim dalej jeździć (po uprzednim wykonaniu badań technicznych).

Zobacz też: Co się dzieje, gdy sprawca zdarzenia uciekł z miejsca wypadku?

Jeśli nie zamierzamy dalej jeździć tym samochodem, pamiętajmy o jego wyrejestrowaniu. Podstawą do tego będzie decyzja kasacji pojazdu lub dowód sprzedaży auta. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku będziemy mieli obowiązek wykupienia OC na uszkodzone auto, którego i tak nie używamy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA