Co zrobić jeśli ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania? Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Instytucją powołaną specjalnie do reprezentowania klientów w sporach z firmami ubezpieczeniowymi jest Rzecznik Ubezpieczonych.
Jeżeli otrzyma on pisemną skargę od niezadowolonego klienta, może podjąć interwencję w jego sprawie. Najpierw występuje do zakładu ubezpieczeń z prośbą o wyjaśnienie sytuacji, a w dalszej kolejności, jeżeli uzna, że np. ubezpieczyciel bezpodstawnie odmówił wypłaty odszkodowania, wnieść o jego wypłatę na rzecz klienta.
REKLAMA
Jak złożyć skargę?
Aby Rzecznik Ubezpieczonych mógł podjąć interwencję, skargę należy złożyć w formie pisemnej osobiście lub wysłać listem poleconym na adres: Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
W skardze należy podać swoje dane, a więc: imię i nazwisko, adres zamieszkania lub adres do korespondencji, numer telefonu oraz krótko przedstawić stan faktyczny dotyczący szkody, a także napisać dlaczego nie zgadzamy się ze stanowiskiem zakładu ubezpieczeń. Warto również dołączyć kserokopię korespondencji z zakładem ubezpieczeń oraz kopie innych istotnych dokumentów.
Sąd polubowny
Spór z towarzystwem ubezpieczeniowym można również próbować rozwiązać w sądzie polubownym działającym przy Rzeczniku Ubezpieczonych. Wyrok sądu polubownego, jak i zawarta przed nim ugoda mają taką samą moc prawną jak wyrok sądu powszechnego. Musi być jednak spełniony podstawowy warunek. Obie strony, czyli konsument i ubezpieczyciel, muszą się na nie zgodzić.
Zobacz również: Jak odwołać się od decyzji likwidatora szkody?
Opłata rejestracyjna wynosi 15 zł, a arbitrażowa zależy od wysokości dochodzonej kwoty, nie może być jednak niższa niż 100 zł. Kwota sporu musi być natomiast niższa niż 1000 zł.
Kto jeszcze może nam pomóc?
Skargę możemy złożyć również w Komisji Nadzoru Finansowego, która sprawuje nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem m.in. rynku ubezpieczeniowego. Skargę należy wysłać na adres: Komisja Nadzoru Finansowego, Departament Ochrony Klientów, Plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa (tel. 22 262-40-54).
Zobacz również: Jak dochodzić roszczeń od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego?
Prośbę o pomoc możemy też skierować do Powiatowego lub Miejskiego Rzecznika Konsumentów, który znajduje się odpowiednio w każdym starostwie powiatowym i urzędzie miasta. Rzecznik Konsumentów może wystąpić do zakładu ubezpieczeń z prośbą o wyjaśnienie, lub przekazać sprawę Rzecznikowi Ubezpieczonych.
REKLAMA
REKLAMA